چشمه گیلاس مشهد: میراثی طبیعی و تاریخی

همه ما با شنیدن نام مشهد، زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا در ذهن و قلبمان زنده می‌شود. اکثر ما فقط به دلیل زیارت به مشهد سفر می‌کنیم، غافل از اینکه در کنار زیارت می‌توانیم تفریحات زیادی داشته باشیم. شهر مشهد جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. شما می‌توانید در این شهر هر تفریحی را تجربه کنید، حتی اگر داخل شهر مشهد به تفریح مورد علاقه خود نرسیدید، کافی است تنها چند کیلومتر از این شهر خارج شوید. در این بلاگ از مجله گردشگری سایت ‌های هتل قصد داریم چشمه گیلاس مشهد یکی از نگین‌های جذاب طبیعت را خدمت شما معرفی کنیم.

چشمه گیلاس

چشمه گیلاس یکی از خاص ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. این چشمه عمقی در حدود 4 الی 5 متر دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا، تقریباً هزار متر است.

طبق تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان سرعت آب این چشمه یا به عبارتی میزان آب دهی را، 230 لیتر در واحد ثانیه برآورد کرده‌اند. این چشمه بر اساس تشخیص کارشناسان متخصص در گروه چشمه‌های کارستی (آهکی) قرار گرفته است. در پیرامون و اطراف چشمه گیلاس حوضچه‌ها و دریاچه‌های کوچکی تشکیل شده است.

معرفی چشمه گیلاس مشهد

چشمه گیلاس مشهد کجاست؟

در پاسخ به سؤال چشمه گیلاس مشهد کجاست؟ باید بگوییم که این چشمه از سمت شمال مشهد با این شهر حدود 50 کیلومتر فاصله دارد. چشمه گلسب در روستایی به نام چشمه گیلاس در 25 کیلومتری چناران قرار گرفته است.

این روستا یکی از توابع دهستان بیزکی در بخش گلبهار است. روستای این چشمه از مناطق ییلاقی در شهرستان چناران محسوب می‌شود. از مناطق جذاب در جلگه توس همین چشمه پر آب است.

فاصله مشهد تا چشمه گیلاس

فاصله چشمه گیلاس تا مشهد در حدود 50 الی 60 کیلومتر است، البته این فاصله از حرم امام رضا (ع) حساب شده است. اگر شما در هتل های مشهد نزدیک حرم اقامت دارید؛ با بررسی مسیر گفته شده در ادامه مطلب می‌توانید راحت‌تر خود را به چشمه برسانید.

راه‌ های رسیدن به چشمه گیلاس

چشمه گیلاس مشهد در مسیر جاده قوچان است. شما برای رسیدن به این چشمه تنها کافی است در مسیر زیر حرکت کنید:

اگر در اطراف حرم هستید، ابتدا در بلوار طبرسی جنوبی حرکت کنید تا به بزرگراه میرزایی برسید، سپس بزرگراه میرزایی را تا میدان امام حسین ادامه دهید تا وارد بزرگراه چراغی بشوید. پس از اینکه به بزرگراه آزادی رسیدید، وارد بزرگراه پیامبر اعظم شوید.

بزرگراه پیامبر اعظم را تا انتها بروید تا به جاده چناران _ مشهد برسید. پیش از اینکه به جاده دولت آباد برسید، وارد خیابانی شوید که در ابتدای آن، مجتمع تشریفاتی آفرینش قرار دارد. در انتهای این مسیر مستقیم، چشمه گیلاس مشهد قرار گرفته است.

برای یافتن مسیر دقیق‌تر به ویژه جاده‌های فرعی می‌توانید به نقشه چشمه گیلاس مشهد مراجعه کنید و در پی آن آدرس چشمه گیلاس مشهد را به طور دقیق پیدا کنید.

چشمه گیلاس مشهد

زمان مناسب برای سفر به چشمه گیلاس

محدودیتی برای سفر به این منطقه وجود ندارد. شما می‌توانید بر اساس علاقه خود به فصل‌ها و بازه سفر خود به چشمه گیلاس مشهد بروید. اما به طور کلی این چشمه در فصل بهار و تابستان جذابیت خاص‌تری دارد چراکه در این فصول سال اطراف چشمه بسیار سر سبز است.

اگر قصد دارید که به این چشمه سفر کنید، هرچه زودتر این کار را انجام دهید. به دلیل مدیریت نادرست، استفاده غیر اصولی، کاهش بارندگی‌های سالانه و برداشت بیش از اندازه این آب برای دشت‌های چناران این مجموعه در معرض نابودی قرار دارد. امید است که با تدابیر صحیح و مدیریت اصولی این چشمه همچنان سرزنده و پا برجا باقی بماند. توجه داشته باشید که بازدید از این منطقه جذاب رایگان است.

آب چشمه گیلاس

آب چشمه گیلاس مشهد سرشار از مواد معدنی مختلفی است. مواد معدنی موجود در آب این چشمه عبارتند از:

  • پتاسیم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • سدیم
  • آهن
  • روی

تمامی این مواد معدنی به صورت یون در آب چشمه موجود هستند. به همین دلیل این مواد به راحتی جذب دستگاه گوارش می‌شوند.  آب این چشمه در زمان خلوص بالا دارای بالاترین مواد معدنی در انواع آب است. طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، آبی که سرشار از منیزیم و کلسیم باشد، از شیوع بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. حتماً در هنگام مراجعه به این چشمه از آب سرشار از کلسیم مقداری بنوشید.

چشمه گیلاس مشهد کجاست؟

 جاذبه‌های گردشگری نزدیک به چشمه گیلاس مشهد

اگر به نقشه چشمه گیلاس مشهد با دقت بیشتری نگاه کنید، متوجه جاذبه‌های گردشگری دیگری در نزدیک آن می‌شوید. اگر به این چشمه سفر کردید به هیچ وجه، دیدن این جاذبه‌ها را از دست ندهید. موارد زیر، مقاصد گردشگری نزدیک به این چشمه هستند:

روستای اخلمد

روستا و آبشار اخلمد یکی از روستا‌های جذاب در نزدیکی روستای چشمه گیلاس مشهد است. این روستا در 80 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. هوای این روستا بسیار پاک و تمیز است. هوای روستا اخلمد به گونه‌ای است که ریه‌های شما نفسی بسیار تازه خواهند کشید.

آبشار اخلمد در 12 کیلومتری شهرستان چناران و در میان کوه‌های بینالود واقع شده است. پس از اینکه دو کیلومتر از روستای اخلمد خارج شدید به این آبشار جذاب می‌رسید. این آبشار در ابتدا 23 متر ارتفاع دارد و پس از رسیدن به آبشار اصلی شما شاهد 40 متر ارتفاع هستید. سرسبزی این روستا زبانزد است. سیب‌های روستا اخلمد بسیار معروف و محبوب هستند، حتماً آن‌ها را امتحان کنید. بازدیدی از باغ‌های این روستای جذاب داشته باشید.

برج رادکان

برج رادکان از برج‌های تاریخی است که تقریباً در نزدیکی چشمه گیلاس مشهد قرار دارد. این برج در گذشته از نماد‌های مسیریابی بوده است. برج رادکان به ثبت ملی رسیده است.

پل چشمه گیلاس

نزدیک‌ترین جاذبه گردشگری به این منطقه، پل چشمه گیلاس مشهد است. این پل در 2 کیلومتری جنوب روستا واقع شده است. پل چشمه گیلاس در سال 1386 به ثبت آثار ملی رسیده است.

پل چشمه گیلاس مشهد

روستا و اقامتگاه چشمه گیلاس

جمعیت این روستا در طی سال‌های گذشته، کاهش یافته است. مردم روستا برای برخورداری از امکانات و کار به شهر‌های نزدیک نقل مکان کرده‌اند. مابقی جمعیت این روستا مشغول به کار کشاورزی و دامداری هستند. شما می‌توانید محصولات طبیعی این روستا را به عنوان سوغاتی از مردم روستا خریداری کنید. همچنین اگر قصد دارید در این روستا اقامتی داشته باشید، برای اجاره منزل، از مردم محلی روستا سؤال کنید.

نکات سفر به چشمه گیلاس

برای سفر به این چشمه باید نکاتی را رعایت کنید. نکات زیر نکات لازم برای سفر به چشمه گیلاس است:

  • حتماً کفش مناسب به همراه داشته باشید، تا در هنگام پیاده روی اذیت نشوید.
  • مناسب با فصل سفر، لباس به همراه داشته باشید.
  • از روشن کردن آتش در کنار طبیعت و گیاهان خودداری کنید.
  • زباله‌های خود را در آب و محیط اطراف چشمه ر‌ها نکنید.
  • آب این چشمه برای شنا مناسب است؛ ولی به دلیل عمق چند متری آن حتماً اگر به شنا مسلط هستید و ابزار لازم را دارید، اقدام به این کار کنید.
  • تمامی وسایل لازم برای تفریح را از قبل تهیه کنید، در اطراف چشمه فضایی برای تهیه لوازم وجود ندارد.
  • توجه داشته باشید که در این روستا اینترنت وجود ندارد.

تاریخچه و قدمت چشمه گیلاس

نام قدیمی چشمه گیلاس مشهد، گلسب است. یکی از روایت‌های قدیمی که در پی تاریخچه این چشمه وجود دارد؛ این است که، یزدگرد پدر بهرام که به بزه کار نیز معروف و شناخته شده بود. در کنار چشمه گیلاس توقف می‌کند و سپس بر اثر لگد اسب می‌میرد. احتمالاً نام چشمه گلسب نیز از همین ماجرا نشات می‌گیرد. داستان‌ها و روایت‌های زیادی برای این چشمه وجود دارد. .

آب چشمه گیلاس در طی سال‌های گذشته به صحن عتیق با نام امروزی ثامن الحجج در حرم امام رضا (ع) جاری می‌شد. این چشمه پر آب در آبادانی شهر مشهد بسیار مؤثر بوده است. در بازه‌ای از زمان از آب این چشمه برای آبیاری باغات، چهار باغ مشهد استفاده می‌شد. البته در حال حاضر آب چشمه گیلاس در شهر مشهد جاری نیست.

حکیم ابوالقاسم فردوسی تلاش‌های زیادی کرد تا آب چشمه را به شهر توس برساند، اما عجل به او امان نداد و در سال 416 هجری قمری دار فانی را وداع گفت. پس فوت حکیم فردوسی، دختر او برای برآورده کردن آرزوی پدر تلاش کرد و سرانجام آب این چشمه را به توس رساند و آن را وقف عام کرد. از این چشمه در شاهنامه صحبت‌های زیادی شده است. به طوری که حتی می‌توانید آدرس چشمه گیلاس مشهد را در شاهنامه پیدا کنید.

13 دیدگاه برای “چشمه گیلاس مشهد: میراثی طبیعی و تاریخی

  1. ممنون از اطلاع رسانی . و باید گریست به حال خودمان که این نعمت های خدا دادیی را چگونه بدست خود نابود میکنیم. و بویژه بی‌مسئولیتی مسئولین. واقعا که فقدان مدیر در ایران ایران را ویرانه ای بیش نمیگذارد

  2. هیچ کدوم از عکس های گذاشته شده، مربوط به این منطقه نیست، از لحاظ تاریخی اطلاعات داده شده درست است، اما اکنون این چشمه خشک شده و آبی ندارد.

  3. آبشار های اخلمد زیبا هستند ولی مردم محلی آن منطقه بسیار بد اخلاق و بی ادب می‌باشند
    انسان هایی که هیچ بویی از فرهنگ و تمدن نبرده و تنها بواسطه ی پولی که شما خرج می‌کنید جلویتان خم و راست میشوند

  4. بجاش بیان برید چناران رادکان روستای گروه بسیار بکر ومردمانی ساده و مهمان نواز صفر خاطره انگیر ودلنشینی واستون رقم میخوره

  5. چرا دروغ میگین به مردم. سی سال پیش اینایی که میگین وجود داشته الان که از چشمه گیلاس جز یه حوضچه خشیکیده و اطرافش همه بیابون برهوت چیزی باقی نمونده. الااقل من که هفته ای یکی دوبار میرم اونجا حتی یک درصد تعاریف شمارو اونجا نمیبینم.تحویل این دروغ ها به مردم چیزی نیست جز حق الناس. اونی که هزینه میکنه و میره بعد میبینه با یه بیابون بی اب و علف رو برو شده هزینه سفر و وقتش با کیه؟

  6. این چشمه که الان خشک خشک شده اصلا آبی نداره . این توصیحات ماله سال ۸۰ به قبل هستش که چشمه پر از اب و ماهی بود و چهار پنج تا نحر پر از اب ازش جاری بود میرفت سمت روستاهای اطراف واسه مصارف کشاورزی .

  7. ترو خدا الان برید ببینید چشمه گیلاس رو موتور گازوئیلی انداختن داخلش بزور از تهش آب می کشند بیرون روستایی ها هم خدا نشناس شدن یه مسعول هم نیست یه سری بزنه به این چشمه تاریخی

  8. اینهمه گزارش از هتل های مشهد تهیه کردید ..از امکانات تا قیمت اتاق و غذاهای رستوران های گرانقیمت این هتل‌ها..ولی خالی از مردانگی است که حتی یک گزارش از کارکنان و کارگران این هتل‌ها که برای صاحب هتل ثروت و برای مهمان آسایش به همراه آورده اند تهیه کنید .که چطور مورد ظلم و ستم و بیگاری قرار دارن آنهم با حقوقهای ..بخور و نمیر .. یک زحمتی به سر قلبهایمان بدهید

  9. بعضی از مطالب در مورد چشمه گیلاس نادرست و اغراق آمیز بیان شده است . تاریخ بار گذاری مطلب مشخص نیست ولی در این لحظه ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ سال از نابودی کامل چشمه میگذرد . به عبارتی آبی وجود ندارد و چشمه کاملا خشک شده است .بنده متولد و بزرگ شده این روستای زیبای قدیمی هستم .
    خلیل علیپور

  10. اقا چشمه گیلاس اینجوری ک میگن نیس .چرتو پرته همه تبلیغاتشون. خودم بچه همون طرفام.چشمه ده ساله خشکه

  11. خیلی خوبه که اطلاعات رو به روز و واقعی نشر کنین. کدام چشمه گیلاس، چشمه ای مگر مانده بله یک زمانی بود ولی با بی مبالاتی یه عده مثلا مسول حالا یک چاله و گودال خشک به عمق 11 متر بجا مانده که مثل منی که کودکی و نوجوانی شو با حضور در اون مکان زیبا طی کرده و پیر شده جز افسوس و اندوه و یادش بخیر، چی بود، چی شد چیزه دیگری وجود نداره، افسوس 1000 افسوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خانه وارونه مشهد، عجایب وارونگی در دل شهر

چهارشنبه 5 مهر 1402
خانه وارونه یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد است که در مجتمع تجاری و گردشگری الماس شرق واقع شده است. این […]
خانه وارونه مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس