سفر به دریاچه نمک خور اصفهان: تجربه‌ای از زیبایی‌های طبیعت

یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان که نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است؛ دریاچه نمک خور است. این دریاچه در شهرستان خور و بیابانک واقع شده و یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین منابع نمکی در ایران به حساب می‌آید. سالانه پتاس زیادی در این منطقه استخراج می‌شود. این دریاچه آب و هوای خشکی دارد و در اطراف آن اکثر زمین‌ها باتلاقی هستند. دریاچه نمک خور با نام‌های دیگری اعم از دریاچه نمک خور و بیابانک و دریاچه نمک کویر مصر نیز شناخته می‌شود.

جذابیت‌های این منطقه را در عکس دریاچه نمک خور اصفهان می‌توانید مشاهده کنید و اگر مطابق با سلیقه گردشگری شما بود به آنجا سری بزنید؛ البته در ادامه توضیحات جامع و کاملی در رابطه با این دریاچه در اختیار شما قرار می‌دهیم که می‌توانید به مطالعه آن‌ها بپردازید. 

معرفی دریاچه نمک خور در اصفهان

معرفی دریاچه نمک خور در اصفهان

دریاچه نمک خور در استان اصفهان دارای وسعت 2000 کیلومتری است و این وسعت باعث شده تا این دریاچه بزرگترین دریاچه نمک فصلی در ایران یا پلایا شناخته شود. زمین‌ها با ارتفاع کم یا حوضچه‌های رسوبی با درصد تبخیر بالا که در این بیابان قرار دارند پلایا نامیده می‌شوند. یکی از کم ارتفاع‌ترین نقاط فلات در ایران این دریاچه با ارتفاع 707 متر از سطح دریا محسوب می‌شود. دریاچه نمک خور نسبت به دیگر دریاچه‌های نمکی عمق کمتری دارد و این موضوع ناشی از لجن‌های سیاه لایه‌های پایینی و حرکت دائمی سفرهای آب شور زیر زمینی است.

این دریاچه از دو چاله جنوبی و شمالی تشکیل شده و 20 درصد چاله شمالی از نمک سیاه که از لایه‌های زیری به سطح آمده‌اند، است. وسعت چاله شمالی 3 برابر و ارتفاع آن از دریا 15 متر بیشتر از چاله جنوبی است. چاله جنوبی تنها 5 درصد نمک سیاه در ترکیبات خود دارد. نمک‌های موجود در این منطقه تیز و برنده هستند و این باعث شده تا هیچ خودرو و حیوانی نتواند در این منطقه تردد کند. 

پلی‌ گون های دریاچه نمک خور

یکی از زیبایی‌های این دریاچه سطح پوشیده شده از اشکال هندسی نامنظم و منظم یا به عبارتی پلی گون است. این پلی گون‌ها عموما 30 سانتی متر ارتفاع و 5.1 متر مربع مساحت دارند. پلی گون‌ها در فصل تابستان به دلیل تبخیر زیاد سفید رنگ و در زمستان به رنگ سیاه تغییر می‌یابند. در صورت افزایش نمک، پلی گون‌ها حالت شکننده‌ای پیدا می‌کنند و با کاهش مقدار نمک به صورت سفت و سخت در می‌آیند.

اهمیت اقتصادی دریاچه نمک خور در اصفهان

دریاچه نمک خور اصفهان از نظر اقتصادی اهمیت بسیار بالایی دارد و همواره مورد توجه است. این دریاچه یکی از عظیم‌ترین منابع برای استخراج پتاس یا به عبارتی پتاسیم هیدروکسید در دنیا به حساب می‌آید. پتاسیم هیدروکسید از قوی‌ترین ترکیب‌های معدنی و بازها است و همین موضوع باعث اهمیت بالای آن در صنعت شده که از آن در ساخت مواد مختلفی اعم از صابون‌ مایع و خنثی کردن اسیدها استفاده می‌کنند.

در دریاچه، کانال‌هایی حفر می‌شود. با حفر این کانال‌ها شورابه‌ها به حوضچه‌های تبخیر انتقال داده می‌شوند و سپس در 40 کیلومتری خور در یک کارخانه پتاس در طی فرایندهای شیمیایی ترکیبات مهم آن‌ها استخراج می‌شوند. در این نمک‌ها تنها پتاس وجود ندارد و عموما 16 نوع ماده دیگر نیز در آن‌ها موجود است. از مواد موجود در نمک‌های دریاچه خور باید به مواردی اعم از نمک طعام، نمک طبی، نمک شستشو، نمک صنعتی و منیزیم اشاره کرد.

آب و هوای دریاچه نمک خور در اصفهان

آب و هوای دریاچه نمک خور تقریبا گرم و خشک است. با توجه به آمار سالانه آب و هواشناسی میزان بارندگی در این دریاچه در طول سال تقریبا 20 میلی متر می‌شود. دمای هوا در این ناحیه در سردترین بازه زمانی تقریبا به 25 درجه سانتی گراد و در گرم‌ترین زمان تقریبا به 55 درجه سانتی گراد می‌رسد. در فصول گرم سال مقدار رطوبت در هوا به مقدار کمی کاهش پیدا می‌کند.

در طی بارندگی‌ها و حرکت سیلاب‌های زمین‌های اطراف دریاچه، در سطح دریاچه آب قرار می‌گیرد. این آب‌ها به دلیل اینکه از سمت کویرهای اطراف سرایز می‌شوند، دارای نمک زیادی هستند و به همین دلیل در اثر دمای بالا با سرعت زیاد به بخار تبدیل می‌شوند و نمک‌ها در سطح دریاچه باقی می‌مانند.

آب و هوای دریاچه نمک خور در اصفهان

بهترین زمان سفر به دریاچه نمک خور اصفهان

بهترین زمان‌ها برای بازدید از دریاچه نمک خور اصفهان دو ماه ابتدایی بهار و دو فصل پاییز و زمستان است. در فصل تابستان، این منطقه به دلیل تابش مستقیم نور خورشید بسیار گرم و خشک است. سعی کنید در فصل تابستان به این دریاچه نروید؛ اما اگر رفتید حتما لوازم جلوگیری از آفتاب‌زدگی و آب کافی به همراه داشته باشید.

دریاچه نمک خور کجاست؟

اگر به دنبال پاسخی برای سوال دریاچه نمک خور کجاست؟ هستید باید بدانید که این دریاچه در فاصله 40 کیلومتری مرکز شهرستان خور و بیابانک از سمت شرق در استان اصفهان واقع شده است. شهرستان خور و بیابانک از سمت شمال به استان سمنان، از سمت شرق و جنوب به استان یزد و از غرب به سمت انارک شهرستان نایین وصل می‌شود و دریاچه نمک در بخش مرکزی تا جنوبی کویر مرکزی ایران قرار دارد.

دسترسی به دریاچه نمک خور در اصفهان

برای رسیدن به دریاچه نمک خور و دسترسی به آن باید در جاده شهرستان خور به سمت طبس حرکت کنید و پس از آن که مسافت 40 کیلومتر را طی کردید به قسمت جنوبی دریاچه می‌رسید. توجه داشته باشید که مسیرهای دیگری نیز برای رسیدن به این دریاچه وجود دارد؛ اما به دلیل باتلاقی بودن کلیه زمین‌های اطراف، این مسیر امن‌ترین و مناسب‌ترین راه است.

آدرس دریاچه نمک خور اصفهان: استان اصفهان، خور و بیابانک، محور ارتباطی طریق الرضا (ع) از خور به طبس.


View Larger Map

اقامت در دریاچه نمک خور اصفهان

برای اقامت در دریاچه خور راه‌های مختلفی در اختیار شما قرار دارد. اگر علاقمند به زدن کمپ هستید و کلیه تجهیزات لازم را دارید می‌توانید در این ناحیه کمپ بزنید، اگر تجربه و تخصصی کافی برای کمپینگ ندارید حتما از افراد با تجربه کمک بگیرید. علاوه بر این در اطراف این دریاچه اقامتگاه‌های بوم گردی وجود دارد که می‌توانید شب را در آن‌ها سپری کنید. دهکده نمکی پتاس یکی از این مناطق است که در 30 کیلومتری شرق خور واقع شده است.  

هتل های اطراف دریاچه نمک خور

از نزدیک‌ترین هتل‌ها به دریاچه نمک خور باید به هتل‌های خور و بیابانک اشاره کنیم. برخی از بهترین هتل‌های این شهر عبارتند از هتل کویری بالی، هتل یه تا و غیره.

جاذبه های اطراف دریاچه نمک خور اصفهان

در اطراف دریاچه نمک خور اصفهان جاذبه‌های گردشگری بسیار دیگری نیز وجود دارد که در طی بازدید از این دریاچه به دیدن آن‌ها نیز می‌توانید بپردازید. جاذبه‌های زیر از مناطق دیدنی در نزدیکی دریاچه نمک خور هستند:

  • کویر نمک سیاه یا طبقه: این کویر در مرکز دریاچه نمک خور قرار دارد. اسم این دریاچه از نمک‌های سیاه موجود در آن و طریقه قرار گیری آن‌ها الهام گرفته شده است.  
  • آبشار نمکی پتاس: این آبشار در دهکده نمکی توریستی پتاس در شهرستان خور و بیابانک واقع شده و برای تورسیم سلامت، گردشگری معدنی و ژئوتوریسم بسیار مناسب است. آبشار نمکی پتاس شامل بوستان پتاس، دهکده نمکی، مزرعه تشتاب، مزرعه کمال آباد و مزرعه بهشتی می‎شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سوغات اصفهان: تحفه‌هایی از دیار اصفهان

چهارشنبه 23 اسفند 1402
اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ای و زاینده‌رود خروشان همواره مقصدی جذاب برای گردشگران از سراسر ایران و جهان بوده است. اگر […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس