تفاوت های هتل و متل در چیست؟

هتل و متل هردو نوعی مکان مسکونی هستند که برای اقامت به مسافران اجاره داده می‌شوند. اما هتل‌ها دارای چندین اتاق بوده و با داشتن لابی، امکان ورود ماشین‌ها وجود دارد. متل‌ها نیز نوعی مکان اقامتی هستند که اغلب دذر کنار جاده‌ها، کمربندی و در مجاورت پمپ بنزین‌ها ساخته می‌شوند. در این نوع از مهمانسراها، مسافران بدون پیاده شدن از خودرو کلید اتاق خود را دریافت کرده و به سمت اتاق خود می‌روند. در ادامه با تعاریف و تفاوت‌های هتل و متل بیش‌تر آشنا می‌شویم.

متل

تعریف هتل

هتل‌ها جزو مکان‌های اقامتی و گردشگری شهرها به‌حساب می‌آیند. آن‌ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاهی تعداد این اتاق‌ها به بیش از 100 تا نیز می‌رسد. مدت اسکان افراد و مسافران در هتل‌ها به‌طر معمول چند روز یا نهایتا چند هفته است. اولین هتل ایران، گراند هتل بود. این هتل از روش های پذیرایی اروپایی استفاد می‌کرد و میزبان مهمانان اروپایی بود.

هتل

تعریف متل

متل ها ساختمان‌هایی در بین راه هستند. این ساختمان‌های یک یا دو طبقه معمولا در کنار جاده ساخته می‌شوند و جایی برای پارک کردن خودرو و موتور دارند. امکانات این اقامتگاه‌ها نسبت به هتل‌ها ساده‌تر است، در نتیجه قیمت کم‌تری دارند. اشتباه نکنید؛ امکانات متل‌ها تفاوت زیادی با هتل‌ها ندارد اما به دلیل فضای کم‌ ممکن است کمی ساده‌تر باشد.

متل

چند نمونه از تفاوت‌های هتل و متل

هتل و متل از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر متفاوتند. در ادامه به تعدادی از این تفاوت‌ها اشار می‌کنیم.

تفاوت های متل و هتل در ورودی آنها است

هتل‌ها ساختمان‌های یکپارچه با یک ورودی هستند. برای برخی از هتل‌ها پارکینگ‌های اختصاصی در نظر گرفته شده که مسافران می‌توانند خودروهای خود را در آن پارک کنند. در هتل‌ها مسافر وارد مجموعه می‌شود و اتاق‌ها در طبقات مختلف و در یک ساختمان قرار دارد. اما در متل‌ها اینگونه نیست، هر اتاق و هر واحد یک ورودی مجزا دارد و آسایش بیش‌تری را از این نظر برای مسافران فراهم می‌کند.

تفاوت های هتل و متل از نگاه معماری

هتل‌ها می‌توانند چندین طبقه و چند صد اتاق داشته باشند. اما در متل ها تعداد اتاق و تعداد طبقه محدود است. در هتل‌ها اتاق‌ها داخل ساختمان اصلی قرار دارد، اما در معماری متل اتاق ها در فضای بیرونی طراحی شده‌اند تا مسافران به اتومبیل خود به راحتی دسترسی داشته باشند. در معماری هتل‌ها راهروها کمک می‌کنند تا به بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشند. اما در متل‌ها راهرویی برای پیاده روی وجود ندارد. هتل درویشی مشهد از هتل‌هایی با طراحی خاص است. اتاق‌های هتل درویشی طراحی لوکس و شیکی دارند.

امکانات هتل و متل

در هتل ها امکانات بیشتری نسبت متل‌ها به مسافر ارائه می‌شود. امکاناتی نظیر مجموعه های ورزشی، استخر، جکوزی، اتاق های بازی و تفریح وغیره، در حالی که متل‌ها امکانات و خدمات زیادی ندارند.در متل‌ها تهیه غذا برعهده خود مسافر است زیرا اغلب متل‌ها رستوران ندارند این در حالی است که برخی از هتل‌ها، علاوه بر مجهز بودن به رستوران، وعده‌های غذایی رایگان ارائه می‌دهند. بیشتر متل‌ها استخر ندارند، اما اگر متلی استخر داشته باشد روباز است و استخر سرپوشیده ندارد.

تفاوت هزینه در هتل و متل

یکی دیگر از تفاوت‌های هتل و متل در هزینه آن دو است. به‌طور معمول، هزینه هتل‌ها براساس شب ماند افراد محاسبه می‌شود؛ این در حالی است که هزینه متل‌ها به صورت ساعتی حساب می‌شود. همچنین سرویس متل‌ها نسبت به هتل‌ها مختصرتر است. در نتیجه اگر قصد اقامت ساعتی در یک شهر را دارید، رزرو متل برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

تفاوت در محل قرار گیری

به‌طور معمول هتل‌های هر شهر، در مرکز شهر یا نقاط توریستی آن ساخته می‌شوند به‌گونه‌ای که دسترسی مسافران به مراکز مهم را فراهم می‌کند. مسافران با حضور در هتل قصد دارند که در بازار به گردش بپردازند یا جاهای دیدن شهر را ببینید، به همین دلیل سازندگان هتل ها را در نزدیکی همین مکان‌ها بنا می‌کنند. اما متل‌ها در خارج از شهر، کنار پمپ بنزین‌ها و در کنار جاده‌ها ساخته می‌شوند و افراد آن را به‌عنوان مکانی گذری انتخاب می‌کنند.

هتل

تفاوت در مدت اقامت

همانطور که گفته شد، هتل‌ها و متل‌ها از نظر مدت اقامت با یک یگر متفاوت‌اند. این تفاوت با معماری و میزان امکانات آن‌ها ارتباط مستقیم دارد. برای مثال هتل‌ها به دلیل قرارگیری در نزدیک مراکز مهم مسافران را به طولانی تر کردن اقامت ترغیب می‌کنند. اما متل‌ها تنها از امکاناتی مثل پارکینگ، پم بنزین و موارد اینچنینی برخوردارند به همین دلی بیش‌تر انتخاب سایکل توریست‌ها و موتور سواران هستند.

هدف از ساخت هتل و متل چیست؟

هدف از ساخت هتل لذت بردن از امکانات و اقامت آسان و راحت است. اقامت در هتل‌ها می‌تواند لحظات مفرح و کم دردسر تری را فراهم کند، چرا که نیازی به فکر وعده های غذایی نیست. اما متل با هدف اسکان مسافران بین راهی ساخته شده است. برای همین پارکینگ از اصلی‌ترین امکاناتی است که به مسافران ارائه می دهند افرادی که در متل‌ها اقامت دارند، تفریحات خود را بیرون می گذرانند و برای استراحت به متل بر می‌گردند.

زمانی که چمدان خود را می بندید به بودجه خود نگاه کنید، اگر دوست دارید رستوران های مختلف را امتحان کنید، به سراغ متل ها بروید و اگر سفرتان جنبه استراحتی دارد، به سراغ رزرو هتل بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صنایع دستی مشهد ، دست ساز های زیبا از هنرمندان مشهدی

چهارشنبه 20 مرداد 1400
با شروع سفر، شما با آداب و رسوم آن شهر آشنا می شوید. شهر مشهد یکی از شهر های پر […]
صنایع دستی مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس