باغ خونی مشهد؛ خونی یا نمادی از خون

شاید اکثر ایرانیان مشهد را فقط به عنوان یک شهر زیارتی بشناسند و اطلاعی از تاریخ پیچیده این شهر نداشته باشند. بخش زیادی از مناطق و مقاصد گردشگری شهر مشهد و جاهای تفریحی مشهد دارای یک تاریخ نهفته است که بسیاری از افراد نمی‌داند. باغ خونی مشهد یکی از همین مقاصد گردشگری با سر گذشته تاریخی مرموز است که در محله عنصری و کوچه عنصری 11 واقع شده است. اگر کنجکاو شدید که چرا نام این باغ این گونه است یا به تاریخ علاقمند هستند بهتر است ادامه این بلاگ از مجله خبری سایت ‌های هتل را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

هتل مشهد

آدرس باغ خونی مشهد

بنای باغ خونی مشهد در خیابان 17 شهریور، میدان بسیج، خیابان عنصری قرار دارد. این مکان آدرس بسیاری سر راستی دارد و ما در ادامه مسیرهای رفتن به باغ خونی مشهد را قرار دادیم.

مسیر‌های رفتن به باغ خونی مشهد

اگر مسافر مشهد هستید و در هتل های نزدیک حرم امام رضا اقامت دارید، اصلاً نیاز نیست مسیر طولانی را طی کنید؛ فقط باید از بلوار امام رضا به طرف خیابان عنصری پیاده روی کنید و در کوچه 9ام این خیابان با فقط 500 متر پیاده روی به باغ خونی برسید. از دیگر گزینه‌های مناسب برای رفتن به این باغ می‌توان به استفاده از مترو و اتوبوس‌های BRT اشاره کرد. ایستگاه بسیج نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ خونی است. با استفاده از آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی هم می‌توانید به این باغ مراجعه کنید.

باغ خونی مشهد

اطلاعات مراجعه به باغ خونی مشهد

بازدید از باغ خونی برای همه گردشگران ایرانی و خارجی رایگان است و شامل هیچ هزینه‌ای نیست. باغ خونی همه روزه از ساعت 9 صبح تا نزدیکی 6 عصر پذیرای میهمانان و مسافرین گرامی است. مدیریت و اداره این مجموعه به عهده میراث فرهنگی مشهد و شهرداری این شهر است. جهت تماس و ارتباط با مسئولین باغ خونی می‌توانید با شماره 05132222177 تماس حاصل فرمایید.

ویژگی‌ها و مشخصات باغ خونی مشهد

باغ خونی مشهد با مساحتی نزدیک به 6500 مترمربع به شکل یک ذوزنقه است. باغ دارای 3 عمارت به صورت مجزا بوده است که به سبک دوره قاجار طراحی و ساخته شده و در حال حاضر دو عمارت تخریب شده. عمارت اصلی این باغ دارای 879 متر مربع مساحت است. باغ خونی با حرم مطهر فاصله چندانی ندارد و این فاصله حدود 500 متر است. باغ خونی در حد فاصل میدان بسیج و میدان بیت المقدس در پایان خیابان عنصری 9 قرار دارد.

هتل‌های نزدیک به باغ خونی مشهد

اگر قصد سفر به مشهد وبازدید از باغ خونی مشهد و سایر جاهای دیدنی مشهد را دارید، رزرو هتل ارزان مشهد گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. باید بدانید که این باغ در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد و اکثر هتل‌ها چندان فاصله‌ای با باغ نخواهند داشت. نزدیک‌ترین هتل‌ها به این باغ عبارتند از:

  • هتل سی نور مشهد
  • هتل هرمس مشهد
  • هتل الماس مشهد

تمامی هتل‌های نام برده شده از هتل‌های خوب و به نام مشهد هستند که در نزدیکی حرم و باغ خونی قرار دارند. شما می‌توانید اقدام به رزرو تور گردشگری مشهد در یکی از این هتل‌ها داشته باشید و همراه با تور به بازدید از باغ خونی مشهد بروید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به باغ خونی مشهد

مکان‌های تفریحی و گردشگری نزدیک به باغ خونی مشهد به شرح زیر هستند:

  • خانه داروغه
  • خانه تاریخی توکلی
  • موزه قرآن
  • خان ملک
  • مجموعه گردشگری بابا قدرت
  • حمام مهدی قلی
  • موزه مردم‌شناسی
  • آرامگاه پیر پالان دوز
  • مصلی قدیمی
  • آرامگاه کلنل محمد تقی خان
  • باغ موزه نادری
  • موزه آستان قدس رضوی
  • بوستان میرزا کوچک خان
  • و…
باغ خونی مشهد

سر گذشت باغ خونی مشهد

باغ خونی مشهد یکی از آثار به جا مانده از دوره قاجار در شهر مشهد است. این باغ در سال 1379 در تاریخ 25 اسفند به عنوان یکی از آثار گرانقدر ملی با شماره ثبت 3240 به ثبت رسید. فرضیات چرایی نام این باغ به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شود.

فرضیه اول در این رابطه به واقعه به توپ بستن مسجد گوهر شاد در سال 1314 باز می‌گردد، برخی معتقدند به این دلیل که از این باغ مسجد گوهرشاد را به توپ بستند و پس از آن اجساد مردم فوت شده در مسجد گوهرشاد را در خاک این باغ دفن کردند، نام باغ خونی برای این باغ در نظر گرفته شده است.

در فرضیه دوم افراد بر این نظر هستند که طبق گفته استاد سیدی تاریخ‌شناس مشهور شهر مشهد واژه خون، خونیک، خانیک و خین از تلفظات مختلف کلمه پهلوی به معنای چشمه هستند، این فرضیه نشانگر این است که در این باغ چشمه‌ای روان وجود داشته و به همین علت نام این باغ، باغ خونی یا باغ چشمه است. عموم تاریخ‌شناسان فرضیه دوم را تأیید می‌کنند و بر محکم بودن آن پافشاری دارند.

مالک اصلی این باغ در ابتدا حاج محمد مهدی بود، بعد از آن مورد استفاده روس‌ها و کنسولگری روسیه قرار گرفت. اولین سند باغ خونی مشهد به نام اداره مالیه بود و بعد از انقلاب به نام بانک کشاورزی و پس از آن به نام نیروی انتظامی سند‌زده شد.

سخن پایانی

در این بلاگ از سایت‌ های هتل از باغ تاریخی اسرار‌آمیز مشهد صحبت کردیم. باغی که بعد از گذشت چند قرن هنوز علت نام‌گذاری آن صد در صد مشخص نشده. باغ خونی مشهد یکی از باغ‌های ایرانی است که به ثبت آثار ملی هم رسیده است. نزدیکی این باغ به حرم مطهر و رایگان بودن بازدید از این باغ بهانه‌ای برای بازدید نکردن از باغ خونی برای شما باقی نگذاشته است. بهتر است از این بنای تاریخی بازدید فرمایید و خود را به سفر در گذشته مهمان کنید. نظر شما در رابطه با فرضیات مطرح شده برای این باغ چیست؟ شما با کدام فرضیه موافق هستید؟ پاسخ‌های خود را برای ما به اشتراک بگذارید، جالب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بررسی هر آنچه نیاز است در مورد باغ گیاه ‌شناسی مشهد بدانید

چهارشنبه 8 شهریور 1402
در این صفحه از مجموعه صفحات مجله خبری سایت‌ های هتل قصد داریم شما را با مکانی آشنا کنیم که […]
باغ گیاه‌شناسی مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس