مشهد، از حرم تا چهار باغ، شهری پر از دیدنی

مشهد، شهری است که برای هر ایرانی ارزش ویژه‌ای دارد. این شهر با داشتن حرم مطهر امام رضا علیه السلام، بزرگ‌ترین مقصد زیارتی و گردشگری ایران است که هر سال میلیون‌ها زائر و گردشگر را به خود جذب و اقدام به رزرو هتل مشهد می‌کند. اما مشهد فقط حرم مطهر نیست. این شهر دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی بسیار زیبا و گوناگون در داخل و حتی خارج از شهر است که در آنها می‌توانید گشت‌وگذار کنید و لحظات خوشی را در کنار خانواده تجربه کنید. از چهارباغ با قدمت چندصد ساله تا موزه‌های مختلف، از بازار قدیمی تا پارک‌های سبز، همه و همه در این شهر می‌توانند خاطرات خوشی برای شما رقم بزنند. در مقاله‌های قبلی مکان‌های دیدنی خارج از شهر مشهد را به شما نشان دادیم. پس بیایید با هم به گشت‌وگذار در داخل مشهد بپردازیم و از جاذبه‌های این شهر دیدن کنیم. بازارگردی در مشهد

هتل مشهد

بازارگردی در مشهد

بازار‌های مشهد از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند که هر ساله میلیون‌ها زائر و گردشگر را به خود جذب می‌کنند. در مشهد می‌توانید از بازار‌های سنتی و تاریخی تا مراکز خرید لوکس و مدرن را پیدا کنید و انواع کالا‌ها و سوغاتی‌های مورد علاقه خود را تهیه کنید. شما می‌توانید با استفاده از تور گردشگری مشهد از بهترین این بازارها دیدن کنید. در ادامه برخی از بازار‌های مشهد را به شما معرفی می‌کنیم:

مجتمع تجاری الماس شرق

یکی از بازار‌های بین‌المللی مشهد که دارای بیش از ۱۰۰۰ واحد تجاری است و انواع پوشاک، لوازم آرایشی، لوازم خانگی، کتاب، سوغات و … را عرضه می‌کند. این مجتمع همچنین دارای فودکورت، شهربازی، سینما، بولینگ و بانک است. آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی شمالی، نبش خسروی ۱7

مجتمع تجاری وصال

یک مرکز خرید ۶ طبقه که انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، هایپر مارکت و موارد دیگر را دارا است. این مجتمع دارای فودکورت، شهربازی، سینما، بولینگ و بانک نیز هست. آدرس: خراسان رضوی، مشهد، بلوار سجاد، چهار راه بزرگمهر

بازار بین‌المللی سپاد

یک مجموعه تجاری که در خود واحد‌های مختلفی دارد. در این بازار می‌توانید پوشاک، لوازم آرایشی، لوازم خانگی، کتاب، سوغات و … را پیدا کنید. همچنین دارای فودکورت، شهربازی، سینما، بولینگ و بانک است. آدرس: خراسان رضوی، مشهد، بلوار دانشگاه

بازار رضا

بازار رضا یک بازار سنتی و تاریخی که در نزدیکی حرم است. در این بازار محصولات مختلف فرهنگی و دینی عرضه می‌شود. این بازار دارای چندین پاساژ است که هر کدام به فروش چادر، عطر و اسانس، حلقه و زنجیر و … مشغول هستند. آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ضلع شرقی میدان آب

بازار خیام

یکی از بازار‌های بزرگ شهر مشهد است که انواع مختلفی از بازار‌های لوکس، مجتمع‌های تجاری مدرن و بازار‌های سنتی را در خود جای داده است. در این بازار می‌توانید پوشاک، لوازم آرایشی، لوازم خانگی، کتاب، سوغات و … را تهیه کنید. این بازار هم امکاناتی همچون فودکورت، شهربازی، سینما، بولینگ و بانک دارد. آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیام شمالی، میدان بهارستان

بازار عباس قلی خان

یکی از قدیمی‌ترین و پرطرف‌دارترین بازار‌های مشهد است که در خیابان امام خمینی واقع شده است. این بازار در سال ۱۰۶۲ هجری قمری توسط عباس قلی خان، حاکم مشهد، ساخته شده است. در این بازار می‌توانید انواع کالا‌های محلی، سوغات، پوشاک، زیورآلات، چرم و … را پیدا کنید. بازار عباس قلی خان دارای چندین راسته، تیمچه، پاساژ و مسجد است. گشت‌و‌گذار در دل تاریخ مشهد

گشت‌و‌گذار در دل تاریخ مشهد

مشهد یکی از شهر‌های تاریخی و فرهنگی ایران است که دارای بسیاری از مکان‌های تاریخی و باستانی است. این مکان‌ها شاهد رویداد‌ها و حوادث مهم تاریخی بوده و نماینده هنر و معماری دوران‌های مختلف هستند. در این قسمت به برخی از مکان‌های تاریخی مشهد که مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ هستند، اشاره می‌کنیم: مسجد گوهرشاد یکی از شاهکار‌های معماری دوران تیموری است که در حرم امام رضا (ع) قرار دارد. این مسجد توسط گوهرشاد خاتون، همسر شاه رخ، پسر تیمور لنگ، در سال ۸۱۷ هجری قمری ساخته شده است. مسجد گوهرشاد دارای چهار ایوان، دو مناره، شبستان، گنبد و حوض آب است. طراحی و نقاشی‌های داخل مسجد بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند.

آرامگاه نادر شاه افشار

یا همان باغ نادری، آرامگاه یکی از پادشاهان قدرتمند و جهان‌گشای ایران است که در خیابان جام جم نزدیک حرم قرار دارد. آرامگاه نادر شاه در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است. در داخل آرامگاه چندین مجسمه، جنگ‌افزار، سکه، کتاب و ظروف باستانی به نمایش گذاشته شده است. در کنار آرامگاه نادر‌شاه، آرامگاه کلنل محمدتقی خان پسین، اولین خلبان ایرانی نیز قرار دارد.

مدرسه عباس قلی خان

یک بنای تاریخی و آموزشی است که در کنار بازار عباس قلی خان قرار دارد. این مدرسه در سال ۱۰۷۳ هجری قمری توسط عباس قلی خان بنا شده است. مدرسه عباس قلی خان دارای دو طبقه، چهار ایوان، شبستان، حوض آب و کتابخانه است. در این مدرسه بسیاری از علمای بزرگ و طلاب مشهد تحصیل کرده‌اند.

چهارباغ

چهارباغ مشهد یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین محله‌های این شهر است که در مرکز شهر واقع شده است. این محله دارای بنا‌ها و بازار‌های قدیمی است که نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ این شهر هستند. از جمله جاذبه‌های این محله می‌توان به خانه کوزه‌کنانی، خانه مجتهدزاده، حمام و مسجد شاه، کاروان‌سرای ملک، بازار سنگ‌تراش‌ها و مسجد ازبک‌ها اشاره کرد.

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس مشهد یکی از کلیسا‌های ارمنی در ایران است که در میدان دهم دی شهر مشهد واقع شده است. این کلیسا در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط ارمنی‌های ساکن شهر مشهد بنا گردیده است. این کلیسا دارای گنبد مخروطی شکل، نورگیر‌های متعدد، سقف شیروانی و محراب در قسمت شرقی است. در اطراف کلیسا ساختمان‌های اداری و مدرسه ارمنی‌های مشهد قرار دارند. این کلیسا در سال ۱۳۸۴ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه‌های تاریخی مشهد

همان‌طور که دیدیم مشهد شهری با تاریخ و فرهنگ غنی است که در آن خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارد. این خانه‌ها نشان‌دهنده سبک معماری، سیر تحولات، رویداد‌های تاریخی و زندگی روزمره مردم مشهد در گذشته هستند. برخی از خانه‌های تاریخی مشهد که می‌توانید بازدید کنید عبارت‌اند از:

خانه تاریخی ملک

این خانه در خیابان امام خمینی قرار دارد و بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و معروف‌ترین خانه تاریخی مشهد است. این خانه یک موزه زنده است که در آن هنرمندان را در حال خلق آثار هنری مختلف مشاهده می‌کنید. این خانه با تلفیق معماری ایرانی و روسی ساخته شده است و دارای حوض، گچ‌بری‌های بی نظیر، ایوان و سقف‌های طاق‌دار است.

خانه تاریخی داروغه

این خانه در خیابان نواب صفوی و نزدیک حرم امام رضا (ع) واقع شده است. این خانه به دستور یوسف خان هراتی آخرین داروغه شهر مشهد و توسط معماران روسی ساخته شده است. این خانه هم نمونه‌ای از تلفیق معماری ایرانی و روسی است که دارای حوض، گچ‌بری، ایوان، سقف‌های طاق‌دار، کاشی‌کاری، تزیینات چوبی و تندیس‌کاری است.

خانه تاریخی توکلی

خانه توکلی یا خانه توکلی زاده یکی از خانه‌های تاریخی مشهد است که در دوره‌های قاجار و پهلوی اول ساخته شده است. این خانه دارای معماری و تزیینات زیبا و منحصر به فرد است که نشان‌دهنده سبک زندگی و فرهنگ آن دوران هستند. موزه‌های مشهد

موزه‌های مشهد

موزه‌های مشهد از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این شهر هستند که می‌توانند به شما درک بهتری از گذشته و حال این منطقه بدهند. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به هر یک از موزه‌های مشهد برای شما داده‌ایم:

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان یکی از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین موزه‌های کشور است که در پارک کوه سنگی قرار دارد. این موزه دارای 12 طبقه است که در هر طبقه آثار تاریخی و فرهنگی از دوران هخامنشیان تا قرن چهاردهم را نمایش می‌دهد. در این موزه می‌توانید سکه، سفال، نقش‌برجسته، تابلوفرش، نقاشی، خط، کتاب، سلاح، لباس و غیره را ببینید. برای بازدید از موزه بزرگ خراسان، شما می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 5 عصر به جز روز‌های تعطیل به آنجا بروید. هزینه بلیت ورود به موزه 5000 تومان است.

موزه آستان قدس رضوی

موزه‌های آستان قدس رضوی مجموعه‌ای از چندین موزه و گنجینه هستند که در محوطه حرم امام رضا (ع) قرار دارند. این موزه‌ها شامل موزه مرکزی، موزه فرش، موزه قرآن و نفایس و موزه مردمشناسی می‌شوند. موزه مرکزی آستان قدس رضوی یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های ایران است که سالانه بیش از 1 میلیون بازدیدکننده دارد. در این موزه می‌توانید آثار تاریخی و هنری از دوران هخامنشیان تا قرن چهاردهم را ببینید. جواهرات، لباس‌ها، سکه‌ها، سفال‌ها، نقش‌برجسته‌ها، تابلوفرش‌ها، نقاشی‌ها، خط‌ها، کتاب‌ها و سلاح‌ها از جمله اشیای به نمایش درآمده در این موزه هستند. برای بازدید از موزه‌های آستان قدس رضوی، شما می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 8:45 شب به جز روز‌های تعطیل به آنجا بروید. هزینه بلیت ورود به موزه مرکزی و موزه فرش 5000 تومان و هزینه بلیت ورود به موزه قرآن، هدایا و تالار فرشچیان 2000 تومان است.

موزه نان

موزه نان یکی از موزه‌های تخصصی و جذاب شهر مشهد است که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شده است. این موزه نخستین موزه نان در ایران و خاورمیانه است و یکی از ۱۳ موزه نان در دنیا به شمار می‌رود. در این موزه، تمام مراحل تولید نان از کاشت گندم تا پخت نان به صورت زنده و با استفاده از مانکن‌ها و تجهیزات کشاورزی و نانوایی نمایش داده شده است. هدف از ایجاد این موزه، ترویج فرهنگ استفاده از نان‌های سنتی و آشنایی با زحمات و فرهنگ زندگی مردم خراسان در گذشته است. برای بازدید از موزه نان، شما می‌توانید هر روز به جز روز جمعه و تعطیلات رسمی از ساعت ۷ صبح تا ۱۴:۳۰ بعدازظهر به آنجا بروید. هزینه ورود به موزه رایگان است. موزه نان در کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی و در کارخانه گندم دشت قرار دارد. برای رسیدن به موزه، بعد از سه‌راه فردوسی، باید به کوچه شهید یزدی وارد شوید و پس از هماهنگی با نگهبانی داخل کارخانه بروید. شب نشینی در پارک‌های مشهد

شب نشینی در پارک‌های مشهد

پارک‌های مشهد از دیگر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری این شهر هستند که می‌توانند ساعاتی خوش و خاطره‌انگیز را برای شما و خانواده‌تان فراهم کند. در ادامه تعدادی از پارک‌های بزرگ و زیبای مشهد را به شما معرفی می‌کنیم:

پارک ملت مشهد

پارک ملت یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های مشهد است که در غرب شهر قرار دارد. این پارک دارای فضای سبز بسیار وسیع و امکانات فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی متنوع و جذاب است. در قلب این پارک یکی از کامل‌ترین و پرطرف‌دارترین شهربازی‌های ایران قرار دارد. این شهربازی در سال 1351 ساخته شده و دارای بزرگ‌ترین چرخ و فلک خاورمیانه است. برای رفتن به این پارک باید از بلوار وکیل آباد به سمت جنوب حرکت کنید و روبه روی دانشگاه فردوسی مشهد به پارک می‌رسید.

پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد مشهد یک جنگل مدرن به حساب می‌آید که با داشتن فضای سرسبز و خنک، فضای مناسب برای استراحت در دل طبیعت را فراهم کرده است. اگر به دنبال گذراندن ساعاتی خوش در مشهد هستید، این پارک را از دست ندهید. این پارک دارای امکانات رفاهی و تفریحی متعددی مثل باغوحش، شهربازی، رستوران، آلاچیق و… است که برای همه سنین و سلایق مناسب هستند.

پارک میرزا کوچک خان

پارک میرزا کوچک خان مشهد یکی از پارک‌های جنگلی شهر مشهد است که در بلوار میرزا کوچک خان و نزدیک به حرم امام رضا (ع) قرار دارد. این پارک دارای کتابخانه عمومی کودکان و نوجوانان، شهربازی، استخر و فضای سبز است. اگر به دنبال یک مکان آرام و سرسبز برای تفریح در مشهد هستید، این پارک را می‌توانید در لیست گزینه‌های خود قرار دهید.

پارک مینیاتوری

پارک مینیاتوری مشهد یک مکان منحصر به فرد و جالب برای دیدن است که با نمایش آثار تاریخی و فرهنگی ایران در ابعاد کوچک، شما را به گردش در کشور خود دعوت می‌کند. اگر به دنبال یک تجربه متفاوت و جذاب برای تفریح در مشهد هستید، این پارک را از دست ندهید. برای رفتن به پارک مینیاتوری مشهد می‌توانید از طریق بزرگراه آیت‌الله رفسنجانی، به بلوار الهیه و سپس به تقاطع بلوار سجادیه و بلوار اقدسیه و در آخر به نبش سجادیه ۲۶ بروید.

کوه سنگی

کوه سنگی مشهد یکی از محله‌های قدیمی و مشهور شهر مشهد است که دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و تفریحی زیادی است. این منطقه به دلیل دو کوه سنگی کم‌ارتفاع که در انتهای پارک جا خوش کرده‌اند، کوه سنگی نامیده می‌شود. این دو کوه سنگی بخشی از رشته‌کوه‌های بینالود هستند. این پارک دارای امکانات رفاهی و تفریحی متعدد و منحصر به فرد از جمله پینت بال، شهربازی، قایق سواری، فضای سبز و… است. برای رسیدن به کوه سنگی می‌توانید از خیابان احمدآباد به طرف میدان تقی آباد بروید در سمت راست میدان یک خیابان وسیع را خواهید دید که به نام «خیابان کوه سنگی» معروف است. در انتهای همین خیابان پارک کوه سنگی قرار گرفته است.

باغ پرندگان

باغ پرندگان مشهد یکی از جا‌های دیدنی این شهر است که در منطقه گردشگری سپاد واقع شده است. در این باغ می‌توانید بیش از ۸۰۰ گونه پرنده را تماشا کنید که برخی از آن‌ها کمیاب و منحصر به فرد هستند. باغ پرندگان مشهد در سال ۱۳۹۳ تأسیس شده است و دارای فضای زیبا و استانداردی برای نگهداری پرندگان است. همچنین در این باغ تاکسیدرمیست‌های حرفه‌ای نیز فعالیت می‌کنند که پوست و چربی پرندگان را جدا کرده و کپی‌های واقعی از آن‌ها را می‌سازند. باغ پرندگان مشهد یک جذابیت توریستی شگفت‌انگیز برای علاقه‌مندان به پرندگان است.

باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد یکی از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی شهر مشهد است که در جنوب غربی این شهر و در مجاورت پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد. این باغ وحش بزرگ‌ترین باغ وحش کشور است که گونه‌های متنوع و کمیابی از حیوانات را در خود جای داده است. شما می‌توانید در این باغ وحش، از دیدن حیوانات گوشت‌خوار، علف‌خوار، پرنده، آبزی و خزنده لذت ببرید. برای رفتن به باغ وحش وکیل آباد می‌توانید از تاکسی، اتوبوس، مترو یا خودرو شخصی استفاده کنید. این باغ وحش در انتهای بلوار وکیل آباد و جنب باغ وکیل آباد قرار دارد. ساعت کار این باغ وحش همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر است. قیمت بلیت باغ وحش مشهد نیز 20 هزار تومان است.

سرزمین موج‌های آبی

سرزمین موج‌های آبی مشهد یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پارک‌های آبی ایران است که در شهر مشهد واقع شده است. این پارک دارای دو بخش مجزا برای آقایان و بانوان است که در آن انواع سرسره‌های آبی، استخر موج، حمام ترکی، سونا، رودخانه خروشان و رستوران و کافی شاپ وجود دارد. این پارک همچنین دارای استاندارد‌های بهداشتی و ایمنی بالایی است و از بهترین روش‌های تصفیه آب استفاده می‌کند.

پارک آبی ایرانیان

پارک آبی ایرانیان یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین پارک‌های آبی در شهر مشهد است که در بلوار حجاب واقع شده است. این پارک دارای دو بخش سرپوشیده برای آقایان و بانوان است که در روز‌های مختلف قابل استفاده هستند. این پارک شامل سرسره‌های آبی، رودخانه‌های آبی، استخر موج، استخر کودکان، حمام ترکی، سونا، کلوپ موج سواری و اسپا است. همچنین در این پارک رستوران‌ها و کافی شاپ‌های متنوعی وجود دارند. طبیعت چشم نواز چالیدره

طبیعت چشم نواز چالیدره

چالیدره یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری اطراف مشهد است که در شهرستان طرقبه قرار دارد. این مجموعه شامل یک سد خاکی، یک دریاچه مصنوعی، یک باغ وحش و امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی مثل تله‌سیژ، قایق‌سواری، بانجی‌جامپینگ، رستوران‌ها و کافه‌ها است. چالیدره در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب شهر مشهد و در کنار دره‌ای به همین نام واقع شده است. خلاصه مطلب همان‌طور که در این مقاله از مجله خبری‌های هتل دیدیم که در شهر مشهد برای هر نوع سلیقه‌ای جایی برای خاطره‌سازی وجود دارد. اگر به طبیعت و حیوانات علاقه دارید می‌توانید به باغ وحش وکیل آباد، باغ پرندگان مشهد و… سر بزنید. اگر به تاریخ و گذشته شهر مشهد علاقه‌مندید می‌توانید از خانه‌های تاریخی یا بازار‌های قدیمی شهر مشهد بازدید کنید و یا اگر دوستدار بازی و سرگرمی‌های مختلف هستید می‌توانید سری به سرزمین موج‌های آبی، شهربازی پارک ملت و… بزنید. اما قبل از آن، باید به نکته مهمی مثل رزرو هتل توجه کنید. اگر می‌خواهید هتل مورد نظرتان را نسبت به بودجه و سلیقه خود پیدا کنید بهتر است سری به مقاله‌های دیگر سایت‌ های هتل بزنید. همچنین خوشحال می‌شویم اگر سرگرمی و مکان گردشگری مورد علاقه خودتان را در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جنگل جیغ، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و وحشتناک در دل طبیعت مشهد

جمعه 13 مرداد 1402
جنگل جیغ یکی از جاذبه‌های طبیعی و ترسناک مشهد است که در روستای سربرج از توابع شهرستان طرقبه واقع شده […]
جنگل جیغ، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و وحشتناک در دل طبیعت مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس