آتشگاه اصفهان کجاست؟ همه چیز درباره این قدیمی ترین بنای خشتی اصفهان

آتشگاه اصفهان، یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که در ارتفاعات کوه آتشگاه در بخش غربی اصفهان قرار دارد. این آتشکده از بنا‌های تاریخی مشترک اصفهان و خمینی شهر محسوب می‌شود؛ زیرا که در بخش جنوبی خمینی شهر و در قسمت شمالی بزرگراه اصفهان – نجف آباد واقع شده است. جالب است بدانید این بنا تنها ۲ کیلومتر با تنها بنای تمام خشتی جهان یعنی منارجنبان فاصله دارد. برای دسترسی به این بنای باشکوه می‌توانید از راه‌های متفاوتی اقدام کنید. در ادامه به بررسی دقیق‌تر آتشکده اصفهان، می‌پردازیم.

راه دسترسی به آتشگاه اصفهان به وسیله خودرو شخصی

View Larger Map

راه دسترسی به آتشگاه اصفهان به وسیله خودرو شخصی

در صورتی که برای دیدن از این مکان باارزش از خودرو شخصی، تاکسی‌های اینترنتی و یا دربست استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق بزرگراه خرازی یا خیابان جهاد به خیابان آتشگاه برسید. پس از طی مسافت ۸ کیلومتری در خیابان آتشگاه، مسیرتان پایان می‌یابد و می‌توانید از این مکان دیدن کنید.

راه دسترسی به آتشگاه اصفهان به وسیله اتوبوس

اگر قصد رسیدن به این مکان با اتوبوس را دارید بنا به موقعیت خود می‌توانید از مکان‌یاب استفاده کنید. اما پیشنهاد ما استفاده از خط BRT (اتوبوس تندرو) است. شما می‌توانید با رساندن خود به ایستگاه میدان امام حسین اصفهان، سوار خط BRT4 شوید و پس از گذر از ۲۰ ایستگاه، در ایستگاه حمام پیاده شوید و حدود ۵۰۰ متر را تا مقصد پیاده روی کنید.

راه دسترسی به آتشگاه اصفهان به وسیله مترو

برای رسیدن به مقصد مورد نظر هنوز خط مترو مستقیمی راه‌اندازی نشده است. اشخاصی که تمایل به استفاده از مترو دارند، می‌توانند از با استفاده از مترو خط ۱ خود را به میدان امام حسین برسانند و پس از آن از ایستگاه‌های اتوبوس استفاده کنند.

تاریخچه آتشگاه اصفهان

اگر از شما بپرسند ۷ تا از آتشکده‌های بزرگ ایران را نام ببرید، قطعاً باید نام دژ مهرین که امروزه به قلعه ماربین شناخته می‌شود را در میان پاسخ‌های خود ذکر کنید. آتشگاه اصفهان قدیمی‌ترین بنای خشتی اصفهان محسوب می‌شود. این سازه کهن که بنا به گفته طبری در حدود سده ششم پیش از میلاد، محل دفن طهمورث پیامبر بوده، یکی از مراکز برجسته نگهداری گنجینه‌ها در زمان یورش اسکندر به ایران نیز بوده است. این سازه ۵ طبقه که اکنون تنها ۲ طبقه از آن قابل مشاهده است، در ارتفاع ۱۰۰ متری واقع شده است. اگر عکس آتشگاه اصفهان را دیده باشید، متوجه یک بنای ۸ گوشه گرد در بالای تپه شده‌اید و دیده‌اید که در هر گوشه آن یک پنجره به بیرون قرار دارد. نقل شده که این همان اتاقی است که موبدان زرتشتی آتش مقدس را در آن قرار می‌دادند. آتشگاه اصفهان در سال ۱۳۳۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

تاریخچه آتشگاه اصفهان

ساعات بازدید و بلیط آتشگاه اصفهان

این بنای سفر کرده در تاریخ، از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر میزبان دوستداران خود است. پارکی که در حاشیه این بنا وجود دارد نیز این امکان را به شما می‌دهد تا پس از یک صعود جانانه و انجام سیاحت‌تان از این مکان، استراحت کنید و از منظره لذت ببرید. بهای بلیط ورودی ۱۵ هزار تومان می‌باشد. در نظر داشته باشید به دلیل قرارگیری این بنا در ارتفاعات زمان مناسبی از سال را برای دیدن از این سازه انتخاب کنید.

همچنین اگر گشت و گذارتان در دل کوتاه، اشتهایتان را باز کرد، می‌توانید به رستوران آتشگاه اصفهان سری‌زده و با یک خوراک خوشمزه به گردش‌تان پایان دهید.

پرسش‌های متداول

در ادامه به بررسی برخی پرسش‌های پرتکرار می‌پردازیم تا ابهامات کاربران عزیز را هر چه بیشتر برطرف کنیم.

چه مکان‌های گردشگری و تفریحی دیگری در نزدیکی این مکان قرار دارند؟

منارجنبان، سی و سه پل و دهکده زاینده رود از جمله مکان‌های بسیار نزدیک به این بنای تاریخی هستند.

ساعت بازدید آتشگاه اصفهان چه ساعتی است؟

شما می‌توانید در بازه ۹ صبح تا لغایت ۵ عصر از این مکان دیدن کنید.

آدرس آتشگاه اصفهان کجاست؟

آتشگاه اصفهان در خیابان آتشگاه بر ارتفاعات کوه آتشگاه واقع شده است.

بهترین زمان بازدید آتشگاه اصفهان کی است؟

از آنجایی که برای بازدید از این مجموعه نیاز به صعود از کوه را دارید، بهتر است در فصولی با هوای نسبتاً متعادل مانند بهار و پاییز از این مکان دیدن کنید.

قدمت آتشگاه اصفهان چقدر است؟

تحقیقات حاکی از آن است که عمر این آتشکده به قرن ششم پیش از میلاد مربوط می‌شود. در سده سوم میلادی نیز این مکان به محلی برای برپایی آتش جاویدان بدل شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گروه هتل‌ های اسپیناس

سه‌شنبه 21 فروردین 1403
گروه هتل‌ های اسپیناس یکی از برترین و لوکس‌ترین مجموعه هتل‌ها در ایران است. اولین هتل از مجموعه اسپیناس در […]
گروه هتل های اسپیناس

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس