معرفی پارک ملی بختگان شیراز

وقتی نام شیراز به زبان می‌آید، همه ما بناهای تاریخی و باستانی زیبا و ارزشمند بسیار زیادی همچون دروازه قرآن، مسجد نصیرالملک یا حتی تخت جمشید را در ذهن خود تجسم می‌کنیم. از ارگ کریم خان تا نقش رستم شیراز گواه حوادث تلخ و شیرین بسیار زیادی از تاریخ در قلب شیراز هستند.

در بین این جذابیت‌های تاریخی چه کسی می‌تواند جاذبه‌های طبیعی و زیبای شیراز همچون پارک ملی بختگان شیراز را نادیده بگیرد؟ این پارک ملی به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده استان فارس، یک جاذبه فوق العاده زیبا و دیدنی در شهرستان بختگان محسوب می‌شود.

بختگان با شیراز حدود 200 کیلومتر فاصله دارد و برای بازدید از پارک ملی بختگان بهترین گزینه استفاده از ماشین شخصی است. از بخش های مختلف این پارک می‌توان به چشمه‌ها، غار، تالاب، آبشار و گونه های جانوری مختلف اشاره کرد که در این مطلب بیشتر شرح خواهیم داد.

پارک ملی بختگان شیراز

پارک ملی بختگان شیراز کجاست؟

پارک ملی بختگان شیراز یکی از مناطق حفاظت شده این منطقه است که در شهرستان نیریز و شهرستان بختگان قرار دارد. از زیبایی‌های این پارک ملی قرار گرفتن آن در قسمت شمال دریاچه بختگان و طشک است. این باغ با وسعت ۳۷۲ هزار و ۱۷۵هکتار توسط سازمان محیط زیست کشور محافظت می‌شود.

نحوه دسترسی پارک ملی بختگان شیراز   

پارک ملی بختگان شیراز یک منطقه حفاظت شده در شهرستان نیریز است. این پارک ملی در ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان نیریز قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از شیراز به سمت شهرستان نیریز حرکت کرد. برای دسترسی به این پارک ملی نمی‌توان با وسایل نقلیه عمومی به این منطقه رفت و شما می‌توانید با ماشین شخصی به بختگان بروید.

فاصله شهرستان بختگان تا شیراز

فاصله شیراز تا شهرستان بختگان با ماشین شخصی تقریباً ۲۰۲ کیلومتر و بین دو تا ۳ ساعت است؛ البته این مدت زمان و مسافت به شرایط مختلف نیز بستگی دارد.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی بختگان شیراز

در پارک ملی بختگان شیراز گونه‌های بسیار زیادی از گیاهان و حیوانات مختلفی وجود دارد. اگر علاقمند به بازدید از این پارک ملی و حیات وحش زیبا هستید، می‌توانید در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز به این منطقه سفر کرده و از تماشای آن لذت ببرید.

ساعات بازدید از پارک ملی بختگان شیراز

پارک ملی بختگان در تمامی روزهای سال باز است و علاقمندان می‌توانند به بازدید از آن بپردازند.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی بختگان شیراز

بخش های مختلف پارک ملی بختگان شیراز

زیبایی پارک ملی بختگان شیراز تنها به گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی این منطقه ختم نمی‌شود، بلکه شما می‌توانید به تماشای بخش‌های مختلف این پارک پرداخته و از آن لذت ببرید.

چشمه‌ های بختگان شیراز

از بخش‌های مهم پارک ملی بختگان شیراز چشمه‌های آن است که باعث سرسبزی و طراوت این منطقه شده‌اند. چشمه آخوندو، چشمه باغو، چشمه ریز آب، چشم لیاب، چشمه بی بی فاطمه، چشمه امامزاده، چشمه مقنعه سر، چشمه بیوک، چشمه هل، چشمه نانجیر و… از جمله چشمه‌های خروشان و زیبای این منطقه هستند.

مقدار بارش در کوه‌های اطراف شهرستان بختگان به قدری زیاد است که تمامی این چشمه ها سرشار از آب بوده و منظره بسیار زیبایی برای کاربران و گردشگران خلق می‌کنند.

تالاب بختگان شیراز

زیبایی پارک ملی بختگان شیراز با تالاب‌های این منطقه دیدنی‌تر می‌شود. تالاب‌های بختگان و طشک زیباترین تالاب‌های کشور هستند که در فصل‌های مختلف، پرنده‌ها پرندگان مهاجر بسیار زیادی از اقصی نقاط جهان به این منطقه سفر می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا گردشگران هنگام مراجعه به شیراز، این بخش از پارک ملی بختگان شیراز را از دست ندهند.

تالاب بختگان شیراز

غار بختگان شیراز

غارهای پل تخت و جمال جزو زیباترین غارهای این منطقه حفاظت شده محسوب می‌شوند که آن را خاص و منحصر به فرد جلوه می‌دهند. این دو غار قدمت بسیار زیادی داشته و از جمله بخش‌های مهم و تاریخی شهرستان بختگان شیراز محسوب می‌شوند.

غار بختگان شیراز

آبشار تارم بختگان شیراز

آبشار تارم منطقه بختگان، یکی از پرطرفدار ترین و خاص ترین بخشهای این منطقه محسوب می‌شود که در 5 کیلومتری شهر نی ریز قرار دارد. این آبشار از آب سرچشمه کوه های حوالی بختگان نشات گرفته و در خاورمیانه به عنوان بزرگترین آبشار فصلی شناخته می‌شود که سالیانه گردشگران بسیاری را از سرتاسر دنیا جذب می‌کند. آب این آبشار پس از گذر از درختان گوناگونی نظیر انجیر و توت، به گوراب می‌ریزد.

آبشار تارم بختگان شیراز

گونه های جانوری پارک ملی بختگان شیراز

پارک ملی بختگان شیراز یکی از بهترین پناهگاه‌های گونه‌های مختلفی از حیوانات در کشور است. همین تنوع بالای گونه‌های حیوانی متعدد باعث شد تا این پارک ملی از سال ۱۳۵۴ تا به کنون به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده معرفی شود. هم اکنون ۲۳ گونه مختلف ماهی و آبزیان مختلف در دریاچه‌های این پارک ملی وجود دارد. همچنین دو گونه دوزیست، ۲۱۸ گونه پرنده، ۴۶ نوع پستاندار و ۳۶ نوع خزنده در قسمت‌های مختلف این پارک ملی وجود دارد.

 وجود نوع خاصی از پلنگ در این پارک ملی، جذابیت آن را برای علاقمندان و مسافران بیشتر می‌کند. گونه‌های مختلفی از روباه، پلنگ، قوچ و پرندگانی همچون کبک، تیهو، کاکای، فلامینگو و حتی کفچه نوک نیز در این منطقه وجود دارند.

گونه های جانوری پارک ملی بختگان شیراز

جاهای دیدنی نزدیک پارک ملی بختگان شیراز

چگونه می‌توان به تماشای پارک ملی بختگان شیراز رفت؛ اما در چند قدمی آن دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه را مشاهده نکرد. در ادامه با نزدیک ترین جاهای دیدنی شیراز به پارک ملی آشنا شوید.

دریاچه بختگان شیراز

  • آدرس: ۱۶۰ کیلومتری شیراز_ ۱۰ کیلومتری نی ریز

دریاچه طشک شیراز

  • آدرس: شیراز_ شهرستان نیریز_ آباده طشک

منطقه حفاظت شده بهرام گور

  • شیراز_ منطقه حفاظت شده شهرستان نیریز و شهرستان سیرجان_ واقع در مسلح مثلث شهرهای قطرویه، مشکان و سیرجان

آبشار طارم

  • آدرس: شیراز_ دامنه کوه‌های جنوبی شهر نی ریز
جاهای دیدنی نزدیک پارک ملی بختگان شیراز

هتل های نزدیک پارک ملی بختگان شیراز

در سفر به شیراز، انتخاب یک هتل از میان هتل های شیراز که دارای امکانات رفاهی مناسب باشد، قطعاً لذت سفر را به کام شما مسافران عزیز شیرین‌تر می‌کند. اقامتگاه بوم گردی دهمورد که در شهر آباده طشک روستای دهمورد بختگان قرار دارد، از نزدیک ترین اقامتگاه ها به این پارک به شمار می رود.

رزرو هتل از های هتل

شیراز شهر شعر و ادب، شهر عطر بهار نارنج و شهر گمشده بهشتی در روی زمین است. وقتی به این شهر زیبا قدم می‌گذارید، محو زیبایی‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی آن می‌شوید که دوست دارید روزهای زیادی را در این منطقه به تماشای این حجم از زیبایی بپردازید.

اگر شما نیز بار سفر خود را می‌خواهید ببندید و عزم سفر به شیراز را در سر دارید، می‌توانید قبل از حرکت یک هتل مناسب را از سایت های هتل رزرو کنید. بهترین اقامتگاه‌ها با مناسب‌ترین قیمت در سایت برای شما حاضر شده و شما می‌توانید به آسان‌ترین شکل ممکن رزرو اتاق مورد نظر خود را انجام دهید.

سوالات متداول

فاصله شهرستان بختگان با شیراز چقدر است؟

فاصله شیراز تا شهرستان بختگان با ماشین شخصی تقریباً ۲۰۲ کیلومتر و بین دو تا ۳ ساعت است؛ البته این مدت زمان و مسافت به شرایط مختلف نیز بستگی دارد.

بهترین جاهای دیدنی نزدیک به پارک ملی بختگان کداکند؟

دریاچه بختگان، دریاچه تشک، آبشار تارم و منطقه حفاظت شده بهرام گور چند مورد از نزدیک ترین و پرطرفردارتین جاهای دیدنی نزدیک پارک ملی بختگان شیراز محسوب می‌شوند که سالیانه گردشگران زیادی از سرتاسر ایران برای مشاهده این بخش ها، به شهرستان بختگان کراجعه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

موزه خاتم( خانه سعادت شیراز)

چهارشنبه 25 مهر 1403
شهر شیراز یکی از شهرهای تاریخی کشور ایران است که هرساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. یکی […]
موزه خاتم( خانه سعادت شیراز)

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس