غذاهای سنتی یزد، تنوعی از غذاهای لذیذ و خوشمزه

غذاهای سنتی و محلی یزد از لذیذترین غذاهایی هستند که می‌توانید در طول سفر نوش‌جان کنید. تنوع بالا و عطر و بوی خوش غذاها نشان از اصالت و طعم خوش غذای ایرانی دارد. منوی غذاهای محلی یزد هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد و محال است با وارد شدن به رستوران‌های سنتی یزد، بتوانید در برابر بوی اغوا کننده آن‌ها مقاومت کنید. انواع خورشت، اشکنه، آبگوشت، کوفته، آش و… از معروف‌ترین‌ غذاهای یزد هستند.

غذاهای محلی یزد چیست؟

طعم غذاهای سنتی یزد حتی از نا‌م‌های آن‌ها پیدا است. انواع آش‌های پرطرفدار در یزد همچون آش گندم، آش انار و… رایج هستند که خواص درمانی برای بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی دارند. انواع کوفته، خورشت و خوراک‌های خوش طعم مثل آبگوشت ترش مزه یزدی از جمله غذاهای معروف یزد هستند. دسر و میان ‌وعده‌هایی نیز همچون ماقوت، فله، نان سوروک و… می‌توانند انتخابی خوب و مقوی برای شما و کودکان‌تان باشند.

  • نان سوروک، نوعی نان روغنی و شیرین است که اکثر اوقات در مراسمات مذهبی یزد خواهید دید.
  • حلوای برنج نیز از خوشمزه‌ترین حلواهای مخصوص عزاداری است که با غلظت بسیار بالا و طعمی بی‌نظیر تهیه می‌شود.
  • اگر به دنبال میان‌وعده‌ای مقوی و خوش طعم هستید، ماقوت یزدی، مشتوک یا نان لتیر می‌توانند مناسب‌ترین انتخاب برای شما باشند.
  • ماقوت یزدی، ترکیبی شگفت‌انگیز از شکر، گلاب، نشاسته و زعفران است.
  • نان لتیر نوعی نان مخصوص محسوب می‌شود که در آن پیاز و سبزی معطر استفاده خواهد شد.
  • همچنین مشتوک از ترکیب نان خشک شده با پنیر، گردو و سبزیجات تازه تهیه می‌شود و علی‌رغم سادگی، طعمی بی‌نظیر دارد. این غذاهای ساده می‌توانند یک صبحانه کامل و مقوی محسوب شوند.

اگر از طرفداران پروپاقرص آش هستید، حتماً آش‌های متفاوت و خوش‌طعم یزدی را امتحان کنید. این آش‌ها از ترکیباتی سالم و مفید تهیه شده و خوراک روزهای سرد و نذری‌های محرم و مراسمات هستند.

  • به‌طور مثال، آش گشنیز یا شوربا کلم، تهیه شده از برنج، گوشت و انواع سبزیجات از جمله گشنیز است و غذایی مفید برای کاهش علائم سرماخوردگی محسوب می‌شود.
  • آش آبغوره از دیگر آش‌های مفید برای سلامتی است که به افراد با چربی و فشارخون بالا به ‌شدت توصیه خواهد شد‌.
میزی از غذاهای سنتی یزد

غذاهای سنتی و محلی یزد در جدول

غذاهای خورشتیانواع آشانواع کوفتهسایر غذاها
قیمه نخودآش شولیکوفته نخودچیاشکنه یزدی
فسنجان یزدی یا متنیجهآش گندمکوفته برنجی یزدیآبگوشت ترش یزدی
خورش سیبآش جو گاوکوفته هویچکشک خیار
خورش آلوی یزدیآش انارقلیه کدوتاس کباب یزدی
خورش کدوآش آلونان سوروک
خورش به آلوآش ماششوربا کلم
 *آش گشنیزکله گیپا
 *آش آبغوره *فله
 * *ماقوت

معروف ترین غذاهای محلی و سنتی یزد

شاید اسم برخی از غذاهای سنتی و محلی یزد را شنیده باشید یا به گوش شما آشنا باشد. اسم بسیاری از غذاهای یزدی همچون آبگوشت یزدی، اشکنه یزدی و… با غذاهای ایرانی یکسان بوده، اما یک افزودنی جدید به آن اضافه شده و به کلی طعم غذا را تغییر داده است‌.

قیمه نخود

 قیمه نخود نوعی خورش بسیار محبوب است که در آن از گوشت در کنار انواع حبوبات استفاده می‌شود. این غذا آن‌قدر خوش عطر و طعم است که در مراسم‌های محلی یزد، حرف اول را می‌زند و ظاهری شبیه به قیمه سیب‌زمینی دارد. برای تهیه این غذا امکان استفاده از گوشت یا مرغ وجود دارد. اجزای اصلی این خورش، نخود پوست ‌کنده و گوشت است که در کنار چاشنی‌هایی چون زعفران، هل و… طعم بی‌نظیری می‌سازند.

فسنجان یزدی

 فسنجان از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که در یزد با روش خاصی تهیه می‌شود. این غذا ‌که در یزد به متینجه معروف است، علاوه‌بر گردو، رب انار و محتویات فسنجان معروف، دارای مواد دیگری همچون چغندر، به، آلو و… است، حتی برخی افراد در این خورش بادام هم می‌ریزند. شاید در نگاه اول از این محتویات تعجب کنید؛ اما در نهایت با طعمی خاص و باور نکردنی مواجه خواهید شد که تا مدت‌ها در ذهن شما خواهد ماند.

خورش سیب

اگر به دنبال خورشتی هستید که علاوه‌بر طعم خوب، دارای خواص بی‌نظیری باشد، خورش سیب می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. این غذا تقریباً ظاهر و طرز پختی شبیه به قیمه دارد؛ اما داشتن سیب و آلو، طعمی خاص و متفاوت را در آن رقم می‌زند. معمولاً برای خورش سیب، گوشت مرغ استفاده می‌شود؛ اما گوشت چرخ شده و گوشت قرمز هم قابل استفاده است.

خورش به آلو

اگر از طرفداران خورش‌های ملس و خاص هستید خورش‌های میوه‌ای می‌توانند باب میل شما باشند. خورش به آلو در تمام فصول سال قابل تهیه نیست از این رو افراد زیادی به را فریز می‌کنند تا در هر زمان به این غذا دسترسی داشته باشند.

اشکنه یزدی

اشکنه یزدی از جمله غذاهای خوش رنگ‌و‌لعابی است که با نان سرو می‌شود. ماده اصلی که در این غذا استفاده می‌شود آرد و سیب‌زمینی و تخم‌مرغ به همراه آب است که در کنار ادویه‌جات و سبزی‌های معطری همچون مرزنجوش، پخته شده و غذایی گرم و مخصوص شب‌های پاییز و زمستان به شما تحویل می‌دهد. این غذا تا حد زیادی سلیقه‌ای بوده و امکان افزودن رب گوجه‌فرنگی و عدس هم به آن وجود دارد.

آبگوشت یزدی

 پای ثابت منوی رستوران‌های سنتی یزد، آبگوشت‌های ترش و بی‌نظیر یزدی هستند. تفاوت این آبگوشت با آبگوشت‌های معمولی، وجود آلو، لواشک و لیمو امانی فراوان است. یزدی‌ها چاشنی‌هایی همچون سالاد شیرازی، سبزی، ماست و خیار را در کنار این غذا توصیه می‌کنند.

کوفته نخودچی

هرجای ایران که هستید، احتمالاً آوازه کوفته‌های یزدی و علی‌الخصوص کوفته نخودچی را شنیده‌اید. در این کوفته خوش‌طعم و جذاب، علاوه‌بر گوشت، تخم‌مرغ، سبزی معطر و…، آرد نخودچی هم وجود دارد. راز خوش‌طعم شدن این غذا ورز دادن درست و طولانی و همچنین استراحت دادن آن است‌.

خورشت به آلو غذای محلی یزد

رستوران غذاهای سنتی یزد

برخی از رستوران های یزد غذای سنتی این شهر خشتی را در منوی غذایی خود جای داده اند، در نظر داشته باشید که تعدادی از این رستوران ها در هتل های یزد بنا شده است. این رستوران ها عبارت اند از:

  • رستوران مشیرالممالک یزد

این رستوران در هتل مشیرالممالک یزد بنا شده است.

آدرس: یزد، خیابان انقلاب، بلوار مشیرالممالک

  • رستوران سنتی فیزوه

آدرس: یزد، خیابان امام، خیابان مهدی، جنب بانک رفاه 

  • رستوران سنتی هتل داد یزد

این رستوران در هتل داد یزد قرار گرفته است.

آدرس: یزد، خیابان دهم فروردین، هتل داد یزد

  • رستوران سنتی خوان دوحد یزد

این رستوران در هتل خوان دوحد یزد واقع شده است.

آدرس:میدان امیر چخماق، خیابان سلمان، بلوار شهید عاصی‌زاده، هتل سنتی خوان دوحد

سوالات متداول

معروف ترین غذاهای سنتی یزد کدام اند؟

فسنجان یزدی، خورش سیب، آبگوشت یزدی، کوفته نخودچی، آش ماش، تاس کباب یزدی و….

کدام رستوران ها غذای سنتی یزد سرو می کنند؟

رستوران نگین یزد، رستوران مشیرالممالک یزد، رستوران خوان دوحد یزد، رستوران داد یزد و رستوران سنتی فیروزه یزد

ارسال شده در یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حمام وکیل شیراز + آدرس و ساعت بازدید

شنبه 7 بهمن 1402
حمام وکیل شیراز  با مساحت 1400 متر مربع یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های سنتی ایران است که از سلسله زندیه بر […]
حمام وکیل شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس