باغ ملی تهران

باغ ملی تهران به عنوان نماد تهران بزرگ و جایگزین برج آزادی در گذشته شناخته می‌شد. تا حدود دهه ۵۰ باغ ملی از مهم‌ترین مکان‌های تهران به‌شمار می‌رفت؛ اما پس از بنا شدن برج آزادی، جای خود را به این برج داد. باغ ملی از مکان‌های مهم ساخته شده در اواخر دوره قاجار بوده که پس از کودتای سوم اسفند ماه ۱۲۹۹ توسط رضاخان، بنا گردید و نمادی برای قدرت و پیروزی او محسوب می‌شد. سردر باغ ملی یک ورودی برای میدان تاریخی مشق قرار داشته که در گذشته محلی برای آموزش نظامی بوده است.

ورودی باغ ملی تهران

باغ ملی تهران کجاست؟

باغ ملی در گذشته با عنوان میدان مشق، در مکانی شلوغ از تهران قرار داشت. خیابان برج نوش یا ۳ اسفند که اکنون به خیابان سخایی معروف است، در قسمت شمالی این مکان قرار دارد. خیابان امین‌السلطان گذشته و فردوسی کنونی نیز جایی در شرق باغ واقع گردید. غرب باغ ملی نیز خیابان قزاق‌خانه یا قوام‌السلطنه یا به ‌عبارتی ۳۰ تیر امروزی قرار گرفته است. همچنین در جنوب این مکان پررفت‌و‌آمد، خیابان امام خمینی (ره) که در گذشته به باغ شاه یا سپه شهرت داشت، به چشم می‌خورد.

  • دسترسی به باغ ملی تهران با مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو به باغ ملی تهران ایستگاه مترو امام خمینی (ره) خط ۱ و ۲ بوده که شما را به نزدیکی باغ ملی رسانده و تنها ۵ دقیقه تا مقصد فاصله خواهید داشت.
  • دسترسی به باغ ملی تهران با اتوبوس: اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، ایستگاه اتوبوس میدان توپخانه و خیابان فیاض‌بخش می‌توانند شما را به مقصد برسانند.
  • دسترسی به باغ ملی تهران با خودروی شخصی: از آنجایی که در این منطقه پررفت‌وآمد، مکان‌های مهمی بنا شده‌اند و طرح ترافیک زوج و فرد مطرح است، استفاده از وسایل نقلیه عمومی شما را زودتر به مقصد می‌رساند. برای دسترسی به این باغ با خودروی شخصی باید خود را به مرکز شهر تهران برسانید و از خیابان امام خمینی (ره) به میدان امام خمینی (ره) بروید. پس از رسیدن به میدان، تقاطع خیام قرار دارد که با عبور از آن و مشاهده وزارت امور خارجه، به این مکان می‌رسید.

آدرس باغ موزه ملی تهران: خیابان امام خمینی، میدان توپخانه، ضلع غربی اداره پست، ضلع شرقی وزارت امور خارجه (باغ موزه ملی تهران روی نقشه)

تاریخچه باغ ملی تهران

اولین اتفاقات تاریخی در این مکان مربوط به زمانی بوده که فتحعلی ‌شاه به افزایش مهارت سربازان ایرانی اندیشید. در آن زمان، سپاه ایران چندین بار شکست از سپاه روس را تجربه کرده و به درخواست شاه آن زمان، امپراطور فرانسه به قصد آموزش سربازان ایرانی، گروهی را به ایران فرستاد. جهت آموزش این افراد، زمینی وسیع به مساحت حدود ۱۶۰۰۰ هزار مترمربع به نام میدان مشق اختصاص داده شد. در زمان شاهان مختلف این مکان استفاده‌های گوناگونی داشت و شاهد اتفاقات بی‌شماری بود.

در زمان احمدشاه قاجار یعنی اواخر دوران قاجاریه در سال ۱۲۹۹ سردر باغ ملی بنا گردید و نمادی از فتح تهران توسط رضاخان سردارسپه بود. این سردر در آن دوران تنها یک ورودی مجلل برای میدان مشق به‌شمار می‌رفت؛ اما پس از مدتی دولت قصد ساخت یک پارک همگانی برای مردم را داشته و میدان مشق تغییر ماهیت داد. بنابراین در سال ۱۳۰۷ شمسی در غرب میدان مشق، باغی تحت ‌عنوان باغ ملی احداث شد. این باغ بعدها مکانی برای ساخت‌ سازه‌های مهم و تاریخی آن زمان گشت.

رویدادهای باغ ملی تهران

باغ ملی جزء مکان‌های بسیار مهم در تاریخ ایران است که از اواخر زمان قاجار تا کنون شاهد اتفاقات تاریخی و مهم زیادی بوده که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شاید برایتان جالب باشد بدانید که اولین بالن ایران در باغ ملی به هوا فرستاده شد.
  • این مکان در زمان قاجار و پهلوی جایی برای آموزش و رژه قشون بوده و تا حدی که سپاه عباس میرزا در این منطقه تحت آموزش قرار گرفته و به جنگ با روسیه رهسپار شد و ناصرالدین شاه در این مکان به تماشای تمرین سربازها می‌پرداخت.
  • محلی برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و بزرگسالان در گذشته به‌شمار می‌رفت. هم‌اکنون نیز صداهایی همچون الک‌دولک، دوچرخه سواری، موتور سواری و… در این مکان هیچ‌گاه قطع نخواهد شد.
  • مارگیران ماهر در زمان قاجار و پهلوی در باغ ملی بساط‌ پرطرفداری داشتند.
  • این مکان محل فرود اولین هواپیمایی بوده که در آسمان ایران پرواز کرد.
  • در گذشته برای اطلاع‌رسانی طلوع و غروب آفتاب به مردم، نقاره زده می‌شد. باغ ملی مکانی برای این نقاره‌زنی‌ها بود.

سردر باغ ملی تهران

در حقیقت نماد شهر تهران در گذشته سردر باغ ملی بوده است؛ زیرا در ابتدا سردر ساخته شده و چندین سال بعد اقدام به ساختن خود باغ کرده‌اند. این سازه‌ با شکوه و با عظمت در سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ به‌عنوان نمادی از موفقیت‌های رضاخان در ضلع جنوبی باغ ملی کنونی احداث گردید. جعفر خان معمار کاشانی جزء یکی از بهترین معماران آن زمان بوده که ساخت این سازه را برعهده داشت. معماری این سازه از ترکیب مدرنیته و معماری فرنگی در کنار معماری اصیل ایرانی تشکیل شده و ستون‌هایی آجری دارد.

کاشی کاری سردر باغ ملی تهران

طراحی کاشی‌های این مکان با شکوه از طرح‌هایی شبیه به نقوش اسلیمی الهام گرفته است. در این میان طرح پرچم ایران به همراه تعدادی از نمادهای جنگی پهلوی همچون مسلسل، تفنگ شصت تیر مورد علاقه رضاشاه، گلوله توپ، فرشته پیروزی و نماد شیر و خورشید و… روی کاشی‌ها به‌ شدت خودنمایی می‌کنند. علاوه‌بر این نقوش نمادین، کتیبه‌های زیبا از نام امامان، اشعاری از ندیم‌الملک و… نیز جزء زیبایی‌های خیره‌کننده این کاشی‌ها هستند. درب این سازه از چدن بوده و سه دروازه جداگانه برای ورود عابران و ورود ماشین‌ها در این قسمت در نظر گرفته شده‌اند.

فضای بیرونی باغ ملی تهران

طراحی داخلی باغ ملی تهران

در باغ ملی از تصاویری با شکوهی همچون صحنه فتح تهران در کنار دروازه قزوین و تصویری نمادین از قزاق‌ها و نقوش مربوط به دوران پهلوی بهره گرفته شده است. درب‌های چدنی و مستحکم این مکان در قور‌خانه و توسط استاد محمد علی کرمانی در ۶ لنگه چند تنی ساخته شد. روی این درب‌ها نقوشی خیال‌انگیز از اژدها و پرنده هما یا به‌‌عبارتی نقوش تجریدی به‌‌صورت کاملاً خلاقانه نقش بسته‌اند. قسمت بالای هلال درب‌ها نیز دو مجسمه از رضاخان قرار دارند که کاملاً ماهرانه و با ظرافت طراحی شده‌اند؛ اما امروزه این مجسمه‌ها را از درب چدنی جدا کرده‌اند.

عکاسی در باغ ملی تهران

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای باغ ملی تهران، نورگیر بودن و امکان عکاسی حرفه‌ای و با کیفیت در این مکان است. باغ ملی تهران هم در روز و هم در شب می‌تواند امکان گرفتن عکس‌های ناب را برای شما فراهم‌ سازد. در طول روز نور خورشید، نورپردازی عکس‌های شما را بر‌عهده دارد و در طول شب نورپردازی مصنوعی و فضاسازی بسیار عالی به‌خصوص در سردر باغ ملی، جذابیت بسیار زیادی خواهد داشت.

مکان های مهم باغ ملی تهران

هنگام رفتن به باغ ملی اطمینان داشته باشید که تا چندین ساعت سرگرم هستید و می‌توانید از دیدن مکان‌های تاریخی و کاخ‌های مربوط پادشاهان گذشته لذت ببرید. نکته جالب در مورد این باغ این است که وجود سردر باغ ملی باعث ساخته شدن باغ شد. پس از آن باغ ساخته شد، مکان‌هایی همچون اداره پست و کاخ شهربانی نیز بنا نهاده شدند. اداره پست و کاخ شهربانی اکنون به موزه ارتباطات و وزارت امور خارجه تبدیل گردیده‌اند. همچنین موزه ایران باستان و عمارت قزاق خانه نیز در باغ قرار گرفته‌اند.

محوطه داخلی باغ ملی تهران

مکان های دیدنی نزدیک به باغ ملی تهران

از اماکن دیدنی و تاریخی نزدیک به باغ ملی تهران می‌توان به موزه عبرت ایران، باغ ایلخانی، موزه آبگینه و سفالینه، کاخ گلستان و عمارت مسعودیه اشاره کرد. موزه عبرت در زمان گذشته شکنجه‌گاهی بود که امروزه به موزه تبدیل شده و شما می‌توانید در آن‌جا با معماری شکنجه‌گاه‌های گذشته و نحوه شکنجه زندانیان آشنا شوید. در این ‌میان عمارت مسعودیه از یادگارهای تاریخی تهران است که قدمت بالایی دارد و تماشای بخش‌های مختلف آن خالی از لطف نخواهد بود. در موزه آبگینه نیز می‌توانید تنوع گسترده‌ای از سفال‌ها و ظروف را مشاهده کنید و قدمت آن‌ها را بر روی برگه اطلاعات آن مشاهده نمایید. در ادامه مطالب به معرفی هرکدام از اماکن دیدنی نزدیک باغ ملی خواهیم پرداخت.

موزه عبرت ایران

جالب است بدانید که موزه عبرت ایران که فضای بسیار مخوفی داشت، امروزه به موزه عبرت ایران تبدیل شده است. راهروهای تودرتو و دالان‌های تنگ این اجازه را برای فرار زندانیان نمی‌داد و در دوران پهلوی از این شکنجه‌گاه بیشترین استفاده می‌شد. رضاشاه در سال 1311 دستور ساخت این عمارت را صادر کرد و معماران آلمانی، معماری ساختمان آن را برعهده گرفتند. توجه داشته باشید که برای بازدید از این موزه سنین کم‌تر از 15 سال اجازه ورود ندارند زیرا فضای خاص آن برای ورود کودکان مناسب نیست.

  • آدرس: تهران، میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان کوشک مصری
  • فاصله تا باغ ملی: 550 متر، 2 دقیقه با خودرو، 5 دقیقه پیاده روی
  • ساعت بازدید: همه روز از ساعت 9 صبح الی 5 عصر

باغ ایلخانی

باغ ایلخانی دارای عمارتی باشکوه است که در دوران گذشته متعلق به خانواده حکومت ایلخانیان بود. همچنین ناصرالدین‌شاه در دورانی که به تهران سفر می‌کرد، سری به این عمارت زده و در آن چندروزی اقامت می‌یافت. به باغ ایلخانی، خانه سردار اسعد بختیاری نیز گفته می‌شود که از زیباترین یادگارهای تاریخی به‌جای‌مانده در این شهر است. این مکان به دلیل داشتن موقعیت مکانی بسیار عالی، فاصله کوتاهی با بسیاری از موزه‌های تهران چون موزه باغ ملی و موزه عبرت دارد و شما به راحتی می‌توانید از طریق خودرو یا به صورت پیاده به بازدید از این دو موزه بپردازید.

  • آدرس: تهران، ضلع شمال غربی، میدان توپ‌خانه
  • فاصله تا باغ ملی: 1.2 کیلومتر، 4 دقیقه با خودرو، 13 دقیقه پیاده
  • ساعت بازدید: 24 ساعته
باغ ایلخانی تهران

موزه آبگینه و سفالینه های ایران

اگر اهل موزه‌گردی هستید، در تهران موزه‌های بسیاری وجود دارد که از نزدیک‌ترین آن‌ها به موزه باغ ملی تهران می‌توان به موزه آبگینه اشاره کرد. این موزه به صورت تخصصی، انواع سفالینه و ظروف را نگهداری می‌کند. ایستگاه امام خمینی فاصله بسیار کمی با موزه آبگینه و سفالینه دارد که شما از طریق آن می‌توانید خود را به این مکان دیدنی برسانید. تاریخچه این موزه به سال 1291 شمسی بازمی‌گردد که در آن سال موزه آبگینه به دستور احمدقوام بنا گردید. از بخش‌های مختلف این موزه می‌توان به تالارهای مینا و بلور، تالارهای سمعی و لاجورد، تالار زرین‌فام و صدف، ساختمان آموزش، کتاب‌خانه و حوض‌خانه اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی‌تیر، نرسیده به خیابان جمهوری
  • فاصله تا باغ ملی: 2.5 کیلومتر، 10 دقیقه با خودرو، 14 دقیقه پیاده
  • ساعت بازدید: تمامی روزها جز ایام سوگواری از ساعت 9:00 صبح الی 19:00 عصر

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران مکانی مناسب برای سیر در دوران گذشته ایران است تا با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا شوید. بنای کاخ گلستان بیش از 440 سال قدمت دارد و این موضوع باعث بالا رفتن ارزش این مکان تاریخی شده است. سنگ‌بنای اصلی کاخ گلستان در سال 988 و زمان شاه‌عباس صفوی بنا شد؛ ازاین‌رو شما می‌توانید برروی دیوارها و بنای آن، معماری مخصوص دوره صفوی را مشاهده کنید. از بخش‌های مختلف این کاخ می‌توان به تالار موزه، ایوان تخت مرمر، تالار آینه، خلوت کریمخانی و کاخ ابیض و همچنین عمارت بادگیر اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، خیابان 15 خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ
  • فاصله تا باغ ملی: 950 متر، 4 دقیقه با خودرو، 19 دقیقه پیاده
  • ساعت بازدید: بهار و تابستان از 9:30 صبح الی 18:30 عصر، پاییز و زمستان از ساعات 9 صبح الی 18:30 عصر

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه از دیگر مکان‌های دیدنی نزدیک به باغ ملی تهران است که زیبایی فراوانی دارد. این عمارت در بافت مرکزی شهر تهران قرار گرفته است و فاصله نزدیکی به مراکز تجاری و دیدنی این شهر دارد. از بخش‌های مختلف عمارت مسعودیه می‌توان به حیاط مشیری، حوض‌خانه، سفره‌خانه، حیاط سیدجوادی، عمارت مشیر، باغ دیوان‌خانه، عمارت سردر پیاده و کالسکه‌رو و زیرزمین اشاره کرد. معماری این عمارت از آغاز حکومت ناصرالدین‌شاه تا پایان دولت قاجار تغییر یافت که امروزه می‌توانید معماری مختلف ایرانی و اروپایی را بر روی بنای عمارت و بخش‌های مختلف آن مشاهده کنید.

  • آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان
  • فاصله تا باغ ملی: 2.4 کیلومتر، 13 دقیقه با خودرو، 16 دقیقه پیاده
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعات 8 صبح الی 16 ظهر

هتل های نزدیک باغ ملی تهران

در فواصل مختلف باغ ملی تهران، هتل‌های بسیاری بنا شده‌اند که برخی از آن‌ها امکاناتی چون استخر، مجموعه ورزشی مجهز، سونا و جکوزی، چندین رستوران، پارکینگ و کافی‌شاپ را ارائه می‌دهند. در جدول زیر می‌توانید با دیگر هتل‌های نزدیک باغ ملی تهران آشنا شوید.

نام هتلآدرس هتلفاصله هتل تا باغ ملی
هتل پژوهشتهران، 15 کیلومتری اتوبان تهران_کرج، خیابان پژوهش جنوب6.94 کیلومتر
هتل دانشتهران، پیکان‌شهر، بلوار پژوهش و بلوار دانش7.56 کیلومتر
هتل المپیکتهران، اتوبان تهران _کرج، جنب ضلع غربی ورزشگاه آزادی تهران18.53 کیلومتر
هتل آپارتمان تاج‌محلتهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا25 کیلومتر
هتل اسپیناس بلوارتهران، بلوار کشاورز، بین خیابان فلسطین و نادری25.34 کیلومتر
هتل انقلابتهران، خیابان انقلاب، بین خیابان حافظ و ولی‌عصر25.59 کیلومتر

سوالات متداول

باغ ملی در چه سالی ساخته شد؟

در سال ۱۲۹۹ سردر باغ ساخته شده و در ۱۳۰۷ باغ اصلی بنا نهاده شد.

علت ساختن باغ ملی چه بود؟

این باغ نماد پیروزی رضاخان در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ بوده و نشان از فتح تهران به‌‌شمار می‌رفت.

دسترسی به باغ ملی از چه طریقی راحت‌تر است؟

به‌ علت شلوغی منطقه و وجود طرح زوج و فرد، رفتن به باغ ملی با مترو و اتوبوس بسیار راحت‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازار مرجان کیش

سه‌شنبه 1 اسفند 1402
یکی از بهترین مراکز خرید کیش، بازار مرجان کیش است که یک مجتمع تجاری لوکس قدیمی در نزدیکی ساحل ماریناست. […]
بازار مرجان کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس