ساحل صخره ای چابهار، زیباترین ساحل این بندر

وقتی صحبت از سفر به جنوب ایران می‌شود، شاید در ابتدا جزیره «کیش» و «قشم» به ذهنتان بیاید، اما در جنوب کشورمان جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارد. یکی از این جذابیت‌ها، بندر چابهار با طبیعت چشم‌نواز، مردم خونگرم و به‌خصوص سواحل زیبا است. سواحل چابهار آن‌قدر زیباست که در نگاه اول شما را میخکوب خواهد کرد، در این میان ساحل صخره ای چابهار (دریا بزرگ چابهار) با ترکیبی از صخره و کویر و دریا؛ مانند یک بوم نقاشی خودنمایی می‌کند. با ما همراه باشید تا این ساحل را بیشتر بشناسیم.

دلیل نامگذاری ساحل صخره ای چابهار

مهم‌ترین وجه تمایز ساحل صخره ای چابهار از سایر ساحل‌ها، این است که حد فاصل آب و خشکی را به جای شن، صخره‌هایی بلند فرا گرفته‌اند. این صخره‌ها به قدری بلند هستند که گاهی با وزش یک باد، ارتفاع موج‌های دریا تا 15 متر هم می‌رسد.

البته این ساحل نام دیگری هم دارد و آن ساحل دریا بزرگ است. این نام نیز از چشم‌انداز زیبای ساحل به سوی اقیانوس نشأت می‌گیرد. در واقع وقتی شما روبه‌روی آب‌های ساحل می‌ایستید، بزرگ‌ترین منظره دریا را نسبت به سواحل دیگر ایران می‌بینید و این امر به دلیل اتصال دریای عمان به آب‌های بی‌کران اقیانوس است. به دلیل این منظره زیباست که اگر به ساحل صخره ای چابهار بروید محو تماشای آن خواهید شد.

مسیر ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای چابهار در منطقه رمین چابهار قرار دارد. برای رفتن به این ساحل باید از بلوار امام خمینی چابهار به سمت میدان هیئت سه‌نفره بروید، سپس وارد بلوار اقیانوس شوید و به طرف جنوب حرکت کنید. در این مسیر به فلکه مادر چابهار خواهید رسید و باید همچنان مسیر خود را به سمت جنوب ادامه دهید. در پایان به یک میدان بزرگ می‌رسید که باید خودرو خود را آن‌جا پارک کرده و تا ساحل پیاده روی کنید.

آدرس ساحل صخره ای چابهار: سیستان و بلوچستان، جاده چابهار – رمین، امتداد خیابان کارگر

ویژگی های ساحل صخره ای چابهار

در ساحل دریا بزرگ می‌توان خزه‌هایی به رنگ سبز روشن را مشاهده کرد که بر روی صخره‌ها رشد کرده و مانند یک فرش زیبا ساحل را مزین کرده‌اند. علاوه بر این در حوالی ساحل مرجان‌های دریایی سر از آب بیرون آورده و بر زیبایی آن افزوده‌اند.

از سایر پوشش‌های جانوری در ساحل صخره ای چابهار می‌توان به حلزون، صدف، ماهی‌های متنوع، خرچنگ و لاک‌پشت و… اشاره کرد. همچنین پرواز مرغان دریایی بر فراز این ساحل، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

اما این تمام ماجرا نیست! جذاب‌ترین بخش دیدنی ساحل به هنگام جزر و مد دریاست. زمانی که با جزر آب دریا پایین می‌آید، موجودات دریایی بیرون آمده و می‌توان آن‌ها را در حفره‌های صخره‌ها مشاهده کرد و با مد دریا به زیر آب رفته و با کمی دقت می‌توان این اکوسیستم را به زیبایی هرچه تمام مشاهده کرد.

البته چابهار سواحل زیبای دیگری هم دارد که هر کدام در نوع خود منحصربه‌فرد هستند و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که از جمله آن‌ها ساحل تراس چابهار و ساحل شب تاب چابهار است.

موج فشان در ساحل صخره ای چابهار

از زیباترین جاذبه های ساحل دریا بزرگ چابهار، که در نوع خود پدیده‌ای کم‌نظیر است، موج فشان است. در این پدیده که با نام فواره طبیعی هم شناخته می‌شود، امواج دریا بر اثر وزش باد، با سرعت و شدت بسیار زیاد به سنگ‌های ساحلی می‌خورند و مانند یک فواره بسیار بلند به سوی آسمان حرکت کرده و به زمین می‌خورند. ارتفاع این موج فشان‌ها گاهی بین 15 الی 20 متر هم می‌رسد.

البته باید بدانید که امکان مشاهده این پدیده طبیعی در همه فصول سال ممکن نیست و بهترین زمان برای مشاهده آن معمولا در فصل مونسون است. اما فصل مونسون چه زمانی است؟ در این فصل وزش بادهای موسمی شدت می‌گیرد و موج‌های بلند ایجاد می‌کند، همان موج‌هایی که باعث ایجاد موج فشان می‌شود! آغاز مونسون از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا نیمه اول شهریور است و اوج آن در تیرماه و مردادماه می‌باشد. اگر می‌خواهید زیباترین و مرتفع‌ترین فواره‌ها را ببینید در این دوماه و قبل از طلوع آفتاب به ساحل صخره ای چابهار بروید.

شنا در ساحل صخره ای چابهار

این ساحل به دلیل ارتفاع زیادی که از دریا دارد و همچنین برخورد دائم امواج با صخره‌ها برای شنا کردن مناسب نیست و می‌تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد. اما پیشنهاد می‌کنیم لذت پیاده روی و مشاهده طبیعت فوق‌العاده آن را به هیچ عنوان از دست ندهید زیرا تماشای چنین چیزی را هرگز تجربه نخواهید کرد. ضمنا در اطراف این ساحل رستوران‌ها و کافه‌هایی وجود دارند که با انواع غذاهای دریایی و محلی و نوشیدنی‌های خوشمزه، از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

جاهای دیدنی نزدیک ساحل صخره ای چابهار

از جمله جاهای دیدنی چابهار که فاصله‌ی کمی تا ساحل دریا بزرگ دارند، موارد زیر هستند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازار وکیل شیراز + آدرس و ساعت کاری بازار

دوشنبه 27 آذر 1402
بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز است که از بازار قیصریه لار الگو برداری شده است. این […]
بازار وکیل شیراز

ممکن است بپسندید

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس