چک چک اردکان یزد + آدرس و فاصله تا یزد

یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشیان، زیارتگاه چک چک اردکان یزد یا چکچکو به‌شمار می‌آید که نمادی از اتحاد جامعه زرتشت است. این زیارتگاه در دل کوه چک چک ایجاد شده و افسانه‌های بسیاری درباره آن وجود دارد. با گذر زمانی بسیار باز هم این مجموعه ناشناخته است و نمی‌توان سخنی قطعی درباره آن به زبان آورد. نام دیگر این زیارتگاه، پیز سبز نیز است و معماری زیبا و بی‌نظیر و شرایط آب‌وهوایی فوق‌العاده‌ای دارد. یکی از جالب توجه‌ترین ویژگی‌های این مکان، چکه کردن آب از سقف زیارتگاه است و سبب شده تا چناری کهنسال و برخی گیاهان نظیر انجیر کوهی و… بر روی صخره‌های موجود رشد کند.

آدرس چک‌ چک اردکان یزد

شمال‌غرب یزد، ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، بخش خرانق، دهستان رباطات(نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید از چکچک اردکان یزد

شما هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید به چک چک اردکان یزد بروید و از این منظره منحصربه‌فرد لذت ببرید؛ اما توجه داشته باشید که به دلیل عدم وجود امکانات مناسب، بهتر است که صبح زود راهی شوید و شب هنگام خود را به یزد برسانید تا بتوانید اقامتی بی‌نقص را پشت‌سر بگذارید.

چک‌ چک اردکان یزد

فاصله چک ‌چک اردکان تا یزد

اگر تمایل دارید تا از یزد خود را به چک چک اردکان یزد برسانید باید مسافتی معادل با 96 کیلومتر را طی کنید تا به مقصد برسید. در ابتدا وارد بزرگراه یزد-میبد شوید و آن را پیش بگیرید. کمربندی میبد-احمدآباد را ادامه دهید و پس از رسیدن به میدان، به جاده سمت راست خود بپیچید تا به زیارتگاه برسید. مسافت پیش رو از یزد تا چک چک حدود یک ساعت به زمان نیاز دارد تا بتوانید به مقصدی بی‌نظیر برسید.

چک ‌چک یزد کجاست؟

زیارتگاه چک چک اردکان یزد در میان کوه‌های اردکان و انجیره قرار گرفته که در دل کوه چک چک خودنمایی می‌کند. این کوه دقیقا بین مردمان یزد و کرمان قرار دارد و شما برای رسیدن به چک چک یزد می‌توانید هم از خود شهر یزد مسیر پیش‌رو را طی کنید و هم از شهر اردکان راهی چک چک شوید.

تاریخچه چک ‌چک اردکان یزد

نکته مهم در خصوص تاریخچه چک چک اردکان یزد این است که هنوز تاریخ‌شناسان و کارشناسان مذهبی نتوانسته‌اند به نظری واحد در مورد این مجموعه برسند. در زمان ورود به مجموعه می‌توانید نوشته‌ای را ببینید که اطلاعات مفیدی در مورد چک چک اردکان ارائه می‌کند و از تلاش‌های بسیار آقای رستم بلیوانی، رئیس سابق انجمن زرتشتیان شریف‌آباد یزد ایجاد شده است. طبق نوشته‌ها و اطلاعات موجود می‌توان استنباط کرد که شکل‌گیری این زیارتگاه به بعد از مرگ یزدگرد سوم یعنی آخرین پادشاه ساسانی مربوط می‌شود.

در واقع قدمت این بنا به 1370 سال پیش بازمی‌گردد. بیان می‌شود که در آن زمان‌ها دختر یزدگرد ناپدید می‌شود و به دلیل این اتفاق، چوپانی به همراه بزرگان زرتشتی این زیارتگاه را ایجاد می‌کنند. در حال حاضر نیز این مجموعه زیارتگاهی برای زرتشتیان به‌شمار می‌آید و مراسمات مختلفی در آن برپا می‌شود.

معماری چک ‌چک اردکان

در معماری زیبا و منحصربه‌فرد چک چک می‌توانید شاهد پلکانی بودن این مجموعه باشید. دقیقا این معماری در ماسوله اجرا شده و بام یکی از خانه‌ها، حیاط خانه دیگر است. خانه‌های موجود نامنظم ایجاد شده‌اند و شما نمی‌توانید نظم خاصی را در آنها پیدا کنید. اتاق‌هایی در بالای خانه ایجاد شده‌اند که برای رفتن به آنها باید از پلکان موجود در هر خانه استفاده کنید. این اتاق‌ها به منظور استراحت و اقامت زائران زرتشتی ایجاد شده تا بتوانند تجدید قوا نمایند. اتاق‌های مذکور را “خیله” می‌نامند و قدیمی‌ترین اتاق موجود قدمتی 150 ساله دارد.

با بالا رفتن از پله‌های موجود در چک چک اردکانی می‌توانید به آتشکده برسید. علاوه‌بر وجود نمایی زیبا، نوشته‌هایی بر روی صخره‌ها وجود دارد که از کتاب مقدس زرتشتیان یعنی اوستا آورده شده تا بتوانید آن را بخوانید. پس از طی مسیر به درب زیبایی از جنس فلز و با رنگ طلایی می‌رسید که عکس سرباز هخامنشی بر روی آن ایجاد شده است. پس از وارد شدن، به آتشکده ورود پیدا می‌کنید که از برخی از بخشی‌های آن آب چکه می‌کند و فضایی نمناک و سرد را ایجاد کرده است.

معماری پله کانی چک ‌چک اردکان یزد

معماری در نظر گرفته شده برای چک چک اردکان یزد، پلکانی بوده تا بتوانند زیبایی بی‌نظیری را ایجاد کنند. این مسیر پلکانی باعث شده تا خانه‌ها به صورت طبقات باشند و فضایی بسیار دل‌انگیز را ایجاد نمایند. با توجه به آنکه زیارتگاه پیر سبز در دل کوه ایجاد شده، این مسیر پلکانی توانسته شرایط مناسبی را برای بالا رفتن از کوه ایجاد کند. توجه داشته باشید که خانه‌های موجود در چک چک اردکان نظم خاصی ندارند و پشت‌بام یک خانه، حیاط خانه بالایی دیگری است.

چک‌ چک اردکان یزد چند پله دارد؟

برای رسیدن به زیارتگاه باید پلکان موجود را بالا روید تا به مقصد برسید. در حالت کلی 360 عدد پله برای این مجموعه در نظر گرفته شده که باید از مسیر پیچ‌درپیچ بالا روید تا به زیارتگاه برسید. اگر مشکل قلبی یا تنفسی دارید بهتر است که فکر بالا رفتن از پله‌ها را از سر بیرون نمایید.

دلیل چکیدن آب از چک ‌چک اردکان یزد؟

دلیل چکیدن آب از کوه زیارتگاه افسانه‌ای دارد و آن هم این است که می‌گویند این کوه به یاد نیک‌بانو اشک می‌ریزد. توجه داشته باشید که این تنها یک افسانه است و دلیلی علمی پشت آن وجود دارد. چندین زمین‌شناس از کشور هلند بر روی این موضوع تحقیق نموده‌اند و گفته‌اند که کوه چک چک بر روی یک گسل زیرزمینی به عمق یک کیلومتر قرار گرفته است. آبراهه‌ای زیرزمینی در کنار آن وجود دارد که برای عبور به گسل برخورد می‌کند و به دلیل عدم شرایط برای عبور، به سمت بالا هدایت می‌شود. این آب به بیرون تراوش می‌کند و طول کل سال جریان دارد و فقط آب موجود کم‌وزیاد می‌شود.

مراسمات زیارتگاه چک‌ چک اردکان یزد

با توجه به آنکه چک‌ چک اردکان یزد قطب مذهبی آیین زرتشت به‌شمار می‌آید، مراسم‌های مختلفی در این مجموعه برپا می‌شود. معمولا دیگر ادیان و دیگر مذاهب نمی‌توانند در مراسم‌های برپا شده شرکت کنند و فقط خود زرتشیان حضور دارند. یکی از جذاب‌ترین آیین زرتشتی در 24 تا 27 خرداد ماه برپا می‌شود که هر سال در این تاریخ همگی در زیارتگاه جمع می‌شوند و به عبادت و رازونیاز می‌پردازند. روشن کردن عود، پختن نذری، خواندن سرودهای شاد و… در این مراسم قرار دارد.

جشن مهرگان نیز یکی دیگر از مراسم‌ها است که به مدت 6 روز برپا می‌گردد و زرتشتیان به جشن و پایکوبی می‌پردازند. لباس‌های برتن باید ارغوانی رنگ باشد تا جذابیت جشن بالا رود. روز سیزده‌به‌در نیز یکی دیگر از روزهایی است که در آن تنها پیروان زرتشت اجازه ورود به زیارتگاه را دارند و جشنی مفصل را برپا می‌کنند.

مراسمات زیارتگاه چک‌ چک اردکان یزد

آداب حضورت در چک‌ چک چک‌ چک اردکان یزد

زیارتگاه زرتشیان نیز همانند مساجد مسلمانان، بدون محدودیت شرایط را برای حضور دیگر ادیان فراهم آورده و شما می‌توانید بدون مشکل وارد آن شوید؛ اما همانند حضور در مساجد نیاز است تا آداب‌ورسوم خاصی را رعایت کنید، حضور پیدا کردن در زیارتگاه چک چک نیز نیازمند رعایت برخی نکات است. در ادامه به آداب حضور در زیارتگاه چک چک اشاره می‌کنیم.

  • تمامی بانوان و آقایان باید پاک باشند و دقیقا شرایط حضور در مساجد را رعایت کنند. بانوان در دوران خاص نباید وارد این مکان شوند.
  • باید کفش‌های خود را درآورید؛ اما به دلیل نمناک بودن محیط بهتر است که از دمپایی بهره ببرید.
  • در مراسم ماه خرداد و عید مهرگان زرتشتیان باید کارت دعوت در اختیار داشته باشید؛ اما در مراسم سیزده‌به‌در حضور افراد غیرزرتشتی ممنوع است.

بهترین زمان بازدید از چک ‌چک چک‌ چک اردکان یزد

با توجه به کویری بودن محیط قرارگیری چک چک اردکان یزد، فصول گرم سال انتخابی مناسب نیستند و بدون شک تشنگی و گرما شما را اذیت می‌نمایند. بهترین زمان برای سفر به چک چک اردکان یزد فصول سرد و ماه‌هایی نظیر مهر و آبان یا فروردین و اردیبهشت هستند. توجه داشته باشید که در زمان برگزاری مراسمات مختلف زرتشتیان، شما نمی‌توانید ورود پیدا کنید. در واقع 24 تا 27 خردادماه و همچنین روز سیزده‌به‌در به چک چک مراجعه ننمایید.

امکانات زیارتگاه چک‌ چک اردکان یزد

متاسفانه در زیارتگاه چک‌ چک اردکان یزد امکانات رفاهی بسیاری وجود ندارد و تنها می‌توانید امکانات ضروری نظیر سرویس بهداشتی، برق، آب و اتاق‌هایی برای زرتشیان را شاهد باشید. در این شرایط بهتر است که در زمان سفر تمامی لوازم مورد نیاز خود را تهیه و به چک چک اردکان ببرید.

نمای زیبای زیارتگاه چک‌ چک اردکان یزد

جاهای دیدنی نزدیک به چک‌ چک

می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و پس از لذت بردن از چک چک و حضور در آتشکده به جاهای دیدنی‌ یزد نزدیک این مجموعه بروید و از روز خود نهایت استفاده را ببرید.

جاذبه های دیدنیآدرسفاصله تا چک چک اردکان
روستای خرانقستان یزد، اردکان، ۷۰  کیلومتری شرق اردکان، جاده اردکان-طبس30 کیلومتر
شهر اردکاناردکان، صدر آباد، بلوار خاتمی، خیابان ابوالفضل، بلوار صدرآباد43 کیلومتر

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به چک ‌چک چک‌ چک اردکان یزد

برای داشتن اقامتی عالی در نزدیکی چک چک اردکان باید به هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک این مجموعه مراجعه کنید. در ادامه به برخی از این هتل‌ های یزد و اقامتگاه‌ها اشاره می‌کنیم.

نام هتل ها و اقامتگاه هاآدرس
هتل داد یزدیزد، میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، پلاک ۲۱۴
هتل نیکان بافق یزدبافق، جنب ميدان دانشجو
اقامتگاه بومگردی سرای جهانگرد مهریز یزدمهریز، مزویر آباد، خیابان شهید فهمیده، سه راه سنگ تراشی، کوچه سردر
هتل بهجت میبد یزدمیبد، ابتدای بلوار بسیج، جنب پل زیر گذر
هتل کاریز اردکان یزداردکان، خیابان طالقانی جنب چوفا
اقامتگاه بومگردی نارتی‌تی تفت یزدتفت، پل کوکبیه، راحت آباد، کوچه خوابگاه، پلاک ۵۱۷

سوالات متداول

آدرس چک چک اردکان یزد کجاست؟

شمال‌غرب یزد، ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، بخش خرانق، دهستان رباطات

تعداد پله های چک چک اردکان یزد چندتا است؟

360 پله را باید بالا روید تا به مقصد برسید.

امکانات موجود در چک چک اردکان یزد چه مواردی هستند؟

تنها سرویس بهداشتی، برق، آب و تعدادی اتاق برای زرتشتیان از سری امکانات موجود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امکانات رفاهی هتل فولتون قشم + آدرس

یکشنبه 20 اسفند 1402
هتل فولتون یکی از بوتیک هتل های قشم است که در سال 1394 افتتاح شد و به‌عنوان یک مجتمع تفریحی، […]
امکانات رفاهی هتل فولتون قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس