موزه خاتم( خانه سعادت شیراز)

شهر شیراز یکی از شهرهای تاریخی کشور ایران است که هرساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. یکی از مکان‌های تاریخی این شهر، موزه خاتم یا همان خانه سعادت شیراز است. این موزه یکی از خانه‌های تاریخی شیراز است. همچنین این خانه دارای یک حیات مرکزی، اتاق‌های سه دری و پنج دری همراه با کاشی کاری، گچ کاری، سنگ‌های حجاری شده، سقف‌های چوبی و… است.

 لازم به ذکر است که این خانه در دوره قاجار ساخته شده است. شاید برایتان سوال باشد که مالک این خانه کیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مالک خانه سعادت، یکی از تاجران شیراز به نام علی اکبر سعادت است. این خانه به دلیل به کارگیری معماری اصیل ایرانی و همچنین تزئینات هنری، در چند دهه گذشته مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت. جهت آشنایی بیشتر با خانه سعادت شهر شیراز، در ادامه با ما همراه باشید.

موزه خاتم( خانه سعادت شیراز)

خانه سعادت شیراز کجاست؟

خانه سعادت در استان فارس، شیراز، بلوار دستغیب، گذر سنگ سیاه واقع شده است. این اثر تاریخی در 2 آبان سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است.

نحوه دسترسی به خانه سعادت شیراز

  • مترو

اگر تصمیم دارید با وسایل حمل و نقل عمومی سفر کنید، باید از طریق خط 1 مترو به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این خانه یعنی ایستگاه زندیه پیاده شوید. پس از طی کردن مسیر ذکر شده با مترو، می‌بایست میدان شهدا و خیابان پیروزی بروید. این مسیر را ادامه داده تا به سه راه نمازی برسید.

  • اتوبوس

 در صورتی که می‌خواهید از اتوبوس‌های شهری استفاده کنید، می‌بایست خود را به گذر سنگ سیاه رسانده  و سپس در ایستگاه سه راه نمازی پیاده شوید. لازم است بدانید که بهترین مسیر برای دسترسی به این عمارت، سه راه نمازی و خیابان شهید دستغیب است‌.

  • خودروی شخصی

همچنین در صورتی که می‌خواهید با خودروی شخصی به این مکان بروید، باید از طریق خیابان پیروزی یا خیابان لطفعلی خان زند خود را به سه راه نمازی برسانید. پس از آن به سمت بلوار دستغیب بروید تا به خانه سعادت برسید.

ساعت بازدید موزه خاتم( خانه سعادت شیراز)

 تمامی روزها به غیر از روز جمعه، از ساعت 8:30 صبح تا 14 و شیفت عصر از ساعت 15:30 الی19 است.

  • هزینه بلیط خانه سعادت شیراز: رایگان است و نیازی به تهیه بلیط ندارد.
  • شماره تماس موزه خاتم( خانه سعادت شیراز): 07137398212
ساعت بازدید موزه خاتم( خانه سعادت شیراز)

بهترین زمان بازدید از خانه سعادت شیراز

به صورت کلی زمان خاصی برای بازدید از این خانه وجود ندارد و شما می‌توانید در هر زمانی از سال از این خانه بازدید کنید. در تمامی فصول، بازدید از مکان‌های تاریخی شهر شیراز زیبایی‌های خاص خود را دارد. از این رو پیشنهاد می‌شود در هر فصلی از سال که شرایط مناسبی برای شما فراهم است، از این شهر و مکان‌های تاریخی آن از جمله خانه سعادت شیراز بازدید کنید.

بهترین زمان بازدید از خانه سعادت شیراز

تاریخچه خانه سعادت شیراز

خانه سعادت که امروزه به عنوان موزه خاتم نیز شناخته می‌شود، از زیباترین نمونه‌های سنتی معماری دوره قاجار است. سنگ بنای خانه سعادت به دست معمار حرفه‌ای به نام حاجی باشی بناکار در سال 1301 گذاشته شده است. اما به دلیل اینکه این خانه به نام حاج میرزا آقا سعادت تغییر مالکیت داده است، نام آن نیز به سعادت تغییر پیدا کرده است. این خانه در سال 1382 در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 از مهم‌ترین تصمیمات درباره این خانه، تبدیل کردن آن به موزه خاتم است. این تصمیم سبب شده تا این بنا حفظ و کمک شایانی به هنر خاتم کاری شود. از آن‌جایی که شهر شیراز سابقه چندین و چند ساله ای در هنر خاتم کاری دارد، از این رو می‌توانید در این خانه آثار اصیل مختلف خاتم کاری را مشاهده کنید.

بخش ‌های مختلف خانه سعادت شیراز

خانه سعادت اولین بنای قاجاری است که دارای حوضی بیضی شکل است و حیات آن به شکل چهارگوش ساخته شده است. حوض بیضی شکل این حیات در وسط باغ و در کنار چهار باغچه کوچک احداث شده است. قسمت‌های مختلف خانه سعادت به شرح زیر هستند:

ورودی و سرویس بهداشتی

 این خانه دو ورودی دارد که ورودی اصلی در ضلع جنوبی و ورودی دوم در امتداد ورودی اول و ضلع شرقی قرار دارد. لازم به ذکر است که این خانه برخلاف خانه‌های قدیمی دیگر، فاقد هشتی است.

حیاط

با گذشتن از یک درب چوبی که اندازه آن کوچک و بر روی آن نام خانه هک شده است، وارد یک حیاط زیبا می‌شوید. در این حیاط، حوض کوچکی قرار دارد که در اطراف آن چهار باغچه با گل و درختان سرسبز واقع شده است. سراسر حیاط این خانه با اتاق‌های سه دری و پنج دری پوشانده شده است.

زمستان نشین( ضلع غربی)

 در این قسمت، اتاق‌های سه دری و همکف وجود دارد که از آن‌ها به عنوان زمستان نشین یاد می‌شود. از اتاق‌های سه دری برای خواب و از اتاق‌های همکف جهت استراحت و انباری استفاده می‌شده است.

شاه نشین( ضلع شرقی)

 شاه نشین یا تابستان نشین در قسمت ضلع شرقی قرار دارد. این قسمت شامل ایوانی بزرگ به همراه چهار ستون است. بر روی این ایوان، سه شمسه دیده می‌شود. به طوری که شمسه میانی از دو شمسه دیگر بزرگ‌تر است‌. برای تزئین کردن این شمسه‌ها از کاشی کاری‌های هفت رنگه با نمادهای مختلف استفاده شده است.

بخش ‌های مختلف خانه سعادت شیراز

مکان ‌های دیدنی نزدیک خانه سعادت شیراز

اگر تصمیم دارید به شهر شیراز سفر کنید، حتما پیشنهاد می‌دهیم از خانه سعادت و مکان‌های اطراف آن نیز دیدن کنید. در این‌جا تصمیم داریم به معرفی برخی مکان‌های دیدنی شیراز نزدیک به خانه سعادت بپردازیم تا هنگام بازدید از این خانه، بتوانید از دیگر مکان‌ها نیز دیدن کنید. برخی از این مکان‌ها عبارت است از:

خانه فروغ الملک شیراز

  • آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، محله سنگ سیاه، پشت امامزاده بی بی دختران
  • فاصله تا موزه خاتم: 550 متر( 3 دقیقه)
خانه فروغ الملک

حرم شاهچراغ شیراز

  • آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی
  • فاصله تا موزه خاتم: 1.8 کیلومتر (8 دقیقه)

مسجد جامع عتیق شیراز

  • آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، بلوار سیبویه، خیابان حضرتی
  • فاصله تا موزه خاتم: 1.4 کیلومتر (8 دقیقه)
مسجد جامع عتیق شیراز

آرامگاه سیبویه شیراز

  • آدرس: فارس، شیراز، دروازه کازرون، محله سنگ سیاه
  • فاصله تا موزه خاتم: 60 متر (1 دقیقه)

هتل‌ های اطراف خانه سعادت شیراز

زمانی که به شهری سفر می‌کنید، پس از گردش و تفریح در آن شهر، قطعا خسته می‌شوید و دوست دارید به مکانی بروید تا خستگی از تنتان بیرون آید، از این رو اگر قصد مسافرت به خانه سعادت را دارید، ما این‌جا هستیم تا هتل‌های شیراز اطراف این مکان تاریخی را به شما معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با این اقامت‌گاه‌ها به خوبی آشنا شوید.

هتل نصیر الملک شیراز

  • آدرس: شیراز، حرم شاهچراغ، چهارراه شاهزاده قاسم
  • شروع قیمت از : 780,000 تومان
  • فاصله تا خانه سعادت: 1.0 کیلومتر

هتل بین الحرمین شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان حسینی، میدان آستانه، خیابان بین الحرمین، جنب شورای شهر
  • شروع قیمت از : 980,000 تومان
  • فاصله تا خانه سعادت: 1.4 کیلومتر
هتل بین الحرمین شیراز

هتل لطفعلی خان زند شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی، خيابان یزد، مقابل موزه قوام
  • شروع قیمت از : 950,000 تومان
  • فاصله تا خانه سعادت: 2.4 کیلومتر

هتل آریانا شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان زند، خیابان توحید
  • شروع قیمت از: 1,250,000 تومان
  • فاصله تا خانه سعادت: 2.3 کیلومتر
هتل آریانا شیراز

رزرو هتل از های هتل

پس از سفر و گردش به مکان‌های مختلف حتما کلی خسته می‌شوید و برای استراحت نیاز به یک هتل یا اقامتگاه مناسب دارید. ما در بالا به برخی هتل‌های نزدیک به موزه خاتم شیراز پرداختیم که می‌توانید به دلخواه هریک از آن‌ها را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید هتل مورد نظر خود را از طریق سایت های هتل انتخاب و رزرو کنید. این سایت دارای بیمه مسافرتی، پرواز، تور مسافرتی، هتل و… است. از این رو گزینه مناسبی برای شما جهت رزرو اقامتگاه مد نظرتان به شمار می‌رود.

سوالات متداول

دسترسی به خانه سعادت از چه طریق امکان پذیر است؟

دسترسی به این مکان از طریق مترو، اتوبوس ( بی آر تی) و خودروی شخصی امکان پذیر است.

مکان‌های دیدنی نزدیک به موزه خاتم کدام‌اند؟

آرامگاه سیبویه ،خانه بصیری، خانه فروغ‌الملک، خانه ضیائیان، خانه انجوی، عمارت منطقی‌نژاد، مسجد مشیر شیراز، مسجد جامع عتیق شیراز، حرم شاه‌چراغ

برای بازدید از خانه سعادت باید هزینه‌ای پرداخت کنیم ؟

خیر، بازدید از خانه سعادت شهر شیراز برای عموم افراد کاملا رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آشنایی با گهواره دید شیراز

چهارشنبه 25 مهر 1403
شیراز شهری کاملا تاریخی است که حتی در بلندترین نقطه آن نیز می‌توان آثاری تاریخی پیدا کرد. گهواره دید شیراز، […]
گهواره دید شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس