راهنمای نوروزی سفر به اصفهان: تمام آنچه که نیاز است هنگام سفر خود بدانید!

اصفهان، شهری تاریخی با موقعیت جغرافیایی خاص است و در این بهشت کوچک شما شاهد کلکسیونی از هنرهای زیبای معماری و آداب و رسوم مختلف مردم شیرین زبان اصفهان هستید. بهترین زمان برای سفر به اصفهان روزهای بهاری و تعطیلات نوروز است؛ زیرا شرایط آب و هوایی اصفهان در این بازه زمانی بسیار خنک و متعدل است. با سفر به اصفهان در ایام تعطیلات نوروز، می‌توانید از تمام جاذبه‌های گردشگری، مذهبی و تفریحی آن بازدید کنید. از جاذبه‌های گردشگری معروف اصفهان می‌توان به میدان نقش جهان، سی‌ و سه پل، پل خواجو، مجموعه گردشگری ناژوان و… اشاره کرد. در کنار توجه به جاهای دیدنی اصفهان، یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام سفر نوروزی خود مورد توجه قرار دهید، رزرو هتل اصفهان است. در ادامه بیشتر به موضوع راهنمای نوروزی سفر به اصفهان پرداخته ایم.

نمای زیبا از پل خواجو اصفهان

چرا عید نوروز به اصفهان سفر کنیم؟

اصفهان در فصل بهار آب و هوایی بسیار معتدل و خنک دارد؛ به همین دلیل اغلب گردشگران و توریست‌ها برای سفر تعطیلات نوروز خود، این شهر را انتخاب می‌کنند. بهار، بهترین موقعیت برای بازدید از باغ‌های اصفهان محسوب می‌شود. اگر قصد دارید تعطیلات نوروز خود را در اصفهان سپری کنید، باید بدانید که در روزهای اول سال نو بسیار شلوغ است. در فصل بهار شما می‌توانید از کلکسیون زیبایی اصفهان مانند انواع بناهای تاریخی، مساجد، جاذبه‌های گردشگری، بازارگردی و… در کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری اصفهان در نوروز

اصفهان آب و هوایی چهار فصل دارد؛ به همین دلیل در هر زمانی که به این شهر سفر کنید، می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید. در فصل بهار به‌دلیل شکوفه زدن درختان و آب و هوای معتدل، گردشگران می‌توانند به راحتی از زیبایی‌های شهر اصفهان بازدید کنند. در ادامه مطلب به معرفی محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای اصفهان خواهیم پرداخت که در فصل بهار نمای زیبایی از شهر اصفهان را به رخ می‌کشند.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان از محبوب‌ترین جاذبه‌های اصفهان محسوب می‌شود که قدمت آن به دوران شاه عباس اول بازمی‌گردد. این میدان توسط دو معمار برجسته به نام‌های استاد محمد رضا و علی اکبر طراحی شد. ظاهر این میدان به صورت مستطیل است که بیش از 560 متر طول و 160 متر عرض دارد. برای بازدید از تمام نقاط میدان نقش جهان، می‌توانید از درشکه‌های موجود در محل اجاره کنید. در میان این میدان بزرگ، حوض وسیعی قرار دارد که بااستفاده از آبنماهای مختلف، تزئین شده‌اند.

در اطراف این میدان جاذبه‌های تاریخی بسیاری همچون مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه، عمارت عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله دیده می‌شود. در واقع در یک ضلع میدان شما شاهد کاخی زیبا با نمای حیرت‌انگیز هستید و در دو ضلع دیگر آن بناهای مذهبی و حجره‌های مختلفی بنا شده‌اند. شما می‌توانید انواع سوغاتی و صنایع دستی شهر اصفهان را از حجره‌های میدان نقش جهان خریداری کنید.

  • آدرس میدان نقش جهان: اصفهان، دروازه دولت، انتهای خیابان سپه
  • زمان بازدید: تمام روزهای هفته
راهنمای نوروزی سفر به اصفهان - جاذبه‌های گردشگری اصفهان

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو یکی ‌دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان محسوب می‌شود که مساحتی بالغ بر 1800 متر دارد. سردر ورودی این کاخ حدیث معروف «انا مدینه‌ العلم و علی بابها» حک شده که نشان از ارادت بسیار شاه عباس اول به امام علی (ع) است. طبق ویژگی آکوستیکی فضای این کاخ، اگر در کنج‌های آن کلمه‌ای بگویید، فرد در کنج متقارن آن را خواهد شنید. کاخ عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان و مقابل مسجد شیخ لطف الله قرار دارد. در زمان‌های قدیم از نام‌های دیگری همچون دولت‌خانه مبارکه نقش جهان برای این کاخ زیبا استفاده می‌کردند. کاخ عالی قاپو در سال 15 دی 1310 به تاریخ ثبت ملی رسید.

  • آدرس کاخ عالی قاپو: شهر اصفهان، خیابان استانداری، ضلع غربی میدان نقش جهان، خیابان سپه
  • زمان بازدید: از شنبه الی جمعه از ساعت 9 صبح الی 6 عصر
  • تعطیلات: کاخ عالی قاپو در روزهای 21 ماه رمضان، 14 و 15 خرداد، 28 صفر و روز 9 و 10 عاشورا تعطیل است.
نمایی زیبا از کاخ عالی قاپوی اصفهان در میدان نقش جهان

سی و سه پل

سی و سه پل یا پل شاه عباسی از نمادهای زیبا و حیرت‌آور اصفهان شناخته می‌شود. در زمان شاه عباس در این مکان جشن‌های بسیاری برگزار می‌شد و صفویان ایام نوروز را به مدت هفت شبانه روز در این مکان جشن می‌گرفتند. در ایام نوروز سی و سه پل با چراغ‌های رنگی تزئین می‌شود که در شب نمای حیرت‌انگیزی را برای گردشگران فراهم می‌کند. از تفریحات سی و سه پل می‌توان به قدم زدن، قایق سواری، تماشای غروب، عکاسی و… اشاره کرد. این پل تاریخی 300 متر طول و 14 متر ارتفاع دارد که برای بازدید از آن حدود یک ساعت زمان نیاز دارید. از مراسمات تاریخی در این مکان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جشن آب پاشان: در 13 تیر بومیان شهر اصفهان روی همدیگر آب و گلاب می‌ریختند.
  • جشن نوروزی: در زمان پادشاهی صفوی ایام نوروز به مدت هفت شبانه‌روز در این مکان جشن می‌گرفتند.
  • مراسم خاج شویان: این مراسم مخصوص بومیان ارامنه اصفهان در زمان صفویه است.
  • آدرس: اصفهان، میدان انقلاب، سی و سه پل
  • زمان بازدید: تمام ایام هفته
سی و سه پل در شب

مجموعه گردشگری ناژوان

یکی‌ دیگر از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری شهر اصفهان که در فصل بهار باید از آن دیدن کرد، مجموعه گردشگری ناژوان است. در این مجموعه شما شاهد انواع پرندگان، باغ خزندگان، آکواریوم بزرگ اصفهان، تله سیژ، باغ‌های کشاورزی، دلفیناریوم، مسیرهای دوچرخه و… هستید. از بخش‌های مختلف این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باغ پرندگان با بیش از 130 گونه پرنده
  • باغ پروانه با بیش از 2200 گونه پروانه
  • تله‌سیژ به مسیری حدود 2000 متر
  • عکاسخانه
  • کافه تریا
  • انواع رستوران‌های سنتی و مدرن
    • آدرس: اصفهان، بزرگراه شهید حبیب اللهی، مجموعه تفریحی و گردشگری ناژوان
    • زمان بازدید: تمام ایام هفته

موزه های اصفهان

موزه‌های مختلفی در استان اصفهان دیده می‌شود که هر کدام از آن‌ها قدمت بالایی دارند و از لحاظ آثار باستانی جایگاه ویژه‌ای در میراث فرهنگی ایرانی دارند. از معروف‌ترین موزه‌های اصفهان می‌توان به کلیسای وانک و موزه موسیقی اشاره کرد. در موزه موسیقی شما شاهد انواع سازه‌های اصیل ایرانی هستید. در این موزه تاریخی بیش از 300 ساز ایرانی وجود که می‌توانید به عنوان یادگاری اقدام به خرید آن‌ها کنید. موزه کلیسای وانک جزء بزرگ‌ترین کلیساهای اصفهان شناخته می‌شود که در بخشی از آن کتابخانه‌ای بزرگ با اسناد تاریخی جمع‌آوری شده است.

نمای زیبا از موزه اصفهان

خانه های تاریخی اصفهان

از دیگر اماکن دیدنی شهر زیبای اصفهان که حتما باید از آن دیدن کنید، خانه های تاریخی اصفهان هستند. این خانه ها که یادگاری از گذشته ایران هستد، امروزه بازسازی شده است و مورد توجه بسیاری از گردشگران این شهر در تمامی ایام قرار می گیرند. خانه تاریخی دهدشتی، خانه تاریخی انگورستان، خانه تاریخی شیخ الاسلام و … از نمونه های دیدنی این خانه های تاریخی شناخته می شوند.

هتل های اصفهان

یکی از گزینه‌های مهم هنگام سفر به نقش جهان در تعطیلات، رزرو اقامت برای استراحت است. شهر اصفهان دارای هتل‌های فراوانی است که امکانات و خدمات ویژه‌ای را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. بهترین هتل‌ های اصفهان از نظر خدمات‌رسانی به شرح زیر هستند:

  • هتل عباسی اصفهان: هتل عباسی توسط دستور سلطان حسین صفوی در 300 سال قبل در خیابان زیبای چهارباغ ساخته شد. این هتل دارای 225 اتاق، پارکینگ سرپوشیده، چای‌خانه، 2 سالن رستوران با منوهای متنوع، استخر، فروشگاه، کافی‌شاپ و… است.
  • هتل کوثر اصفهان: هتل کوثر جزء هتل‌های 5 ستاره اصفهان محسوب می‌شود که امکانات فراوانی همانند فضای سبز، سالن ورزشی، صرافی، آتلیه، رستوران و… را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این هتل دارای 225 اتاق با متراژهای مختلفی است.
  • هتل پیروزی اصفهان: هتل پیروزی یکی از بهترین هتل های اصفهان از نظر مسافران است که موقعیت مکانی خوب آن باعث شده، گردشگران بسیاری برای اقامت خود این هتل 4 ستاره را انتخاب کنند. این هتل دارای 95 اتاق مجهز است که از نظر قیمت و خدمات رفاهی بسیار مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت هستند.
اقامت در اصفهان در نوروز

شکم گردی در اصفهان

یکی از تفریحات جذاب اصفهان، چشیدن طعم و مزه غذاهای سنتی آن است. در این شهر رستوران‎‌های مختلفی وجود دارد که انواع غذاهای سنتی ایرانی و محلی اصفهان را طبخ می‌کنند. در ادامه به معرفی بهترین رستوران‌های اصفهان خواهیم پرداخت.

  • رستوران سنتی نقش جهان: این رستوران دارای دو فضای باز و بسته است که انواع غذاهای ایرانی اصیل، غذاهای دریایی و بین‌المللی را با استفاده از بهترین مواد اولیه به مشتریان عرضه می‌کند. فضای سنتی این رستوران جلوه زیبایی به بنای آن داده است.
  • رستوران خوان گستر: این رستوران در دسته رستوران‌های سنتی اصفهان محسوب می‌شود که دکوراسیون آن براساس سبک مینیمال است. در این رستوران می‌توانید از منوی متنوع غذاهای ایرانی و بین‌المللی، غذای خود را انتخاب کنید.
غذاهای محلی اصفهان

سوالات متداول

آب و هوای اصفهان در فصل بهار چگونه است؟

فصل بهار، بهترین زمان برای بازدید از شهر زیبای اصفهان است؛ زیرا آب و هوا بسیار معتدل و خنک است.

جاذبه‌های گردشگری اصفهان به چند گروه تقسیم می‌شوند؟

جاذبه‌های گردشگری این شهر شامل انواع موزه‌ها، پارک‌ها، بناهای تاریخی، پل‌ها، مساجد، بازارهای تاریخی و… می‌شود.

در سفر به اصفهان در تعطیلات نوروزی از کدام جاذبه‌ها بازدید کنیم؟

منارجنبان، کاخ چهل ستون، باغ بهادران، میدان نقش جهان، سی و سه پل، پل خواجو، کلیساها و… از زیباترین و بهترین جاذبه‌های این شهر در نوروز هستند.

بهترین هتل‌های اصفهان برای اقامت در تعطیلات نوروز کدامند؟

هتل عباسی، هتل پیروزی و هتل کوثر از بهترین هتل‌های اصفهان برای اقامت در نوروز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هتل های استخردار اصفهان: مقصدی برای اقامتی آرامش بخش

سه‌شنبه 17 بهمن 1402
سوال خیلی از مسافران این است که کدام یک از هتل های اصفهان از امکاناتی همچون استخر و مجموعه آبی […]
هتل های استخردار اصفهان: هتل پارسیان کوثر اصفهان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس