بام قشم، بامی با چشم‌ انداز بی ‌نظیر در جزیره

جزیره قشم، با جاذبه‌ های طبیعی و تاریخی منحصر به ‌فرد، یکی از محبوب‌ ترین مقاصد گردشگری ایران است. یکی از این جاهای دیدنی قشم، بام قشم است که در ناحیه غربی جزیره قرار دارد. از بام قشم، می ‌توان مناظری بی‌ نظیر از جزیره قشم و سواحل اطراف آن مشاهده کرد. در سمت شمال، جنگل‌ های حرا با درختان سرسبز و منظره ‌ای متفاوت خود نمایی می‌ کنند. در سمت جنوب، سواحل شمالی خلیج فارس با آب‌ های زلال و شن‌ های طلایی خود، چشم‌ انداز زیبایی را ایجاد کرده ‌اند. همچنین، در سمت شرق و غرب، دره‌ ها و تپه ‌های اطراف با صخره‌ های عجیب و غریب خود، جلوه ‌ای خاص به این منطقه داده ‌اند.

یکی از ویژگی‌ های جذاب بام قشم، آسمان پر ستاره شب آن است. به دلیل دور بودن از نورهای مصنوعی، می‌ توانید در شب‌ های صاف، ستارگان را به زیبایی مشاهده کنید.

بام قشم

بام قشم کجاست؟

بام قشم، یک فلات وسیع با ارتفاعی حدود ۱۹۰ متر از سطح دریا است. این فلات، در ناحیه غربی جزیره قشم و در بخش جنوبی جنگل حرا واقع شده است. فاصله بام قشم با فرودگاه قشم، ۲۴ کیلومتر است.

بام قشم روی نقشه

مشاهده بام قشم روی نقشه

چگونه از قشم به بام قشم برویم؟

برای دسترسی به بام قشم، می‌ توانید از طریق جاده طبل به سمت روستای سلخ حرکت کنید. پس از رسیدن به روستای سلخ، می‌ توانید با کمی پیاده ‌روی یا با ماشین و موتورسیکلت، به بام قشم برسید.

  • آدرس بام قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، حد فاصل شمال و جنوب جزیره، نزدیک روستای سلخ
بام قشم

تاریخچه بام قشم

بام قشم به دلیل آثار باستانی و تاریخی متعدد، به عنوان قدیمی ‌ترین سکونتگاه انسان در خلیج فارس شناخته می ‌شود. تیم باستان ‌شناسی اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم، طی تحقیقات و پژوهش‌ های گسترده در این منطقه، شواهد متعددی از سکونت انسان در دوران پارینه سنگی در بام قشم کشف کرده است. این شواهد شامل قطعات سنگی پرداخت شده، محوطه ‌های زندگی، چند فضای بسته نسبتا سالم شبیه به آغل حیوانات یا انبار، ساختاری شبیه به فاضلاب یا زهکشی و ابزارها و وسایل مختلف است

باستان ‌شناسان عمر اشیای کشف شده در بام قشم را بیش از ۱۵۰ هزار سال (اواخر پارینه سنگی قدیم و پارینه سنگی میانی) تخمین زده‌ اند. این امر نشان می‌ دهد که نئاندرتال ‌ها، گونه ‌ای از انسان ‌های اولیه، در این دوره در بام قشم زندگی می‌ کردند. این منطقه از اهمیت استراتژیکی بالایی برای مهاجرت انسان‌ های اولیه برخوردار بوده است.

در بام قشم بقایای یک روستای ویران شده نیز قابل‌ مشاهده است که بومیان به آن، «کلات کشتار» می‌ گویند. این روستا احتمالاً در دوره‌ های تاریخی، محل سکونت انسان ‌ها بوده است. بام قشم، یک محوطه باستانی مهم در خلیج فارس است که باستان ‌شناسان را با تاریخچه سکونت انسان در این منطقه آشنا می‌ کند.

بام قشم

ویژگی‌های بام قشم

زمین ‌شناسان قدمت صخره‌ های بام قشم را میلیون‌ ها سال تخمین می‌ زنند. این صخره‌ ها از جنس ‌های مختلفی تشکیل شده ‌اند که در بخش‌ های مختلف بام قشم، متفاوت هستند. بخش ‌های حاشیه ‌ای و دامنه ‌های بام از جنس ماسه‌ سنگ، سیلت و مارن هستند. در محدوده قله بام، سنگ‌ ها خاصیت آهکی دارند و می ‌توان پوسته صدفی آن ‌ها را به ‌راحتی حس کرد. بام قشم حاصل پس رفتن دریا است. پایه کوه‌ها از آتشفشان‌ های قدیمی تشکیل شده ‌اند و با رسوب املاح دریا برای هزاران سال، ارتفاعات آهکی به وجود آمده ‌اند.

جاذبه‌ های بام قشم

بام قشم چشم ‌اندازی خیره ‌کننده از جزیره قشم و خلیج فارس را در اختیار شما قرار می‌ دهد. از بالای بام، می‌ توانید تمام جزیره را زیر پای خود ببینید. ساحل شمالی خلیج فارس، جنگل‌ های حرا، روستاها و شهرهای اطراف، همه و همه از بالای بام قشم قابل مشاهده هستند. اگر به ستاره‌ها و نجوم علاقه ‌مند هستید، شب را در بام قشم سپری کنید. این نقطه از جزیره به دلیل ارتفاع زیاد و دور بودن از نورهای مصنوعی، مکانی مناسب برای رصد ستاره‌ ها است. در شب ‌های صاف و بدون ابر، می ‌توانید آسمان پرستاره ‌ای بی‌ نظیر را در بام قشم تماشا کنید.

آثار باستانی در اطراف بام جزیره قشم

روستای کلات کشتار یک روستا است که در غرب جزیره قشم واقع شده است. این روستا در یک کیلومتری جنوب روستای طبل قرار دارد و به دلیل آثار تاریخی خود، یکی از جاذبه ‌های گردشگری قشم محسوب می ‌شود. برخی معتقدند که این روستا در زمان حضور پرتغالی ‌ها در جزیره قشم ساخته شده است. در آن زمان، منطقه طبل امنیت کافی نداشت و مردم برای حفاظت از جان خود و داشتن دید کافی به اطراف به کوه کلات پناه می ‌بردند. برخی دیگر نیز معتقدند که این روستا در دوره پس از اسلام ساخته شده است.

روستای کلات کشتار در بالای یک کوه قرار دارد. در بالای این کوه فضای وسیعی وجود دارد که انبوهی از خانه‌ های خشتی نیمه ویران، فضاهایی شبیه به آغل و انبار و چند حلقه چاه در آن دیده می ‌شود. همچنین، سوراخ عمیق و غار مانندی در کوه کلات کشتار دیده می‌ شود که به گفته محلی ‌ها برای فرار استفاده می ‌شده است. در گوشه‌ و کنار خشت‌ های روستای کلات کشتار آثار تاریخی فراوانی از جمله کوزه‌های سفالی دیده می‌ شود. این آثار نشان می ‌دهد که این روستا در گذشته ‌ای نه چندان دور محل سکونت انسان‌ ها بوده است.

روستای کلات کشتار، روستایی در نزدیکی بام قشم

در سفر به بام قشم کجا اقامت کنیم؟

جزیره قشم با جاذبه ‌های گردشگری فراوان، مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی است. برای اقامت در این جزیره، گزینه‌ های مختلفی وجود دارد که هر یک ویژگی‌ های خاص خود را دارند. کمپینگ در طبیعت یکی از ارزان‌ ترین گزینه‌ های اقامتی در جزیره قشم است. سپس اقامتگاه های بومگردی، ویلا و سوییت و در آخر هتل در قشم، به ترتیب از ارزان ترین تا گران ترین به مسافران خدمات ارائه می دهند:

بهترین زمان بازدید از بام قشم

جزیره قشم به دلیل آب و هوای گرم و شرجی خود، در فصول گرم سال، یعنی از اوایل تیر تا اوایل مهر، برای سفر چندان مناسب نیست. در این زمان از سال، متوسط دمای جزیره به ۳۴ درجه سانتی ‌گراد می‌ رسد و تا ۳۸ درجه سانتی ‌گراد نیز افزایش پیدا می ‌کند. بهترین زمان سفر به بام قشم از اواسط پاییز تا اوایل بهار است. در این زمان از سال، متوسط دمای جزیره تقریبا ۲۰ درجه سانتی ‌گراد است و دما از ۲۴٫۵ سانتی‌ گراد فراتر نمی ‌رود.

در فصل پاییز و زمستان، جزیره قشم معمولا شلوغ است؛ اما آب و هوای مطبوع ارزش این شلوغی را دارد. هوا در فصل زمستان در این جزیره به ‌قدری معتدل و دلچسب است که می ‌توانید با لباس ‌هایی خنک در بام قشم قدم بزنید. امکان بازدید از بام قشم در هر ساعتی از روز وجود دارد؛ اما به شما پیشنهاد می‌ کنیم که در صبح و قبل از گرم‌ شدن هوا به آنجا بروید. همچنین، اگر به آسمان شب علاقه ‌مند هستید، با تورهای گردشگری همراه شوید و تجربه ‌ای به ‌یادماندنی از کمپینگ بر فراز بام برای خود رقم بزنید.

خرید بلیط هواپیما و اتوبوس

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از بام قشم

برای بازدید از این منطقه، نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیز نخواهید داشت. برای گشت ‌و گذار و صعود تا بالای قله، باید وسایل زیر را به همراه داشته باشید:

  • کفش راحت و مناسب
  • آب آشامیدنی
  • خوراکی
  • کلاه
  • کرم ضدآفتاب
  • عینک آفتابی

در زمان بازدید از بام قشم، مراقب محیط زیست باشید و تغییری در ساختار دره ایجاد نکنید. حتماً کیسه زباله به‌همراه داشته باشید و زباله ‌های خود اعم از زباله تر، ته ‌سیگار و بطری آب را در محیط رها نکنید.

بام جزیره قشم

جاهای دیدنی اطراف بام قشم

کاسه سلخ

کاسه سلخ یکی از جاذبه های طبیعی و بکر جزیره قشم است که در ساحل جنوبی جزیره واقع شده است. این منطقه هفت کیلومتر طول و پنج کیلومتر عرض دارد و هیچ پوشش گیاهی در آن دیده نمی ‌شود. کاسه سلخ در اثر فعالیت ‌های آتشفشانی در گذشته شکل گرفته است. گدازه‌های جوشیده از زمین در این منطقه سرد شده و به شکل تپه ‌های کوچک و بزرگ مخروطی شکل درآمده ‌اند. این تپه ‌ها که در مجموع به تعداد چند هزار عدد هستند، منظره‌ ای منحصر به‌ فرد و چشم ‌نواز را به وجود آورده ‌اند.

آدرس روستای کاسه سلخ قشمقشم، جاده شهرک گورزین، پس از رد شدن از روستای طبل، کاسه سلخ
فاصله روستای کاسه سلخ تا بام قشم4/4 کیلومتر
کاسه سلخ

دره تندیس ‌ها، هنر طبیعت

دره تندیس‌ ها قشم یکی از جاذبه‌ های طبیعی و گردشگری جزیره قشم است که در اثر فرسایش باد و باران طی میلیون‌ها سال شکل گرفته است. این دره در ۵٫۵ کیلومتری جنوب غربی روستای طبل قرار دارد و به دلیل وجود اشکال و طرح‌ های مختلف سنگی، به نام دره تندیس ‌ها شناخته می ‌شود. سنگ‌ های دره تندیس ‌ها به شکل ‌های مختلفی مانند انسان، حیوان، و اشیای مختلف تراش خورده‌ اند. برخی از این اشکال به قدری شبیه به واقعیت هستند که باور کردن اینکه نتیجه فرسایش طبیعی هستند، دشوار است.

آدرس تندیس ها قشمقشم، جاده غربی جزیره، پس از روستای طبل
فاصله دره تندیس ها از بام قشمحدودا 10 کیلومتر
دره تندیس ‌ها قشم

پارک بام سهیلی

پارک بام سهیلی یکی از جاذبه ‌های گردشگری جزیره قشم است که در ارتفاعات روستای سهیلی واقع شده است. این پارک با چشم‌ اندازی از ساحل و جنگل‌ های حرا، مکانی عالی برای تفریح و تماشای طلوع و غروب خورشید است. پارک بام سهیلی در سال ۱۲۹۷ تاسیس شد و مساحت آن چهار هزار متر مربع است. این پارک در مرتفع ‌ترین بخش روستای سهیلی واقع شده است و از امکاناتی مانند آلاچیق و زمین بازی کودکان برخوردار است.

آدرس بام سهیلی قشمهرمزگان، جزیره قشم، روستای سهیلی
فاصله پارک بام سهیلی قشم تا بام قشمحدودا 13 کیلومتر
پارک بام سهیلی

تنگه چاکاویر

تنگه چاکاویر یکی از جاذبه ‌های گردشگری جزیره قشم است که در اثر فرسایش باد و باران در طی میلیون ‌ها سال شکل گرفته است. این تنگه در نزدیکی روستای گوران قرار دارد و به دلیل وجود حفره‌ ها و فرورفتگی روی دیواره ‌های سفید مایل به خاکستری، چشم‌ اندازی منحصر به ‌فرد را به وجود آورده است. حفره‌ های کف تنگه با آب باران پر می ‌شوند و رنگ آبی آن‌ ها در کنار رنگ روشن دیواره ‌ها، جلوه‌ ای زیبا و خیره ‌کننده را ایجاد می ‌کند.

آدرس تنگه چاکاویر قشمهرمزگان، جزیره قشم، روستای گوران
فاصله تنگه چاکاویر قشم تا بام قشمحدودا 21 کیلومتر
تنگه چاکاویر

دشت بوخو

کوه بوخو با ۳۵۰ متر ارتفاع، بلندترین قله جزیره قشم است. این کوه در جنوب بندر دولاب قرار دارد و دشتی سرسبز در کوهپایه آن واقع شده است. دشت بوخو در فصل زمستان، زمانی که بارش کافی داشته باشد، به مکانی زیبا و دیدنی تبدیل می‌شود. این دشت پناهگاه امنی برای حیواناتی مانند آهو، خرگوش، روباه، و زنبور عسل است. همچنین، گونه‌ های مختلفی از گیاهان در این دشت می‌ رویند. بومیان منطقه در فصل زمستان برای لذت بردن از طبیعت به دشت بوخو می‌ روند. مسیرهای منتهی به این دشت صعب‌ العبور است، اما بازدید از این دشت ارزش این سختی را دارد.

دشت بوخو
آدرس دشت بوخو قشمقشم، پس ازر وستای کاسه سلخ، بعد از منطقه گوران قشم، دشت بوخو
فاصله بام قشم تا دشت بوخو27 کیلومتر

بام قشم یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری جزیره قشم است. این بام، با جاذبه های اطراف خود، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. اگر شما تجربه سفر به قشم را داشتید و از این بام زیبا با چشم انداز حیرت انگیز دیدن کرده اید، نظرات خود را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جزایر ناز قشم بهترین مقصد تفریحی در جنوب ایران

دوشنبه 1 آبان 1402
جزایر ناز قشم، یک پدیده خاص و یکی از عجیب ترین جاذبه های دیدنی قشم است که در فاصله یک […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس