چاه های تلا لافت قشم

تلا در حقیقت مخفف تل آو به معنی تپه آب است. انتخاب این اسم برای این دسته چاه‌ها نیز به دلیل قرارگیری آن‌ها در کنار تپه‌ای شیبدار است که آب را به داخل چاه‌ها هدایت می‌کرد. چاه‌هایی که برای به دست آوردن آب شیرین به دستور حاکم وقت لافت حدود 500 سال پیش حفر شدند. روستای لافت در حال حاضر به دو بخش جدید و قدیم تقسیم می‌شود که لافت قدیم خالی از سکنه و لافت جدید آباد است.

در ابتدای دوران تاریخی پس از اسلام، سال 977 هجری خورشیدی هنگامی که شهر لافت با خشکی و کمبود آب شدید روبه رو شد، تصمیمی گرفته شد. حاکم وقت آن زمان خواجه کریم به غلامان خود دستور داد تا در کنار تپه‌ای 366 چاه با عمق‌های زیاد بکنند. این عدد را از روی روزهای ماه در سال کبیسه انتخاب کردند. چاه‌ها در یک محیط شیب‌دار پایین‌تر از سطح زمین و با عمق‌های متفاوت از 3 تا 10 متر کنده شده‌اند.

دهانه چاه‌های تلا لافت کمی از سطح زمین بالاتر است تا گل و لای وارد آب نشود. در واقع هدف از حفر این چاه‌ها جمع‌آوری آب باران برای رفع کمبود آب بود. جالب است بدانید که چاه‌های تلالافت مراقب داشتند که به آنها میراب می‌گفتند.

سرگذشت چاه های تلا لافت قشم

چاه های تلا لافت قشم کجاست؟

چاه های تلا لافت قشم در وسط روستای لافت از جزیره قشم واقع شده‌اند و شهر از کنار این چاه‌ها شروع به گسترش کرده‎ است. پشت قلعه نادری و نزدیک به اسکله لافت محل قرار گرفتن مجموعه چاه های تلا لافت است. 

آدرس چاه های تلا لافت قشم

مسیر اول : برای رسیدن به چاه های تلا لافت قشم ابتدا باید به خود بندر لافت بروید. از قشم تا بندر لافت با ماشین یک ساعت راه دارید.

مسیر دوم : از فرودگاه قشم مستقیما تا خود رشته چاه های تلا لافت فقط 23 کیلومتر یعنی حدود 15 دقیقه با ماشین فاصله است. بنابراین می‌توانید اولین بازدید خود را پس از پیاده شدن از هواپیما چاه های تلالافت قرار دهید.

فاصله چاه های تلالافت با جزیره قشم

از قشم تا بندر لافت 60 کیلومتر فاصله است. اگر بخواهید ابتدا از قشم به بندر لافت بروید و سپس به چاه‌ های تلا سر بزنید یک ساعت راه در پیش دارید. اما اگر می خواهید مستقیما به چاه های تلا لافت بروید فقط 20 دقیقه زمان نیاز دارید. از فرودگاه قشم تا چاه های تلا فقط 23 کیلومتر فاصله است.

فاصله چاه های تلالافت با درگهان جزیره قشم

فاصله چاه های تلالافت با شهر درگهان 34 کیلومتر است که با ماشین حدود 30 دقیقه طول می کشد.

هتل های نزدیک چاه های تلا لافت قشم

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بندر لافت وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها استراحت کنید. در ادامه لیستی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی بندر لافت آمده است.

  • اقامتگاه بومگردی خانه موزه ناخدا علی: این اقامتگاه با 90 سال قدمت 25 اتاق و سوئیت دارد.
  • اقامتگاه صفاری بندر لافت: این اقامتگاه در بندر لافت جنب مسجد حمزه قرار دارد.
  • اقامتگاه بومگردی سفار: این اقامتگاه یک خانه باستانی 400 ساله و نوسازی شده است که شامل یک خانه بومی 70 متری برای 15 نفر و یک اتاق 12 متری برای 6 نفر است.

 با توجه به نزدیکی بندر لافت به قشم می‌توانید در خود قشم نیز اقامتگاه یا هتل بگیرید. نزدیک‌ترین هتل‌ها به بندر لافت در قشم، هتل سینگو قشم، هتل پرشین گلف، هتل ساحل طلایی قشم و هتل آلاله مرکزی واقع در درگهان می باشند.

بهترین زمان رفتن به چاه های تلا لافت قشم

جاذبه های گردشگری و محلی اطراف چاه های تلا لافت قشم

به دلیل بالا بودن گرما و رطوبت هوا در جنوب کشور، بهترین زمان سفر به این منطقه اوایل بهار و اواسط پاییز است. در آبان ماه یا اردیبهشت ماه چند روزی را در قشم و اطراف چاه های تلا لافت اقامت کنید تا به عمق آرامش جنوب و دریای خلیج فارس پی ببرید. بازدید از این مکان جذاب نیاز به تهیه بلیط ندارد و هر زمان که خواستید می‌توانید به رایگان بازدید کنید. 

جاذبه های گردشگری نزدیک چاه های تلا لافت قشم

جاهای دیدنی قشم که نزدیک این جاذبه باشند عبارتند از:

  • روستای لافت
  • بادگیرهای لافت
  • درخت قدیمی کهور
  • قلعه نادری
  • قلعه پرتغالی‌ها
  • جنگل حرا قشم

چاه های تلا لافت کجاست؟

این چاه ها در مرکز بندر لافت با 23 کیلومتر از فرودگاه قشم، پشت قلعه نادری قرار دارند.

چاه های تلا لافت چقدر قدمت دارد؟

برخی چاه های تلا لافت را متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران هخامنشیان و ساسانیان می‌دانند اما در اصل قدمت این چاه‌ها به 400 سال قبل و بعد از اسلام می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

روستاهای مشهد، مقصدهای جذاب در نزدیکی مشهد

شنبه 30 دی 1402
روستاها با آب و هوایی صمیمی و دلنشین، خارج از زندگی پرتنش شهری، تجربه‌ای کاملاً متفاوت و به یادماندنی را […]
روستاهای مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس