باغ نظر شیراز (موزه پارس)

باغ نظر شیراز یکی از باغ‌های قدیمی و مطرح شیراز است که ساخت آن به دوره زندیه برمی‌گردد و از بخش‌های مختلفی نظیر عمارت کلاه‌فرنگی، آثار سنگی، باغ و فضای سبز برخوردار است این باغ در میدان شهدا و خیابان زند واقع شده و از طریق مترو، خودروی شخصی و اتوبوس می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. بهترین زمان برای بازدید از این محل فصل بهار است که با وجود سرسبزی درختان و شکوفایی گل‌های رنگی باغ، زیبایی آن چندین‌برابر می‌شود.

باغ نظر شیراز به جاذبه‌های گردشگری نظیر ارگ کریمخانی، حمام وکیل، مسجد وکیل، حافظیه و غیره نزدیک است و هتل‌های متعددی نیز برای اقامت مسافرین شیراز، در نزدیکی این مکان احداث شده است. اگر قصد بازدید از موزه پارس را دارید، بهتر است تا اخر با ما همراه باشید، تا اطلاعات لازم در مورد این بنا از مکان های تاریخی شیراز بدست آورید.

باغ نظر شیراز (موزه پارس)

باغ نظر شیراز کجاست؟

باغ نظر شیراز یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است که در در دوره زندیه به دستور کریم‌خان زند در میدان شهدا، خیابان زند احداث شده و این روزها یکی از مکان‌های دیدنی و تفریحی شیراز محسوب می‌شود. این باغ تاریخی با درختان تنومند و کهن در لیست آثار ملی ایران ثبت شده و در تمام ایام سال شرایط برای بازدید عموم فراهم شده است.

 از بخش‌های مختلف این باغ باشکوه می‌توان به عمارت کلاه فرنگی آن اشاره کرد که این روزها بیشتر با نام موزه پارس آن را می‌شناسند. در موزه پارس اشیاء و نقاشی‌های گرانبهایی نگهداری می‌شود که راوی تاریخ غنی ایران زمین هستند.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، میدان شهدا، خیابان زند، مقابل ارگ کریمخانی

مسیر های دسترسی باغ نظر شیراز

شما می‌توانید برای بازدید از باغ نظر شیراز از خودروی شخصی، اتوبوس و مترو استفاده کنید. در ادامه این راه‌های دسترسی را کامل شرح خواهیم داد.

1- نحوه دسترسی با خودرو شخصی

به دلیل موقعیت قرار گیری باغ نظر که در منطقه توریستی شیراز قرار دارد، خیابان‌های اطراف آن بسیار پر رفت و آمد هستند. پس اگر قصد دارید با خودروی شخصی سفر کنید باید از سمت خیابان لطفعلی خان زند وارد خیابان طالقانی شده و تا پارکینگ وکیل رانندگی کنید. پس از پارک خودرو در این پارکینگ باقی مسیر را تا پیاده‌راه کریم‌خان برگردید و به سمت راست بپیچید تا به باغ نظر برسید.

2- نحوه دسترسی با اتوبوس

استفاده از اتوبوس برای کسانیکه از مرکز شهر دور هستند گزینه بهتری است چرا که در این مناطق دسترسی به مترو امکان‌پذیر نیست. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به باغ نظر شیراز، ایستگاه میدان شهدا است که با استفاده از خطوط 1، 2 و 78 می‌توانید به این ایستگاه برسید و برای بازدید از باغ نظر خود را به خیابان زند برسانید.

3- نحوه دسترسی با مترو

ایستگاه مترو وکیل در فاصله 3 دقیقه‌ای از باغ نظر را دارد و دسترسی به آن آسان است. شما می‌توانید با استفاده از خط 1 به این ایستگاه مترو بروید و پس از ادامه دادن پیاده راه کریم‌خان، به سمت میدان شهدا رفته تا به این باغ زیبا برسید.

باغ نظر شیراز کجاست؟

اطلاعات بازدید باغ نظر شیراز 

در این بخش اطلاعات مورد نیاز شما برای بازدید از باغ نظر شیراز (موزه پارس) را ذکر کرده‌ایم.

  • مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: حدود 1 تا 2 ساعت
  • ساعات دسترسی: در بهار و تابستان 8.30 تا 18 و در پاییز و زمستان 8 صبح تا 17.30 عصر
  • شماره تماس: 07132224151
  • قیمت بلیط: برای بازدیدکنندگان ایرانی 4000 تومان و برای اتباع خارجی 30,000 تومان است.

بهترین زمان بازدید باغ نظر شیراز

همانطور که در بخش‌های قبل نیز به آن اشاره شد، این مکان در تمام فصول سال پذیرای مسافرین و گردشگران ایرانی و خارجی است. ولی پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از باغ نظر شیراز را در فصل بهار و تابستان که درختان کهن و تنومند آن سرسبزی خارق‌العاده‌ای دارند و فضای سبز باغ مملو از گل‌های زیبا و رنگی شده تجربه کنید. در فصل بهار با عطر گل‌های بهار نارنج، شیراز و باغ‌های آن سراسر شکوه و زیبایی می‌شوند و تجربه خاطره‌انگیزی را از سفر برایتان رقم خواهد زد.

خرید اینترنتی بلیط باغ نظر شیراز

اگر قصد بازدید از باغ نظر شیراز را دارید، نگران تهیه بلیط این مکان نباشید. این روزها به لطف اینترنت و سایت‌های گردشگری ارائه دهنده خدمات رزرو هتل و خرید بلیط، این کار بسیار آسان شده و در زمان کمی می‌توانید برای خرید بلیط باغ نظر شیراز اقدام کنید. شما می‌توانید برای خرید بلیط این مکان به سایت های هتل مراجعه کرده و از خدمات این آژانس گردشگری برای بازدید از مکان‌های دیدنی سراسر ایران بهره‌مند شوید.

خرید اینترنتی بلیط باغ نظر شیراز

تاریخچه باغ نظر شیراز

باغ نظر شیراز یکی از مکان‌های تاریخی زیبا و با ارزش در استان فارس است و قدمتی دیرینه دارد که به دوره زندیه برمی‌گردد. این باغ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده و بعنوان یکی از زیباترین باغ‌های شیراز، به مکانی دیدنی برای بازدید علاقمندان به تاریخ و تمدن ایران تبدیل شده است. درختان باغ نظر در دوره زندیه کاشته شده‌اند و جزو درختان کهن ایران از نظر سازمان حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شوند.

علاوه بر باغ و فضای سبز چشم‌نواز این آن، اشیاء گرانبهایی نیز در موزه پارس این باغ نگهداری می‌شود که در معرض دید عموم قرار گرفته و داستانی از تاریخ و فرهنگ ایران را به نمایش گذاشته است. عمارت موزه در دوره زندیه به منظور پذیرایی از مهمانان سلطنتی و نمایندگان کشورهای خارجی به دستور کریم‌خان زند احداث گردید و در سال 1315 به‌عنوان موزه معرفی شد.

 افراد عادی نیز می‌توانند برای بازدید به این مکان وارد شوند. در حال حاضر این موزه یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز محسوب می‌شود و هر مسافری برای بازدید از آن اشتیاق زیادی از خود نشان می‌دهد.

تاریخچه باغ نظر شیراز

بخش های مختلف باغ نظر شیراز

باغ نظر شیراز از بخش‌های مختلفی برخوردار است که جاذبه‌ها و زیبایی‌های آن را چندین برابر می‌کند. این باغ موزه تاریخی که از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز محسوب می‌شود از این بخش‌ها تشکیل شده است:

1- عمارت باغ نظر شیراز

عمارت کلاه فرنگی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های باغ نظر است که ساختمان اصلی آن هشت ضلعی بوده و روی یک سکو در فاصله 130 سانتی‌متری از کف باغ قرار دارد. این عمارت دو طبقه مربوط به دوره زندیه بوده و دارای نمای بیرونی آجرکاری و تزئین شده با کاشی‌های رنگی و نگارگری‌های زیبا و منحصربه‌فرد است.

 از معماری زیبا و طراحی‌های داخلی این عمارت مشهور هرچقدر هم صحبت کنیم کم است. باید به باغ نظر شیراز بروید و عمارت کلاه فرنگی را از نزدیک مشاهده کنید تا شکوه و زیبایی هنر معماران ایران باستان را با چشمان خود ببینید.

2- موزه باغ نظر شیراز

در موزه پارس که از بخش‌های مهم باغ نظر نیز محسوب می‌شود، آثار تاریخی مختلفی برای بازدید عموم قرار داده شده که از ارزش بالایی برخوردار هستند. قلمدان‌های لاکی، قاب آینه لاکی کتیبه‌دار، قاب آینه با بوم الوان زرافشان و قاب آینه لاکی با تصویری از بایزید بسطامی در این موزه وجود دارند که ظرافتی خارق‌العاده دارند. علاوه بر این موارد، در موزه پارس یک قرآن دست‌نویس وجود دارد که در دوران تیموریان و به دست سلطان ابراهیم بن شاهرخ نوشته شده است.

جعبه‌های آرایشی لاکی مربوط به دوره صفویه، تابلوهایی از نقاشان مشهور دوران زندیه نظیر میرزا بابا نقاش، آقا صادق و نقاشان معاصر چون صدرالدین شایسته و میر منصور که از شاگردان کمال‌الملک هستند، سپر آزین‌بندی شده به آیات قرآن، کلاه‌خود طلاکاری شده، شمشیر دو دم، زره زنجیری که همگی از آلات جنگی فولادی در دوران زندیه و صفویه بودند.

 همچنین طلسمی با حروف ابجد که به دوران قاجاریه تعلق دارد، در این موزه تاریخی قرار دارند. این موارد تمام آنچه که در موزه نگهداری می‌شود نیست و آثار تاریخی زیبا و منحصربه‌فرد زیادی در آن حفظ شده که با رفتن به باغ نظر شیراز و بازدید از موزه پارس آنها را مشاهده خواهید کرد.

3- آثار سنگی باغ نظر شیراز

آثار سنگی تاریخی موجود در محوطه باغ نظر شیراز، یکی دیگر از بخش‌های باارزش و دیدنی این مکان محسوب می‌شوند. این سنگ‌های تاریخی سه عدد هستند که هرکدام نقش و نگار خاصی دارند و مربوط به دوره‌های مختلف تاریخ هستند.

 دو سنگ از این آثار مربوط به دوران قاجار بوده و تصویر دو سیر و نقش‌هایی از شاهنامه روی آن‌ها حجاری شده است. سومین سنگ یک کتیبه بی‌نظیر به نام رامجرد یا رامگرد است که روی آن نقاشی از شاهان و سربازان قدیمی وجود دارد و قدمت آن به سال 590 هجری قمری برمی‌گردد.

4- مقبره کریم‌ خان زند باغ نظر شیراز

یکی دیگر از بخش‌های دیدنی موزه پارس (باغ نظر شیراز)، مقبره کریم‌خان زند است ساخت آن مربوط به سال 1193 هجری قمری می‌شود. پیکر کریم‌خان زند بنابر وصیت خود در این باغ خاکسپاری شد، ولی در سال 1206 هجری قمری، آقا محمد خان استخوان‌های کریم‌خان را به کاخ گلستان منتقل کرد. در دوره رضاشاه استخوان‌ها مجدد از کاخ گلستان به باغ نظر و محل دفن اولیه وی بازگردانده شد.

بخش های مختلف باغ نظر شیراز

جاهای دیدنی اطراف باغ نظر شیراز 

در نزدیکی باغ نظر شیراز مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید در سفر به شیراز و بازدید از این باغ موزه، به سایر جاذبه‌های نزدیک به آن نیز سر بزنید. این مکان‌ها عبارتند از:

ارگ کریمخانی شیراز

  • آدرس: خیابان کریمخان زند، میدان شهدا، ابتدای خیابان هجرت 
  • فاصله تا باغ نظر: 18 متر
  • ساعت بازدید: فصل بهار و تابستان از ساعت 8 تا 21، پاییز و زمستان از ساعت 7.30 تا 20.30

مسجد وکیل شیراز

  • آدرس: خیابان طالقانی، بخش غربی بازار وکیل، انتهای راسته شمشیرگرها
  • فاصله تا باغ نظر: 450 متر
مسجد وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز

  • آدرس: بلوار طالقانی، طبع غربی بازار وکیل
  • فاصله تا باغ نظر: 450 متر
  • ساعات بازدید: نیمه اول سال از ساعت 8 تا 20.30، نیمه دوم سال از ساعت 7.30 تا 19.30

آرامگاه حافظ شیرازی

  • آدرس:بین چهارراه ادبیات و حافظیه 
  • فاصله تا باغ نظر: 3.8 کیلومتر
  • ساعت بازدید: ساعت 8 صبح تا 19 عصر

هتل های نزدیک باغ نظر شیراز

در نزدیکی باغ نظر شیراز هتل‌های متعددی احداث شده تا مسافرین این شهر بتوانند با آسودگی خاطر در فاصله کمی با مکان‌های دیدنی اقامت داشته باشند. این هتل‌ های شیراز عبارتند از:

هتل پارمیس شیراز

 هتل پارمیس به جاذبه‌های گردشگری زیادی نظیر باغ نظر، مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک، بازار وکیل و حرم شاهچراغ دسترسی آسان دارد.

  • آدرس: میدان شهرداری، خیابان پیروزی، کوچه 8
  • فاصله تا باغ نظر:  400 متر
  • شماره تماس: 07132247535

هتل پارسه شیراز

 این مکان اقامتی دسترسی آسانی به حمام و بازار وکیل، باغ ارم، دروازه قران و حرم شاهچراغ دارد.

  • آدرس: خیابان زند، پشت ارگ کریمخانی، خیابان 22 بهمن
  • فاصله تا باغ نظر: 450 متر
  • شماره تماس: 07132226600

هتل پارک شیراز

این مکان از نظر موقعیت جغرافیایی به جاذبه‌های گردشگری نظیر موزه پارس، حمام وکیل، مسجد جامع عتیق، بازار وکیل، حرم شاهچراغ، مسجد نو و ارگ کریمخانی دسترسی دارد.

  • آدرس: چهار راه زند، خیابان سعدی
  • فاصله تا باغ نظر: 550 متر
  • شماره تماس: 07132221426
هتل های نزدیک باغ نظر شیراز

رزرو هتل از های هتل

باتوجه به زیبایی‌های شهر شیراز و موقعیت گردشگری آن، قطعا شما نیز برای سفر به شیراز و بازدید از مکان‌های دیدنی این شهر ترغیب شده‌اید. اگر قصد دارید مقصد سفر خود را شیراز یا هریک از شهرهای زیبای ایران انتخاب کنید، سایت گردشگری های هتل بهترین راهنما برای شما خواهد بود.

 شما می‌توانید کارهای مربوط به رزرو هتل و مکان اقامتی خود را از طریق سایت های هتل به‌صورت آنلاین و در زمان کوتاهی انجام دهید. کارشناسان ما در این  آژانس گردشگری تمام اطلاعاتی را که در مورد رزرو هتل و امکانات موجود در هتل‌ها، نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهند داد.

سوالات متداول

باغ نظر شیراز کجاست؟

استان فارس، شهر شیراز، میدان شهدا، خیابان زند، مقابل ارگ کریمخانی

هتل های نزدیک به موزه پارس کدامند؟

هتل آپارتمان پارمیس، هتل پارسه، هتل پارک

رستوران های نزدیک به باغ نظر شیراز کدامند؟

کافه رستوران شیراز در فاصله ۳۵۰ متری، رستوران سنتی تاریخی وکیل در فاصله ۳۵۰ متری، رستوران عروس خورشید در فاصله ۴۰۰ متری

بخش‌های مختلف باغ نظر شیراز را نام ببرید؟

این مجموعه از عمارت کلاه فرنگی، آثار سنگی تاریخی، مقبره کریم‌خان زند و فضای سبز زیبا با درختان تنومند و قدیمی برخوردار است.

5- ساعت بازدید و قیمت بلیط باغ نظر شیراز را ذکر کنید؟

ساعات دسترسی در بهار و تابستان 8.30 تا 18 و در پاییز و زمستان 8 صبح تا 17.30 عصر،قیمت بلیط برای بازدیدکنندگان ایرانی 4000 تومان و برای اتباع خارجی 30,000 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پارک کوهستان یزد

چهارشنبه 25 مهر 1403
پارک کوهستان یزد، یکی از زیباترین فضاهای سبز این شهر تاریخی، در دل کوهستان‌های اطراف یزد قرار گرفته و طبیعت […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس