صنایع دستی مشهد ، دست ساز های زیبا از هنرمندان مشهدی

با شروع سفر، شما با آداب و رسوم آن شهر آشنا می شوید. شهر مشهد یکی از شهر های پر مسافر است. شهر زیارتی مشهد هر ساله میزبانی زائرین زیادی را می کند. این شهر علاوه بر پایتخت معنوی کشور، یکی از قطب های صنایع دستی می باشد.

وبلاگ گردشگری “های هتل” در این مقاله تصمیم دارد شما را برخی از صنایع دستی محبوب مشهد آشنا کند، همراه ما باشید:

پوستین دوزی 

پوستین دست سازه هایی با جنس پوست گوسفند است. این هنر در قسمت های ییلاقی شاندیز و قوچان استادان زیادی دارد. فرایند ساخت این دست ها بعد از دباغی کردن پوست گوسفند شروع می شود. بعد از دباغی و رنگ آمیزی استادان پوستین دوزی الگو ها را برش می دهند و با سوزن می دوزند. برای  تزئین پوستین ها از هنر سوزن دوزی استفاده می کنند. این هنر در بازارچه های طرقبه و شاندیز بسیار دیده می شود. از این پوستین ها پالتو جلیقه کلاه و دستکش می سازند که طرفداران بسیاری دارند.

صنایع دستی مشهد

صنایع دستی مشهد

گلیم بافی عشایر

گلیم بافی که از هنر زنان عشایر استان خراسان رضوی است. این هنر خواهان زیادی دارد. گلیم بافی هنری قدیمی است که نتیجه روزها کار سخت، پای دار بافندگی است. جنس نخ های گلیم بافی نخ های پشمی، پنبه ای و کنفی است. نقش های گلیم طرحی الهام گرفته از  طبیعیت و حیوان ها هستند، شهر های مشهد، شیروان و قوچان مراکز گلیم بافتی هستند. این اثار را در بازار چه های صنایع دستی به راحتی می توانید پیدا کنید.

صنایع دستی مشهد

صنایع دستی مشهد

صنایع دستی مشهد از جنس طبیعت، ارغوان بافی

بعد از رزرو هتل در مشهد حتما سری به دشت ارغوان ها در طرقبه بزنید. در این دشت، ارغوان ها را می بینید که به صورت خود رو رشد کرده اند. هنرمندان ارغوان بافی ترکه ها را برداشت می کنند و در محیطی مرطوب نگه داری می کنند و بعد به شکل سبد می بافند. از کاربرد های این سبد برای میوه ،گل ،آبکش میوه و برنج است.

صنایع دستی مشهد

فیروزه تراشی خراسان قدیمی ترین صنایع دستی مشهد

فیروزه قدیمی ترین سنگ دنیا است. این سنگ زیبا خواهان زیادی دارد. معدن سنگ فیروزه در نیشابور قرار دارد. بازار رضا مشهد، یکی از بهترین بازار ها برای تهیه سنگ فیروزه است .در این بازار نه تنها میتوانید این سنگ را بخرید، بلکه کارگاه های فیروزه تراشی هم به چشم می خورند.

صنایع دستی مشهد

صنایع دستی مشهد

در آخر …

در برنامه خود به مشهد بازدید از بازار رضا و بازار های محلی را قرار بدهید. با بازدید از این بازار و خرید از صنایع دستی برای خود خاطرات به یاد ماندنی بسازید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

15 سوغات مشهد که نمی‌ دانید!!!

چهارشنبه 20 مرداد 1400
همیشه هنگام سفر به مشهد. چالش خرید سوغاتی مناسب دغدغه مسافران است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی سوغات […]
سوغات مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس