15 سوغات مشهد که نمی‌ دانید!!!

همیشه هنگام سفر به مشهد. چالش خرید سوغاتی مناسب دغدغه مسافران است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی سوغات مشهد به شما، سوغاتی مناسب کودکان و در ادامه بازار ها . هتل های نزدیک به این بازار هارا به شما نشان دهیم .

لیست سوغات مشهد (با هر تنوع قیمتی)

  همه وقتی به مشهد می‌آیند ، تصور می‌کنند تنها سوغات مناسب زرشک است و با دیگر سوغاتی های مشهد آشناییتی ندارند. اما مشهد از سری شهر هایی است که تنوع زیادی در سوغاتی برای اطرافیانمان دارند. درادامه 15 تا از بهترین سوغاتی های مشهد را به شما نشان می‌دهیم.

 

1-فیروزه

فیروزه که اولین سنگ پیدا شده در جهان است، بسیار خواهان دارد. در بازار رضا مغازه های فیروزه فروشی و کارگاه فیروزه تراشی به چشم میخورد .با توجه به پر طرفدار بودن فیروزه در میان تمام سوغاتی ها فیروزه تقلبی زیاد به چشم میخورد. بهتر است هنگام خرید به فروشندگان قدیمی مراجعه کنید. سنگ فیروزه خواص زیادی از قبیل ارامش بخشی و چشم نظر دارد.

سوغات مشهد

سوغات مشهد

2-دیگ سنگی یا هرکاره

هر کاره نوعی ظرف سنگی است که با تراشکاری و قلم زنی ساخته می شود. این ظرف مخصوص پخت دیزی و ساییدن مواد غذایی خشک می باشد. این ظرف با توجه به جنس سنگی غذا در آن با گرمای ملایم پخته می شود. نزدیک اغلب اقامتگاه ها و هتل های مشهد این نوع از هرکاره پیدا می شود. اما بازار های طرقبه هم دیگ های سنگی با انواع مختلف را دارند. که برای تهیه می توانید به سراغ بازار طرقبه بروید.

سوغات مشهد

سوغات مشهد

3- انواع خشکبار

رد شدن از کنار ویترین های رنگارنگ خشکبار اصلا کار راحتی نیست. استان خراسان رضوی و شهر نیشابور به دلیل قطب تولید آلو، آلو خشک را یکی از سوقات این منطقه می شناسند. بخش زیادی از سوغات هایی که زائران با خود به سوغات می برند خشکباری مثل کشمش، زرد آلو، سیب، فندق، گردو ،بادام می باشد.

سوغات مشهد

سوغات مشهد

4-ادویه هفت قلم

هفت قلم ادویه ترکیبی محبوب مشهد است. ادویه های سازنده هفت قلم:

  • دارچین
  • گلپر
  • زردچوبه
  • زنجبیل
  •  فلفل سیاه
  •  فلفل قرمز
  •  سماق میباشد.

این ترکیب در ترشی ها استفاده می شود. از خواص این ادویه می شود به ضد سرطان،آرام بخش، تسهیل گوارش اشاره کرد.

سوغات مشهد

سوغات مشهد

5-زرشک

زرشک از سوغات های پر طرفدار مشهد است. استان خراسان جنوبی مرکز تولید زرشک در ایران است. خراسان رضوی نقش کمی در تولید زرشک دارد، اما به دلیل گردشگر زیاد در مشهد فروش زیادی دارد. برای تهیه زرشک می توانید به بازار های نزدیک حرم مراجعه کنید.

سوغات مشهد

سوغات مشهد

6-جیلی بیلی 

سوغات خوشمزه مشهد جیلی بیلی است. این سوغات خوشمزه طرفداران بسیاری از بزرگ و کوچک دارد. این خوراکی خوشمزه یک ماده مقوی برای تقویت مفاصل دارد. ژلاتین به کار رفته در جیلی بیلی از استخوان گاو گرفته می شود. این سوغات خوشمزه را از اطراف حرم می توانید تهیه کنید .

سوغات مشهد

سوغات مشهد

7- ترشی مشهدی

این ترشی معروف مشهدی، ترکیبی از گل کلم،کلم سفید، آب گوجه و فلفل دلمه و هویج همذاه با ادویه مخصوص است. رنگ سرخ دلربای آن، نظر همه را به خود جلب می‌کند و همیشه از دسر های ولع انگیز بوده است. ترشی مشهدی در سفره و در کنار خوراک های مختلف، بسیار خوشمزه و خواستنی است. باید حتما یکبار آن را امتحان کنید.خرید آن در همه جای مشهد به سادگی میسر است و قیمت مقرون به صرفه ای  دارد.

سوغات مشهد

 

 

8- آلو بخارا

آیا می‌دانستید پایتخت آلوبخارای ایران، شهری به نام خرو در نزدیکی نیشابور است. این شهر به مشهد بسیار نزدیک بوده و می‌توانید بهترین آوبخار های مشهد را در اینجا ببینید و به عنوان سوغات همراه خود ببرید.الو بخارا از سری خشکباری است که برای کمبود آهن همیشه پیشنهاد می‌شود. آلو بخارا همیشه از سری خوراکی های مورد علاقه کودکان بوده و در انواع خورشت ها می‌توان ریخت.

 

سوغات مشهد

9- نقل و نبات زعفرانی مشهد

نبات زعفرانی مشهد و نقل هایی که در تمام طعم و مزه های دارچینی،هل، زعفرانی و..می‌توانید خرید کنید.نقل ها همیشه بیشتر از قند ها مورد استقبال بوده و به همین دلیل، بهترین کارخانه های تولید نقل و نبات را در مشهد می‌توان یافت کرد.رنگ ها و طعم های متنوع انواع نقل و آبنبات را تنها در مشهد می‌توانید ببینید.

 

 

سوغات مشهد

10- فرش مشهد

فرش مشهد را دیده اید؟ امکان ندارد به مشهد سفر کرده باشید و متوجه تفاوت بسیار این فرش با دیگر فرش ها نشده باشید.زیرا تمام آن از نخ و پشم می‌باشد. حتی فرش بافان مشهدی همه ساله همه جور فرش و تابلوفرش های متنوع را می‌بافند. به شما پیشنهاد میکنیم حتما در سوغات خود که برای عزیزانتان میبرید، فرش مشهد را هم جای دهید.

سوغات مشهد

 

11- خلعت آخرت

کفن میت آخرین متاع دنیوی است که انسان از آن استفاده می‌کند؛ به طوری که هر مسلمانی بعد از مرگ تنها در چند متر پارچه سفید پیچیده و وارد قبر می‌شود. خلعت آخرت یا لباس متبرک میت یکی از بهترین سوغاتی‌های مشهد است؛ البته ممکن است کفن متبرک در بسته‌ای به همراه سایر سوغاتی‌ها قرار بگیرد. این بسته ممکن است دارای عقیق، زیور، دعای جوشن کبیر، زیارت عاشورا، توبه نامه و… باشد. خلعت آخرت با دو طرح زنانه و مردانه در بازارهای مشهد موجود است

 

سوغات مشهد

12- جانماز مشهد

سجاده یا جانماز یکی از ضروری‌ترین ملزومات برای هر مسلمان است و چه بهتر که این ملزومات را از شهر زیبای مشهد خریداری کنید و به عزیزان خود سوغاتی بدهید. جانماز و سجاده در جنس‌های مختلف ترمه یا پارچه‌های دیگر به زیباترین شکل ممکن در مشهد تولید و عرضه می‌شوند. مُهر، تسبیح، صلوات شمار و… از جمله دیگر ملزوماتی است که می‌توانید همراه با جانماز خریداری نمائید. برخی از تولید کنندگان این ملزومات را به صورت بسته بندی می‌فروشند؛ این موضوع کمک می‌کند تا تمامی ملزومات را یکجا و در یک پک مجزا خریداری نمائید.

 

13- عبای روحانی و نمازی

عبای نمازی نیز از جمله مهمترین ملزومات یک مسلمان است. با سوغاتی دادن آن باعث می‌شوید دوستان و آشنایان شما با عبای متبرک به بقعه امام رضا (ع) نماز خود را اقامه کنند. برای خانم‌ها نیز چادر نماز و مقنعه متبرک به بقعه امام هشتم می‌تواند مناسب باشد. همچنین اگر در میان نزدیکان خود روحانی دارید، می‌توانید عبای روحانی، عمامه یا… خریداری نمائید.

سوغات مشهد

 

 

14- جام چهل کلید از زیباترین سوغات مشهد

جام یا کاسه چهل کلید (همچنین با نام جام چهل بسم الله نیز می‌شناسند) یکی از زیباترین و نفیس‌ترین سوغاتی‌های مشهد است. این جام از جنس برنج بوده و روی آن چهل آیه قرآنی که با عبارت «قُل» شروع می‌شود حک شده است. همچنین چهل کلید کوچک به این جام زنجیر کرده‌اند که فلسفه دینی و مذهبی پشتش است. لبه سطح بیرونی جام چهل کلید به نام چهارده معصوم با خط زیبای ثلث و حواشی هشت کتیبه متبرک شده است. بخش داخلی این جام زیبا را نیز کتبیه‌هایی از آیة الکرسی، سوره حمد، نصر، ناس، قارعه و انا فتحنا تشکیل داده‌اند.

سوغات مشهد

 

15-سجاده،مهر و تسبیح

 

مشهد یک مقصد گردشگری مذهبی است، با خرید مهر و تسبیح شما یک تبرک با خود برای عزیزان خواهید برد که برایشان آرامش به همراه خواهد داشت. پس اگر عزیزان شما افرادی مذهبی هستند و معتقد هستند، برایشان پک سوغات مشهد شامل مهر، تسبیح و سجاده بخرید. قطعا بسیار خوشحال خواهند شد.

 

سوغات مشهد

 

سوغات مشهد برای کودکان

سوغاتی گرفتن برای کودکان همیشه سخت و همراه با دغدغه است.ما در این قسمت به شما چند سوغات مناسب کودکان معرفی می‌کنیم.

1-جیلی بیلی

2-انگشتر های فروزه ونقره که در همه ابعاد و دخترانه و پسرانه موجود است

3-انواع شکلات ها و خوراکی ها

4-آلو بخارا

5- نقل و آبنبات

 

ارزان ترین سوغات مشهد را در این بازار ها پیدا کنید.

معمولا مسافران مشهدی نمیدانند که سوغاتی مورد نیاز ود را از کجا بخرند که قیمت مناسبی را داشته باشد.ما به شما چندین بازار معروف مشهد را معرفی میکنیم.

1-بازار رضا

بازار رضا از سری بازار های معروف و قدیمی مشهد است که انواع ادویه، زعفران و عطر و اسباب بازی را در آن می‌توانید خرید کنید. بازار رضا از سری بازار های قدیمی مشهد است که فاصله کمی تا حرم مطهر دارد. از سری هتل های ارزان و با گیفیت نزدیک به این بازار، به هتل آلتون و هتل آرین مشهد می‌توان اشاره کرد.

 

2-زیست خاور

زیست خاور از سری بازار های مجهر مشهد است که علاوه بر تمام سوغاتی های مشهد، انواع پوشاک مورد نیاز خود را نیز می‌توانید در آنجا مشاهده کنید. این بازار در خیابان کوهسنگی واقع است. از سری مزایای این بازار نزدیک بودن آن به مترو قطار شهر می توان یاد کرد. علاوه بر آن، نزدیکی آن به سینما افریقا و هویزه و پارک کوهسنگی، می‌تواند باعث شود بعد از خرید به راحتی به مراکز تفریحی مشهد نزدیک باشید.

 

3-بازار اطلس

بازار اطلس از سری بازار های معروف و تازه ساز مشهد است که علاوه برسوغاتی،تمام اقلام مورد نیاز خود علل خصوص لوازم خانگی در هر برند و قیمتی را می‌توان در آن ببینید وخرید کنید. این بازار در خیابان صبا مشهد است و هتل اطلس مشهد در نزدیکی ان و در فاصله 28 دقیقه ای از حرم مطهر قرار دارد.

تمام سوغات های خوشمزه و کاربردی که به شما معرفی کردیم در اطراف حرم و بازار رضا مشهد به راحتی پیدا می شود. کافی است به سراغ نزدیک ترین بازار بروید و برای دوستانتون و خانوادتان سوغات مشهد بخرید.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین پارک آبی مشهد

پنج‌شنبه 21 مرداد 1400
هر سال زائران زیادی به مشهد سفر می کنند و بعد از زیارت حرم امام رضا به جاذبه های تاریخی، […]
پارک آبی مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس