لذت کویرگردی🏜️، تجربه سفری متفاوت

آیا تا کنون تجربه کویرگردی نیز داشته اید؟یکی از سفر هایی که دارای طرفداران و علاقمندان بسیاری است، کویرگردی می باشد. معمولا افراد فصل پاییز و زمستان را پایان سفر های خود می دانند، در صورتی که این دو فصل بهترین فصل ها برای کویرگردی می باشد. چرا که در این زمان دیگر خبری از گرمای آزار دهنده تابستان نخواهد بود و درمقابل در هوایی دلچسب می توانید لذت کافی را از بودن در کویر و تماشای جاهای دیدنی آن ببرید.

همچنین بعضی از مناطق مختلف کشور جزء بهترین و مناسب ترین مقاصد کویرگردی هستند که می توان در پاییز و زمستان به آن سفر کرد. در این مقاله سعی داریم به شما کویر هایی که می توان در این دو فصل سرد به آن ها سفر کرد را معرفی کنیم.

لذت کویرگردی در بهترین کویر های ایران

بهترین مکان برای کویر گردی کجاست؟

در این بخش از مقاله نیر ما به شما تعدادی از بهترین کویر های ایران را معرفی می کنیم. تا در زمان تصمیم برای کویر گردی بهترین مکان را انتخاب کنید.

1.کویر خور و بیابانک

2.کویر حلوان، طبس

3.کویر ریگ زرین

4.کویر ریگ جن

5.کویر حاج علی قلی دامغان

6.کویر مرنجاب

7.کویر زردگاه

8.کویر ابوزید آباد

9.کویر متین آباد

10.کویر ورزنه

1. کویر خور و بیابانک

یکی از زیبا ترین کویر های ایران کویر خور و بیابانک می باشد که در نزدیکی شهرستانی به همین نام قرار گرفته است. این منطقه کویرگردی که در فاصله 399 کیومتری شهر اصفهان قرار دارد، زمین هایی 6 ضلعی در برخی از مناطق خود دارد. کلمه خور خود به معنای خورشید است که از فرهنگ کهن ایرانی گرفته شده است. از ویژگی های این کویر ختلاف دمای بسیار زیاد بین روز و شب، شکل لانه‌ زنبوری کویر نیز می توان اشاره نمود. همچنین نمادی از یک فرشته نگهبان است. این کویر نیز در بردارنده یکی از بزرگترین دریاچه های نمک می باشد که هم اکنون عنوان بزرگترین دریاچه فصلی نمک در جهان را به خود اختصاص داده است.

کویر خور بیابانک-کویرگردی

2. کویر حلوان، طبس

یکی دیگر از کویر هایی که می تواند در فصل زمستان مقصد بسیاری از افراد برای کویرگردی باشد، کویر حلوان می باشد که در شهر طبس و در خراسان جنوبی واقع شده است. دسترسی به این کویر بسیار آسان است چرا که در نزدیکی شهر طبس قرار دارد. بخش گسترده ای از این کویر دارای ریگزار می باشد و دیگر قسمت های آن را باتلاق های نمکی و رسی تشکیل داده اند. این منطقه نیز می تواند برای سفر های زمستانی مقصد بسیار مناسبی باشد.

کویر حلوان، طبس_کویرگردی

3. کویر ریگ زرین

در نزدیکی استان یزد و در شمال بافق، کویری زیبا به نام کویر ریگ زرین قرار دارد. در قسمت شمالی این کویر می توانید از انواع گنبد های نمکی دیدن کنید. همچنین شن های روان موجود در این کویر می تواند خاطره ای بسیار زیبا و به یاد ماندنی از سفر کویر گردی برای شما به ارمغان آورد.

کویر ریگ زرین-کویرگردی

4. کویر ریگ جن

کویر ریگ جن یکی از کویر هایی می باشد که ممکن است نام آن را تا این لحظه نشنیده باشید. این کویر که در جنوب شرق گرمسار قرار دارد، جزء کویر هایی است که برای یک کویرگردی هیجان انگیز باید از راه بسیار سخت و دشواری عبور کنید. کویر جن نیز از آن دسته کویر هایی می باشد که فاقد هرگونه آب و آبادی است.

برخی از مردمی که در نزدیکی آن قرار دارند به این کویر عنوان سرزمین نفرین شده داده اند. به این دلیل که حتی در گذشته هیچ گروهی از این این منطقه نتوانسته عبور کند. با توجه به گفته مردمان محلی تاکنون هر فردی که به این کویر رفته است دیگر بازنگشته است. همچنین این کویر به مثلث برمودا ی ایران هم معروف می باشد.  

کویر ریگ جن-کویرگردی

5. کویر حاج علی قلی دامغان

کویر حاج علی قلی دامغان یکی از کویر های بسیار زیبا در استان سمنان برای یک سفر کویرگردی عالی می باشد که در قسمت جنوبی شهرستان دامغان قرار گرفته است. در این کویر رودخانه ای وجود دارد که دره ای بسیار عمیق در آن ایجاد کرده است. اگر در فصل های پاییز و زمستان به این کویر بیایید، می توانید منظره ای بی نظیر و دیدنی را مشاهده کنید. چرا که در این زمان با توجه به باران هایی که می بارد شش ضلعی های زیبایی در سطح دریاچه نمک آن ظاهر می شود. این کویر دارای جاذبه های دیگری مانند تپه های شنی، دریاچه نمک و حوزه های باتلاقی می باشد.

6. کویر مرنجاب

یکی از معروف ترین کویرها، کویر مرنجاب در استان اصفهان و در نزدیکی آران بیدگل و شهر زیبای کاشان قرار دارد. در اطراف کویر مرنجاب نمونه چشمگیر عملکرد خطای دید و سراب در بیابان را مشاهده می کنید.  کویری پر از جاذبه های گردشگری و تپه های شنی می باشد. علت نام گذاری این کویر رنج و سختی مردم در حفر چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین بوده که از واژه رنج و آب گرفته شده است. این کویر علی رغم گونه کویری دارای پوشش گیاهی و جانوری می باشد. از دیگر جاذبه های کویرگردی مرنجاب آفرود سورای، شهر زیر زمینی نوش آباد، چاه دستکن، جزیره سرگردان و… می باشد.

کویر مرنجاب-کویرگردی

7. کویر زردگاه

زردگاه یکی از مناطق کویرگردی کمتر شناخته شده در ایران است و بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی ندارد. از جاذبه های گردشگری این کویر می توان به درختان پرتغال، نخل، لیمو، چشمه، آب گرم نیز اشاره نمود. چشمه ها و قنات های موجود در این کویر و روستای زردگاه سرسبزی زیبایی را به این کویر بخشیده است. معماری زیبای غارها و نخلستان ها از ویژگی های چشمگیر آن می باشند.

کویر زردگاه-کویرگردی

8.کویر ابوزید آباد

کویر ابوزیدآباد در نزدیکی شهر کاشان بنا شده است. از ویژگی های کویر گردی ابوزیدآباد می توان به تپه های شنی واسرار تاریخی اش نیز اشاره کرد. از جاذبه های گردشگری کویر ابوزیدآباد مهد گویش های کهن ایران، قلعه کرشاهی، آب انبارصفوی، کاروانسرای صفوی، شهر زیر زمینی نوش آباد می توان نام برد. این کویر به واسطه آثار تاریخی و باستانی ای که  دارد معروفیت دوچندان دارد و محبوبت بسیاری بین علاقه مندان به کویرگردی نیز دارد.

کویر ابوزید آباد-کویرگردی

9.کویر متین آباد

کویر متین آباد از بهترین مقاصد کویرگردی برای گردشگران و علاقه مندان کویر نیز می باشد. درجنوب شرقی کاشان قرار دارد، در این کمپ کویر گردشگران راحت هستند و سختی زیادی را نیازی نیست تحمل کنند. کویر متین آباد دارای امکاناتی چون چادر، کومه و اتاق برای اقامت نیز می باشند. و برخلاف دیگر کویر های ایران دارای کاروانسراهای نوساز و مدرن نیز است. امکانات و خدمات متنوعی در اختیار گردشگران قرار می دهد. از تفریحات این کویر می توان به مزرعه پرورش شتر مرغ، شتر، مرغ، خروس و اسب نیز شاره نمود.

همچنین که کویرگردان و گردشگران می توانند به تفریحاتی چون شتر سواری، رصد آسمان، پیاده روی، شب نشینی و دوچرخه سواری نیز بپردازند. این کویر زیبا و جذاب می تواند مناسب هر سلیقه ای باشد.

کویر متین آباد-کویرگردی

10.کویر ورزنه

کویر ورنه از مکان های کویرگردی در ایران است که تجربه تفریح در این مکان زیبا را هرگز از یاد نخواهید برد. از ویژگی های بارز این کویر تپه های طلایی و بلندآن است که با وزش هر باد به شکلی متفاوت تبدیل می گردند. از دیگر جاذبه های گردشگری تالاب گاو خونی، تالاب قلعه قورتان، زیستگاه پرندگاه کمیاب و همچنین اقامت گاه های کویری را می توان نام برد. کویر ورنه امکانات گردشگری فوق العاده ای از جمله، اسکی روی شن کنید، زیپ لاین، با گی سواری و پاراگلایدر نیز دارد که از امتحان کردن آن هرگز پشیمان نخواهید شد. این کمپ کویری دارای اقامت گاه برای استراحت شبانه می باشد افرادی که می‌خواهند شب را در چادر خود به سر ببرند، می‌توانند از کمپ‌های کویری که در کویر ورزنه احداث شده‌است، استفاده کنند.

کویر ویرنه-کویر گردی

سخن پایانی

در پایان یادآور می شویم که کویرگردی از بهترین مقاصد گردشگری برای دور شدن از شلوغی و تجربه سفری متفاوت می باشد. اما به خاطر داشته باشید جهت سفر به کویر وسایل لازم از جمله لباس راحتی و پتو، دستمال یا شال مناسب برای استفاده هنگام طوفان شن و آب اضافه نیز با خود به همراه داشته باشید. در نهایت سعی کنید در قالب تور سفر کنید اگر تنها هستید از جی پی اس نیز استفاده کنید.

تا کنون به کدام یک از این کویر ها سفر کرده اید؟تجربیات کویرگردی خود را برای ما به اشتراک بگذاید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ژئوپارک قشم ، اولین ژئوپارک خاورمیانه

یکشنبه 5 آذر 1402
ژئوپارک قشم با30 هزار هکتار مساحت در استان هرمزگان واقع شده است. این ژئوپارک وسیع از شمال و جنوب در […]
ژئوپارک قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس