منطقه حفاظت شده ورجین تهران

منطقه حفاظت شده ورجین تهران یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی پایتخت کشور ما محسوب می‌شود که در منطقه شمال شرق تهران قرار دارد و یکی از بهترین مقاصد دیدنی در لواسان به شمار می‌آید. گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع، آب و هوای دلنشین و رودخانه‌های پر از آب و زیبا بخشی از اکوسیستم طبیعی، دوست‌داشتنی و دلنشین ورجین هستند که تا شهر جذاب و پر جاذبه تهران فاصله بسیار کمی دارند.

اگر شما نیز می‌خواهید که سفری خاطره‌انگیز و مهیج به منطقه حفاظت شده ورجین در تهران داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل این منطقه بپردازیم.

منطقه حفاظت شده ورجین تهران

 منطقه حفاظت شده ورجین تهران کجاست؟

منطقه حفاظت شده ورجین تهران در حقیقت یکی از مناطق کوهستانی و ییلاقی خنک در بخش لواسانات از محدوده شهرستان شمیرانات پایتخت کشور است. این منطقه حفاظت شده در شمال شرقی تهران قرار دارد و و از طریق بزرگراه‌های اطراف تهران می‌توان به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد. این منطقه از سمت شرق با منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و از شمال نیز با پارک ملی لار همسایه است.

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، نزدیک روستای امامه

مسیرهای دسترسی به منطقه حفاظت شده ورجین تهران

اگر قصد رفتن به منطقه حفاظت شده ورجین تهران را دارید، باید توجه داشته باشید که مسیرهای مختلفی برای دسترسی به این منطقه وجود دارد. در ادامه این بخش می‌توانید با مسیرهای دسترسی به منطقه حفاظت شده ورجین آشنا شوید:

از شرق تهران

شرق تهران (تهرانپارس)، اصلی‌ترین مسیر دسترسی به این منطقه حفاظت شده است. شما می‌توانید برای رسیدن به تهرانپارس با مترو، یکی از مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران را انتخاب کرده و در نهایت با خطی‌ها به این منطقه مراجعه کنید. برای رفتن به ورجین از مسیر تهرانپارس، باید از گردنه قوچک بگذرید.

پس از گذر از گردنه قوچک، در لواسانات، با گذر از حواشی منطقه حفاظت شده ورجین تهران، به سوی شرق، یعنی همان شهر لواسان مراجعه کرده و در نهایت به بخش غرب یعنی اوشان بروید. در آخر نیز با گذر از فشم و میگون، به این منطقه خواهید رسید.

از لواسان و فشم

از لواسان و فشم نیز می‌توان به منطقه حفاظت شده ورجین تهران دسترسی پیدا کرد. اگر قصد داشته باشید که از شهر لواسان به ورجین گردی بپردازید، باید توجه داشته باشید که در پیش روی شما جاده کند و بوجان قرار دارد. جاده امامه در مجاور قشم قرار گرفته است و شما را به ورجین می‌رساند. از مسیر گرمابدر نیز یک جاده وجود دارد که از طریق آن می‌توانید وارد این منطقه حفاظت شده شوید. این جاده بسیار کم تردد بوده و به طور معمول عشایرین منطقه از آن عبور می‌کنند.

از جاده لشگرک

اگر بخواهید که از جاده لشگرک به منطقه حفاظت شده ورجین بروید، باید در نظر داشته باشید که در پیش روی شما سه بزرگراه با نام‌های شهید بابایی، رسالت (شهید قاسم سلیمانی) و شهید همت وجود دارد. علاوه بر این مورد، جاده دماوند و رودهن نیز در ابتدای جاده هراز قرار گرفته‌اند و به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید در منطقه حفاظت شده ورجین تهران به راحتی گردش کنید. پس از پیمودن چند کیلومتر در این جاده، به مسیری به نام گردنه قوچک می‌رسید. در پیش روی شما یک دو راهی وجود دارد.

جاده لشگرک پیش از این دوراهی به لواسان می‌رسد. راه غربی به اوشان و فشم و راه شرقی نیز به سمت لواسان منتهی می‌شود که از قدیمی‌ترین مقاصد تابستان گردی و نوروز گردی در تهران هستند. اگر به سوی شهر لواسان بروید، باید پس از ورود به این شهر به مسیر جاده بروید و در نهایت به بوجان مراجعه کنید.

اگر بخواهید به فشم مراجعه کنید، باید پیش از رسیدن به آن منطقه وارد جاده امامه شوید. توجه داشته باشید که اوشون و فشم در نزدیکی منطقه حفاظت شده ورجین تهران قرار دارند. لازم به ذکر است که از شهر لواسان تا ورجین حدودا ۳۰ دقیقه فاصله دارید.

 منطقه حفاظت شده ورجین تهران کجاست؟

اطلاعات بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین تهران

بازدید از این منطقه برای تمامی افراد آزاد بوده و کاربران به صورت مجردی و خانوادگی میتوانند از این طبیعت زیبا دیدن کنند.

ساعت کاری: منطقه حفاظت شده ورجین ساعت کاریه مشخصی نداشته و کاربران در تمامی ساعات قادر به گردش در فضای سرسبز منطقه ورجین تهران هستند.

قیمت بلیط: اداره محیط زیست هیچ هزینه ای برای ورودی این منطقه مشخص نکرده و کاملا رایگان میباشد.

شماره تماس: برای رفع ابهامات و سوالات خود در رابطه با این منطقه، میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. ۸۸۳۴۴۰۸۶ (سازمان محیط زیست تهران)

بهترین فصل برای بازدید از طبیعت زیبای ورجین

در قسمتی از منطقه حفاظت شده ورجین تهران می‌توانید دریاچه سد لتیان در کنار لواسان را مشاهده کنید که در طی سال‌های اخیر کم آب شده است. در نظر داشته باشید که قله این منطقه حدودا ۳ متر از منطقه حفاظت شده ورجین بالاتر است.

اگر در فصل زیبای زمستان به منطقه حفاظت شده ورجین بروید، بر بلندای این قله قرار بگیرید و طبیعت بکر آن را مشاهده کنید، منظره‌ای دلنشین در مقابل چشمان شما ظاهر می‌شود که نشان دهنده سپیدی برف میان لایه‌های کوه ورجین بوده و نمایی بسیار جذاب به طبیعت بکر این منطقه بخشیده است.

خوب است بدانید که رودخانه‌های مختلفی از جمله افجه، امامه، گرمابدر، گلندوک و ناصرآباد از کوه‌های این منطقه سرچشمه می‌گیرند و محیطی جذاب و دلنشین را در این منطقه به وجود آورده‌اند. اگر در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید، می‌توانید قله قرار گرفته در زیر مه و کوهساران برفی را مشاهده کنید که قطعا این موارد برای شما خاطره‌انگیزترین صحنه‌ها خواهند بود. علاوه بر این مورد، در این منطقه حفاظت شده می‌توانید قله‌های البرز مرکزی مانند ریزان و آتشکوه را نیز از دوردست مشاهده کنید.

همه چیز درباره منطقه حفاظت شده ورجین تهران

تجربه ‌های ناب با کمپ در طبیعت ورجین

منطقه حفاظت شده ورجین تهران به علت داشتن گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، محبوبیت بسیار زیادی در میان گردشگران دارد. اگر عضو گروه‌های کوهنوردی هستید، قطعا در بالا رفتن از ارتفاعات ورجین، گله‌های گوزن و آهو و جانداران کمیاب در حیات وحش کشور را مشاهده خواهید کرد. این طبیعت زیبا همان‌گونه که بیان کردیم، یک مکان خاص برای بهارگردی، نوروزگردی و تابستان گردی به حساب می‌آید. البته علاقه مندان به کمپ، طبیعت گردی و کوهنوردی در ورجین، لازم است تا با تجهیزات کامل به این منطقه بروند.

در گردش در این منطقه می‌توانید دسته‌های بزرگ قوچ و میش را مشاهده کنید که به صورت شادمانه بالا و پایین می‌پرند و نگران نزدیک بودن فاصله انسان‌ها به زیستگاه خود نیستند. به طور معمول گروه‌های طبیعت گردی، کوهپیمایی و کوهنوردی قوچ‌های زیادی را در این طبیعت مشاهده خواهند کرد. زمانی که گله‌های قوچ و میش در این منطقه را نظاره می‌کنید، همه این موارد استقرار محیط بان‌های فداکار را نشان می‌دهد که اکوسیستم غنی گیاهی و جانوری و امنیت منطقه آنجا مدیون زحمات آن‌ها است.

گیاهان منطقه حفاظت شده ورجین

از گونه‌های گیاهی کمیابی که در این منطقه حضور دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درختان ارس
  • گل گاوزبان
  • زرشک
  • بادام کوهی
  • خاکشیر
  • بابویه
  • پیچک صحرایی
  • شکر تیغال
  • لاله کوهی
  • پونه

 در این منطقه حفاظت شده تهران حدود ۵۷۰ گونه گیاهی که مرتبط با آب و هوای مدیترانه‌ای هستند را می‌توانید نظاره کنید. بخش عظیمی از پوشش گیاهی این منطقه را گون‌ها و گندمیان تشکیل می‌دهند. اگر به گیاهان دارویی مختلف علاقه‌مند هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این منطقه حفاظت شده را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

جانوران منطقه حفاظت شده ورجین

اگر قصد سفر به منطقه حفاظت شده ورجین تهران را دارید، باید توجه داشته باشید که این منطقه، یک کلکسیون بسیار زیبا و شگفت انگیز از حیات وحش ایران را به نمایش گذاشته است. حفاظت از این منطقه یکی از وظایفی محسوب می‌شود که ما وارثان ایران زمین باید آن را برعهده بگیریم.

جالب است بدانید که برخی از افراد نیز از وجود پلنگ در این منطقه حفاظت شده گزارش‌هایی داده‌اند. از جمله دیگر گونه‌های جانوری هستند که در این منطقه وجود دارند و زیبایی آن را چندین برابر کرده‌اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع پرندگان از جمله : دارکوب، بلبل، عقاب، چکاوک، پرستو، مرغ مینا، شاهین، قمری، دلیجه، کرکس، جغد و بلدرچین
  • انواع پستانداران از جمله: خرس، کفتار، راسو، آهو، بز کوهی، قوچ، روباه، گربه وحشی، سمور و گراز
  • انواع آبزیان و خزندگان از جمله: مار افعی، سیاه ماهی، مار آتشی، قورباغه و وزغ، لاکپشت، ماهی خال قرمز و عقرب، زرد پر، عروس ماهی

اگر شما نیز بازدید از مناطق حفاظت شده را دوست دارید، بد نیست بدانید که این منطقه در واقع یکی از رایج‌ترین زیستگاه‌هایی است که در آن گونه‌هایی مانند قوچ و میش زندگی می‌کنند.

خارج کردن هر گونه حیوانی از طبیعت ورجین ممنوع است و در اصل یک خطر جدی برای محیط زیست منطقه به حساب می‌آید. اگر در این منطقه با لانه حیوانات مواجه شدید، باید از آسیب رساندن به آن‌ها خودداری کنید.

در منطقه حفاظت شده ورجین تهران چه گونه ‌های جانوری و گیاهی وجود دارند؟

جاهای دیدنی نزدیک منطقه حفاظت شده ورجین تهران

اگر شما می‌خواهید در سفر خود از زیبایی‌های منطقه حفاظت شده ورجین تهران دیدن کنید، بهتر است از امکان دیدنی که در نزدیک این منطقه حفاظت شده قراردارند نیز سر بزنید. در زیر 3 مورد از بهترین جاذبه‌های گردشگری تهران که فاصله کمی با طبیعت ورجین دارند را برای شما معرفی می‌کنیم.

قلعه مازیار

یکی از آثار تاریخی و بخش های جذاب نزدیک منطقه حفاظت شده ورجین، قلعه مازیار است که قدمتی تاریخی داشته و در 5 کیلومتری شرق راه اصلی تهران به شمشک قرار دارد.

آدرس: روستای امامه در بخش رودبار قصران استان تهران

فاصله تا منطقه حفاظت شده ورجین: 28.8 کیلومتر

کاخ موزه وزیری

این موزه تاریخی برخلاف دیگر مزوه های استان تهران، در وسط کوه های لواسان قرار داشته و مقصدی جذاب برای گردشگران است. از امکانات این مجموعه میتوان به وجود کافی شاپ، کتابخانه، بخش آموزش سفالگری و کارگاه صنایع دستی اشاره نمود.

آدرس: استان تهران، لواسانات، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران

فاصله تا منطقه حفاظت شده ورجین: 24 کیلومتر

سد لتیان

سد لتیان در جنوب شهر لواسان تهران واقع شده و محل اتصال رودخانه برگ جهان به جاجرود است. از بهترین تفریحات این مکان میتوان به ماهیگیری، قایق سواری، طبیعت گردی و عکاسی اشاره کرد.

آدرس: 5 کیلومتری شمال جاجرود و جنوب شهر لواسان 

فاصله تا منطقه حفاظت شده ورجین: 22.3 کیلومتر

هتل های نزدیک منطقه حفاظت شده ورجین تهران

هتل های نزدیک منطقه حفاظت شده ورجین، هتل های شمال تهران هستند که اکثر آنها از هتل های لوکس و گران قیمت این شهر محسوب می شوند، با اقامت در این هتل های تهران علاوه بر اقامت در بهترین منطقه آب و هوایی تهران، می توانید با پیمودن فاصله ای کمتر از 15 کیلومتر و صرف زمانی کمتر از یک ساعت از این منطقه ی حفاظت شده ی زیبا بازدید کنید.

هتل استقلال تهران

  • آدرس: تهران-تقاطع بزرگراه چمران و خیابان ولیعصر -چهارراه پارک وی
  • فاصله تا منطقه حفاظت شده ورجین: 11 کیلومتر

هتل پارسیان آزادی ادرس

  • آدرس: تهران، تقاطع بزرگراه چمران و یادگار امام
  • فاصله تا منطقه حفاظت شده ورجین: 12.6 کیلومتر

هتل آپارتمان ملل

  • آدرس: تهران-خیابان ولیعصر -بالاتر از ظفر -خیابان شهید ناصری
  • فاصله تا منطقه حفاظت شده ورجین : 8 کیلومتر

هتل ویستریا

  • آدرس: تهران، تجریش، چهارراه قدس، خیابان دربند، نبش خیابان احمدی زمانی
  • فاصله تا منطقه حفاظت شده ورجین: 12 کیلومتر

هتل هما

  • آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ولی عصر، خیابان شهید خدامی
  • فاصله تا منطقه حفاظت شده ورجین: 9 کیلومتر

هتل پارسیان اوین

  • آدرس: تهران،سعادت آباد،بزرگراه چمران
  • فاصله تا منطقه حفاظت شده ورجین: 12.5 کیلومتر
هتل های نزدیک منطقه حفاظت شده ورجین تهران

جمع‌ بندی

منطقه ورجین جزو یکی از مناطق حفاظت شده تهران به شمار می‌آید که روزانه میزبان بسیاری از گردشگران و مسافران از سراسر کشور است. منطقه حفاظت شده ورجین تهران به عنوان یکی از برترین و معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی تهران به حساب می‌آید.چنانچه عاشق تهران گردی، طبیعت گردی و کشف گونه‌های گیاهی و جانوری کم نظیر و نادر هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این منطقه حفاظت شده جذاب را در نظر داشته باشید.

همچنین شما می توانید بهترین هتل های شمال تهران را که در نزدیکی منطقه حفاظت شده ورجین واقع شده اند، در وبسایت های هتل، از نظر قیمت و امکانات مقایسه کرده و پس از انتخاب، هتل مورد نظر را با تضمین مناسب ترین قیمت رزرو کنید.

سوالات متدوال


آدرس منطقه حفاظت شده ورجین تهران کجاست؟

استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، نزدیک روستای امامه


بهترین زمان بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین تهران کی است؟

این منطقه در نیمه اول سال، آب و هوایی بسیار دلپذیر و خنک دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هیومن پارک تهران (پارک اعضای بدن تهران)

پنج‌شنبه 12 مهر 1403
هیومن پارک تهران (پارک اعضای بدن تهران) یکی از بزرگترین پارک‌های موضوعی خاورمیانه است که در پایتخت کشور ما قرار […]
هیومن پارک تهران (پارک اعضای بدن تهران)

ممکن است بپسندید

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس