بوم‌گردی و اقامتگاه ها در ایران

بوم‌گردی و رزرو اقامتگاه ها در ایران، سال‌ها مورد توجه قرار گرفته و با ایجاد بستر های مناسب، گردشگری به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده است این روز‌ها امکانات بسیاری برای متقاضیان سفر در داخل کشور ایجاد شده است. از مهمترین این امکانات می‌توان به ایجاد انواع اقامتگاه ها برای سکونت مسافران اشاره کرد که در مدل های گوناگون آماده ارائه خدمات به مسافران هستند.منظور از انواع اقامتگاه‌ها تنوع بالای آن‌ها در مسائلی از قبیل هزینه، طراحی، کاربری، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی است.

بوم‌گردی و اقامتگاه ها در ایران

تاریخچه بوم گردی

بوم‌گردی به دهه ۷۰ میلادی برمی‌گردد که در آن دوره تقاضای سفر افزایش یافت و مردم علاقه شدیدی به گردش در طبیعت پیدا کردند. در آن دوره چند سازمان و شرکت شروع به ساماندهی و برنامه‌ریزی تورهایی به سبک اکوتوریسم کردند. بوم‌گردی یک نوع سبک سفر ابتدا در کشورهای اروپایی رواج پیدا کرد و بعد از آن در سایر نقاط دنیا گسترش یافت.در اصل این کلمه در سال 1990 به وجود آمد تا اقامتگاهی را توصیف کند که با بقیه اقامتگاه‌ها از نظر طریقه ساخته شدن و یا نوع فعالیت خود تفکیک می‌شود. یکی از افراد موثر در رواج بوم‌گردی پروفسور مارتا هانی (Martha D. Honey, PhD) بود که مرکز توریسم مسئولانه را راه‌اندازی کرد.

تاریخچه بوم گردی

بوم گرد کیست؟

بوم گرد یا اکوتوریست کسی است که ضمن بازدید از یک منطقه، جاذبه و پتانسیل گردشگری بر ساختار محیط کمترین اثر منفی را بگذارد. این فرد خود را نسبت به محیطی که در آن قرار می گیرد، مسئول می داند و الگوی زیستی منطقه را حفظ می کند. اغلب این تعریف شامل افرادی می شود که علاقه مند به طبیعت گردی هستند.

بوم گرد کیست؟

تعریف بوم گردی

طبق تعریف انجمن بین‌المللی اکوتوریسم‌، بوم گردی مبتنی بر سه ویژگی حفظ منابع طبیعی (Conservation)، ارتباط با مردم بومی (Communities) و انتقال مفاهیم (Interpretation) است. فایده‌های بوم گردی باید برای هر دو طرف آن یعنی بوم گرد و میزبان باشد.


اصول بوم گردی بر چه پایه ای است:

  • تاثیرگذاری خیلی کم در محیط و جامعه
  • ایجاد آگاهی و احترام نسبت به محیط و فرهنگ
  • ایجاد حس خوب برای میزبان و مهمان
  • حمایت مستقیم از حافظان محیط زیست
  • درآمد‌زایی برای میزبان و کسب و کارهای محلی
  • انتقال تجربه، فرهنگ و مفاهیم میزبان و میهمان به یکدیگر
  • طراحی، ساخت و اجرای امکانات با کمترین تاثیرگذاری در محیط
  • آشنایی با باورها و عقاید جوامع محلی

تعریف اقامتگاه بوم‌ گردی

  1. اقامتگاه بوم گردی به معنای محل اقامت مسافر است ولی منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه
  2. اقامتگاه های بوم گردی بیشتر توسط اهالی محلی اداره می‌شود، در واقع این افراد برای میهمانان توریست خود جایی آرامش‌بخش را مثل محل زندگی خودشان در نظر گرفته‌اند و به زیبایی اتاق‌ها و نمای بیرونی آن را با دکوراسیونی سنتی تزیین کرده‌اند تا خاطراتی خوش را برای میهمانان خود فراهم آورند.
  3. در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تاسیس شده
  4. بومیان هر منطقه جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهم تر از آن فرهنگ منطقه خودشان دست به ساخت چنین اقامت گاه هایی می‌زنند.
  5. مسئله مهمی که در این اقامتگاه ها همیشه وجود دارد شیوه زندگی در آن هاست. مالکان اقامت اصرار به داشتن یک سبک سنتی در اقامتگاه ها دارند چرا که این نکته مهمترین تمایز آن ها با هتل های چند ستاره است و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.
  6. تمام این اقامتگاه ها با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی هر منطقه و افزایش ورود گردشگران به آن نواحی ساخته شده است.
  7. تمام این اقامتگاه ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و ملزم به رعایت یک سری ضوابط و مقررات برای راحتی و آسایش شما گردشگران هستند.
  8. میتوانید غذاهایی سنتی و قدیمی را نوش جان کنید که برای میل کردن آن در ظرف‌های مخصوص محلی برایتان غذایی لذیذ را می‌آورند تا از چشیدن طعم متفاوت غذا لذت ببرید.
 اقامتگاه بوم‌ گردی

مشخصات اقامتگاه‌های بوم گردی

  • این نوع اقامتگاه در یک ناحیه طبیعی واقع شده و یا در یک ناحیه شهری نزدیک منطقه طبیعی قرار گرفته تا به راحتی تحت تأثیر یک شهر، سر و صدا، ترافیک و یا آلودگی آن شهر قرار نگیرد.
  • این اقامتگاه‌ها معمولاً کوچک بوده و دارای اتاق‌هایی کم‌تر از 30 عدد می‌باشد.
  • اقامتگاه‌های بوم گردی از سیستم‌هایی استفاده می‌کند که محیط زیست را از آلودگی حفظ نماید.
  • این اقامتگاه‌های معمولاً دارای سیستم‌های حفظ انرژی و تکنولوژی بازیافت انرژی می‌باشند.
  • این اقامتگاه‌ها، کتاب‌ها، پوسترها، نقشه‌ها، عکس‌ها و یا راه‌های دیگری برای مطلع ساختن مهمان‌ها و بازدیدکنندگان در مورد بیولوژی ناحیه، فراهم می‌آورند.
  • این اقامتگاه‌ها افراد محلی را با حقوق‌های مناسب استخدام می‌کند.
  • این اقامتگاه‌ها به مطلع ساختن مهمانان، کارکنان و بازدیدکنندگان در مورد ارزش و اهمیت یک اکوسیستم سالم کمک کرده و چگونگی لذت بردن از ناحیه بدون ضربه زدن به آن را توصیف می‌کند.
حس اقامتگاه های بوم گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تپه حصار دامغان جاذبه ای تاریخی

یکشنبه 25 خرداد 1399
تپه حصار دامغان یک محوطه باستانی در دو کیلومتری و جنوب شرقی دامغان و در استان سمنان قرار دارد. و […]
تپه حصار دامغان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس