خانه بروجردی های کاشان، روایتگر عشق

بادگیرهای عظیم، نقاشی‌ نقاش‌های معروف، گچ‌کاری‌های زیبا، آینه‌کاری‌ها و منبت‌کاری‌ها، همگی در قاب یک خانه به نام خانه بروجردی های کاشان به‌کار رفته‌اند. خانه بروجردی‌ها یکی از باشکوه‌ترین خانه‌ های تاریخی کاشان است و به دلیل محبوبیت بین گردشگران به عنوان انتخاب برتر یونسکو معرفی شده است. این خانه دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی بوده و 3 درب ورودی دارد. بازدید از خانه بروجردی‌های کاشان هنگام سفر به این شهر خالی از لطف نیست.

آدرس خانه بروجردی های کاشان

استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد

ساعت بازدید از خانه بروجردی ها

  • شنبه تا پنجشنبه: 8:30 صبح تا 17:30 عصر و جمعه‌ها: 8:30 صبح تا 14:30 عصر

هزینه بازدید از خانه بروجردی ها در کاشان

  • 30,000 تومان برای اتباع ایرانی، 60,000 تومان برای اتباع خارجی
خانه بروجردی های کاشان

خانه بروجردی ها کجاست؟

خانه بروجردی‌ها با فاصله 4 کیلومتری از مرکز شهر، مسیر دسترسی آسانی دارد. برای رسیدن به این بنای تاریخی ابتدا باید به بلوار کشاورز رفته و سپس به میدان امام حسن بروید. سپس از خروجی اول میدان امام حسن خارج شده و به بلوار شهیدان ستوده بروید. از سمت میدان شورا مسیر خیابان مدرس را پیش بروید. سپس از میدان امام حسین به خیابان ملامحسن وارد شده و بعد از میدان قاضی اسدالله به خیابان بخارایی وارد شوید. در سمت چپ خیابان پشت قلعه می‌توانید خانه بروجردی‌ها را ببینید.

دسترسی به خانه بروجردی های کاشان

  • خودرو شخصی: می‌توانید با استفاده از نقشه‌های آنلاین مسیریابی مانند گوگل مپ یا بلد به راحتی به خانه بروجردی‌ها برسید.
  • اتوبوس: اتوبوس‌های خطوط 1 و 11 از میدان آزادی کاشان به سمت خیابان علوی حرکت می‌کنند و در نزدیکی خانه بروجردی‌ها ایستگاه دارند.
  • تاکسی: می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های درون شهری کاشان به راحتی به خانه بروجردی‌ها برسید.

تاریخچه خانه بروجردی‌ های کاشان

تاریخچه خانه بروجردی های کاشان به یک داستان عاشقانه بازمی‌گردد. سید حسن نطنزی که در اواخر قرن سیزدهم عاشق دختر سید جعفر طباطبایی شده بود، از او خواستگاری کرده و خواهان ازدواج با او بود؛ اما سید جعفر طباطبایی شرطی برای این ازدواج می‌گذارد. او که خودش در خانه‌ای عظیم و با شکوه به نام خانه طباطبایی‌ها زندگی می‌کرد، شرط می‌گذارد که سید حسن هم خانه‌ای شبیه همان خانه برای دخترش بسازد. سفرهای زیاد سید حسن نطنزی به بروجرد باعث شد این خانه نام بروجردی به خود بگیرد.

معماری خانه بروجردی های کاشان

معمار خانه بروجردی های کاشان استاد علی مریم است که در سال ۱۲۷۵ قمری ساخت این خانه را آغاز کرد و برای حیاط اندرونی ۷ سال و برای تالار اصلی ۱ سال وقت گذاشت. هنگام بازدید از خانه بروجردی‌ها رگه‌هایی از هنر کمال‌ الملک را می‌توانید مشاهده کنید. علی مریم کاشانی، صنیع الملک و کمال الملک حدود ۱۸ سال برای ساخت این خانه و دکوراسیون داخلی آن زحمت کشیدند. پلان خانه بروجردی های کاشان نشان می‌دهد که این بنا نمادی از معماری اصیل ایرانی است. این بنای باستانی با همکاری بیش از ۱۵۰ بنا، گچ،‌کار، آینه‌کار و نقاش ساخته شده است.

میرزا ابوالحسن غفاری کاشان و میرزا محمدخان غفاری کاشانی نقاشان معروفی هستند که نقاشی‌های‌شان در داخل خانه وجود دارد. معماری این خانه به قدری موردتوجه قرار گرفته که از بادگیرهای آن به عنوان نمادی از شهر کاشان یاد می‌کنند. جالب است بدانید که این خانه، اولین خانه‌ای است که نقاشی‌های سقف و دیوار آن توسط رنگ روغن و آبرنگ، رنگ‌آمیزی شده و در ساخت آن از تذهیب، منبت‌کاری، مقرنس و درودگری استفاده شده است. کاشی‌های حیاط خانه با نقاشی‌های جالبی از میوه و خوراکی‌ها پوشیده شده‌اند.

برای ساخت عناصر سازه‌های اصلی مانند جرزها و پوشش‌ها از خشت خام با ملاط گل یا ترکیب آن‌ها استفاده شده، در نماها و ازاره‌ها آجر ختایی، برای نمای بدنه‌ها از آستر کاهگل با گچبری‌های مختلف، برای دیوارهای بیرونی و کف پشت بام کاهگل و در سقف‌های تخت راهروهای طرفین و ستون‌های تزئینی ایوان هم از چوب استفاده شده است.

معماری زیبای خانه بروجردی‌های کاشان

بخش های مختلف خانه بروجردی های کاشان

متراژ خانه بروجردی های کاشان ۱۷۰۰ مترمربع بوده و دارای بخش‌های متنوعی است.‌ ورودی اصلی خانه بروجردی‌ها در شمال خانه تعبیه شده و ورودی دوم که برای مهمانان خاص طراحی شده، در جنوب قرار دارد. ورودی سوم که در غرب قرار دارد، به مراسم‌های مذهبی اختصاص داده شده است. بخش بیرونی از یک حیاط، سردابی ۳ طبقه و راهروهای ورودی تشکیل یافته است. همچنین سر در اصلی هم بخش اندرونی و بیرونی را بهم وصل می‌کند.

در بخش شمال حیاط یک نشین‌خانه برای فصل زمستان و در جنوب یک تابستان نشین برای تابستان ایجاد شده است. در بخش زمستان نشین، یک اتاق، یک شاه نشین، آشپزخانه، صندوق خانه و انباری وجود دارد. در پلان خانه بروجردی های کاشان بیشتر این قسمت‌ها مشخص است.

بخش اندرونی خانه بروجردی های کاشان

اندرونی خانه بروجردی‌ها فضایی خصوصی بود که به زنان و کودکان اختصاص داشت. این بخش شامل حیاط اندرونی، تالار اندرونی، اتاق‌های خواب، حمام و سایر فضاهای لازم برای زندگی روزمره زنان و کودکان بود. اندرونی با ظرافت و زیبایی بیشتری نسبت به بیرونی تزئین شده بود. در این بخش از نقاشی‌های دیواری، گچبری‌های ظریف، آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز استفاده شده بود.

بخش بیرونی خانه بروجردی های کاشان

بیرونی خانه بروجردی‌ها فضایی عمومی بود که به مردان و مهمانان اختصاص داشت. این بخش شامل حیاط بیرونی، تالار بیرونی، اتاق‌های مهمان، سرداب و سایر فضاهای لازم برای پذیرایی از مهمانان بود. بیرونی این خانه با شکوه و عظمت بیشتری نسبت به اندرونی تزئین شده بود. در این بخش از نقاشی‌های دیواری، گچبری‌های حجیم، آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های نفیس استفاده شده بود و جلسات کاری، مذاکرات و مراسم مختلف در آن برگزار می‌شد.

بادگیرهای خانه بروجردی های کاشان

بادگیرهای خانه بروجردی‌ها یکی از عوامل موثر در شهرت این خانه محسوب می‌شوند. این بنا دارای ۳ بادگیر به طول ۴۰ متر است. از آنجایی که این بنا در وسط کویر ساخته شده از این بادگیرها برای خنک نگه داشتن خانه استفاده می‌شد‌. کلاه فرنگی‌های روی بادگیرها توجه تمام بازدیدکنندگان را جلب می‌کنند. این بادگیرها از بام تا زیر زمین ادامه داشته و به کانال‌هایی به نام ناکش راه دارند. ناکش‌ها واقع در زیرزمین بوده و به آب‌های زمینی می‌رسند. دو بادگیر در بالای سالن اصلی بوده و دیگری در بخش درب ورودی قرار دارد که به تهویه خانه مخصوصا در روزهای گرم کمک می‌کند‌.

حیاط خانه بروجردی های کاشان

خانه بروجردی‌ها ۳ درب ورودی دارد. درب اصلی سمت شمال خانه واقع شده و دارای دربی چوبی با کنده‌کاری‌های زیبا و دو کوبه است. این درب به هشتی راه دارد. هنگام بازدید از این قسمت می‌توانید سکه‌هایی که با مقرنس‌کاری گچی به طاق نما وصل شده‌اند را ببینید. پس از هشتی راهرویی باریک و شیب‌دار وجود دارد که به حیاط اصلی می‌رسد. در مرکز حیاط اصلی عمارت بروجردی یک حوضچه زیبا وجود دارد. حوض از سنگ سیاه تراش خورده ساخته شده است و پاشویه‌های اطراف آن نظرها را جلب می‌کند.

آب حوض از قنات نصرآباد کاشان تامین می‌شود. باغچه‌های اطراف حوض با درخت‌های انار و گل‌های زیبای آن در نیمه اول سال فضایی بهشتی به حیاط می‌بخشند. در حیاط اصلی حوضچه‌ای زیبا وجود دارد که به حیاط روح می‌بخشد. آب موجود در حوض از قنات نصرآباد کاشان می‌آید. در فصول بهار و تابستان می‌توان باغچه‌هایی با درخت‌های انار و گل‌‌های رنگارنگ را هم‌ مشاهده کرد.

کاربری خانه بروجردی های کاشان

خانه بروجردی‌ها قبلا منزلی شخصی بود؛ اما از سال ۱۳۵۳ این ساختمان به عنوان موزه عمومی و مرکز سازمان میراث فرهنگی کاشان معرفی شد. لازم به ذکر است که قسمت اندرونی خانه بروجردی‌ها هنوز هم ملک شخصی محسوب می‌شود‌. به مدت طولانی به این خانه تاریخی و زیبا اهمیت داده نشد تا اینکه قسمت‌های زیادی از آن به دلیل آفتاب و نشت تخریب شد. پس از بازسازی ساختمان در سال ۱۳۷۸ می‌توان گفت ظاهر آن جانی دوباره گرفت.

تفاوت های خانه بروجردی ها با سایر خانه های تاریخی کاشان

  • سبک معماری: خانه بروجردی‌ها در دوره قاجار و با تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و اروپایی ساخته شد؛ این در حالی است که بسیاری از خانه‌های تاریخی کاشان در دوره صفویه و با سبک معماری سنتی ایرانی بنا شده‌اند.
  • تزئینات: تزئینات این خانه در مقایسه با سایر خانه‌های تاریخی کاشان، ظرافت و زیبایی بیشتری دارند.
  • بادگیر‌ها: خانه بروجردی های کاشان دارای سه بادگیر بلند و منحصر به فرد است که یکی از نماد‌های بارز این خانه هستند و در هیچ کدام از خانه‌های تاریخی دیگر کاشان مشابه آن‌ها را نمی‌توان یافت.
  • نمای بیرونی: نمای بیرونی خانه بروجردی‌ها در مقایسه با نمای بیرونی سایر خانه‌های تاریخی کاشان، فاخرتر و چشمگیرتر است.
  • منزل مسکونی: این خانه در ابتدا به عنوان منزل مسکونی ساخته شده بود؛ اما بسیاری از خانه‌های تاریخی کاشان در گذشته کاربری‌های دیگری مانند کاروانسرا، حمام عمومی، مدرسه و… داشته‌اند.
  • موزه: در حال حاضر از خانه بروجردی‌ها به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود و بسیاری از خانه‌های تاریخی کاشان به عنوان هتل، رستوران، یا مرکز فرهنگی فعالیت می‌کنند.
  • تنوع فضا‌ها: در مقایسه با سایر خانه‌های تاریخی کاشان تنوع این خانه بیشتر است.
  • گنجینه‌ اشیاء: در خانه بروجردی‌ها مجموعه‌ای از‌ اشیاء عتیقه و نفیس از جمله فرش‌ها، تابلو‌ها، ظروف و… نگهداری می‌شود که این گنجینه در مقایسه با سایر خانه‌های تاریخی کاشان غنی‌تر و ارزشمندتر است.

بهترین فصل بازدید از خانه بروجردی های کاشان

فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی کاشان است. در بهار، کاشان آب‌وهوای خنک و معتدلی دارد. یکی دیگر از مزایای سفر به کاشان در بهار امکان شرکت در مراسم گلاب‌گیری کاشان است. مهر ماه نیز فصل خوبی برای سفر به این شهر است و می‌توانید مراسم قالی‌شویی را هم تماشا کنید.

شکوه خانه بروجردی‌ها

هتل های نزدیک خانه بروجردی های کاشان

بهتر است قبل از به راه افتادن به شهر باستانی کاشان، به فکر رزرو هتل مناسب باشید. اقامت در یک هتل با امکانات مناسب و موقعیت مکانی خوب باعث می‌شود سفری راحت و به یادماندنی داشته باشید. اطراف جاهای دیدنی کاشان از جمله خانه بروجردی های کاشان، هتل‌های زیادی وجود دارد که خدمات مناسبی به مسافران ارائه می‌دهند. برخی از هتل های کاشان نزدیک این عمارت عبارت اند از:

نام هتلآدرسفاصله
اقامتگاه سنتی احسان کاشانمیدان کمال الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی، روبروی مسجد آقا بزرگ، کوچه فرهنگ 351 کیلومتر و 57 متر، 2 دقیقه با خودرو
هتل مهینستان راهب کاشانخیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ 311 کیلومتر و 8 متر، 2 دقیقه با خودرو
هتل آپارتمان شیرین کاشانخیابان فاضل نراقی، قبل از مسجد آقا بزرگ1 کیلومتر و 70 متر، 2 دقیقه با خودرو
اقامتگاه سنتی سنگ پلوی کاشانخیابان علوی، محله سلطان امیر احمد، بالاتر از خانه طباطبایی، کوی سنگ پلوی1 کیلومتر و 57 متر، 3 دقیقه با خودرو
هتل بابا افضل کاشانمیدان کمال الملک، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ 31، محله درب باغ، بن بست حرم، انتهای بن بست1 کیلومتر و 219 متر، 3 دقیقه با خودرو
هتل نگین کاشانخیابان محتشم، کوچه زیارتگاه محتشم، خانه تاریخی نگین1 کیلومتر و 758 متر، 3 دقیقه با خودرو

سوالات متداول

خانه بروجردی‌ها کجاست؟

خانه بروجردی‌ها واقع در کاشان، محله سلطان میراحمد، خیابان علوی است.

بهترین زمان برای بازدید از خانه بروجردی‌ها کی است؟

بهترین زمان بازدید از خانه بروجردی‌ها فصل بهار است.

معمار خانه بروجردی‌ها چه کسی بود؟

استاد علی مریم کاشانی معماری این خانه را برعهده داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خانه طباطبایی های کاشان، بزرگ ترین خانه تاریخی شهر

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانه طباطبایی‌ها از جمله آثار تاریخی بی‌نظیر کاشان بوده که به دوران قاجاریه تعلق دارد. این بنا، به عروس خانه‌های […]
خانه طباطبایی کاشان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس