راهنمای سفر به یزد + آدرس و مسیر دسترسی

همه ما می‌دانیم که یزد دارای آثار باستانی حیرت‌آور بسیاری است که ارزش دیدن دارند. برای سفر به یزد می‌بایست به مواردی نظیر آب و هوا، اقامت، وسایل حمل و نقل شهری و همچنین هزینه سفر دقت کرد. سبک و سنگین کردن این موارد می‌تواند اقامت در یزد را مفرح‌تر کرده و با آرامش بیشتری پیش رفت. برای سفر به این نقطه از فلات مرکزی ایران می‌توانید مسیر هوایی سریع یا مسیر زمینی لذت‌بخش را انتخاب کنید؛ چراکه دسترسی به یزد از همه‌ این راه‌ها امکان‌پذیر است.

معرفی شهر یزد

یزد را با معماری‌های خشتی، آب انبار‌های متعدد و قنات‌های منحصربه‌فردش می‌شناسیم. این شهر، در مرکز فلات ایران استقرار پیدا کرده و بیش از 20 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو دارد. قدمت این شهر از دوره ایلخانی است و شواهدی از زندگی آن‌ها در یزد وجود دارد. مردم یزد، فرهیخته، شاعر و هنرمند هستند و توانسته‌اند به‌ خوبی از آن در برابر آلودگی‌های زیست محیطی حفاظت کنند. شاید برایتان جالب باشد که به دلیل حمل لبنیات با دوچرخه، این شهر به شهر دوچرخه‌ها نیز معروف است.

نمای محوطه باغ دولت آباد یزد

آب و هوای یزد

شهر یزد در مرکز ایران و در کنار کوه‌های بلندی مانند شیرکوه، مهریز و خرانق واقع است. وجود کوه‌ها باعث شده که میزان ورود ابرهای بارانی به این دشت کمتر شده و آب و هوایی گرم و خشک داشته باشد. تابستان‌های یزد طولانی و گرم و زمستان‌‌‌های آن سرد و خشک است. این شهر به شهر بادها و بادگیرها معروف است و صدای باد از فراز مناره‌ها و بادگیرهای آن به گوش می‌رسد. رکورد بیش‌ترین تغییرات آب و هوایی در طول سال و حتی در طول روز به این شهر می‌رسد. حیرت‌انگیز است که ممکن است در یک روز تابستانی گرم و طاقت فرسا، شبی سرد با نسیم‌های خنک را تجربه کنید.

آداب و رسوم مردم یزد

در شهر یزد بیشتر مردم شیعه 12 امامی هستند، در این بین برخی از افراد و گروه های زرتشتیان هم نیز وجود دارد. مردم یزد به زبان پارسی و لحجه شیرین یزدی و زرتشتیان هم به زبان بهدینی سخن می گویند. مردم یزد اعیاد، جشن ها و عزاداری ها را به شیوه و رسوم قدیمی برگزار می کنند.فال کوزه از مشهور ترین رسوم مردم یزد است که در آن بانوان یزدی با شعر خوانی آن را برگزار می کنند و بعد از نیت فال می گیرند.

نزدیک ایام نوروز مردم یزد در کوزه ای سکه های خود را جمع می کنند و آن را از بام خانه های خود به پایین می اندازند و آن سکه ها را به مردم نیازمند هدیه می کنند و معتقد هستند که با این عمل کهنگی را دور کرده اند.

ایام عزاداری در شهر یزد بسیار با شکوه و خاص برگزار می گردد، یکی از مراسم های این ایام نخل برداری در دهه اول و دهه آخر صفر نیز می باشد، همچنین سینه زنی نظم خاصی در این شهر دارد. کتل بستن یکی دیگر از مراسم های این شهر است که در آن یک اسب آذین بسته شده با ترمه و پارچه ابریشم در جلو دسته سینه زنی حرکت می دهند.

بهترین زمان سفر به یزد

یکی از آیتم‌های مهم در سفر به یزد، توجه به آب و هوای آن است. اگر تحمل گرمای آفتاب را ندارید، بهترین زمان برای بازدید از یزد برای شما پاییز و زمستان است. اگر تمایل دارید که سفر به یزد برای شما آرام، خلوت و با آب و هوایی معتدل باشد، می‌توانید این فصل‌ها را برای سفر انتخاب کنید. در این فصل‌‌ها به‌دلیل فعالیت آموزشی مدارس، یزد خلوت‌تر و قیمت هتل‌های آن نیز کمتر است. در بهار و تابستان با وجود گرمای هوا، این شهر یکی از شلوغ‌ترین اماکن توریستی ایران است.

چگونه به یزد برویم؟

مهم‌ترین آیتم برای انتخاب مسیر دسترسی به شهر بادگیرها، بودجه و سلیقه شماست. سفر به یزد از طریق همه راه‌ها نظیر اتوبوس، ماشین شخصی، هواپیما و قطار وجود دارد. سفر یزد با قطار و اتوبوس باعث می‌شود شما بتوانید از شهرهایی که در مسیر هستند هم لذت ببرید. اگر طاقت انتظار برای رسیدن به مقصد را ندارید، می‌توانید سفر یزد با هواپیما را امتحان کنید. تور یزد نیز یک گزینه مناسب و ارزان‌ قیمت برای گشت و گذار در میان بافت سنتی یزد و دیدن بادگیرهای آن است. مهم است بدانید که قیمت تورها در فصل‌های پاییز و زمستان کمتر از فصل‌های دیگر است.

جاهای دیدنی یزد

هر چند که یزد را با بادگیرها، حمام‌ها و میادین باستانی می‌شناسند، اما این شهر به ‌لطف طبیعت زیبای خود دارای مکان‌هایی سرسبز، قنات‌ها و روستاهایی باصفاست. در میان جاهای دیدنی یزد به گروهی از این مکان‌های شگفت‌انگیز اشاره می‌کنیم.

میدان دولت آباد یزد

این مکان مانند دیدن درختی است در وسط کویر! باغ دولت آباد یزد نام کاخی مجلل مربوط به دوره افشاریه و زندیه است که طبیعت، تنوع درختان و گل‌های آن شما را حیرت‌زده می‌کنند. از قسمت‌های مختلف این مکان فرح‌بخش می‌توان به تالار آیینه، آب انبار، عمارت بهشت آیین و باغ ناصر اشاره کرد. نقطه عطف این مکان را می‌توان بادگیر مرتفع آن دانست که به‌عنوان مرتفع‌ترین بادگیر جهان شناخته می‌شود.

  • آدرس: خیابان شهید رجایی یزد
  • ساعت بازدید: 8 تا ۱۰ صبح
حوض بزرگ میدان دولت آباد

منارجنبان خرانق یزد

در نزدیکی شهر اردکان یزد، مناره‌هایی قدیمی وجود دارد که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. بنای این منارجنبان مانند اکثر مکان‌های تاریخی یزد، خشت کامل است. این مناره‌ها تنها با ضربه آرامی تکان می‌خورند و این موضوع را به‌ وضوح می‌توان دید. راه‌ پله‌هایی حلزونی که در دو طرف این بنا وجود دارد به منظور بالا رفتن و پایین آمدن تعبیه شده است. جالب است بدانید که نقاط مرتفع مناره‌ها به کمک چوب‌هایی نگه داشته می‌شود.

  • آدرس: اردکان، روستای خرانق.
  • زمان بازدید: شبانه‌روز و رایگان
نمایی از فراز منارجنبان یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه از معروف ترین موزه های یزد که به معرفی نور و ابزار روشنایی در صده‌های گذشته می‌پردازد و بسیار منحصربه‌فرد است. چراغ‌‌های نفتی، شمع‌سوز، پینه‌سوز، انواع فانوس‌ها گرد هم آمده تا جلوه‌های هنری ایرانیان را در قالب نور و روشنایی نمایان کنند. درب و پنجره‌هایی با شیشه‌هایی رنگی، فضای درون موزه آیینه و روشنایی یزد را در روز بسیار رویایی می‌کنند. این موزه با طاق‌هایی بلند و حوضچه‌هایی کوچک در زمان رضا خان پهلوی تاسیس گردیده است.

  • آدرس: خیابان آیت آلله کاشانی، روبروی پارک هفت تیر.
  • ساعت بازدید: 9 تا 21

مراکز خرید یزد

لذت خرید و تهیه سوغاتی‌های یزد با بازدید از مراکز خرید یزد امکان‌پذیر است. امروزه در بافت سنتی یزد، در کنار بازارهای سنتی و مسقف، پاساژهایی لوکس نیز تاسیس شده‌اند که در ادامه به‌ آن‌ها می‌پردازیم:

پاساژ کویتی های یزد

اگر قصد خرید طلا و جواهرات لوکس دارید، بهترین مکان برای شما پاساژ کویتی‌هاست. این پاساژ یکی از قدیمی‌ترین پاساژهای یزد است که علاوه‌بر خرید و فروش طلا دارای غرفه‌هایی برای فروش پارچه، پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، لوازم آرایشی و لوازم زینتی نوعروسان است. این مرکز خرید مسقف بوده و در آن امکاناتی مانند آسانسور، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارکینگ وجود دارد. 

  • آدرس: میدان شهید بهشتی، ابتدای خیابان دهم فروردین
  • ساعت بازدید: 8 الی 12و 16:30 الی 21

مرکز خرید الماس یزد

این پاساژ 5 طبقه در خیابان فلسطین یزد واقع بوده و یکی از پاساژهای قدیمی قشم است. تعداد غرفه‌های این مرکز خرید بیش از 128 عدد است. تنوع اجناس در زمینه خوراک، پوشاک، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، اسباب‌بازی، کیف و کفش و وسایل آشپزخانه در این مکان بی‌نظیر است. در مجتمع الماس کافی‌شاپی بزرگ با انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم وجود دارد. از امکانات دیگر این مرکز می‌توان به پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

  • آدرس: یزد، دولت آباد، خیابان صفوی، بلوار دولت آباد.
  • ساعت بازدید: 9 تا 22

مرکز خرید شقایق

این مرکز خرید در سال 1385 تاسیس شده و فضای داخلی این مرکز خرید به دو بخش تجاری و اداری تقسیم می‌شود. قسمت اداری آن اکثراً شامل دفترهای وکالت و قضایی تشکیل می‌شود. قسمت تجاری این مرکز خرید عرضه کننده انواع پوشاک زنانه، مردانه، بچگانه، لوازم خانگی، ظروف و وسایل آشپزخانه و لوازم آرایشی و بهداشتی بوده و امکاناتی نظیر آسانسور و کافی‌شاپ برای رفاه حال مردم دارد.

  • آدرس: خیابان فرخی، روبروی دادگستری
  • ساعت بازدید: 7:30 الی 23

بهترین رستوران های یزد

رستوران‌های یزد نیز با الهام از معماری و سبک و سیاق بافت سنتی این شهر ساخته شده‌اند. در رستوران‌های یزد اکثرا غذاهای سنتی، محلی یزد و همچنین غذاهای سنتی ایرانی طبخ می‌شود.

رستوران مشیرالممالک یزد

از ویژگی‌ها و امکانات رستوران مشیرالممالک که در واقع مجموعه‌ای از سه رستوران است، و این رستوران در هتل باغ مشیرالممالک یزد نیز بنا شده است. می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ظرفیت رستورانگنجایش بیش از 250 نفر
نوع معماریسنتی با سقف منقش و گنبدی شکل
وعده‌های غذاییصبحانه، ناهار و شام
قیمت خوراک‌هانرخ مصوب و مناسب
غذاهای برترکباب برگ، کباب سلطانی، خوراک ماهیچه، لاپلویی با ماهیچه و خورشت قیمه یزدی
امکان صرف غذا در بیرونوجود دارد
آدرسیزد، خیابان انقلاب، بلوار مشیر، هتل باغ مشیرالممالک یزد
ساعت کاریشبانه روزی
فضای بیرونی رستورانمحوطه باغ با درختان، حوض و فواره‌ها

رستوران تالار یزد

رستوران تالار در سال 1348 تاسیس‌ شده و دارای محیطی مدرن و بسیار مجلل برای صرف منوی متنوع آن است. این رستوران که با عنوان قهوه‌چی یزد نیز معروف بوده؛ چندین سالن پذیرایی دارد. مجلل بودن این رستوران باعث شده که قیمت غذا و سرویس‌های ارائه شده در آن بالا باشد. از نکات ارزشمند در مورد این رستوران می‌توان به تجربه طعم‌های بی‌نظیر،‌ امکان ثبت سفارش آنلاین، طراحی کاملا مجلل مناسب مراسم‌ها، فست فود و کافه اشاره کرد. 

  • آدرس: یزد، بلوار جمهوری، دروازه قرآن
  • ساعت بازدید: 8 الی ۲۳

رستوران ملک التجار یزد

نقطه قوت رستوران ملک التجار تخت‌هایی چوبی در اطراف حوضچه‌ای پر آب است که محیط میل کردن غذا را بسیار دلپذیر می‌کند. فضای این رستوران را می‌توان به دو محیط درونی و بیرونی سرپوشیده تقسیم کرد، در واقع این رستوران در هتل ملک التجار یزد بنا شده است. طراحی محیط داخلی این رستوران و کاشی‌کاری‌های آن؛ آب انبارها، حوضچه‌ها و مکان‌های دیدنی یزد را در ذهن بیننده تداعی می‌کند.

  • آدرس: یزد، خیابان قیام، بازارچه پنجه علی
  • ساعت بازدید: 8 الی ۲۳

سوغات یزد

شیرینی‌ها، گل سر سبد سوغات یزد محسوب می‌شوند. البته علاوه‌بر انواع شیرینی‌‌هایی که با دیدنشان هوس میل کردن آن‌ها را پیدا می‌کنید، تحفه‌هایی با رنگ و لعاب سنتی از جنس پارچه و نخ نیز وجود دارند که گواه هنر غنی ریسندگی در این شهر هستند. سوغاتی‌های این شهر دیدنی عبارتند از:

  • پشمک
  • حلوا ارده
  • ترمه
  • زیلو
  • زری بافی
  • قطاب
  • لوز
  • باقلوا
  • پشمک
  • نقل
  • شمل
  • دستمال یزدی

هزینه سفر به یزد

قبل از سفر به یزد لازم است هزینه‌های اصلی سفر به یزد را که شامل هزینه اقامت هتل، نوع وسیله نقلیه برای رسیدن به یزد، هزینه گشت و گذار و خورد و خوراک می‌شود را در نظر بگیرید. بهترین راه برای صرفه‌‌جویی در هزینه‌های سفر به یزد،‌ رزرو تور یزد است. همچنین شما می‌توانید برای اینکه سفری مقرون‌ به‌ صرفه داشته باشید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از هتل‌‌ های ۳ ستاره یزد با امکانات مناسب
  • استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای تفریح
  • استفاده از اتوبوس یا قطار برای رسیدن به یزد
  • رزرو آنلاین هتل یزد
  • کوتاه کردن مدت اقامت در یزد
  • استفاده از تورهای یزد

راهنمای سفر به یزد با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی به یزد برای افرادی که تمایل دارند از تک تک لحظات سفر و شهرهای در مسیر لذت ببرند، گزینه مناسبی است. موضوع مهمی که در سفر به یزد با ماشین شخصی وجود دارد این است که از کدام نقطه ایران قرار است به شهر یزد سفر کنید. سفر به یزد با ماشین شخصی برای ابعاد مسافت کوتاهی مانند شهرهای اصفهان، کاشان، اراک، کرمان، فارس، خراسان جنوبی و چهارمحال بختیاری توصیه می‌شود؛ اما در صورتی که از شهرهای دور مانند تهران‌ می‌خواهید به یزد سفر کنید، سفر با ماشین شخصی کمی خسته‌کننده است.

راهنمای سفر به یزد با قطار

قطار یک وسیله نقلیه راحت، ارزان و ایمن برای سفر به نقاط دور و نزدیک محسوب می‌شود. خوشبختانه پایانه راه‌‌ آهن یزد دارای ریل‌هایی برای استان‌های اصفهان، تهران، مشهد و بندرعباس به یزد است. قطار یک مسیر زمینی امن و مناسب برای کسانی است که ترس از ارتفاع و هواپیما دارند. اگر قرار است با قطار به شهر یزد سفر کنید، باید بگوییم که زیبایی‌های مسیر را هم به لحظات خوش سفر خود اضافه کنید.

راهنمای سفر به یزد با هواپیما

اگر تاب و تحمل ندارید و مایلید که هر چه زودتر به شهر بادگیرها برسید، بهترین پیشنهاد سفر با هواپیما به یزد است. هر چند که مسیر هوایی قیمت بیشتری دارد؛ اما این موضوع باعث می‌شود که خستگی سفر در تن شما رخنه نکند. با سفر هواپیما به کیش انرژی خود را برای دیدن جاهای دیدنی یزد ذخیره می‌کنید. خوشبختانه مسیر هوایی از همه نقاط ایران به فرودگاه بین‌المللی دیرینه یزد وجود دارد. این فرودگاه در بلوار ولایت یزد قرار گرفته و زمان تاسیس آن به سال 1348 بازمی‌گردد.

حمل و نقل عمومی در یزد

استفاده از حمل و نقل عمومی، یکی از بهترین‌ راه‌ها برای کمتر کردن هزینه سفر است. یزد با وجود داشتن پتانسیل‌های گردشگری و ضرورت مترو، از این نعمت برخوردار نیست. راه‌های رسیدن به مقاصد گردشگری در این شهر از طریق ون، تاکسی‌های شهری و اتوبوس‌های شهرداری تامین می‌شود. اگر هزینه سفر برایتان مهم است، می‌توانید نسبت به شماره اتوبوس‌های شهرداری آگاهی پیدا کنید و از این طریق به مکان‌های مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

اقامت در هتل‌ های یزد

با توجه به این که هتل‌های 3 ستاره، 4 ستاره و هتل های ۵ ستاره یزد دارای امکاناتی بسیار خوب است. اقامت در هتل‌های 3 ستاره و هتل های 4 ستاره یزد علاوه‌ بر تامین رفاه برای شما، باعث کاهش هزینه‌های کلی سفر شما در این شهر خواهد شد. ۳ نمونه از هتل‌های یزد عبارتند از:

نام هتلآدرس امکانات رفاهی
هتل پارسیان صفائیه یزدیزد، صفائیه، میدان ابوذر، خیابان تیمسار فلاحیتلویزیون، سوئیت، رستوران، سرویس فرنگی، پارکینگ، نمازخانه، لابی، ماهواره، فروشگاه و غرفه، کافی شاپ، اینترنت در لابی، تلفن در اتاق
اقامتگاه سنتی گیتی یزدیزد، خیابان امام، کوچه چهلم، بافت تاریخی، قبل موزه سکه حیدر زادهتلویزیون، سوئیت، اینترنت، سرویس فرنگی، نمازخانه، لابی، اینترنت در لابی، تلفن در اتاق
هتل ارگ جدید یزد بلوار شهیدان اشرف – بلوار مناجات – بعد از پارک مهرآوران سوئیت، اینترنت، سالن بیلیارد، پارکینگ، رستوران، نمازخانه
هتل آواسا یزدخیابان مهدوی ـ جنب پارک وحشی بافقی رستوران، کافی شاپ، اینترنت، پارکینگ، سرویس فرنگی، فروشگاه
هتل موزه فهادان یزد  خیابان امام-کوی فهادان – روبروی زندان تاریخی اسکندررستوران، کافی شاپ، اینترنت، پارکینگ، سرویس فرنگی، فروشگاه و غرفه، ماهواره
هتل بوتیک سنتی کتروا يزد یزد، خیابان امام خمینی، کوچه ۹ خواجه خضرتلویزیون، سرویس فرنگی، پارکینگ، تلفن در اتاق، کتری برقی، تهویه هوا
هتل سنتی خوان دوحد یزد یزد-خیابان سلمان -چهارراه بسیج – -بلوار شهید عاصی زاده -کوچهتلویزیون، رستوران، اینترنت، پارکینگ، تلفن در اتاق

بیمارستان ها و مراکز درمانی یزد

  • کلینیک ویژه امام علی (ع) یزد

آدرس: یزد، بلوار نواب صفوی، کلینیک امام علی (ع)

شماره تلفن: ۳۵۳۶۳۰۱۷۰۳

  • بیمارستان شهید رهنمون یزد

آدرس: یزد، خیابان فرخی، بیمارستان شهید رهنمون

شماره تلفن: ۳۵۳۶۲۶۰۰۰۱

  • بیمارستان مرتاض یزد

آدرس: یزد، خیابان کاشانی، بیمارستان مرتاض

شماره تلفن: ۳۵۳۸۲۴۰۰۹ و ۳۵۳۸۲۴۸۰۰۱

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی یزد کدامند؟

باغ دولت آبادیزد، منارجنبانیزد، خرانق یزد، موزه آیینه.

آب و هوای یزد چگونه است؟

یزد، تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی سرد و سوزناک دارد.

بهترین رستوران های یزد کدام اند؟

رستوران مشیرالممالک یزد، رستوران ملک التجا یزد و….

بهترین مراکز خرید شیراز کدام اند؟

مرکز خرید الماس، مرکز خرید آریا، پاساژ کویتی های یزد و مرکز خرید صدف

بهترین هتل های 4 ستاره و 5 ستاره یزد کدام اند؟

هتل پارسیان صفائیه یزد، اقامتگاه سنتی گیتی یزد، هتل ارگ جدید، هتل داد یزد، هتل موزه فهادان یزد، هتل باغ مشیرالممالک یزد و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لذت لحظات گرانبها در بهترین رستوران‌ های هتل قصر طلایی مشهد

شنبه 7 بهمن 1402
هتل قصر طلایی مشهد یکی از بهترین مراکز اقامتی ۵ ستاره در شهر مشهد است که امکانات رفاهی فوق‌العاده‌ای را […]
رستوران های هتل قصر طلایی مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس