سوغات تهران، پایتخت کشور ایران

سوغات تهران چیست؟ افراد زیادی که به جاهای دیدنی تهران سفر می کنند، فکر میکنند سوغات تهران گردش و تفریح و رستوران های بزرگ است، اما تهران برای چندین سال پایتخت این کشور بوده و قبل از آن هم جز شهر های بزرگ ایران بوده و سوغات مختلفی دارد. در این مقاله می خواهیم چند نمونه از سوغات تهران، پایتخت کشور عزیزمان ایران را نیز به شما عزیزان معرفی کنیم.

سوغات تهران

در ادامه این مقاله برخی سوغات خوراکی تهران و سوغات صنایع دستی تهران را معرفی می کنیم.

سوغات خوراکی تهرانسوغات صنایع دستی تهران
سیب دماوندقالی بافی
دوغ آبعلینقاشی روی چرم
سوهان تهران و شهر ریجاجیم های فیروز کوه
کشمش شهریارسفال
آلوچه و لواشک دربندشیشه گری و تراش شیشه
و….چاپ باتیک

سوغات خوراکی تهران

1. سیب دماوند

دماوند از شهرهای شمال شرقی تهران است. دماوند به خاطر خاک حاصل خیز، منابع آب کافی و آب و هوای مطلوب محصولات کشاورزی متعددی نیز دارد، که در این بین سیب دماوند از گذشته تا کنون شهرت بیشتر نیز پیدا کرده است. سیبی سرخ یا زرد، ترد و آب دار است که با سیب های دیگر قابل مقایسه نیست. سیب های دماوند اکثرا درشت و مجلسی هستند برای خرید سیب های دماوند باید به جاده فیروز کوه بزرگراه بابایی یا زین الدین به سمت شرق بروید و وارد جاده پردیس شوید. مسیر را حدود نیم ساعت طی کنید تا به دماوند برسید و در کنار جاده انواع وانت را می بینید که سیب می فروشند.

در نهایت یکی از با کیفیت ترین سیب های ایران، سیب دماوند است. سیب های دیگر مانند سیب شمیران، گلاب، شفیع آباد، عباسی و قندک جز بهترین ها در ایران است. اگر به صورت زمینی سفر می کنید، حتما از این سوغات تهران به شهر های خود ببرید.

سیب دماوند سوغات تهران

2. دوغ آبعلی سوغات تهران

شاید بشود گفت قدیمی ترین نوشیدنی مردم تهران دوغ آبعلی است. تاریخچه این برند محبوب به 70 سال پیش بر میگردد. دوغ آبعلی امروزه آن کیفیت سابق را ندارد اما در برابر کارخانه های امروزی جز بهترین ها است.اما میان دیگر سوغات تهران می توان به دوغ خوشمزه و خوش طعم آبعلی نیز اشاره کرد. ابتدا در دوره پهلوی یک کارخانه آب معدنی در جاده فیروز کوه و سپس کارخانه دوغ آبعلی در این منطقه تاسیس گردید.

بعد از آن تصمیم گرفت از آب معدنی در دوغ های گاز دار خود استفاده کند. آب این منطقه دارای گوگرد است به همین علت گاز دار می باشد. دوغ های آبعلی در شیشه های خاصی در فروشگاه ها به فروش می رسد. چشیدن طعم بی نظیر این دوغ ها کنار غذاهای سنتی برای گردشگران و مسافران تجربه لذت بخشی را رقم خواهد زد.

دوغ آبعلی سوغات تهران

3. سوهان تهران و شهر ری

اکثر مردم سوهان را به عنوان سوغات قم می شناسند، البته که به علت فاصله کمی که بین قم و تهران وجود دارد، طبیعی است که برخی از سوغات تهران و قم مشترک باشد. سوهان قم و تهران طرز پخت یکسانی نیز دارند. در گذشته سوهان فقط به صورت بسته بندی عرضه می شد، اما هم اکنون در مقابل مشتری هم برخی مغازه ها سوهان می پزند. اگر به دنبال یک سوغات خوشمزه تهرانی هستید سوهان پسته ای را حتما تهیه کنید. این سوغاتی خوشمزه را هم می توانید از شهر ری هنگام زیارت شاه عبدالعظیم از بازار بزرگ این شهر خرید کنید.

سوهان تهران و شهر ری-سوغات تهران

4. کشمش شهریار

علاوه بر سیب، سوهان و دوغ آبعلی می توان به کشمش بی نظیر شهریار به عنوان سوغات تهران نیز اشاره کرد انگورهای این شهر بسیار کشیده و خوشمزه هستند، که همین انگور ها را در شهر شهریار نیز به صورت آفتابی تبدیل به کشمش می کنند. به همین علت عطر و رنگ بسیار عالی ای دارند. در بسیاری از بازار ها کشمش های خود را با نام کشمش شهریار می فروشند، اما در خود شهریار فقط کمشمش شهریار نیز به فروش می رسد که یکی از بهترین سوغات های تهران به شمار می رود.

کشمش شهریار-سوغات تهران

5. آلوچه و لواشک دربند

در بند یکی از جاهای دیدنی تهران می باشد. اما در کنار تفریح و گشت و گذار در دربند نیز شکم گردی لذت بیشتری در این منطقه دارد. از خوراکی هایی که بیشتر مشاهده می شود آلوچه و لواشک است، که طرفداران خاص و پرپاقرص خود را دارد. اگر می خواهید برای شخصی سوغاتی ببرید، آلوچه ها و لواشک های رنگارنگ معروف دربند پیشنهاد می شود. که از خوشمزه ترین سوغات تهران نیز می باشد.

آلوچه و لواشک دربند-سوغات تهران

سوغات صنایع دستی تهران

1. قالی بافی سوغات تهران

از سوغات صنایع دستی تهران می توان به هنر زیبای قالی بافی اشاره کرد. در اکثر شهر های ایران عزیزمان قالی بافی صورت می گیرد، اما اگر می خواهید به عنوان سوغات تهران و یادگار با خود محصولی را ببرید، می توانید از قالی های دست باف بسیار زیبا و با کیفیت بازار بزرگ تهران خرید کنید. اما هزینه خرید این قالی های دست باف زیبای تهران در کنار کیفیت بالا بسیار زیاد می باشد.

قالی بافی سوغات تهران

2. نقاشی روی چرم سوغات تهران

استفاده از چرم به سال های دور و انسان های اولیه باز می گرد. اما به مرور زمان با پیشرفت نسل ها مردم به سمت تجملات سوق پیدا کردند. در قدیم مردم روی چرم نقاشی می کشیدند که به مرور زمان جزئی از فرهنگ و آداب رسوم مردم ایران نیز شد. از سوغات تهران می توان به صنعت نقاشی روی چرم نیز اشاره نمود. جهت نقاشی روی چرم ابزار هایی چون کاتر، قلم مو، راپید، چسب و… استفاده می شود. چرم به خودی خود قیمت بالایی دارد، چه بسا که روی محصول چرمی نقاشی شود قیمت آن دو چندان می شود.

جاجیم های فیروز کوه سوغات تهران

3. جاجیم های فیروز کوه سوغات تهران

یکی دیگر از سوغات تهران می توان به جاجیم اشاره کرد. جاجیم هم نوعی فرش یا پلاس محسوب می شود. مردم فیروز کوه در بافت جاجیم مهارت خاصی دارند، اکثر مردم حال با نخ های مصنوعی جاجیم می بافند اما مردم فیروز کوه با پشم گوسفندان و نخ تولید شده از آن جاجیم های سنتی و دست باف خود را عرضه می کنند که این موضوع خود یکی از جذابیت های این صنعت زیبای دست باف است. اگر قصد خرید یک سوغاتی عالی را دارید، جاجیم های فیروز کوه پیشنهاد ما به شما است.

جاجیم فیروز کوه سوغات تهران

4. سفال سوغات تهران

سفال گری جز هنر های کهن ایرانیان است، و پایتخت کشور ما جز شهر های صادر کننده این هنر است. تهران به دلیل داشتن خاک رس مرغوب به این شهرت در زمینه سفال رسیده. سفال های موجود در بازار تهران فقط جنبه تزیینی و دکوری ندارند بلکه می توان از آن استفاده هم کرد، به عنوان مثال کوزه سفالی که جهت نوشیدن آب خنک و گوار و همچنین کاهش ذرات مضر آب نیز می توان استفاده نمود. در نهایت یک محصول سفالی زیبا به عنوان سوغات تهران به دوستان و عزیزان خود می توانید هدیه دهید.

سفال سوغات تهران

5. شیشه گری و تراش شیشه

بدون شک از قدیمی ترین صنایع دستی تهران که تا به امروز جز مهم ترین هست صنعت شیشه گری است. قدمت این هنر به 2000 هزار سال پیش در تهران بر میگردد. با استفاده از خمیر مذاب شیشه انجام می شود. در این هنر معروف افراد دیگری هم دخیل هستند. همجوشی شیشه، معرق شیشه جز این صنعت کاران هستند. در تهران بازار های معروفی برای فروش آثار این هنرمندان وجود دارد که می توانید از آن ها این محصول را به عنوان سوغات تهران خرید کنید.

شیشه گری و تراش شیشه-سوغات تهران

6. چاپ باتیک سوغات تهران

باتیک نوعی هنر چاپ روی پارچه است در تهران و شهر هایی مثل اسکو، تبریز رواج دارد. در این هنر با استفاده از قالب ها، طرح های مختلفی روی پارچه چاپ می شود. برای این کار از رنگ هخای طبیعی مانند زرد چوبه، انار، اسپرک و روناک استفاده می شود. اما پیدا کردن این هنر در تهران بسیار کم و نادر است. شما می توانید در محله های قدیمی تهران این هنر را پیدا کنید. به خودی خود چاپ باتیک یک سوغاتی زیبا و خاطره انگیز برای دوستانتان خواهد بود.

چاپ باتیک سوغات تهران

در پایان خرید سوغاتی برای دوستان و عزیزانتان به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد. در این مقاله برخی موارد از سوغات تهران خوراکی و صنایع دستی ذکر شده است، که می توانید این محصولات را از لوکس ترین مراکز خرید تهران و همچنین مجتمع ها و بازار های بزرگ نیز تهیه کنید.

شما تجربه خرید کدام یک ازسوغات تهران را دارید؟با ما به اشتراک بگذراید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تخفیف ویژه black friday برای رزرو هتل کیش در های هتل

سه‌شنبه 30 آبان 1402
تخفیف بلک فرایدی ویژه هتل های کیش، در وب سایت رسمی های هتل آغاز شد. به همین مناسبت می توانید […]
تخفیف هتل های کیش بلک فرایدی

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس