دره شمخال، سفر به اعماق بهشت

دره شمخال یکی از مقاصد گردشگری پر بازدید مشهد به شمار می رود. این دره در دل دو کوه بلند قامت در انتظار گردشگران جا خوش کرده است. فاصله دره شمخال تا شهر مرزی باجگیران که در کناره شمال شرقی ایران و نزدیک کشور ترکمنستان قرار دارد ۲۵ کیلومتر و ۸۰ کیلومتر تا قوچان فاصله دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا این دره زیبا را بهتر بشناسیم.

دره شمخال مشهد

شهر مشهد غنی از جاذبه‌های گردشگری است. این جاذبه‌ها شامل منابع طبیعی بسیار سرسبز و دیدنی نظیر طرقبه، شاندیز و باغ وکیل آباد است. بهتر است بدانید اطراف مشهد مکان‌ های زیبای طبیعی پر طرفدار زیادی نیز وجود دارد. دره شمخال، میل رادکان، پارک ملی تندوره، کلات، آرامگاه فردوسی و خیام از این جمله هستند.

دره شمخال را بشناسیم

شمخال در واقع کلمه‌ کردی کرمانجی است. در زبان کردی شمخال به معنای تفنگ قدیمی و دست ساز می‌ باشد. در فرهنگ کردی در ضرب المثلی بسیار معروف از این واژه استفاده می‌شود. طول دره‌ی شمخال بیش از 18 کیلومتر است و دیواره‌های اطراف کوه به 200 متر نیز می‌رسند. این دره دارای رودخانه بزرگی است که از بهم پیوستن چندین رودخانه نظیر شارک، قرچه و دربادام تشکیل شده است. پوشش گیاهی این منطقه به دلیل وجود آب فراوان دارای گیاهان و درختان متنوعی نظیر سپیدار، تمشک، چریش، کاکوتی، زرشک، چنار، گون، زالزالک و… می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری دره شمخال

دره شمخال در فصل بهار بسیار دیدنی است. گردشگران زیادی در فصل بهار و تابستان برای پیاده روی، تنفس هوای تمیز، لذت از طبیعت، کوهنوردی و گذاراندان ساعت خوش به دره شمخال می‌روند. در نزدیکی این دره، تقریبا 10 کیلومتری آن حمامی قرار دارد که گردشگران را به سمت خود جذب کرده است. با سفر به دره شمخال می‌توانید روزی به یادماندنی را برای خود و خانواده به ارمغان بیاورید.

هوای پاک، مناظر طبیعی برای عکاسی، آب فراوان، حمام روح نواز همگی از دیگر ویژگی‌های این دره با عظمت هستند. روستای شمخال در منطقه‌ای کوهستانی بنا شده و درون کوهپایه قرار دارد. این دره با رودخانه‌ی بسیار بزرگ و پر آب تمامی شالیزارهای اطراف را آبیاری می‌کند. هوای این دره در زمستان‌ها سرد و در بهار و تابستان بسیار مطبوع و تمیز است.

دره شمخال قوچان

دسترسی به دره زیبای شمخال

برای رسیدن به دره شمخال از مشهد باید از جاده قوچان 70 کیلومتر به سمت باجیگران برانید. شمخال در 25 کیلومتری شهر مرزی باجیگران قرار دارد. این دره بهشتی تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری قوچان که یکی از شهرستان‌های نزدیک مشهد است می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لذیذ ترین غذاهای سنتی مشهد

دوشنبه 29 آبان 1402
غذاهای سنتی مشهد همانند سایر شهر ها نشانگر آداب و رسوم غنی این منطقه است. شیرین ترین تجربه هر شخصی […]
غذاهای محلی مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس