آشنایی با اماکن تاریخی شهر مشهد!

وجود حرم مطهر امام رضا در شهر مشهد، موجب شده این شهر مقصد گردشگری مسافران زیادی از داخل و خارج کشور عزیزمان باشد. مسافران در این شهر علاوه بر زیارت حرم مطهر امام رضا می توانند به گشت و گذار در مناطق تفریحی و دیدنی این شهر نیز بپردازند. در مقاله آشنایی با اماکن تاریخی شهر مشهد! که در های هتل برای شما فراهم آورده ایم، این امکان را برای شما عزیزانی که قصد سفر به مشهد را دارید، فراهم می آورد تا بتوانید با شناسایی مکان های تاریخی این شهر، به بازدید آنها طی اقامتتان در این شهر بپردازید.

قبل از رزرو هتل مشهد می توانید با کسب اطلاعاتی در زمینه شناخت بهتر مکان های دیدنی مشهد، از مکان های تفریحی تا مکان های تاریخی و گردشگری همچنین انواع موزه های این شهر اقامتی به یادماندنی و سفری خاطره انگیز را در شهر مشهد تجربه کنید.

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، بازدید از آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ و پرآوازه ایرانی را جزء اولویت‌های خود در سفر قرار دهید. بنای تاریخی آرامگاه فردوسی واقع در توس مشهد توسط هوشنگ سیحون طراحی و بازسازی شده است. این بنا الهام گرفته از آرامگاه کوروش و معماری دوره هخامنشی که بازسازی آن در سال ۱۳۴۳ آغاز و در سال ۱۳۴۷ به اتمام رسید و با حضور افراد زیادی از سرتاسر جهان افتتاح شد. ابولحسن صدیقی، هنرمند ایرانی مجسمه زیبا و هنرمندانه فردوسی را در کشور ایتالیا ساخته، و جهت نصب در آرامگاه فردوسی قرار گرفته است. همچنین از موزه، یادبود فردوسی، کتابخانه و آرامگاه شاعر بزرگ مهدی اخوان ثالث را می‌توانید در این بخش تاریخی مشهد بازدید نمایید.

قیمت بلیط ورودی این موزه در سال‌های گذشته برای اتباع داخلی ۵۰۰۰ تومان و برای اتباع خارجی ۵۰۰۰۰ تومان بوده است، اما ممکن است هزینه ورودی آن در حال حاضر تغییر کرده باشد.

برای رسیدن به آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی از مرکز شهر مشهد (میدان شهدا) باید وارد خیابان آیت‌الله عبادی شوید و این مسیر را تا بعد از خیابان آیت‌الله کاشانی و بلوار روگذر شهید کامیاب ادامه دهید تا به بلوار شهید استکی برسید. از این بلوار به سمت زیرگذر بزرگراه شهید میرزایی حرکت کنید. پس از گذشتن از میدان خیام، وارد بلوار توس شوید.

آدرس آرامگاه فردوسی :مشهد،۲۰ کیلومتری مشهد، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

آرامگاه نادرشاه افشار

اگر قصد دارید از آرامگاه آخرین جهانگشای شرق دیدن کنید، با سفر به مشهد می‌توانید علاوه بر زیارت امام رضا از بازدید این مکان تاریخی و زیبا در مشهد دیدن نمایید. در آرامگاه نادر شاه افشار که به آن لقب آخرین جهانگشای شرق را نیز داده‌اند، می‌توانید از تندیس زیبای لشکر کشی نادر شاه نیز دیدن نمایید. طراحی این بنای مهم و تاریخی توسط هوشنگ سیحون هنرمند پرآوازه‌ی ایرانی صورت گرفته است همچنین ساخت این بنای زیبا و تاریخی از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۴۲ به طول انجامیده است. در آرامگاه نادرشاه افشار می‌توانید از انواع اشیای باستانی، سکه و نماد‌های مردم‌شناسی، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره‌ی صفویه تا معاصر همچنین وسایل جنگی دوره افشاریه و حتی چند نسخه خطی از تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر که متعلق به نادرشاه بوده است نیز دیدن نمایید.

هزینه بازدید از این اشیاء باستانی و نماد‌های تاریخی در سال‌های گذشته برای اتباع ایرانی ۵۰۰۰ تومان و برای اتباع خارجی ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

آرامگاه نادرشاه افشار یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر مشهد است که در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) قرار دارد و در فاصله کمی از حرم مطهر واقع شده است. شما می‌توانید با خودرو خود به خیابان شیرازی بروید و در پارکینگ‌های مجاور آرامگاه پارک کنید. همچنین می‌توانید از تاکسی و خطوط اتوبوس که در شهر تردد می‌کنند برای رسیدن به این بنای تاریخی استفاده کنید.

آدرس آرامگاه نادر شاه افشار: مشهد، چهارراه شهدا

آرامگاه پیر پالاندوز

اگر قصد سفر به مشهد را دارید و هدف شما رزرو هتل نزدیک حرم است، می‌توانید پس از زیارت حرم مطهر امام رضا از مکان‌های دیدنی نزدیک حرم نیز همچون آرامگاه پیر پالادوز نیز دیدن نمایید. این آرامگاه جزء مناطق تاریخی مشهد به شمار می‌آید و می‌توانید در ضلع شمال شرقی حرم امام رضا، ابتدای خیابان نواب صفوی به این مکان تاریخی دسترسی داشته باشید. ایوان آجری، بنایی چهارگوش با گنبدی بر فراز آن طراحی بی نظیری را به این مکان بخشیده است. در دوره صفویه بنای ابتدایی آن اجرا شده و تا امروز چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است. شما می‌توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۰ از این مکان دیدن کنید. برای بازدید از این مکان تاریخی نیازی به پرداختن هزینه ورودی نیست.

محمد عارف عباسی از عرفای سلسله ذهبیه، ملقب به پیر پالاندوز در این مکان تاریخی به خاک سپرده شده است. پیرپالاندوز تبحر بالایی در خطاطی و کیمیاگری داشت، همچنین هفت نسخه قرآن با خط ثلث از آثار وی به جا مانده است. لقب پیر پالاندوز به خاطر حرفه‌ی شیخ محمد عارف عباسی به او داده شد. وی با توجه موقعیت خوبی که از آن برخوردار بود، امرار و معاش خود را از طریق پالاندوزی می‌گذراند.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شمال شرقی حرم مطهر

خانه داروغه

یکی از خانه‌های معروف دوره قاجار، خانه داروغه در در مشهد می‌باشد که به دستور یوسف خان هراتی، آخرین داروغه مشهد ساخته شد. این اثر ملی در خیابان نواب صفوی مشهد واقع شده است و علاقه‌مندان به بازدید این اثر می‌توانند با ثبت نام در تور مشهد از این مکان دیدن نمایند. برای بازدید از این خانه تاریخی، شما می‌توانید از روز‌های شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر و سپس از ساعت ۴ تا ۷ عصر به آن مراجعه کنید. روز‌های پنج‌شنبه و جمعه، خانه داروغه تعطیل است. آخرین نرخ هزینه ورودی خانه داروغه مشهد برای هر نفر ۳۰۰۰ تومان بوده است.

این خانه زیبا و تاریخی با معماری بی نظیر دارای یک ضلع غلام رو و دو ضلع نشیمن می‌باشد، همچنین طراحی دو بخش زمستان نشین و تابستان نشین نشان از طراحی بی نظیر آن در زمان قاجار را می‌دهد.

برای دسترسی به خانه داروغه مشهد، شما می‌توانید از راه‌های مختلف استفاده کنید. برخی از راه‌های دسترسی به خانه داروغه مشهد عبارتند از:

  • با استفاده از مترو: شما باید سوار خط ۱ مترو شده و در ایستگاه ۱۷ شهریور پیاده شوید. سپس در خیابان وحدت به سمت میدان حججی رفته و وارد شارستان رضوی شوید. پس از گذشتن از مسجد مسگران، وارد راسته حوض مسگران شده و در کوچه داروغه، خانه داروغه را خواهید دید.
  • با استفاده از اتوبوس: شما باید خط اتوبوس را پیدا کنید که از بلوار وحدت عبور کند و در بلوار ولایت پیاده شده و وارد خیابان نواب صفوی شده و سپس به شارستان رضوی بروید.
  • با استفاده از تاکسی: شما می‌توانید از تاکسی‌های سطح شهر یا تاکسی‌های حرم استفاده کنید. تقریباً همه تاکسیران‌های مشهد با خانه داروغه آشنا هستند.
  • با استفاده از خودرو: شما باید به سمت محله قبرمیر بروید و در خیابان نواب صفوی به سمت شارستان رضوی پیچید. سپس در راسته حوض مسگران به کوچه داروغه بپیچید.

آدرس خانه داروغه مشهد: خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

خانه ملک

قبل از رزرو هتل در مشهد آشنایی با اماکن تاریخی شهر مشهد! از جمله خانه ملک این امکان را برای شما مسافران عزیز شهر مشهد فراهم می‌آورد تا بتوانید بدون اتلاف وقت، از مکان‌هایی که برای بازدید آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید، دیدن نمایید. خانه ملک در خیابان امام خمینی مشهد واقع شده است. در بازدید از این مکان تاریخی حواستان به معماری بی نظیر این بنا از جمله تزیینات چوبی، دیوار پوش‌های قاجاری همچنین آجرکاری، کاشی کاری، گچبری دوره قاجار، منبت کاری باشد تا هنر اصیل ایرانی را در جای جای این بنا به نظاره بنشینید. حاج حسی ملک جزء ثروتمندان اصیل ایرانی در صد سال گذشته در کشور ایران به شمار می‌آید که با دارایی بی شمار خانه‌های تاریخی زیادی از او در شهر مشهد به جای مانده است. خانه ملک مشهد همه روزه به جز روز‌های تعطیل و ایام سوگواری باز است و ساعت بازدید از خانه ملک مشهد از ساعت 8 صبح تا 18 عصر است. ورودی این خانه تاریخی رایگان است.

برای رفتن به خانه ملک مشهد راه‌های دسترسی مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازم:

  • دسترسی با اتوبوس: از باب الرضا حرم امام رضا حدود 320 متر را در کمتر از 10 دقیقه به سمت ایستگاه اتوبوس در خیابان اندرزگو پیاده روی کنید، در آن جا سوار اتوبوس خط 86 شوید و بعد از 3 ایستگاه در ایستگاه سه راه دارایی (روبروی خانه ملک) از اتوبوس پیاده شوید. مجدد حدود 5 دقیقه تا مقصد را پیاده روی کنید.
  • دسترسی با خودرو شخصی: در صورت استفاده از خودروی شخصی برای رفتن به خانه ملک مشهد از سمت باب الرضا حرم باید در بلوار امام رضا مستقیم تا چهارراه دانش بروید سپس به سمت دانش غربی رفته و کمی به راست بعد از خیابان جانبازان به میدان ده دی می‌رسید که باید از خروجی اول به سمت بلوار امام خمینی بروید و مستقیم در خیابان امام خمینی 32 به مقصد می‌رسید.

آدرس خانه ملک مشهد: ضلع شرقی خیابان امام خمینی، مقابل اداره دارایی

چهار طاقی بازه هور

چهار طاقی بازه هور

چهار طاقی بازه هور یک بنای تاریخی و هنری است که در جاده قدیم مشهد به تربت حیدریه واقع شده است. این بنا از دوران ساسانیان به جا مانده و دارای چهار طاق کبیر و یک گنبد نیم دایره است. این سازه تاریخی به عنوان یک آتشکده و یک معبد زرتشتی استفاده می‌شده و دارای خاصیت نجومی برای تعیین فصول و تقویم خورشیدی است. چهار طاقی بازه هور با سنگ‌های بزرگ و بدون ملات ساخته شده و دارای نقوش و تزئینات هنری است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۹ ثبت شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد است.

برای دسترسی به چهار طاقی بازه هور مشهد، شما می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • اگر از مشهد به سمت تربت حیدریه حرکت کنید، بعد از ۷۵ کیلومتر رسیدن به روستای رباط سفید، باید از جاده اصلی خارج شوید و به سمت راست بپیچید. بعد از یک کیلومتر، چهار طاقی بازه هور را می‌بینید.
  • همچنین می‌توانید از خدمات تور‌های گردشگری که شامل بازدید از چهار طاقی بازه هور و دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منطقه هستند استفاده کنید.

آدرس: مشهد، جاده مشهد-تربت حیدریه، یک کیلومتری روستای رباط سفید

گنبد هارونیه

گنبد هارونیه

گنبد هارونیه یکی از بنا‌های تاریخی و معماری مشهد است که در شهر توس و نزدیک آرامگاه فردوسی قرار دارد. این بنا به سبک معماری آذری ساخته شده است و دارای چهار ایوان و گنبد مرکزی است. برخی این بنا را محل دفن امام محمد غزالی، عالم و عارف بزرگ قرن پنجم و ششم هجری می‌دانند. برخی دیگر آن را مسجد یا خانقاه و برخی آن را زندان هارون الرشید، خلیفه عباسی، که در سال ۱۹۸ هجری به ایران حمله کرده بود، معرفی می‌کنند.

گنبد هارونیه در سال ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است این بنا در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال شهر مشهد و در جاده مشهد به توس واقع شده است برای بازدید از این بنا، هزینه ورود برای اتباع ایرانی ۴۰۰۰ تومان است ساعت بازدید از این بقعه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۴:۳۰ عصر است

برای دسترسی به گنبد هارونیه، چندین راه وجود دارد. یکی از راه‌ها استفاده از خودروی شخصی است که می‌توانید از جاده مشهد به چناران و سپس از روستای توس وارد شهرک توس شوید. مسافت این مسیر حدود ۲۳ کیلومتر است و با ترافیک معمولی، حدود نیم ساعت زمان می‌برد.

راه دیگر استفاده از تاکسی‌هایی است که از مقابل حرم امام رضا (ع) به سمت توس حرکت می‌کنند. هزینه این تاکسی‌ها معمولاً بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تومان است.

راه سوم استفاده از اتوبوس‌های شهری است که از ترمینال بین‌المللی شهید هاشمی نژاد به سمت توس ‌می‌روند. این اتوبوس‌ها با شماره ۱۴۵ علامت‌گذاری شده‌اند و هزینه بلیط آن‌ها ۱۵۰۰ تومان است.

آدرس گنبد هارونیه: مشهد، جاده مشهد-توس

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان یکی از آثار تاریخی و معماری مشهد است که در دوران صفویه ساخته شده و اکنون به عنوان یکی از مراکز حوزه علمیه شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدرسه در نزدیکی حرم مطهر رضوی واقع شده و دارای چهار ایوان، چهار راه پله و ۱۰۴ حجره است. تزیینات این مدرسه شامل کاشی‌کاری هفت رنگ، گچ بری‌های زیبا، کتیبه‌های خط ثلث می‌شود. بنای این مدرسه به شکل مستطیل طراحی شده و دور تا دور ساختمان اصلی حجره‌های دو طبقه قرار دارد. در هر طبقه ۲۶ حجره در هر ضلع بنا وجود دارد که رو به روی هر حجره غرفه‌ای مشرف به صحن وسیع مدرسه قرار گرفته است. می‌توانید به صورت رایگان از این مکان بازدید کنید.

برای دسترسی به مدرسه عباسقلی خان مشهد، می‌توانید از چندین راه استفاده کنید. یکی از راه‌ها این است که از خیابان نواب صفوی وارد زیرگذر شوید و بعد از عبور از زیرگذر، به سمت راست بروید و در ابتدای خیابان صفوی، مدرسه را مشاهده خواهید کرد. راه دیگر این است که از خیابان شهید قرنی وارد بازار حضرتی شوید و پس از طی کردن مسافتی کوتاه، به سمت چپ بپیچید و در کنار حرم رضوی، مدرسه را ببینید. آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، جنب حرم مطهر رضوی

حمام موزه شاه

حمام موزه شاه

حمام موزه شاه یکی از آثار تاریخی و معماری شهر مشهد است که در دوران صفویه ساخته شده و اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حمام تاریخی در سال ۱۰۲ هجری قمری به دستور مهدی قلی بیگ، یکی از امرای خراسان، ساخته شده و وقف عموم شده است. در این موزه، لوازم و وسایل مختلف مربوط به فرهنگ و آداب و رسوم مردمان گذشته در رابطه با استحمام نمایش داده می‌شود. حمام موزه شاه در خیابان اندرزگو ۱۳ (خسروی نو) و در نزدیکی حرم امام رضا (ع) واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است.

هزینه ورودی به این موزه فقط ۲۰۰۰ تومان است. این موزه در روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر و در روز‌های پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ ظهر باز است. در روز‌های جمعه و تعطیلات رسمی، این موزه تعطیل است.

برای دسترسی به حمام موزه شاه (قلی بیگ)، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • اگر از حرم امام رضا (ع) به سمت این موزه حرکت کنید، می‌توانید با کمتر از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به این موزه برسید. این موزه در خیابان اندرزگو ۱۳ (خسروی نو) و در نزدیکی مسجد شاه واقع شده است.
  • در صورتی که از مترو استفاده کنید، می‌توانید در ایستگاه شریعتی پیاده شوید و سپس با تاکسی به خیابان اندرزگو ۱۳ بروید.
  • همچنین می‌توانید با خودروی شخصی از خیابان آزادی به سمت حرم رضوی بروید و سپس از خروجی خسروی نو به خیابان اندرزگو ۱۳ برسید.

آدرس: مشهد، خیابان اندرزگو 13، نزدیکی حرم مطهر

برج رادکان

برج رادکان

برج رادکان یکی از شاهکار‌های تاریخی و نجومی ایران است که در استان خراسان رضوی و نزدیک شهر چناران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۲۵ متر و قطر ۲۰ متر، دارای بدنه استوانه‌ای و گنبد مخروطی شکل است که در قرن هفتم هجری توسط خواجه نصیرالدین توسی، ریاضیدان، ستاره‌شناس و دانشمند بزرگ ایرانی ساخته شده است. برج رادکان توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه، آغاز نوروز و اذان ظهر را با استفاده از نور خورشید و سایه دارد.

برای دسترسی به برج رادکان، می‌توانید از جاده مشهد-قوچان به سمت چناران بروید و سپس از مسیر انحرافی روستای رادکان به آن دست پیدا کنید. در جاده فرعی به یک دوراهی خواهید رسید که یکی از جاده‌ها به سمت روستای رادکان و دیگری به سمت روستای زینگر می‌رود. برج رادکان در نزدیکی روستای زینگر قرار دارد.

آدرس: 74 کیلومتری مشهد، جاده مشهد قوچان به سمت چناران، نزدیکی روستای زینگر

با انتخاب شهر مشهد به عنوان مقصد گردشگری خود می توانید از مکان های تاریخی این شهر همچنین دیگر جاذبه های گردشگری در کنار زیارت حرم امام رضا بهره مند شوید و یک سفر خاطره انگیز را در این شهر تجربه کنید. با رزرو تور آنلاین مشهد همچنین رزرو هتل ارزان مشهد می توانید از سایت گردشگری معتبر های هتل می توانید با اطمینان خاطر پس از اقامتتان در شهر مشهد، به گشت و گذار در این شهر مقدس بپردازید.

خلاصه مطلب

در این مطلب از مجله خبری های هتل به بررسی عنوان آشنایی با اماکن تاریخی شهر مشهد! پرداختیم و از این رو برخی از بهترین جاهای دیدنی این شهر نظیر: برج رادکان، خانه ملک مشهد، چهار طاقی بازه هور، گنبد هارونیه، مدرسه عباسقلی خان، حمام موزه شاه و… را با اطلاعات کامل نظیر آدرس، قیمت ورود، ساعت کار، راه‌های رسیدن و… مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما مفید بوده باشد و با استفاده از آن‌ها سفر خوبی را در مشهد تجربه کنید. می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با  موارد بیان شده در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی آبشار های خراسان

شنبه 23 مرداد 1400
با معرفی آبشار های خراسان می خواهیم تا سفری راحت تر برای مسافرینی که قصد سفر به شهر زیارتی مشهد […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس