ژئوپارک قشم ، اولین ژئوپارک خاورمیانه

ژئوپارک قشم با30 هزار هکتار مساحت در استان هرمزگان واقع شده است. این ژئوپارک وسیع از شمال و جنوب در نزدیکی سواحل جزیره قشم قرار دارد و در غرب با روستای گوی و در شرق به روستای سلخ و طبل همسایه است. همچنین از سال 1385درجنوب ایران عضو شبکه جهانی ژئوپارک محسوب شده است. بهترین جاهای دیدنی این پارک، مجموعه ای از جزیره های قشم، هرمز و جنگل حرا قشم است که طبیعت بسیار زیبا و آب و هوایی خنک دارد.

ژئوپارک قشم یکی از جاهای دیدنی قشم است که دارای 25 مجموعه گردشگری می باشد که هم از نظر جانوری و هم پوشش گیاهی تنوع بسیار زیادی دارد. در بخش دیگر ژئوپارک شاهد دیدن پرندگانی همانند فلامینگو، پرستو، بلبل خرما و شهد خور خواهید بود.

ژئوپارک قشم درکجا قراردارد؟

ژئوپارک قشم با30 هزار هکتار مساحت در استان هرمزگان واقع شده است. این ژئوپارک وسیع از شمال و جنوب در نزدیکی سواحل جزیره قشم می باشد و در غرب به روستای گوی و در شرق با روستای سلخ و طبل همسایه است.

جاهای دیدنی ژئوپارک قشم

همانطور که گفته شد ژئوپارک قشم دارای قشنگ ترین جاذبه های گردشگری می باشد. اگر به دنبال دیدن بهترین مکان های دیدنی قشم هستید در ادامه با چند مورد از آنها آشنا خواهید شد.

  • گنبد نمکی
  • دره ستارگان قشم
  • بام قشم
  • غار نمکی قشم
  • دره شور
  • دره تندیس ها
  • تنگه چاه کوه قشم
  • چشمه های آب معدنی
  • تپه های کاسه ملخ
  • غار خربس
  • روستای لافت قشم

بام قشم

درقسمت مرکزی جزیره قشم بام قشم قرارگرفته است که 120 متر ارتفاع آن از سطح دریا می باشد. دیواره های لایه ای بام قشم از سنگ ماسه و مارون تشکیل شده است که شما زمانی که به بام قشم می روید می توانید سواحل دیدنی خلیج فارس و دره های تندیس و جنگل حرا را مشاهده کنید. اگر شما به نجوم علاقمند هستید می توانید شب در بام قشم آسمان پر ستاره را ببینید.

دره تندیس ها

دره تندیس ها از پدیده های زمین شناسی بسیار دیدنی این منطقه می باشند که به دلیل فرسایش خاک و باد تصاویر جالب و دیدنی در این منطقه به وجود آمده است. حیواناتی نظیر سرگوسفند، مرغ و خروس و سر اژده ها به همراه مجسمه های زیبا و دیدنی در این منطقه قرار گرفته است.

دره تندیس ها قشم از نظر موقعیت مکانی در غرب جزیره قشم قرار دارد که شما می توانید برای سفر به این منطقه از طریق فرودگاه قشم 24 دقیقه ای به این منطقه برسید.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم در خارج از محوطه ژئوپارک قرار گرفته است ولی به دلیل ساختار ژئومورفولوژی به عنوان سایت های مهم و اصلی ژئوپارک به حساب می آید. این دره از لایه های نرم و رسوبی به همراه ماسه سنگ تشکیل شده است.

دره شور

دره شور از دیگر مکان های جذاب ژئوپارک واقع در جنوب جزیره قشم و نزدیکی غار نمکدان قرار دارد. این دره به دلیل قرار گرفتن در منطقه تاقدیس سلخ به یکی از جزیره های منبع گازی تبدیل شده است. اکثر مردم بومی آن منطقه به دلیل خواص درمانی چشمه ها به دره شور می روند. جالب است بدانید که در دره شور هیچ گونه پوشش گیاهی دیده نخواهد شد.

تنگه چاه کوه

در این مجموعه گردشگری دو تنگه به صورت عمود برهم هستند و از لایه هایی از جنس ماسه سنگ تشکیل شده است و در برخی از قسمت ها حفره های جالبی مشاهده می شود که دیدن آنها شما را شگفت زده خواهد کرد. در تنگه چاه کوه قشم چاه هایی قرار گرفته تا بتوانند در آن آب باران را جمع آوری کنند به همین دلیل به آن تنگه چاه کوه می گویند.

موزه ژئوپارک قشم

موزه ژئوپارک قشم زیر نظر سازمان ژئوپارک قشم جهت معرفی جاذبه های جزیره در سال 1374 احداث شده است. انواع حیوانات نظیر پرندگان، صدف ها و پستانداران در این موزه جمع آوری شده است. همچنین جاذبه های گردشگری شهر قشم به صورت ماکت در این موزه قرار گرفته است.

در قسمتی از این موزه نمایشگاه های صنایع دستی جریزه قشم قرار دارد که آثار هنرمندان این منطقه می باشند. این آثار شامل: انواع لباس های محلی، سوزن دوزی، گلابتون و خوس دوزی، صنایع چوبی و دریایی، سازه های محلی مانند دهل، عود و دف می شوند.

قیمت بلیط موزه ژئوپارک

طبق نظر هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم از تاریخ 15/1/1402 نرخ بلیط موزه ژئوپارک برای بازدید کننده های ایرانی 15000 تومان و برای بازدید کنندگان خارجی 100.000 تومان می باشد. برای بازدید از این موزه همه روزه از ساعت 8 صبح تا 21 شب از شنبه تا جمعه می توانید مراجعه کنید.

جنگل های حرا

جنگل حرا قشم از پدیده های بسیار نادر زمین شناسی بوده که در ایران و خلیج فارس می توان آن را مشاهده کرد. قسمت جذاب و دیدنی این جنگل این بوده که با بالا آمدن دریا آب به قسمتی از جنگل های حرا رفته و به هنگام جزر این قسمت از آب بیرون می آید که این خود صحنه ای بسیار دیدنی و جذاب را نشان می دهد.جنگل های حرا در سواحل غربی قشم و نزدیک به تنگه خوران و جزیره قشم می باشد. برای اینکه بتوانید این جنگ های زیبا را ببینید می بایست از طریق قایق به این مکان بروید.

هتل سه ستاره ژئوپارک

یکی از هتل های قشم که در این پارک قرار دارد، هتل ژئوپارک قشم است. این هتل سه ستاره ساختمانی 2 طبقه وجود دارد که30 اتاق جهت پذیرایی و خدمت رسانی به گردشگران مهیا شده است. این هتل در سال 1381 افتتاح و در سال 1394باز سازی شده است و یکی از مناسب ترین هتل های آن مکان محسوب می شود. اگر شما این هتل را رزو کنید می توانید به راحتی به موزه ژئوپارک، قلعه پرتغالی و غار خربس دسترسی داشته باشید.

در این هتل سوئیت های خانوادگی به همراه رستوران با ظرفیت 80 نفر قرار دارد که از ساعت7:30 صبح تا 21:30 شب آماده پذیرایی و سرویس دهی به مهمانان می باشد. آسانسور، پارکینگ و فروشگاه سوغاتی و صنایع دستی، اینترنت در لابی و تاکسی شبانه روزی نیز در این هتل سه ستاره ژئوپارک وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

انواع هتل ها را بشناسید!

یکشنبه 5 آذر 1402
در حالی که در گذشته تنها هتل هایی با انواع ستاره در حال فعالیت بودند؛ امروزه صنعت هتلداری پیشرفت بزرگی […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس