سرای مشیر شیراز، بازاری تاریخی با جلوه‌های هنر ایرانی

اگر به بازارهای قدیمی علاقه دارید و می‌خواهید معماری آنها را از نزدیک ببینید، می‌توانید سفری به شیراز داشته باشید. شهر شعر و ادب ایران در کنار همه زیبایی‌های خودش، جاهای تاریخی زیادی نیز دارد. سرای مشیر یکی از خانه های تاریخی شیراز است که در تقاطع خیابان طالقانی و لطفعلی خان زند واقع شده است.

نام دیگر این بازار سرای گلشن و بانی اصلی آن میرزا حسن خان مشیرالملک است. عتیقه فروشی‌ها و نقره فروشی‌های این بازار زبانزد خاص و عام بوده و شما نیز می‌توانید نیازهای خود را در این زمینه از این بازار برطرف کنید. بیایید باهم سری به این بازار بزنیم و اطلاعات مفیدی در مورد آن باهم مرور کنیم.

سرای مشیر شیراز

سرای مشیر شیراز کجاست ؟

سرای مشیر واقع در ضلع جنوب شرقی بازار وکیل و در قسمت مجاورت درب خروجی این بازار است. به عبارتی دیگر، آدرس دقیق این سرا به شرح زیر است:

  • آدرس سرای مشیر شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز

نحوه دسترسی به سرای مشیر شیراز

جهت دسترسی بهتر به سرای مشیر شیراز، شما می‌توانید از سه طریق تاکسی، مترو و اتوبوس‌های شهری به خیابان لطفعلی خان زند رفته و از آنجا به سمت سرای مشیر بروید. لازم به ذکر است که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مکان، ایستگاه مترو وکیل الرعایا ورودی شمالی است. از این طریق می‌توانید دسترسی راحت‌تری با وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشید.

ساعت کار سرای مشیر شیراز

اغلب مغازه‌های این سرا از ساعت ۹ صبح فعالیت خود را آغاز و تا ساعت ۲۱:۰۰ ادامه می‌دهند. لازم به ذکر است که این سرا در ایام تعطیلات رسمی و جمعه، فعالیتی ندارد.

ساعت کاری سرای مشیر شیراز

قیمت بلیط سرای مشیر شیراز

 شاید برای شما نیز سوال باشد که هزینه ورود به سرای مشیر شهر شیراز چقدر است ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بازدید از این بنای تاریخی برای عموم افراد رایگان است و شما می‌توانید با بازدید از مغازه‌های این سرا، خرید کنید.

بهترین زمان بازدید از سرای مشیر شیراز

شما می‌توانید در هر فصلی از سال، از این سرا دیدن کنید. از این رو به صورت کلی باید گفت که فصل و زمان خاصی برای بازدید از سرای مشیر پیشنهاد نمی‌شود، بلکه هر زمان که شرایط مهیا بود می‌توانید به این شهر تاریخی سفر کرده و از مکان‌های قدیمی آن از جمله سرای مشیر، بازدید کنید.

تاریخچه سرای مشیر شیراز

 همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، ابوالحسن مشیر الملک  دستور احداث این بنای تاریخی را در ضلع جنوبی بازار وکیل صادر کرده است. قدمت این بنا به زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار بر می‌گردد. امروزه مغازه‌های سرای مشیر در اختیار سازمان حج و اوقاف است. از این رو افرادی که در این سرا مغازه دارند، به صورت سرقفلی این مغازه‌ها را اجاره کرده‌اند.

تاریخچه سرای مشیر شیراز

بازار سرای مشیر شیراز

اگر اهل بازارگردی هستید و می‌خواهید سوغاتی شیراز خاصی برای دوستان و عزیزان خود تهیه کنید، می‌توانید به بازار سرای مشیر شیراز نیز سر بزنید. در این بازار اجناس مختلفی نظیر گلاب، پارچه‌های رنگین، صنایع دستی شیراز و… عرضه می‌شود و برای راحتی دسترسی گردشگران سعی شده تا در هر بخش از آن، محصولات مشخصی عرضه شود.

عتیقه فروشی سرای مشیر شیراز

اگر قصد سفر به شهر شیراز و بازدید از سرای مشیر را دارید، در ابتدا بهتر است بگوییم که در این سرا قفسه‌های عتیقه فروشی بسیاری را مشاهده خواهید کرد که این عتیقه‌ها نه تنها ارزش دیدن را دارند، بلکه ارزش خریدن را نیز دارند. از این رو اگر شما نیز جزء افرادی هستید که علاقه بسیاری به عتیقه‌جات دارید، این غرفه‌ها مناسب شما است. تا بتوانید به عنوان سوغاتی شهر شیراز برای خود یا دوستان و آشنایان تهیه کنید.

عتیقه فروشی سرای مشیر شیراز

نقره فروشی سرای مشیر شیراز

در بسیاری از غرفه‌های سرای مشیر، اجناسی از جمله زیور آلات، شمعدان و… وجود دارد که از جنس نقره هستند. اگر علاقمند به نقره‌جات هستید، حتما از این غرفه‌ها دیدن کنید و برای خود یا اقوام از این اجناس خرید کنید.

نقره فروشی سرای مشیر شیراز

مکان‌های دیدنی اطراف سرای مشیر شیراز

شهر شیراز از لحاظ قدیمی بودن به اندازه‌‌ای زیبا است که حتما ارزش دارد که از تک تک مکان‌ های تاریخی آن را در زمان مناسب بازدید کنید. اگر تصمیم دارید به سرای مشیر این شهر سفر کرده و از آن بازدید کنید، ما به شما مکان‌های اطراف این سرا را نیز معرفی می‌کنیم تا بتوانید علاوه بر سرای مشیر، از این مکان‌ها نیز دیدن کنید. از این رو برای شناخت جاهای دیدنی شیراز در ادامه با ما همراه باشید.

بازار وکیل

  • آدرس بازار وکیل: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری
  • فاصله تا سرای مشیر: 1.2 کیلومتر(7 دقیقه)

بازار روح الله

  • آدرس: استان فارس، شیراز، محله بازار شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، سه راه احمدی
  • فاصله تا سرای مشیر: 750 متر (4 دقیقه)

مسجد شاهچراغ

  • آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی
  • فاصله تا سرای مشیر: 2.0 کیلومتر (9 دقیقه)

ارگ کریم خان زند

  • آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، ابتدای خیابان کریم خان زند، نبش میدان شهرداری
  • فاصله تا سرای مشیر: 2.4 کیلومتر(13 دقیقه)

موزه پارس

  • آدرس: ایران، استان فارس، شهر شیراز، میدان شهدا، خیابان زند
  • فاصله تا سرای مشیر: 1.2 کیلومتر( 7 دقیقه)
مکان‌های دیدنی اطراف سرای مشیر شیراز

هتل ‌های نزدیک سرای مشیر شیراز

پس از یک روز گردش و تفریح در شهر تاریخی شیراز، قطعا کلی خسته شده‌اید و به دنبال رزرو یک اقامتگاه مناسب هستید. ما در این‌جا تصمیم داریم به ذکر تعدادی از هتل‌ های شیراز نزدیک به سرای مشیر شهر بپردازیم تا بتوانید از این طریق به رزرو اقامتگاه مورد نظر خود بپردازید. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از سرای مشیر دیدن کنید، هتلی را انتخاب کنید که در نزدیکی همین سرا باشد. اگر به دنبال این‌ هتل‌ها هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

هتل زندیه شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان هجرت، پشت ارگ کریم‌خان
  • شروع قیمت از : 4,391,000 تومان
  • فاصله تا سرای مشیر: 1.5 کیلومتر(7 دقیقه)

هتل درباری شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان شهید دستغیب، رو به رو آرامگاه بی بی دختران، کوچه ۴، پلاک ۱۴
  • شروع قیمت از: 1,190,000 تومان
  • فاصله تا سرای مشیر: 2.5 کیلومتر (12 دقیقه)

هتل ساسان شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان زند، خیابان انوری
  • شروع قیمت از: 368,000 تومان
  • فاصله تا سرای مشیر: 3.2 کیلومتر (16 دقیقه)

هتل حافظ شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان فردوسی ، چهارراه پارکینگ ، به سمت خیابان هجرت، اولین کوچه سمت چپ
  • شروع قیمت از: 900,000 تومان
  • فاصله تا سرای مشیر: 1.1 کیلومتر (6 دقیقه)
هتل ‌های نزدیک سرای مشیر شیراز

رزرو هتل های از های هتل

اگر به دنبال رزرو اقامت‌گاهی مناسب هستید، ما به شما سایت های هتل را معرفی می‌کنیم. اگر تصمیم دارید از این سرا دیدن کنید، ما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از سفر به شهر شیراز، حتما به رزرو هتل خود از طریق سایت های هتل اقدام نمایید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید از طریق سایت های هتل، به رزرو هتل‌های خارج از کشور نیز اقدام کنید.

سوالات متداول

سرای مشیر شیراز کجاست؟

سرای مشیر شیراز که یکی از بخش های تاریخی و مهم استان فارس محسوب می‌شود در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی واقع شده است.

ساعت بازدید از سرای مشیر شهر شیراز چه ساعاتی است؟

همان‌طور که در مقاله ذکر شد، ساعت بازدید از سرای مشیر از ساعت ۹ صبح الی ۲۱:۰۰ شب است.

چه صنایعی در سرای مشیر شیراز به فروش می‌رسند؟

در این بازا بزرگ، اقلام بسیاری به فروش می‎‌رسند که از جمله مهم ترین فعالیت های آن میتوان به مواردی همچون قلم زنی، حکاکی روی طلا، حکاکی روی مس، گبه بافی، معرق و خاتم سازی اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مراکز خرید تهران

یکشنبه 29 مهر 1403
اگر به خرید علاقه‌ مند هستید و به دنبال محصولات اورجینال و با کیفیت هستید، سفر به تهران می‌تواند گزینه‌ […]
مراکز خرید تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس