جاهای دیدنی تهران برای کودکان

تهران، شهری است که از نظر امکانات و تفریحات برای همه سنین حرفی برای گفتن دارد و جاهای دیدنی تهران برای کودکان بسیار متنوع و هیجان‌انگیز هستند. این مکان‌ها فضاهای خوبی برای دوری از دنیای مجازی و لذت تفریحات واقعی را برای کودکان به ارمغان می‌آورند. برخی از این تفریحات مانند پارک ژوراسیک اعجاب‌انگیز و برخی مانند هیومن پارک و دکتر لند جنبه آموزشی برای کودکان دارند. بازه سنی مورد نظر برای اکثر جاهای دیدنی تهران برای کودکان حدود 3 تا 12 سال است. خوشبختانه شهر تهران از حیث این مکان‌ها بسیار غنی است و در هر منطقه از آن می‌توان بهانه‌ای برای شادی و تفریح کودکان پیدا کرد.

جاهای دیدنی تهران برای کودکان

معرفی 9 مکان تفریحی تهران برای کودکان

مکان‌های دیدنی تهران برای کودکان یکی و دو تا نیستند؛ اما تجربه‌ی بازدید و رضایت کودکان از مکان‌های دیدنی زیر بیشتر است. این مکان‌ها به دو دسته روباز و بسته تقسیم می‌شوند. در همه این مکان‌ها هدف از بازدید کمک به رشد عاطفی، یادگیری و بازی کودک است. در اکثر این مکان‌ها فستیوال‌هایی نیز اجرا می‌شود که با اطلاع از زمان برگزاری آن‌ها می‌توان لذت تفریح در آنجا را دوبرابر کرد. در ادامه به معرفی 9 مکان برتر برای کودکان در شهر تهران می‌پردازیم.

هیومن پارک

در این پارک تفریح شما با سفری شروع می‌شود که مسیر آن از بدن انسان می‌گذرد! هیومن پارک همه اندام‌های بدن انسان از جمله گوش، چشم، بینی، دهان، معده و سرانجام روده را به‌صورت سه‌بعدی و شبیه‌سازی شده دارد. در این شهربازی شما وارد دهان یک انسان غول‌پیکر می‌شوید و می‌توانید همه بافت‌های بدن انسان را لمس کرده و حتی صدایشان را بشنوید.

یکی از قسمت‌های جذاب این پارک قسمت‌‌های گوارشی بدن انسان است که با جلوه‌هایی بسیار جذاب باعث افزایش یادگیری کودکان می‌شود. این مکان فقط مختص به کودکان نیست! بسیاری از بزرگسالان نیز از دیدن قسمت‌های مختلف بدن انسان در ابعاد بزرگ، حیرت‌زده می‌شوند. لذت تفریح و آموزش همزمان برای افزایش یادگیری کودکان در هیومن پارک اتفاق جالبی است که در کم‌تر جایی ممکن است اتفاق بیفتد.

ساعت و روز بازدیدآدرس
روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۱۱ تا ۲۰ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ۱۰ تا ۲۱تهران، میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه، انتهای خیابان موزه، موزه حیات وحش دارآباد
هیومن پارک تهران

پارک حشرات

تماشای حیات وحش همیشه برای کودکان هیجان‌آور و شگفتی‌ساز است. پارک حشرات در مجاورت پارک ژوراسیک قرار گرفته و ماکت‌های بسیار بزرگی از حشراتی مانند زنبور، پروانه، مگس، کفشدوزک، حلزون و بندپایان در آن وجود دارد. اسپایدر پارک دارای بیش از 7000 متر مربع مساحت است و علاوه‌بر جنبه تفریحی می‌تواند کودکان را با انواع حشرات، شکل ظاهری آن‌ها، تعداد پاها و… آشنا کند. قسمت هیجان‌انگیز این پارک دیدن مار پیتون، ایگوانا، لاک پشت و تمساح‌هایی است که روی غذای مورد علاقه خود جا خوش کرده‌اند!

در پارک حشرات در کنار هر حشره اسم علمی و اطلاعات کاملی از آن نوشته شده که این اطلاعات به ‌وسیله یکی از اساتید حشره‌شناسی دکتر علیرضا زمانی تدوین شده است. جالب است بدانید ایده این پارک در ایران کاملاً یونیک است و در هیچ جای ایران وجود ندارد. از جمله امکانات این پارک تفریحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آتلیه عکاسی
  • غرفه آشنایی با زنبور عسل
  • کافی‌شاپ
  • گیفت شاپ
  • کارگاه سفال
ساعت و روز بازدیدآدرس
همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۲تهران، سعادت‌آباد، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهرود، انتهای بلوار شقایق
پارک حشرات تهران

دکتر لند

دکتر لند فرم شبیه سازی شده یک بیمارستان کوچک است که در آن همه بخش‌های بیمارستان مانند سونوگرافی، اتاق عمل، دندان‌پزشکی، پذیرش و احیا وجود دارد. کودکان در این مکان آموزشی در کنار تفریح و بالا بردن روابط اجتماعی خود سعی می‌کنند که در نقش یک دکتر یا تکنسین اتاق عمل قرار بگیرند. این مجموعه دارای انواع تخت‌های بیمارستان، اتاق اندوسکوپی، بخش اطفال و حتی ماشین اورژانس است. پوشیدن روپوش پزشکی یا روپوش اتاق عمل برای بچه‌ها احساس جالبی را به وجود می‌آورد.

نقطه عطف دکتر لند، افراد کارشناسی است که ارتباط خوبی با بچه‌ها ایجاد می‌کنند و آن‌ها را در انجام مسئولیت‌های خود راهنمایی می‌کنند. جالب است بدانید ایده ایجاد این مکان، مقابله با ترس کودکان از فضای بیمارستان بوده است. تجربه گشت و گذار در دکتر لند مطمعناً تا بزرگسالی در ذهن کودکان خواهد ماند. امکانات این مکان عبارتند از:

  • غرفه عکاسی
  • فروشگاه
  • کافی شاپ
  • رستوران
  • پارکینگ
ساعت و روز بازدیدآدرس
روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۱۱ تا ۲۰ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ۱۰ تا ۲۱میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، انتهای خیابان موزه
دکتر لند تهران

پارک آبی اُپارک

پارک آبی اُپارک بهترین مکان برای تفریح کودکان در کنار والدین محسوب می‌شود. این پارک یک مجموعه 55000 متر مربعی در غرب تهران است و برای آقایان، خانم‌ها و کودکان تفریحات آبی مانند سرسره‌های رنگارنگ، رالی شیپ، بومرنگ، استخر موج، گردالوپ، سرسره گوگولیا، بخش الوپیا و ارنگ وجود دارد. نقاشی‌هایی که روی دیوارها و قسمت‌های مختلف پارک آبی اُپارک وجود دارد، نظر کودکان را به‌ خود جلب می‌کند. جالب است بدانید که ایده احداث این پارک از یک شرکت کانادایی به ‌نام White water انجام شده است.

یکی از نکات مثبت این پارک فعال بودن آن حتی در روزهای تعطیل هفته است. قیمت بلیط اپارک تهران برحسب قد افراد محاسبه می‌شود. افراد بالای 120 سانت را بزرگسالان و افراد زیر ۱۲۰ سانت را کودکان در نظر می‌گیرند و دارای تعرفه جداگانه‌ای هستند. همچنین قیمت بلیط پارک آبی اُپارک در روزهای تعطیل بیشتر است.

ساعت و روز بازدیدآدرس
همه روزه 8 تا 15 – 17 تا 24تهران، اتوبان‌ تهران‌-کرج، بعد از خروجی‌‌ آزادگان، شهرک گلستان، انتهای خیابان شمیم‌
پارک آبی اُپارک تهران

شهربازی صبا مال

اینجا مکانی است که با داشتن بیش از 80 تفریح مهیج مانند ماشین‌های کوبنده، چرخ و فلک، آلتون دربی، کاراسل و بازی‌های رایانه‌ای باعث تخلیه انرژی کودکان می‌شود. این شهربازی در طبقه سوم مرکز خرید صبا مال واقع است و می‌توانید پس از تفریح برای خرید از این مجتمع لوکس نیز اقدام کنید. یکی از تفریحات مهیج و حیرت‌انگیز صبا مال، سینمای سه‌ بعدی است که از جمله مکان‌های دارای واقعیت افزوده محسوب می‌شود. صبا مال یک شهربازی سرپوشیده بوده که هر یک از تفریحات آن برای گروه سنی مختلفی طراحی شده‌ است. مکان‌های دیدنی اطراف این شهربازی عبارتند از:

  • باغ تالار طهران
  • گرچه کوهک
  • باغ تالار در گل‌های زندگی
  • ایستگاه مترو چیتگر
  • پیست دوچرخه سواری کودکان چیتگر
ساعت و روز بازدیدآدرس
شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۴؛ جمعه‌ها از ساعت ۱۴ تا ۲۴تهران، پایین‌تر از میدان حر، خیابان کارگر جنوبی، مرکز خرید صبا مال، طبقه سوم
شهربازی صبا مال تهران

دریاچه چیتگر تهران

در گوشه و کنار این دریاچه بسیار زیبا که از جاهای دیدنی تهران برای کودکان محسوب می‌شود، می‌توان تفریحات جذابی مانند سرزمین‌ بازی و جایزه که برای کودکان ایجاد شده‌ است را مشاهده کنید. علاوه‌بر این بازی‌های مهیجی نظیر ترامپولین و یوروبانجی برای افزایش آدرنالین وجود دارد. این مجموعه تفریحی فقط مختص به کودکان نیست. آرامشی که در کنار این دریاچه مصنوعی وجود دارد، لذت تفریحاتی مانند دوچرخه سواری و اسکیت را دوچندان می‌کند.

در دریاچه چیتگر امکاناتی نظیر کافی‌شاپ، رستوران، غرفه عکاسی و فروشگاه‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید ساعت‌ها در این مکان بمانید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. در نزدیکی دریاچه چیتگر مکان‌های تفریحی دیگری نظیر باغ راه آسمان، بوستان سمن‌ها، باغ راز هستی، مجتمع تجاری پارامیس و از همه مهم‌تر سرزمین کودک آفتاب وجود دارد. از دیگر تفریحات مناسب برای کودکان در دریاچه چیتگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانه وارونه
  • ماژول میز
  • سافاری وحشت
  • رول گلایدر
  • اسکیت یو
  • قایق سواری
  • زیپ لاین
  • ترن هوایی
  • چرخ و فلک
ساعت و روز بازدیدآدرس
شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۲، چهارشنبه و پنجشنبه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۴تهران، انتهای اتوبان همت غرب، دریاچه شهدای خلیج فارس

پارک آب و آتش تهران

پارک آب و آتش با مساحت ۲۴۰۰۰ متر مربع یکی از بزرگ‌ترین و بهترین جاهای دیدنی تهران برای کودکان و بزرگسالان است. این پارک با نام بوستان حضرت ابراهیم نیز شناخته می‌شود و این موضوع به سرگذشت این پیامبر و عبور او از میان آتش مرتبط است. فضای سبز این پارک دارای مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری بسیار طویلی است که کودکان می‌توانند برای دوری از محیط آپارتمانی، آزادانه در این مکان تفریح کنند. در پارک آب و آتش رستوران، فودکورت و آلاچیق‌های متعددی برای استراحت وجود دارد.

مکان هیجان‌انگیز این پارک محیطی دایره‌ای شکل بوده که دارای دریچه‌هایی است و آب را تا ارتفاع بیش از 10 متری پرتاب می‌کند. جالب است بدانید در زمان غروب آفتاب برج‌های‌ آتش این پارک شعله‌هایی را به سمت بالا شعله‌ور می‌کنند که تماشای آن‌ها هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. مکان‌های دیدنی این پارک عبارتند از:

  • سینما گیم ۷ بعدی
  • میدان مشاهیر
  • دریاچه مصنوعی خزر
  • فانوس دریایی
  • آسمان نمای گنبد مینا
ساعت و روز بازدیدآدرس
شبانه‌روزیتهران، ابتدای بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک
پارک آب و آتش تهران

سرزمین عجایب واندر لند

سرزمین عجایب از مجهزترین شهربازی‌های تهران به‌شمار می‌رود. واندر لند بازی‌های بسیار متنوعی مانند بالن پرنده، ماشین برقی، ایرهاکی، بسکتبال، جایزه‌ای، بالن باست، ماشین فرفره، سالتو، جانبو، خلبان کوچولو، سفر با قطار، ماشین کوبنده، مکس فلات، بازوکا و بازی‌های ویدیوئي را برای تفریح کودکان دارد. محیط این مکان با رنگ‌آمیزی و جلوه‌های ویژه‌ای تزئین شده است. آنچه که سرزمین عجایب را از دیگر شهربازی‌های تهران متمایز می‌کند وجود بیش از 140 دستگاه بازی در محیطی سرپوشیده و ایمن است. از جمله امکانات برجسته این مکان می‌توان به سالن بولینگ، سینما ۶ بعدی، اتاق تولد، اتاق گریم کودک، اتاق بازی‌های فکری و… اشاره کرد.

سرزمین عجایب به مکان‌های دیدنی دیگر تهران که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، نزدیک است:

  • مسجد جامع باغ فیض
  • مرکز خرید هامون
  • مرکز خرید تیراژه
  • بوستان میخک
ساعت و روز بازدیدآدرس
شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۴؛ پنجشنبه از ساعت ۱۴ تا ۲۴؛ جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۲ تا ۲۴تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، پایین‌تر از میدان پونک، حد فاصل بزرگراه حکیم و همت،‌ مرکز خرید تیراژه، طبقه آخر
سرزمین عجایب تهران

سرزمین ماسه تهران

سرزمین ماسه یکی از بهترین گزینه‌ها و از جاهای دیدنی تهران برای کودکان زیر 9 سال محسوب می‌شود. این شهربازی که به Sand Land نیز معروف است، کودکان غرق در محیطی پر از ماسه و شن‌های بسیار نرم می شوند و شروع به ساختن آدمک‌ها و اسباب‌بازی‌های شنی می‌کنند. کلیه قسمت‌های سرزمین ماسه از چوب و پلاستیک‌های نرم ساخته شده تا بازی کردن بچه‌ها باعث آسیب آن‌ها نشود. سرزمین ماسه در سال 1395 در مجتمع مگامال تاسیس شده و باعث پیوند کودکان با عناصر طبیعی محیطی می‌شود.

جالب است بدانید که در این مکان فضاهایی شبیه‌سازی شده مانند نجاری، تعمیرگاه، ترامپولین، صخره نوردی و سوپرمارکت وجود دارد تا نحوه برقراری ارتباط کودکان با محیط اجتماعی سنجیده شود. شما به ‌عنوان والد کودک خود می‌توانید وارد این مکان شوید و ساعت‌‌ها به آموزش و بازی با کودک دلبند خود بپردازید. سرزمین ماسه فاصله نزدیکی با مکان‌های دیدنی تهران که در زیر عنوان کرده‌ایم، دارد:

  • ایستگاه مترو شهرک اکباتان
  • ورزشگاه راه آهن
  • استخر اکباتان
  • مجتمع تجاری گل‌‌ها
ساعت و روز بازدیدآدرس
شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ تا ۲۲تهران، اتوبان شهید ستاری، شهرک اکباتان فاز دو، مجتمع مگامال، طبقه همکف
سرزمین ماسه تهران

جاهای دیدنی تهران برای کودکان در زمستان

با سرد شدن هوا، برخی از والدین ترجیح می‌دهند که تفریحات کودک خود را به مکان‌های سرپوشیده محدود کنند. این در حالی است که مکان‌های رو باز و طبیعت نیز در زمستان دیدنی‌ هستند. تهران، شهری است که می‌تواند نیازهای کودکان را در سرمای زمستان برآورده کند؛ اما بستگی به کودک شما دارد که چه تفریحاتی را می‌پسندد. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی تهران برای کودکان در زمستان می‌پردازیم:

  • پارک‌های آبی سرپوشیده تهران: تفریحات آبی همیشه جذابیت خود را دارند، به‌خصوص اگر با سرسره‌ها، تیوپ‌های آبی و حوضچه‌های متنوع مجهز شده باشند. در تهران پارک‌های آبی زیادی وجود دارد که قسمت‌هایی مخصوص برای تفریح کودکان دارند. از جمله این پارک‌ها می‌توان به پارک آبی اپارک، دهکده آبی پارس و پارک آبی جماران اشاره کرد.
  • شهربازی‌های سرپوشیده: همانطور که می‌دانید شهربازی‌ های تهران به دو دسته روباز و سرپوشیده تقسیم می‌شوند. شهربازی‌های سرپوشیده در فصل زمستان محبوبیت بیشتری دارند. این شهربازی‌ها با داشتن تفریحات متنوع مکانی هستند که می‌توان ساعت‌ها در آنجا اوقات خوشی را گذراند. از جمله شهربازی‌های سرپوشیده تهران مناسب برای کودکان می‌توان به پالادیوم فان تایم، سرزمین عجایب، ژوپیتر، چمران، سرزمین رویایی آناهید، شهربازی هپی سیتی و روبوکیدز اشاره کرد.
  • باغ پرندگان: این مکان را می‌توان تفریحی برای تمام سنین در نظر گرفت. باغ پرندگان با داشتن بیش از صد گونه پرنده می‌تواند مکان مناسبی برای تعامل کودکان با والدین باشد. باغ پرندگان در بزرگراه شهید بابایی شرق واقع است.

جاهای دیدنی تهران برای کودکان و نوجوانان

جاهای دیدنی تهران برای کودکان تنها به محدوده سنی کودکان اختصاص داده نمی‌شود؛ بلکه نوجوانان که مایل به تجربه تفریحات هیجان‌انگیزی هستند نیز از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند. در تهران ماجراجویی‌ها و تفریحاتی مناسب سن و روحیات نوجوانان وجود دارد که گاه بسیار چالش برانگیز هستند‌. برخی از این تفریحات عبارتند از:

  • باغ علم نوجوانان: همانطور که از نام این مکان مشخص است، باغ علم نوجوانان محلی است که علم و سرگرمی با یکدیگر تلفیق شده‌اند. در این محل کودکان و نوجوانان یاد می‌گیرند که خلبانی کنند، نمایش‌های علمی ببینند، آسمان شب را نظاره کنند و اسکلت‌های نهنگ قاتل را از نزدیک ببینند! این‌ها بخشی از تفریحات علمی و هیجان انگیز در بزرگ‌ترین پارک علم ایران است. برای دسترسی به پارک علم نوجوانان می‌توانید به محله داوودیه تهران بیایید و از طریق بزرگراه همت خود را به این مجموعه برسانید.
  • اتاق‌های فرار: این اتاق‌ها فرصت‌های هیجان‌انگیزی برای یک بازی فکری جذاب و گاه رعب‌آور هستند. این تفریح به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین تفریحات در چند ساله اخیر میان نوجوانان و جوانان بوده است. اتاق فرار اسکیپ می، انیگما، اسپیرال، دژاوو، اسکیپ رومیسو و مرکز بازی‌های فکری از جمله بهترین مکان‌ها برای قرار گرفتن در یک ماجراجویی هیجان‌آور هستند.
  • مراکز خرید: امروزه مراکز خرید، فقط مکانی برای خرید نیستند! در این مراکز انواع بازی‌های رایانه‌ای، بولینگ، بیلیارد، گیم نت و حتی شهربازی وجود دارد و می‌توان ساعت‌ها مشغول تفریح در آن‌ها شد. علاوه بر این مراکز خرید لوکس تهران دارای فودکورت، رستوران، کافه و فست‌فود برای رفاه بازدیدکنندگان هستند. از جمله پرطرفدارترین مراکز خرید تهران می‌توان به مجتمع تجاری کوروش، مجموعه تفریحی تجاری بام لند، دهکده تجاری تفریحی پلاتینیوم، مرکز خرید سانا، پاساژ تیراژه و… اشاره کرد.

سوالات متداول

بهترین شهربازی های تهران برای کودکان کدامند؟

شهربازی صبا مال، سرزمین عجایب و… از  بهترین شهربازی‌های تهران برای کودکان محسوب می‌شوند.

آیا تهران پارک آبی برای تفریح کودکان دارد؟

بله، پارک آبی اُپارک یکی از این پارک‌ها بوده که دارای سرسره‌های ابیس، اپپیچ، رالی شیب، آکوالوپ و بومرنگ است.

کدام یک از جاهای تفریحی تهران برای کودکان جنبه آموزشی دارد؟

شهربازی هیومن لند و دکتر لند مکان‌هایی برای آشنایی با آناتومی بدن انسان، محیط بیمارستان و بخش‌های مختلف آن محسوب می‌شوند و بسیاری از اردوهای مدرسه‌ای بازدید خود را از این مکان‌ها انجام می‌دهند.

جذاب ترین شهربازی تهران برای کودکان کدام شهربازی است؟

شهربازی سرزمین عجایب با بیش از 10 سال قدمت بزرگ‌ترین کلکسیون بازی‌ها را در تهران به خود اختصاص می‌دهد. این شهربازی در زمان‌های مختلفی مانند تابستان جشنواره‌های متنوعی را برگزار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پل طبیعت تهران کجاست؟

چهارشنبه 2 اسفند 1402
اگر علاقه‌مند به تماشای غروب زیبای آفتاب در کرانه آسمان پایتخت باشید، باید خود را پل طبیعت تهران برسانید. این […]
پل طبیعت تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس