غذاهای سنتی کیش

کیش یکی از شهرهای توریستی در ایران به شمار می‌رود و افراد زیادی از شهرها و کشورهای مختلف در طول سال به این جزیره سفر می‌کنند. در هنگام سفر به کیش شما می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و بین المللی را در رستوران‌های لوکس جزیره کیش، امتحان کنید. تعداد زیادی رستوران در شهر کیش وجود دارد و در این رستوران‌ها انواع و اقسام غذاها برای شما عزیزان سرو می‌شود. اما ممکن است شما بخواهید با فرهنگ، آداب و رسوم و تاریخ واقعی مردم کیش آشنا شوید.

غذاهای سنتی کیش

مسافرانی که به جزیره کیش، سفر می‌کنند قطعا علاقه‌ی زیادی به غذاهای سنتی کیش دارند و می‌خواهند که آن‌ها را امتحان کنند. غذاهای سنتی کیش، نمادی از موقعیت جغرافیایی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم این جزیره است. بیشتر غذاهای این جزیره از ماهی‌ها و سایر مواد دریایی تهیه می‌شود و همچنین به دلیل اینکه بومیان اصلی جزیره کیش بیشتر عرب زبان هستند، غذاهای تند عربی بخش مهمی از غذاهای سنتی کیش می‌باشد.

برترین و معروف‌ترین غذاهای سنتی کیش چیست؟

مردم کیش و به طور کلی جنوب کشور، اصولا در غذاهای خود از ماهی استفاده می‌کنند. اما مردم اصیلی که در جزیره کیش زندگی می‌کنند از چاشنی‌های متفاوت و خوشمزه‌ای برای طعم دار کردن غذا استفاده می‌کنند. به همین دلیل شاید طعم‌ غذاها در جزیره کیش کمی متفاوت‌تر از سایر مناطق جنوبی کشور باشد. اکنون ما در این مقاله بهترین غذاهای سنتی کیش را برای شما معرفی می‌کنیم.

سمک مشوی Samak Mashwi

در غذاهای سنتی کیش، همیشه ردپای غذاهای عربی دیده می‌شود. یکی از این غذاها سماک مشوی است. این غذا، یک غذای محبوب بین بومیان جزیره کیش است که از ماهی تازه و ادویه‌جات عربی تهیه می‌شود. ماده اصلی برای تهیه این غذای خوشمزه، ماهی تازه خلیج فارس است که به شکل کبابی یا سرخ شده تهیه می‌شود. از آن‌جایی که ساکنان شهر کیش غذاها را با ادویه‌های عربی می‌پزند، سمک مشوی یکی از غذاهای تندی است که برای افراد آن جزیره یک طعم فوق‌العاده دارد.

سمک مشوی Samak Mashwi

مضروبه (Mazroobeh)

ماهی یک ماده حذف نشدی از سفره جنوبی‌ها به‌خصوص بومیان و غذاهای سنتی کیش است. مضروبه هم یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش است که طعمی خاص و بی‌نظیر است. این غذا با استفاده از سبزیجات مخصوص و محلی به همراه سیر طعم دار می‌کنند و می‌پزند.

مضروبه

كوكو ماهي بندری

کوکو ماهی یکی از غذاهای محبوب در جزیره کیش است که بسیار لذیذ و خوشمزه می‌باشد. این غذا از گوشت ماهی کباب شده، سیب زمینی، تخم مرغ، پنیر پیتزا، سبزی جعفری و ادویه‌های مختلف جنوبی درست شده است. شما می‌توانید این کتلت را در انواع رستوران‌های سنتی کیش پیدا کنید و از چشیدن طعم آن لذت ببرید.

کوکو ماهی

قلیه ماهی، معروف‌ترین غذای محلی در کیش

اگر شما هم به گشت و گذار علاقمند هستید و گرسنگی پس از دیدن جاهای دیدنی کیش در کیش شما را اذیت می‌کند، می‌توانید به رستوران‌های معروف بروید و قلیه ماهی بخورید. این غذای جنوبی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهایی است که عطر و طعم بی نظیری دارد. بومیان کیش چاشنی‌هایی را به قلیه ماهی اضافه می‌کنند که آن را خوشمزه خواهد کرد.

رزرو تور
.قلیه ماهی، معروف‌ترین غذای محلی در کیش:

خورشت میگو

خورشت میگو یا به عبارت دیگر قلیه میگو، یک خورشت با ظاهری شبیه به قورمه سبزی، قلیه ماهی یا سایر غذاهای سبزیجاتی ایرانی دارد. تفاوت خورشت میگو با سایر خورشت‌ها این است که به جای گوشت یا ماهی از میگو استفاده می‌شود و تنوع سبزیجاتی کمتری دارد. طعم اصلی و پایه‌ی این خورشت، سیر است که در طول پخت به آن اضافه می‌شود. خورشت میگو یک ترشی خاصی هم دارد که در بیشتر مواقع این ترشی، تمر هندی می‌باشد.

کله‌ کندی

یک نوع ماهی به نام ماهی “عومه” ساردینی به نام ساردین پهلو طلایی است که بومیان و ساکنین جزیره کیش از آن برای تهیه نوعی غذا به نام کله کندی استفاده می‌کنند. علت نامگذاری این غذا این است که ابتدا سر ماهی را می‌زنند تا فقط گوشت آن باقی بماند. سپس با مواد معطر این ماهی را می‌پزند. در آخر، پس از پخت به آن ادویه و پیاز داغ و روغغن محلی به آن اضافه می‌کنند.

کله کندی

دال عدس، یک غذای گیاهی

یکی از غذاهای سنتی کیش که بسیار شبیه به عدسی خودمان است، دال عدس می‌باشد. این غذا بسیار خوشمزه، مقوی و آسان است که از محبوبیت زیادی برخوردار شده. دال عدس را با عدس نارنجی، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی نگینی، سیر و پیاز و ادویه‌جات درست می‌کنند. این غذا علاوه بر کالری و ویتامین زیاد، پروتئین و آهن زیادی دارد و برای افراد گیاه‌خوار یک گزینه عالی به شمار می‌رود.

دال عدس؛ مقوی‌ترین غذای سنتی کیش

مارگوگ (Margoog)

مارگوگ یا مرقوق یک غذای اصیل عربی است در در جزیره کیش، با دستور العمل متفاوت‌تری پخته می‌شود. این غذای سنتی کیش، دارای سبزیجات تازه است. مارگوگ از مواد مختلفی مانند گوشت بره، سیب زمینی، فلفل سبز تند، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز و سیر درست می‌شود و ادویه‌های فراوان و مخصوص خود را دارد. برای پخت این غذا ابتدا گوشت و سبزیجات را جداگانه می‌پزند و سپس آن‌ها را با هم مخلوط می‌کنند. در پایان طبخ، تکه‌های کوچک خمیر نان سنگک را به ظرف اضافه می‌کنند. مارگوگ همانند بقیه خورشت‌های ایرانی با برنج سرو می‌شود و در ماین سایر غذاهای سنتی کیش،کمی ناشناخته می‌باشد.

مارگوک

پودنی، یکی از عجیب‌ترین غذاهای سنتی کیش

پودنی هم مانند سایر غذاهای سنتی کیش، با ماهی پخته می‌شود اما این نوع ماهی یکی از ماهی‌های عجیب است که نوعی کوسه در سواحل کیش می‌باشد. پخت گوشت سفت کوسه کمی سخت است؛ برای همین بومیان جزیره کیش برای اینکه آن را کاملا بپزند ابتدا آن را در آبلیمو و زردچوبه می‌گذارند. بعد از این مراحل، پوست ماهی را جدا کرده و گوشت را فشرده می‌کنند تا آب داخل گوشت خالی شود. سپس گوشت را با ادویه و سبزیجات معطر تفت می‌دهند و همراه با برنج سرو می‌کنند.

پودنی

حمسه الخرت

درون صدف مروارید ساز که نام آن “محار” است، بخش گوشتی کوچکی قرار دارد که البته همه آن خوراکی نیست. بومیان جزیره کیش، با دقت فراوان بخش غیر قابل خوردن محار را جدا می‌کنند و بخش خوراکی را با انواع ادویه و پیاز داغ می‌پزند و خوش طعم می‌کنند. این غذا معمولا با برنج یا نان سرو می‌‎شود.

حمسه الخرت

برنج مجبوس (Majboos)

برنج مجبوس یک غذای عربی و مجلسی است که از ترکیب برنج، ماهی، گوشت یا مرغ، پیاز، گوجه فرنگی، دانه‌های گشنیز، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، میخک، چوب دارچین، هل و زردچوبه درست می‌شود. دستور تهیه این غذا زیاد سخت نیست. دستور تهیه برنج مجبوس این است که تکه‌های گوشت، ماهی یا نرغ را داخل قابلمه می‌ریزند و ادویه‌های مخصوص مانند میخک، فلفل سیاه، هل، دارچین و ادویه‌های محلی را به عنوان چاشنی به آن اضاف می‌کنند.

در مرحله آخر گوجه رنده شده را اضاف کرده و می‌گذارند تا مواد باهم خوب بپزند و جا بیفتند. مردم بومی جزیره کیش، این غذا را با برنج سرو می‌کنند. اگر دوست دارید که در سفر به جزیره کیش این غذا را میل کنید، حتما به محله‌های سنتی کیش سر بزنید و از لذت خوردن این غذا بهره‌مند شوید.

برنج بریانی

برنج بریانی مخصوص به جزیره کیش نیست اما یک غذای جنوبی است که در کیش طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن این غذا از گوشت قرمز، سیب زمینی، عدس، کشمش و زرشک استفاده می‌کنند. گوشت را خود طعم‌دار کرده و می‌پزند. سیب زمینی و عدس را هم می‌پزند و همراه با کشمش و زرشک تفت می‌دهند، پس از آن هل و دارچین را لا به لای برنچ آبکش شده می‌گذارند. این غذا یکی از خاص‌ترین غذاهای سنتی کیش به شمار می‌رود.

یریش، یک غذای محلی و محبوب

یریش که به آن یریشه نیز گفته می‌شود، یکی از غذاهای محلی و سنتی محبوب در جزیره کیش شناخته شده است. این غذا از بلغور گندم و پیاز و ادویه‌های مختلف تفت می‌دهند و سپس با آب آن را می‌پزند. در مرحله آخر به آن کمی روغن اضافه کرده و این غذا آماده است. خیلی از رستوران‌ها در کیش درای سرو این غذا از کشمش نیز استفاده می‌کنند.

هریسه (Hariseh)

هریسه یک نوع حلیم سنتی و قدیمی عرب زبانان کیش است. برای تهیه این نوع حلیم از گندم و گوشت استفاده می‌شود. گندم خیس خورده و گوشت را باهم می‌پزند و مرتب هم می‌زنند تا کاملا مواد له شود و بعد مقداری کره به آن اضافه می‌کنند. برای تزئین هریسه از شکر، کره و دارچین استفاده می‌شود.

هریسه

خبیصه، یک شیرینی سنتی جزیره کیش

هنگام سفر به کیش حتما خبیصه را امتحان کنید. خبیصه یک نوع حلوای عربی است که طرز تهیه آن نیز بسیار آسان است. برای تهیه خبیصه از آرد گندم یا آرد برنج استفاده می‌کنند و آن را داخل روغن سرخ می‌کنند. در یک ظرف دیگر نیز آب و شکر را با هم مخلوط می‌کنند تا شکل حلوا را به خود بگیرد. در بعضی مواقع قبل از برداشتن حلوا از روی آتشف داخل آن هل یا زعفران نیز اضافه می‌کنند.

خبیصه

دم پختک میگو

یکی از غذاهای سنتی کیش که بدون نیاز به ماهی پخته می‌شود، دم پختک میگو است. به طور کلی غذای دم پختک جزو غذاهای محبوب ایرانی است که در هر شهری به کلی خاص پخته می‌شود. برای تهیه این غذا به میگو، سیر، زعفران، گشنیز خرد شده، رب گوجه، برنج و ادویه نیاز دارید. این غذای محبوب جنوبی به راحتی پخته می‌شود و تایم زیادی هم برای پخته شدن نیاز ندارد.

دم پختک میگو

هورای ماهی

هورای ماهی یکی از غذاهای سنتی کیش است که از قدیم الایام تا همین امروز طرفداران زیادی داشته است. این غذای کم نظیر و خوش طعم با استفاده از ماهی هوور، تمبر هندی و سبزیجات معطر پخته می‌شود. اغلب اوقات این غذای اعیانی را در مجالس و میهمانی‌های مهم سرو می‌کنند. شما می‌توانید به دو صورت تند و معمولی هورای ماهی را بپزید. برای ورژن تند این غذا باید از ادویه‌های تند جنوب استفاده کنید.

هورای ماهی

غذای محلی کیش کجا بخوریم؟

بیشتر رستوران‌های کیش منویی را برای غذاهای محلی خود در نظر گرفته‌اند. این رستوران‌ها هر کدام با توجه به یک دستور العمل خاص، غذاهای سنتی را می‌پزند. برای این که بهترین غذاهای سنتی کیش را امتحان کنید، باید به برترین و شناخته شده ترین رستوران‌های کیش سر بزنید. رستوران‌های مثل نهنگ سفید، میر مهنا، انرژی، درویش، پوریا و رستوران عمو اکبر از جمله بهترین رستوران‌های کیش هستند. اگرچه ممکن است قیمت غذاهای محلی در این مراکز کمی بیشتر از سایر مراکز غذا خوری کیش باشد؛ با این حال نمی‌توان از کیفیت غذاهای رستوران‌های معروف به سادگی گذر کرد!

قیمت غذاهای سنتی کیش

مهم‌ترین سوالی که ممکن است در ذهن شما به وجود بیاید، این است که قیمت غذاهای سنتی کیش چقدر است؟ به طور کلی قیمت غذاهای کیش نسبت به سایر مکان‌های تفریحی کمی بیشتر است. با این حال، بسیار مهم است که شما چه رستورانی را برای خوردن این غذاهای محلی انتخاب می‌کنید. قطعا رستوران غذاهای سنتی کیش معروف قیمت‌های زیادی را هم برای این غذاهای محلی در نظر می‌گیرند. ناگفته نماند که غذاهای حاوی ماهی نسبت به غذاهایی که مخصوص گیاه خواران هستند، گران‌تر به فروش می‌رسند.

شما می‌توانید حتی خودتان پس از آشنایی با دستور پخت یک غذای محلی و با تهیه مواد اولیه، غذا را بپزید. در این صورت هزینه‌هایتان بسیار ماهی پیدا می‌کنند. اما لذت خوردن غذا در برترین رستوران‌های کیش که اغلب ساحلی هم هستند، یک چیز دیگر است! هر چند با صرف هزینه‌های زیاد همراه باشد!

قیمت غذاهای سنتی کیش

از غذاهای سنتی کیش لذت کافی را ببرید.

برای اینکه سفر به شهرها و محله‌های مختلف برای شما دلچسب و ماندگار باشد باید با تمام جزئیات فرهنگی و آداب و رسوم آن شهر آشنا شوید. چشیدن غذاهای سنتی نیز به شما کمک می‌کند تا به شناخت بیشتری از آن شهر پیدا کنید. شما می‌توانید با سفر کردن به جزیره کیش و چشیدن غذاهای سنتی کیش می‌توانید به لذتی چشمگیر دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گرید هتل چیست و چه نکاتی باید در خصوص آن بدانیم؟

سه‌شنبه 19 مرداد 1400
یکی از مسائل قابل توجه و مهم قبل از سفر تحقیق در مورد هتل‌ است. ملاک انتخاب هر شخص برای […]
گرید هتل چیست؟

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس