مسجد نو شیراز، بنایی تاریخی با جلوه‌های معماری اسلامی

یکی از مکا‌ن‌های دیدنی شیراز، مسجد اتابکی شیراز(مسجد نو شیراز) است که این مسجد به بزرگ‌ترین مسجد ایران معروف است. این مسجد، یکی از مکان‌های دیدنی بسیار بی نظیر است که در اطراف خود جاهای دیدنی زیادی نظیر حمام وکیل، حرم شاهچراغ، ارگ کریم خان زند، موزه سنگ هفت تنان دارد.

این مسجد به دلیل معماری کم‌نظیر خود به یکی از جاذبه‌های تاریخی کشور تبدیل شده و توریست‌های زیادی در سفرهای خود از آن دیدن می‌کنند. از هتل‌های نزدیک به این بنای تاریخی می‌توان به هتل ارم شیراز، زندیه، وکیل و… اشاره کرد. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این مسجد کسب گنید.

مسجد اتابکی شیراز (مسجد نو شیراز)

مسجد نو شیراز کجاست ؟

آدرس مسجد نو یا همان مسجد اتابکی شیراز در نزدیکی حرم شاهچراغ قرار دارد و در بافت تاریخی و قدیمی شهر شیراز واقع شده است. برای رفتن به این مسجد می‌بایست وارد قسمت غرب میدان احمدی شده و روبه روی حرم شاهچراغ به دنبال این مسجد بگردید.  

آدرس مسجد اتابکی شیراز

ساعت بازدید مسجد نو شیراز

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، آدرس این مسجد در فلکه شاهچراغ و روبه‌روی بقعه شاهچراغ قرار دارد. ساعت بازدید از این مسجد از ساعت ۴ الی ۲۰:۰۰ است. از این رو اگر قصد مسافرت به شهر شیراز و بازدید از این مسجد زیبا را داشتید، در ساعت مجاز بازدید کنید.

معماری مسجد نو شیراز

این مسجد از چهار درب ورودی برخودار است که سر در آن کاشی‌کاری‌های زیبایی به کار رفته است. جالب است بدانید که قسمت شمالی و جنوبی مسجد نو شیراز کاملا با یک‌دیگر قرینگی دارند و هردو دارای ۱۲ طاق بنا هستند.

قسمت جنوبی مسجد دارای دو صحن مجزا و کوچک بوده که امروزه یکی از آن به مدرسه دبستان تغییر پیدا کرده و حیات بخش دیگر مختص به منجلاب مسجد است. شبستان این مسجد، هیچ‌گونه گچ‌کاری و کاشی‌کاری ندارد؛ بلکه ۲۴ ستون عریض دارد که زیبایی منحصربه‌فردی خلق شده است.

البته لازم به ذکر است که شبستانی کوچک در قسمت شرقی شبستان اصلی وجود دارد که دارای ستون‌هایی از جنس سنگ است. شبستان مسجد نو دارای محرابی است که با کاشی کاری، نقوش هندسی، خطوط تزئینی به رنگ‌های سیاه، زرد و فیروزه‌ای زینت گرفته‌اند.

در میان آن لوحی قرار دارد که اسامی ۱۲ امام بر روی آن نوشته شده است. این مسجد دارای سه حوض بزرگ، چندین رواق و همچنین دارای یک صحن بزرگ است. حیاط این مسجد در گذشته دارای درختان بلند چنار بوده که امروزه متاسفانه اثری از آن‌ها باقی نمانده است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این درختان بلند، ایجاد مکانی برای استراحت و عبادت افراد بوده و علاوه‌بر آن فضای زیبایی نیز به وجود آمده است.

معماری مسجد اتابکی شیراز(مسجد نو شیراز)

سال‌ های بازسازی مسجد نو شیراز

در طی سال‌های اخیر، این مسجد که به عنوان بزرگ‌ترین مسجد ایران شناخته می‌شود، چندین بار بازسازی شده است که در اینجا به اختصار به آن خواهیم پرداخت.  اگر می‌خواهید بدانید این مسجد در طی چه سال‌هایی و توسط چه کسانی بازسازی شده است، در ادامه با ما همراه باشید.

  • اولین بازسازی این مسجد توسط سعد الدین شیرازی ملقب به شاه نوازخان در سال ۹۹۵ هجری صورت گرفته است.
  • دومین بازسازی این مسجد در سال ۱۱۸۳ توسط صادق خان برادر کریم خان زند صورت گرفته است.
  • سومین بازسازی پس از وقوع زلزله بزرگ شیراز در سال ۱۲۶۹ صورت گرفته است.
  • بازسازی چهارم این مسجد در سال ۱۲۷۱ تا سال ۱۲۷۳ توسط علی اکبر قوام الملک شیرازی صورت گرفته است.
  • پنجمین بازسازی این مسجد نیز در سال ۱۳۰۱ توسط فتحعلی خان فرزند میرزا علی اکبر قوام الملک صورت گرفته است.
  • ششمین بازسازی در سال ۱۳۵۰ توسط معین الشریعه واعظ اصطهباناتی
سال‌ های بازسازی مسجد نور شیراز

هتل‌ های نزدیک مسجد نو شیراز

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به بافت‌های تاریخی شهرها علاقمند هستید، می‌توانید هتل‌ های شیراز را انتخاب کنید که علاوه‌بر نزدیک بودن به مسجد اتابکی شیراز، به سایر مکان‌های تاریخی نیز نزدیک هستند. شهر شیراز دارای بافت قدیمی است که هرکسی را شیفته خود می‌کند.

با مشاهده مسجد اتابکی شیراز (مسجد نو شیراز) شما به اصالت و قدمت آن پی خواهید برد. این مسجد به‌عنوان یک نماد مذهبی و فرهنگی در قلب این شهر باستانی شناخته می‌شود. شیراز هتل‌هایی با زیبایی معماری  و فرهنگی دارد که این زیبایی و خلقت معماری مسافران را به دوران گذشته می‌برد.

یکی از این هتل‌ها که در ادامه به ذکر آن خواهیم پرداخت، هتل زندیه شیراز است. فاصله این هتل تا مسجد نو حدود ۱ کیلومتر است. شما می‌توانید هم به صورت پیاده و هم با ماشین این مسیر را طی کنید. مسافت این هتل با مسجد حدود ۳ دقیقه است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی سایر هتل‌های نزدیک به این بنای تاریخی بپردازیم.

  • هتل ارم شیراز
  • هتل زندیه شیراز
  • هتل وکیل شیراز
  • هتل ارگ شیراز
  • هتل کوثر شیراز
  • هتل نیایش شیراز
  • هتل پارسیان شیراز
هتل‌ های نزدیک مسجد نو شیراز

مکان‌ های دیدنی اطراف مسجد نو شیراز

همان‌طور که بیان شد، شهر شیراز دارای قدمت بسیار و بافت تاریخی است. ساخت مسجد نو شهر شیراز به دوران اتابکان فارس باز می‌گردد و طبق روایت‌های تاریخی، اتابک سعد بن زنگی ساخت این مسجد را برای بهبود فرزندش نذر کرده است.  ساخت این مسجد حدود ۱۷ سال زمان برده است. در این‌جا قصد داریم به جاهای دیدنی شیراز نزدیک مسجد نو اشاره کنیم.

مکان‌ های دیدنی اطراف مسجد نو شیراز

ارزش گردشگری و هنری مسجد اتابکی شیراز

هم اکنون در مسجد نو کاشی‌کاری و کار هنری دیده نمی‌شود. بلکه پیشانی طاق‌های بزرگ همراه با کاشی کاری معرق به خط ثلث آذین شده است.  در حدود ۶۰ سال پیش به دلیل وجود چند درخت چنار، جایگاه مردم شیراز بوده است.

همچنین تنوره‌هایی در مسجد نو قرار داشت که کمک زیادی به جریان آب می‌کرد. اما همه این‌ها تخریب شدند. مسجد نو در دوره مشروطیت جایگاه گردهمایی آزادی‌خواهان بود. این مسجد در شیراز با تزئیناتی همچون طاق‌نماهای نماسازی شده زیبایی فراوانی دارد.

ایوان شمالی دارای طاق گهواره‌ای و نیم گنبد است که در دوره جدید با مصالح جدید بازسازی شده است. در طی سال‌های اخیر، اداره میراث فرهنگی و باستان شناسی، مرمت‌های ضروری را در این مسجد انجام داده‌‌اند تا بتوانند مانع تخریب این اثر شوند.

مسجد با ارزش اتابکی در سال ۱۳۱۰با شماره ۳۱ به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد. به دلیل بازسازی‌های متعددی که روی این بنا صورت گرفته است، نام این مسجد به نام مسجد نو نام گذاری شده است.

جمع بندی

معماری مسجد اتابکی شیراز(مسجد نو شیراز)، با به کارگیری فیروزه‌های آبی، تزئینات اصیل و… به یک شاهکار هنری تبدیل شده است. این مسجد دارای آرامش و احساس معنوی است. این بنای با ارزش در بافت قدیمی و در فاصله کمی با هتل زندیه قرار دارد که می‌توانید در آن مدت زیادی را فارغ از هرچیزی بگذرانید. این مسجد اثری تاریخی و ارزشمند است که به عنوان میراثی عظیم برای کشور ایران محسوب می‌شود. مردم ایران نیز باید سعی کنند از این میراث به خوبی محافظت نمایند؛ زیرا یادآور عظمت و شکوه گذشته ایران است.

سوالات متداول
کدام هتل‌ها به مسجد نو شیراز نزدیک هستند؟

هتل‌های زندیه شیراز، ارگ، وکیل و ارگ به این بنای تاریخی نزدیک هستند.

آیا در نزدیکی مسجد اتابکی شیراز مکان‌های دیدنی وجود دارد؟

حمام وکیل، ارگ کریم خان زند، بازار وکیل، خانه تاریخی زینت الملک و دیگر مکان‌های دیدنی در نزدیکی این بنا قرار گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شب‌ گردی در شیراز، تجربه‌ای خاص از دل تاریخ و فرهنگ

چهارشنبه 11 مهر 1403
اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و آرامش‌بخش در سفر به شیراز هستید، شب‌گردی در شیراز یکی از بهترین گزینه‌ها است. […]
شب‌گردی در شیراز، تجربه‌ای خاص از دل تاریخ و فرهنگ

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس