موزه موسیقی شیراز: روایت آواها و نواها

یکی از شهرهای ایران که دارای جاذبه‌های گردشگری زیبا و بی‌نظیر است، شهر شیراز است. شیراز در کنار طبیعت بکر و زیبا به‌ویژه در فصل بهار، دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است. وجود این اماکن گردشی و تاریخی در شهر شیراز باعث شده که هر ساله افراد بسیاری خواهان سفر به این شهر تاریخی و زیبا باشند.

در میان اماکن و آثار تاریخی بسیار این شهر، موزه موسیقی شیراز یکی از آثاری است که علاقه‌مندان به هنر و موسیقی از آن بازدید می‌کنند. این موزه  که در خانه منطقی نژاد قرار دارد، در کنار چهره‌های مشهور عرصه موسیقی، انواع آلات موسیقی و کارگاه تولید این ابزار را در خود جای‌داده است.

موزه موسیقی شیراز

موزه موسیقی شیراز کجاست؟

این خانه تاریخی زیبا در شیراز در یک محله اعیان‌نشین قدیمی، میدان شاه چراغ واقع شده که دسترسی بسیار آسانی به حرم شاه‌چراغ دارد. این ساختمان تاریخی که در زمان خود جاه و جلال بسیاری داشته، با همان زیبایی اکنون پذیرایی بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به موسیقی و هنر است.

  • آدرس موزه موسیقی شیراز: شیراز، میدان شاه‌چراغ، پشت مسجدشاه، خانه تاریخی منطقی نژاد (موزه موسیقی شیراز)

مسیرهای دسترسی به خانه منطقی نژاد (موزه موسیقی شیراز)

  •  با مترو : نزدیک‌ترین ایستگاه به این مکان تاریخی، ایستگاه زندیه ورودی جنوبی(وکیل) است که باید به خط 1 مترو سوار شوید. پس از پیاده شدن باید خودتان را به سه‌راهی نمازی برسانید و از سمت چپ به سمت موزه موسیقی حرکت کنید.
  • با اتوبوس : پایانه شهید دستغیب نزدیک‌ترین ایستگاه به خانه منطقی نژاد است. خطوط زیادی از این پایانه می‌گذرد و در هر کجای شهر که باشید می‌توانید از طریق این وسایل حمل ونقل خودتان را به این موزه برسانید.
  • با ماشین شخصی : با توجه به موقعیت اقامتگاه خود می‌توانید از مسیرهای مختلف به سمت موزه حرکت کنید.

ساعت کار موزه موسیقی شیراز

گردشگران و میهمانان علاقه‌مند به آثار تاریخی و هنری شهر شیراز، می‌توانند برای بازدید از موزه موسیقی در ایام هفته به جز روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی به این مجموعه مراجعه نمایند. ساعت کار موزه‌های شیراز شاید کمی متفاوت باشد، اما به طور معمول از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب خدمات لازم را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند.

  • بهترین زمان بازدید از موزه موسیقی شیراز

بهترین زمان و فصل بازدید از این مجموعه به‌عکس تصور افراد، فصل پاییز است که باوجود درختان داخل حیاط، این محیط به یک فضای زیبا و رؤیایی تبدیل می‌شود.

  • هزینه بلیت موزه ی موسیقی شیراز

در مورد قیمت بلیت موزه موسیقی شیراز باید بگوییم، این نرخ برای گردشگران داخلی و خارجی با قیمتی متفاوت خواهد بود. هزینه بازدید از این مجموعه برای گردشگران داخلی حدود ۵ هزار تومان است. این در حالی است که این نرخ برای بازدید گردشگران خارجی حدود ۵۰ هزار تومان عنوان شده است.

آشنایی با موزه موسیقی شیراز

خانه منطقی نژادی از بناهای بسیار زیبا شهر شیراز است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این موزه که شامل قسمت‌های مختلفی همچون بخش‌های شاه‌نشین، اتاق‌ها، مهمان‌خانه و… است جزو آثار ملی ایران بوده که سالانه پذیرای گردشگران و میهمانان بسیاری است. این خانه قجری زیبا دارای تزیینات زیبا و بی‌نظیری است.

دریچه‌های مشبک چوبی که به‌صورت ارسی با شیشه‌های رنگی ساخته شده، در کنار درهای منبت‌کاری‌شده و گچ‌بری‌های متنوع خالق فضایی زیبا  با معماری ایران است. طاق‌های مقرنس‌کاری شده، نقاشی‌های گل‌وبوته، اتاق آینه‌کاری و… همه‌وهمه نشان از هنر هنرمندان و معماران ایرانی در ساخت این بنا دارد. این خانه تاریخی در شیراز که در حال حاضر با نام موزه موسیقی شیراز شناخته می‌شود، در سال ۱۳۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بخش ‌های مختلف خانه منطقی نژاد (موزه موسیقی شیراز)

این مکان تاریخی به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز، در گذشته مکانی برای اتفاقات و رویدادهای مهم بوده است. به همین دلیل شاهد بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی در این خانه تاریخی هستیم.

  • شاه نشینن

قسمت شاه‌نشینی این بنا در ضلع جنوبی شامل دو اتاق است. یکی از اتاق‌ها که در آن بادگیر تعبیه شده، با سقفی نقاشی شده زیبایی چشم‌نواز را ایجاد کرده است. این در حالی است که اتاق دیگری این شاه‌نشین با سقفی گچ‌بری شده که دارای شومینه است، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

  • اندرونی

ضلع غربی و شرقی خانه منطقی نژاد نیز به اتاق‌ها و بخش‌های اندرونی اختصاص دارد.

  • موزه موسیقی شیراز

این بخش مجموعه شامل اتاق‌های شنیداری، دیداری، آرشیو صوتی، تصویری‌، گالری ساز، گالری اسناد دست‌نوشته‌های اساتید موسیقی، کارگاه ساخت سازهای سنتی، تالار موسیقی

  • اتاق باروک

در این موزه یک اتاق را مشاهده خواهید کرد که به شیوه باروک تزیین و گچ‌بری شده است.

بخش ‌های مختلف خانه منطقی نژاد (موزه موسیقی شیراز)

آثار نگهداری شده در موزه موسیقی شیراز

همان‌طور که در بخش قبل مطالعه فرمودید این بنای قجری تاریخی شامل بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی است.

مشاهیر

یکی از اتاق‌های این مجموعه زیبا و تاریخی که به سبک باروک تزیین شده، تصاویری از آهنگ‌سازان و نوازندگان مشهور جهان را در خود جای‌داده است. در کنار هر یک از این تصاویر به بیان مختصری از زندگی‌نامه آنها پرداخته شده تا بازدیدکنندگان بتوانند اطلاعات بیشتری را نسبت به این اشخاص کسب نمایند.

آلات موسیقی

چند اتاق دیگر در موزه موسیقی شیراز به قرارگیری سازهای مختلف اختصاص پیدا کرده است.

استودیو آموزشی

در کنار این موارد یک استودیو موسیقی هم به بخش مهم این مجموعه تبدیل شده که دوره‌های آموزشی را به افراد علاقه‌مند ارائه می‌کند.

مخزن صوتی

قسمت جذاب این موزه مربوط به مخزن صوتی آن است که بیش از ۲۰۰۰ ساعت موسیقی در آن گنجانده شده است. بازدیدکنندگان از این بخش قادر هستند در کابین‌های مجهز مطابق باسلیقه خود به موسیقی موردعلاقه خود گوش دهند. ۴۰ کابین تعبیه شده در این بخش به سیستم‌های شنیداری و مانیتور مجهز است تا بازدیدکنندگان بتوانند راحت‌تر از این بخش استفاده کنند.

آثار نگهداری شده در موزه موسیقی شیراز

هتل ‌های اطراف موزه موسیقی شیراز

برای اطلاع گردشگرانی که شهر شیراز را به‌عنوان مقصد سفر تاریخی و سیاحتی خود انتخاب نموده‌اند، باید عنوان کنیم در نزدیکی موزه موسیقی شیراز امکان اقامت در مجموعه‌های رفاهی این شهر وجود دارد. علاوه بر اقامت در هتل و اقامتگاه‌های سنتی قادر به بازدید از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این مجموعه هستید:

  • هتل وکیل شیراز: این هتل سه ستاره حدود ۴۱۸.۶ متر با موزه موسیقی فاصله دارد.
  • هتل سعدی شیراز: این مجموعه اقامتی که در فاصله ۵۹۸.۹ متری این خانه تاریخی واقع شده، به‌عنوان یکی از هتل‌های چهارستاره شهر شیراز شناخته می‌شود.
  • هتل نصیرالملک: از دیگر هتل‌های دوستاره که حدود ۷۵۳.۴ متر با موزه موسیقی فاصله دارد، این مجموعه اقامتی است.
  • هتل بین‌الحرمین: یکی از هتل‌هایی که حدود ۷۸۰.۶ متر با موزه موسیقی شیراز فاصله داشته و به جاذبه‌های گردشگری نیز دسترسی دارد، هتل بین الحرمین شیراز از هتل های 3 ستاره شیراز است.
  • حرم شاه‌چراغ: زائران حرم شاه‌چراغ  می‌توانند پس از زیارت این حرم شریف، از خانه تاریخی منطقی نژاد که در حال حاضر موزه موسیقی شیراز است بازدید نمایند. این مجموعه در مجاورت شاه‌چراغ قرار دارد.
هتل ‌های اطراف موزه موسیقی شیراز

جاهای دیدنی نزدیک موزه موسیقی شیراز

  • موزه هنر مشکین فام: موزه هنر مشکین فام شیراز که با نام موزه هنرهای تجسمی نیز شناخته می‌شود، حدود ۵۵۰ متر با موزه موسیقی شیراز فاصله داشته که می‌توان با پیاده‌روی کوتاه چنددقیقه‌ای به آن رسید.
  • مسجد نصیرالملک: این مسجد که با معماری زیبا و چشم‌نواز دارای شهرت جهانی است، حدود ۱.۶ کیلومتر با موزه موسیقی فاصله دارد. برای بازدید از این جای که به نام مسجد صورتی نیز شهرت دارد، با چند دقیقه رانندگی و یا یک پیاده‌روی حدود بیست‌دقیقه‌ای می‌توان با ابن محل رسید.
  • بازار وکیل شیراز: این بازار که جزو یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی شهر شیراز محسوب می‌شود، حدود ۱.۲ کیلومتر با موزه موسیقی فاصله دارد. شما می‌توانید با پنج دقیقه رانندگی و یا بیست دقیقه پیاده‌روی از این جاذبه تاریخی با معماری بی‌نظیر و اجناس خاص دیدن فرمایید.

کلام پایانی

یکی از جاذبه‌های تاریخی و هنری شهر شیراز، موزه موسیقی شیراز است. خانه تاریخی منطقی نژاد که در سال ۱۳۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، در حال حاضر به موزه موسیقی شیراز تبدیل شده است. قسمت شاه‌نشین این مجموعه که دارای دو اتاق با معماری خاص و زیبا است، در ضلع جنوبی این باغ قرار گرفته. سایر اتاق‌ها و بخش‌های اندرونی این خانه تاریخی قجری نیز در ضلع غربی و شرقی این بنا قرار دارد.

 یکی از اتاق‌های این مجموعه که با سبک باروک تزیین شده، محل قرارگیری تصاویر آهنگ‌سازان و نوازندگان مشهور جهان با درج خلاصه‌ای از زندگی‌نامه آنها است. جذاب‌ترین بخش این موزه مربوط به مخزن صوتی آن است که بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از کابین‌های مجزا از بین ۲۰۰۰ ساعت موسیقی مختلف این مخزن، موسیقی موردعلاقه خود را گوش دهند.

سؤالات متداول
موزه موسیقی شیراز در کجا واقع شده و هزینه بلیت این مجموعه چقدر است؟

استان فارس، شهر زیبای شیراز، میدان شاه‌چراغ، پشت مسجدشاه، خانه تاریخی منطقی نژاد (موزه موسیقی شیراز)

ساعت فعالیت و بهترین زمان بازدید از این موزه چه موقع است؟

ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب زمان بازدید از این مجموعه تاریخی است. بهترین زمان و فصل بازدید از این مجموعه به‌عکس تصور افراد فصل پاییز است.

هتل‌ها و جاذبه‌های نزدیک به این مجموعه تاریخی کدام است؟

هتل وکیل شیراز- هتل سعدی شیراز- هتل نصیرالملک- حرم شاه‌چراغ- موزه هنر مشکین فام- هتل بین‌الحرمین- بازار وکیل شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

منطقه حفاظت شده ورجین تهران

پنج‌شنبه 12 مهر 1403
منطقه حفاظت شده ورجین تهران یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی پایتخت کشور ما محسوب می‌شود که در منطقه […]
منطقه حفاظت شده ورجین تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس