باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران مجموعه فرهنگی است که در عباس‌آباد، جنب کتابخانه ملی ایران قرار گرفته است. در این باغ کتاب امکانات مختلفی مانند بخش کودک، سینما، تئاتر، لم‌کده و… وجود دارد که افراد می‌توانند علاوه‌بر فعالیت فرهنگی به گشت و گذار نیز پبردازند.  در این مجموعه، فودکورت بسیار بزرگی تعبیه شده است که انواع‌های غذاهای لذیذ ایرانی و فرهنگی را سرو می‌کند. همچنین در اطراف باغ کتاب تهران جاهای دیدنی و پارک های تهران مانند: پارک آب و آتش قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

نمای ساختمان باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران کجاست؟

پیش از هر چیز باید بدانید که باغ کتاب تهران، این جاذبه دیدنی و فرهنگی در کجا قرار دارد. در واقع برای رسیدن به این مجموعه عظیم می‌بایست به منطقه گردشگری عباس آباد مراجعه کنید. عباس آباد جزو منطقه 7 و بخش کوچکی از منطقه 6 را شامل می‌شود که راه‌های دسترسی به این منطقه و همچنین رسیدن به باغ کتاب تهران بسیار سهل است.

مسیر دسترسی به باغ کتاب تهران

اگر می‌خواهید با مترو به باغ کتاب تهران بروید، می‌توانید از خط 1 کهریزک- تجریش استفاده کنید و سپس در ایستگاه شهید همت یا شهید حقانی پیاده شوید. پس از پیاده شدن از مترو می‌توانید به صورت پیاده یا شاتل‌های برقی خود را به باغ کتاب برسانید. برای تاکسی نیز بازدیدکنندگان می‌توانند از تاکسی‌های مترو حقانی و همت استفاده کنند که روبه‌رو درب اصلی باغ کتاب پیاده خواهند شد.

آدرس باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران مجموعه بزرگی است که برای رسیدن به آن می‌توانید از 3 آدرس استفاده نمایید:

  • مسیر اول: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، پس از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی
  • مسیر دوم: ایستگاه مترو حقانی، 10 دقیقه پیاده‌روی از باغ موزه دفاع مقدس، بعد از پل به صورت مستقیم ادامه دهید.
  • مسیر سوم: بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس

ساعت بازدید از باغ کتاب تهران و خرید بلیط

از باغ کتاب تهران می‌توانید همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 9 صبح تا 10 بازدید نمایید. البته این باغ کتاب در مناسبت‌های خاص مانند عاشورا و تاسوعا حسینی تعطیل است. ورودی باغ کتاب تهران به صورت رایگان است و نیازی به تهیه بلیط ندارید. اما برای بازدید از بخش‌های دیگر مانند اتاق فرار، باغ علم نوجوان و پردیس سینمایی باید از قبل بلیط تهیه کنید. برای بلیط می‌توانید همه روزه تا ساعت 21 شب در ورودی مجموعه یا هنگام ورود به هر بخشی بلیط را به صورت گروهی یا انفرادی خریداری نمایید.

امکانات باغ کتاب تهران

ابتدا باید گفت که ساختمان باغ کتاب تهران در سه طبقه و چهار بلوک پیاده‌سازی و ساخته شده است. هر طبقه و هر بلوک در این مجموعه مختص به فعالیت و گروه سنی خاصی است که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

بلوک A یا بخش کودک

بلوک بخش کودک از محبوب‌ترین قسمت باغ کتاب تهران محسوب می‌شود. چراکه این بلوک برای کودکان اختصاص یافته است و به نام بلوک بهارسان نیز شناخته می‌شود. این بلوک دارای فضایی است که در دو طبقه همکف و اول قرار دارد. از امکانات این بلوک می‌توان به دیوار صخره نوردی کودک، باشگاه رباتیک، کافه کودک، مجسمه‌هایی با بیش از 30 شخصیت کارتونی، محصولات فرهنگی کودک و نوجوان و فروشگاه کودک اشاره کرد.

بخش کودک باغ کتاب تهران

بلوک B یا راهرو خیالستان

این بلوک دارای راهرویی است که طول آن به 60 متر می‌رسد.  این بلوک، بلوک A C را به یکدیگر وصل می‌کند. در راهرو خیالستان دو حلقه پیاده‌بر ایجاد شده است که میزان پیاده‌روی بازدیدکنندگان را کم‌تر می‌کند. افراد در این راهرو می‌توانند در حین عبور از دو طرف تصاویر متحرکی را تماشا کنند. همچنین در طبقه بالا راهرو خیالستان گذر فرهنگ قرار دارد و پل طبیعت، پارک طالقانی، باغ موزه دفاع مقدس، باغ هنر در اطراف این بلوک قرار گرفته‌اند.

بلوک C یا نگارستان

بلوک نگارستان به عنوان مرکز هنر در این مجموعه شناخته می‌شود. در این بلوک 11 سالن تئاتر و سالن سینما در پشت‌بام، زیرزمین و همکف قرار گرفته‌اند. سالن پردیس سینمایی باغ کتاب تهران تا 2000 نفر گنجایش دارد. همچنین متراژ سینما اصلی باغ کتاب به 190 مترمربع می‌رسد که دومین سینما بزرگ تهران بعد از سینما آفریقا به ‌شمار می‌رود. روبه‌رو سالن‌های سینما این بلوک در طبقه همکف، چند کافه کوچک و فروشگاه آثار هنری تعبیه شده است.  بخشی مربوط به ربات، سینما سه بعدی، سالن نمایش عملی و باغ علم کودک از بخش‌های بلوک نگارستان است که در طبقه اول قرار دارد.

بلوک D یا سروستان

در بلوک سروستان کتاب‌فروشی و فروشگاهی برای محصولات فرهنگی بزرگسالان قرار دارد که با فضا 25000 متری از بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان محسوب می‌شود. از بخش‌های این بلوک می‌توان به کافه گالری و گالری در زیرزمین و همچنین باغ علم نوجوان در طبقه اول آن اشاره کرد.

لم کده باغ کتاب

در بخش‌های مختلف باغ کتاب مکان‌هایی به عنوان لم‌کده برای استراحت و مطالعه افراد طراحی شده است. در لم‌کده باغ کتاب، تعدادی مبل و صندلی چیده است که افراد در آرامش کامل استراحت می‌کنند.  در این مکان سرویس بهداشتی، نمازخانه، اتاق مادر و کودک، خانه کودک، ماشین حمل کودک و… برای آسایش بیشتر بازدیدکنندگان فراهم شده است.

فودکورت باغ کتاب تهران

فودکورت باغ کتاب تهران در محوطه بیرونی ساختمان قرار دارد که با عنوان باغ غذا شناخته می‌شود. این فودکورت در قسمت شمال غربی باغ کتاب بوده که به نوعی جنب دریاچه هنر تعبیه شده است. فودکورت باغ کتاب اولین رستوران خودرویی تهران است که با تمرکز بر رویکرد آموزشی، گردشگری و سلامت در منطقه‌ای فرهنگی افتتاح شده است.  علاوه‌بر فودکورت، انواع کافه و رستوران نظیر کافه سینما، کافه علم، کافه کودک، کافه کلانا، کافه ویونا، کافه رستوران کیوسک برگر، کافه رستوران بامی نو و کافه رستوران ایزار برای بازدیدکنندگان طراحی شده است.

پارکینگ خودروهای شخصی

اگر با خودرو قصد رفتن به این مجموعه فرهنگی را دارید می‌توانید از پارکینگ طبقاتی مترو شهید حقانی برای پارک کردن خودرو خود استفاده نمایید. همچنین در روزهای خلوت نیز می‌توانید ماشین خود را در قسمت بلوار کتابخانه ملی پارک کنید. البته پارکینگی به متراژ 40 هزار مترمربع در عباس‌آباد درحال ساخت است که نزدیک‌ترین پارکینگ به این مجموعه به‌شمار می‌رود.

دیگر بخش های باغ کتاب تهران

در باغ کتاب تهران پشت‌بامی ایجاد شده است که در آن انواع کافه و فضا سبز قرار دارد و افراد می‌توانند از طریق آسانسور یا پله خود را به این مکان برسانند. اتاق فرار، شبیه‌ساز پرواز سنا 172، کافه بازی، سرزمین فکر و باشگاه رباتیک نیز از بخش‌های مختلفی است که در باغ کتاب تهران قرار دارند.

پردیس سینمایی باغ کتاب تهران

جاذبه های گردشگری اطراف باغ کتاب تهران

شما می‌توانید علاوه‌بر بازدید از باغ کتاب تهران، از جاذبه‌های اطراف آن نیز دیدن کنید و از طبیعت منطقه لذت ببرید. برخی از این جاذبه‌ها عبارتند:

  • باغ هنر: باغ هنر در عباس‌آباد تهران قرار دارد که فاصله آن تا باغ کتاب تنها 600 متر است. این باغ هنر با هدف نمایش هنرهای ادبیات، شعر و موسیقی و ارتباط موثر بین هنرمند و مخاطب ایجاد شده است.
  • کتابخانه ملی ایران: کتابخانه ملی ایران بعد از ایستگاه مترو شهید حقانی قرار دارد که فاصله آن تا باغ کتاب تهران تنها 700 متر است. این کتابخانه از غنی‌ترین و مهم‌ترین مجموعه‌های کشور ایران محسوب می‌شود که با داشتن منابع علمی و جامع محلی برای دانجشویان، اساتید و پژوهشگران است.
  • آسمان‌نما گنبد مینا: آسمان‌نما گنبد مینا در پارک آب و آتش واقع شده است که فاصله 3.4 کیلومتری تا باغ کتاب تهران دارد. در این مجموعه ستارگان، سیاره‌ها و پدیده‌های آسمانی به صورت 3 بعدی برای بازدیدکنندگان به نمایش در می‌آید.
  • باغ موزه دفاع مقدس: باغ موزه دفاع مقدس روبه‌رو پارک طالقانی واقع شده است که فاصله 3.4 کیلومتری با باغ کتاب دارد. در این مجموعه تصاویری از مقاومت خرمشهر با نگاهی آمیخته به هنر هنرمندان برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‌شود.
  • پارک آب و آتش: پارک آب و آتش در حوالی عباس‌آباد قرار دارد که فاصله آن تا باغ کتاب تنها 4 کیلومتر است. از امکانات این پارک می‌توان به گنبد مینا، فودکورت، آمفی تئاتر، فانوس دریایی، برج‌های آتش، دریاچه مصنوعی و… اشاره کرد.
  • پل طبیعت: پل طبیعت در پارک آب و آتش قرار دارد که فاصله آن تا باغ کتاب 7 کیلومتر است. پل طبیعت تهران از طبقه‌های مختلفی تشکیل شده است که در طبقه اول آن انواع رستوران، طبقه دوم برای آرامش و استراحت، طبقه سوم برای تماشا مناظرایجاد شده است.
نمای داخلی باغ کتاب تهران

هتل های نزدیک به باغ کتاب تهران

هتل‌هایی در نزدیکی باغ کتاب تهران قرار دارند که می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

نام هتلفاصله تا باغ کتاب تهران
هتل بزرگ ارم تهران1.3 کیلومتر
مهمان‌خانه چکاد تهران4.3 کیلومتر
هتل کوروش تهران4.9 کیلومتر
مهمان‌پذیر دید تهران5.6 کیلومتر
هتل ونوس تهران6.1 کیلومتر

باغ کتاب تهران به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه سرگرمی و کتاب‌های عملی در کشور یا بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که معمار این مجموعه سام طهرانچی نام دارد. طرح احداث باغ کتاب ابتدا در سال 1383 به هدف مکانی اختصاصی و دائمی برای نمایشگاه کتاب مطرح شد. در نهایت تیرماه سال 1396 این مجموعه افتتاح شد.  مجموعه باغ کتاب تهران بیانیه‌ای شرح داده است که می‌گوید ما تلاش می‌کنیم در جهت ایجاد پل ارتباطی میان کودک و نوجوان، علم، فناوری، فرهنگ و نوآوری پیشرو باشیم.

سوالات متداول

باغ کتاب تهران کجاست؟

باغ کتاب تهران در بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد.

باغ کتاب تهران چه امکاناتی دارد؟

از امکانات این باغ کتاب می‌توان به پردیس سینما، کافه و رستوران، تئاتر، اتاق مادر و کودک، اتاق فرار و… اشاره کرد.

ساعت بازدید از باغ کتاب تهران چگونه است؟

این باغ کتاب همه روزه از ساعت 9 صبح تا 10 شب از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران هتل ارگ جدید یزد + آدرس و قیمت منو

چهارشنبه 2 اسفند 1402
هتل ارگ جدید از هتل های چهار ستاره یزد که در در مرداد ماه 1393 در شهر خشتی یزد شروع […]
رستوران هتل ارگ جدید یزد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس