موزه هنرهای معاصر تهران

آیا تاکنون آثار هنری فاخر و معاصر ایران را مشاهده کرده‌اید؟ موزه هنرهای معاصر تهران دارای مهم‌ترین و جامع‌ترین آثار هنر مدرن پس از جنگ جهانی دوم است که از باارزش‌ترین گنجینه‌های فرهنگ و هنر در کشور ایران محسوب می‌شود. در موزه هنرهای معاصر 9 گالری قرار دارد که در هر کدام از آن‌ها آثار بسیار ارزشمندی تعبیه شده است. همچنین در این موزه کتابخانه وسیعی ایجاد شده که با کتاب‌های فارسی و غیرفارسی خود، مورد توجه دانشجویان و پژوهشگران قرار گرفته است. از بخش‌های این موزه می‌توان به باغ مجسمه، کافه تریا، سالن نمایش و… اشاره کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران کجاست ؟

برای دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهران می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده نمایید.

  • دسترسی به موزه هنر های معاصر با تاکسی: اگر می‌خواهید با تاکسی به موزه بروید، می‌توانید از تاکسی‌های خیابان گارگر شمالی، خیابان فاطمی، بلوار کشاورز، میدان هفت تیر، میدان ولیعصر که در حال تردد هستند استفاده کنید.
  • دسترسی به موزه هنر های معاصر با اتوبوس: اتوبوس‌هایی در ضلع جنوبی پارک لاله، میدان ولیعصر، میدان هفت تیر و میدان آزادی ایستگاه دارند که می‌توانید به راحتی خود را به موزه برسانید.
  • دسترسی به موزه هنرهای معاصر با مترو: برای اینکه با مترو به موزه هنرهای معاصر برسید، کافی است در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط 4 مترو پیاده شوید و با استفاده از تاکسی‌های خیابان کارگر شمالی، به موزه برسید.

آدرس موزه هنرهای معاصر تهران

خیابان کارگر شمالی، حدفاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله

تاریخچه ساخت موزه هنرهای معاصر تهران

همان‌طور که می‌دانید موزه هنرهای معاصر تهران برای نمایش گذاشتن آثار ایرانی و خارجی است که کامران دیبا، نقاش و معمار و همچنین پسرعموی فرح پهلوی، اندیشه ساخت موزه را در یک گفت‌وگو با فرح پهلوی مطرح کردند. کامران دیبا به همراه همکارانش مامور شد که آثار مهمی را از خارج از کشور به تهران منتقل کند. سپس وی شروع به طراحی موزه براساس معماری فرهنگ ایرانی کرد. در نتیجه سال 1356 پروژه ساخت موزه به پایان رسید و در 22 مهر برابر با تولد فرح پهلوی، با حضور مهمانان ویژه مانند معاون رئیس جمهور آمریکا افتتاح شد.

معرفی موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران دارای گنجینه‌های هنر مدرن پس از جنگ جهانی دوم تا قبل از دهه 1980 میلادی در آمریکا شمالی و اروپا است که به صورت جامع در موزه قرار دارند. تمامی این آثار از جنبش‌های پاپ آرت، فوتورئالیسم، مینیمالیسم و جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی تشکیل شده‌اند. در این موزه بیشتر از 4000 اثر ارزشمند از هنرهای جهان و هنرهای تجسمی ایران نگهداری می‌شود که 400 عدد از آن‌ها دارای ارزش استثنایی هستند. از آثار این موزه می‌توان به کارهای جاکومتی، لویت، وارهول، پولاک، ارنست، ماگریت، پیکاسو، رنوار و گوگن اشاره کرد. در این مجموعه 9 گالری ایجاد شده است که افراد می‌توانند به بازدید از آن‌ها بپردازند.

معماری موزه هنرهای معاصر تهران

در معماری موزه هنرهای معاصر از مفاهیم فلسفی، معماری سنتی ایرانی به همراه عناصر مدرن استفاده شده است. همچنین در آن عناصری سنتی مانند گذرگاه، چارسو و هشتی قرار دارند. موزه هنرهای معاصر 5000 مترمربع مساحت دارد و از سنگ و بتون ساخته شده است تا استقامت خوبی داشته باشد. جالب است بدانید که نمای بیرونی ساختمان موزه از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران الهام گرفته شده‌اند. همچنین در ساختمان اصلی موزه باغ و یک سری مجسمه‌ها قرار دارند که محیطی بسیار زیبا را خلق کرده‌اند.

سیرکولاسیون موزه هنرهای معاصر تهران

به‌طورکلی ساختمان موزه دارای دو بخش فضا بسته و حیاط میانی است. در ساختمان فضا بسته موزه مسیر مارپیچی قرار دارد که افراد با شیب کم به سمت پایین راهنمایی می‌شوند. در این فضا بسته 7 تا گالری قرار دارد. در موزه هنرهای معاصر تمام گالری‌ها به یکدیگر متصل هستند که بازدیدکنندگان را درون زمین می‌برند. همچنین در موزه سرسرایی قرار دارد که به صورت 8 ضلعی است. این سرسرا با ورودی موزه و گالری‌ها ارتباط دارد و دارای رستوران و کتاب‌فروشی است.

کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران علاوه‌بر آثار هنری ایرانی و خارجی دارای کتابخانه تخصصی است که در پایان شیب‌راهی قرار دارد. در این کتابخانه حدود 5000 کتاب فارسی و خارجی وجود دارد که در رابطه با موضوع‌های هنری مانند سینما، عکاسی، ارتباط تصویری، طراحی، نقاشی و معماری است. این کتابخانه دارای رده‌بندی کنگره است که تنها اعضا آن می‌توانند از کتاب‌ها استفاده نمایند. لازم به ذکر است که دانشجویان و پژوهشگران هنر می‌توانند عضویت این کتابخانه را داشته باشند.

ساعت بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران

بازدید از موزه هنرهای معاصر در نیمه اول سال از ساعت 10 صبح تا 7 عصر بوده که خرید بلیط آن تا ساعت 6 عصر امکان‌پذیر است. در نیمه دوم سال نیز فعالیت موزه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر آغاز می‌شود که خرید بلیط آن تا ساعت 5 عصر امکان‌پذیر بوده و شما می‌توانید به راحتی از آن بازدید نمایید. لازم به ذکر است که موزه هنرهای معاصر در روزهای اول، دوازدهم و سیزدهم فروردین، 29 اسفند، 28 و 30 صفر، تاسوعا، عاشورا، اربعین حسینی، 21 ماه رمضان و عید فطر تعطیل است. بلیط موزه را باید در ابتدا ورودی آن تهیه نمایید و تا انتهای بازدید خود آن را به همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی اطراف موزه هنرهای معاصر تهران

از جاهای دیدنی اطراف موزه هنرهای معاصر تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک لاله: پارک لاله تهران در خیابان کارگر شمالی، تقاطع بلوار کشاورز واقع شده است. قدمت این پارک مربوط به دوره پهلوی است که در سال 1345 ساخته شد. از امکانات تفریحی و رفاهی پارک لاله می‌توان به تندیس‌های مختلف، مسجد، کتابخانه برای کودکان و نوجوانان، میزهای مخصوص بازی شطرنج، تئاتر عروسکی، مراکز فرهنگی و هنری، زمین والیبال، صنایع دستی و پوشاک، آب‌نما پلکانی ابوریحان بیرونی، آب‌نما مرکزی، زمین بازی کودکان، آلاچیق‌های متعدد، باشگاه و تیچراسکیت، مسیر دوچرخه سواری و… اشاره کرد.
  • تئاتر شهر: بنای تئاترشهر تهران در سال 1351 به بهره‌داری رسید. این ساختمان به عنوان میراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده است. معمار تئاترشهر توسط علی سردارافخمی طراحی شده که از ترکیبات آجر و کاشی استفاده کرده است. از ویژگی‌های دیدنی این بنا می‌توان به پلان‌های دایره‌ای شکل اشاره کرد. بهترین زمان برای بازدید از تئاترشهر، عصر و هنگام غروب است. همان‌طور که می‌دانید برای دیدن نمایش در این تئاتر باید بلیط تهیه کنید و توجه داشته باشید که بلیط‌های سالن اصلی به نسبت گران‌تر هستند.
  • موزه فرش: موزه فرش تهران در ضلع شمالی پارک لاله قرار دارد. این موزه به دستور فرح پهلوی در 22 بهمن سال 1356 ساخته شد. هدف از افتتاح این موزه را می‌توان برگزاری نمایشگاه‌های موقت فرش از ایران، گردآوری و خریداری انواع قالی‌های دست‌بافت ایرانی، نشان دادن تاریخ و هنر صنعت فرش ایران و تحولات و پژوهش دانست. قدیمی‌ترین فرش این موزه، قالی 2500 ساله پازریک است که در سال 1949 در جنوب سیبری کشف شد و مشخص شد که به دوره هخامنشی بازمی‌گردد.
  • موزه دکتر شریعتی: خانه موزه دکتر شریعتی در بلوار کشاورز تهران واقع شده است که در سال 1376 به واسطه شهرداری از خانواده وی خریداری شد و در سال 1385 به عنوان موزه افتتاح شد. این موزه دارای دو طبقه است که طبقه اول آن شامل اتاق پذیرایی، سرویس‌ها و آشپزخانه بوده و طبقه دوم نیز به همین شکل طراحی شده است. از آثاری که در این خانه موزه نگهداری می‌شود می‌توان به اتومبیل سرمه‌ای رنگ مسکوویچ، کتابخانه، فعالیت‌های وی به صورت دست‌نوشته در دوره بازنشستگی، مکاتبات محرمانه ساواک و اسناد و مدارک در دوره تحصیل اشاره کرد.

هتل های نزدیک به موزه هنرهای معاصر تهران

از هتل‌ های تهران نزدیک به موزه هنرهای معاصر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نام هتلفاصله تا موزه هنرهای معاصرآدرس هتل
هتل آورین تهران1.7 کیلومترتهران، منطقه ۶، مجد، پلاک 12
هتل امید تهران700 مترتهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، خیابان نصرت شرقی، شماره ۲۲
هتل لاله تهران700 مترتهران – خیابان فاطمی – جنب خیابان حجاب
هتل بولوار تهران800 مترتهران، بلوار کشاورز، پلاک 109
هتل حجاب تهران1 کیلومترتهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب، نبش کوچه ۵
هتل ورنوس تهران700 مترتهران، میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، بعد از بیمارستان ساسان، نبش خیابان ورنوس، پلاک ۱

کافه و رستوران های نزدیک به موزه هنرهای معاصر تهران

از کافه و رستوران‌های نزدیک به موزه هنرهای معاصر که می‌توانید بهترین نوشیدی‌ها و دسرها را در آن‌ها میل کنید عبارتند از:

  • کافه فرهنگ: کافه فرهنگ تهران در بلوار کشاورز واقع شده که می‌توانید انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و همچنین انواع پیتزا و ساندویچ را در آن امتحان کنید. این کافه از نظر جغرافیایی به بیمارستان آریا، بیمارستان پارس و… نزدیک است. برای رسیدن به این کافه می‌توانید از ایستگاه مترو تئاتر شهر یا ایستگاه اتوبوس فروشگاه استفاده کنید. البته ناگفته نماند که این کافه دارای آدرس اینستاگرام است که می‌توانید منو و فضا کافه را مشاهده نمایید.
  • کافه آوانسن: این کافه نیز در طبقه بالای سینما بلوار قرار گرفته است که پاتوق تیپ‌های هنری و دانشجوها است. نورپردازی این کافه بسیار حرفه‌ای بوده و در کنار آن یک سرویس ماءالشعیر قرار دارد که می‌توانید چیپس، بادام زمینی شور و… را امتحان کنید. از امکانات این کافی‌شاپ می‌توان به سرویس صبحانه و ناهار و شام، برگزاری مهمانی‌های کوچک و تولد، کشیدن سیگار آزاد، رزرو تلفنی، دارای کارتخوان، جای پارک به سختی و اینترنت رایگان اشاره کرد.
  • کافه بهکام: این کافه در خیابان وصال شیرازی واقع شده که انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم را سرو می‌کند. از امکانات کافه بکهام می‌توان نداشتن حق سرویس، دارای کارتخوان، موزیک، نداشتن محدودیت زمانی، فروشگاه برای خرید قهوه و شکلات و… را نام برد. برای رسیدن به این کافه می‌توانید از مترو میدان انقلاب و چهارراه ولیعصر استفاده کنید. برای اتوبوس نیز، بی آر تی ایستگاه وصال شیرازی مناسب بوده و اگر می‌خواهید از تاکسی استفاده کنید تقاطع وصال-طالقانی قابل استفاده است.

سوالات متداول

موزه هنرهای معاصر در کجای تهران قرار دارد؟

این موزه در خیابان کارگر شمالی، حدفاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله واقع شده است.

ساعت بازدید از موزه هنرهای معاصر چگونه است؟

بازدید از این موزه در نیمه اول سال از ساعت 10 صبح تا 7 عصر، در نیمه دوم سال نیز از ساعت 10 تا 6 عصر می‌توانید از این موزه بازدید نمایید.

نحوه دسترسی به موزه هنرهای معاصر چگونه است؟

برای دسترسی به موزه هنرهای معاصر می‌توانید از تاکسی، مترو، اتوبوس و ماشین شخصی استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران خانه پاستا تهران

سه‌شنبه 1 اسفند 1402
رستوران خانه پاستا تهران رستورانی با غذاهای ایتالیایی در شهر تهران است که در خیابان پاسداران این شهر بنا شده […]
خانه پاستا تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس