آرامگاه فردوسی، خالق شاهنامه در مشهد

آرامگاه فردوسی شاعر پارسی گوی ایران به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری مشهد در تمام ایام سال، توجه گردشگران را به خود جلب می کند. اگر علاقه مند به شاهنامه و موضوعات حماسی هستید، حتما سری به این آرامگاه بزنید. فردوسی شاعر اهل توس بیش از 30 سال از عمر خود را برای سرودن شاهنامه صرف کرد.

آرامگاه فردوسی در خارج از مشهد و در شهر توس قرار دارد. دلیل دفن نشدن او داخل مشهد ارتباط با شیعه بودن او دارد. پس از مرگ به علت شیعه بودن او اجازه دفن در مزارستان داخل مشهد را به وی ندادند. همچنین به دلیل اینکه شیعیان او را غیر از خود می دانستند اجازه دفن جنازه وی در گورستان شیعیان را نیز به او ندادند. از این رو جنازه وی را در حیاط خانه اش دفن کردند و آرامگاه این شاعر توسط یکی از طرفدارانش به نام ارسلان جاذب ساخته شده است.

آرامگاه فردوسی

قسمت های مختلف آرامگاه فردوسی

در ابتدای ورود به آرامگاه با مجسمه سفید رنگ بزرگی مواجه خواهید شد. این مجسمه مربعی شکل از جنس سنگ و کاشی است. مجسمه فردوسی اثر دست هنرمند ابوالحسین صدیقی می باشد که در کشور ایتالیا ساخته و بعد به مشهد آورده شده است.

در هر ضلع این مربع اشعاری از فردوسی حکیم ثبت شده و بیرون این بنا برگرفته از معماری دوران هخامنشی و داخل آن الهام گرفته از معماری اشکانی می باشد. آرامگاه فردوسی دارای 20 ستون از جنس مرمر در پایین و 8 ستون در بخش زیرین خود دارد.

موزه فردوسی قسمت دیگری از آرامگاه است. این موزه از 4 بخش تشکیل شده است. بخش هایی که وسایل رزمی، عتیقه های قدیمی وجود دارند. همچنین در تالار موزه تندیس هایی از شاهنامه وجود دارد که اثر پسر ابوالحسین صدیقی است.

با سایر جاهای دیدنی آرامگاه آشنا شوید

در آرامگاه فردوسی مشهد شاهد جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی دیگری هم هستیم. این آرامگاه علاوه بر موزه دارای کتابخانه است. جایی که می توانید انواع عتیقه جات و ادوات جنگی و انواع شاهنامه را ببینید. در همین مکان مقبره اخوان ثالث و محمدرضا شجریان را نیز می توانید ببینید. همچنین در نزدیکی آرامگاه فردوسی بقعه هارونیه نیز بنا شده است. برای تفریح و طبیعت گردی می توانیداز روستای گلمکان و چناران دیدن کنید.

راه های رسیدن به آرامگاه فردوسی مشهد

اگر در هتل های نزدیک حرم امام رضا (ع)، یا هرجایی از شهر مشهد اقامت دارید می توانید از طریق اتوبوس، مترو، خودرو شخصی و تاکسی به این مکان گردشگری برسید.

کلام آخر

با توجه به مطالب فوق که تنها گوشه ای از جذابیت آرامگاه این شاعر فارسی زبان فاخر بود، در صورتی که علاقه به بازدید از این مقبره دارید. می توانید به سادگی با رزرو هتل ارزان مشهد از سایت های هتل به بازدید این آرامگاه بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اقامت رویایی در لاکچری ترین هتل های تهران

دوشنبه 29 آبان 1402
هر کسی که تجربه اقامت در شهر تهران را دارد می داند پیدا کردن یک هتل مناسب در این شهر […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس