دره ستارگان قشم دره ای جنی در جزیره

دره ستارگان قشم از پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی به حساب می‌آید که در فهرست عجایب هفت‌گانه قشم قرار گرفته است و با دارا بودن قدمتی بیش از دو میلیون سال، چشم هر گردشگری را به خود معطوف کرده است. این دره یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده ای است که مشابه آن در سراسر جهان بتعداد انگشت شماری وجود دارد. این دره که یکی جاهای دیدنی قشم است، به شکل ستون های ضخیم، بزرگ و مخروط‌های بلند و نوک‌تیز و دیواره‌های بلند تشکیل شده است.

این پدیده طبیعی نتیجه فرسایش توسط آب های سطحی، باران‌های فصلی و بادهای شدید است و لایه‌ها و حفره‌های متعددی در درون هر ستون دیده می‌شود که هوا به راحتی وارد آن‌ها می‌شود و درون آنها می‌چرخد و صداهای عجیبی به وجود می آورد. ویژگی‌های منحصر به فرد دره ستارگان منجر به ثبت آن به عنوان یک قسمت از ژئوپارک قشم در میراث یونسکو شده است. جالب است بدانید که ژئوپارک قشم تنها ژئوپارکی در منطقه خاورمیانه است که به این شکل مورد توجه سازمان های جهانی قرار گرفته است.

آدرس دره ستارگان قشمداخل روستای برکه خلف
ورودی دره ستارگان5000 تومان
فاصله تا قشم20 کیلومتر (25 دقیقه با خودرو)
فاصله تا درگهان22/6 کیلومتر
تفریحات دره ستارگانعکاسی روی بام دره، بازدید از روستای برکه خلف، خرید صنایع دستی از این روستا، بازدید از موزه سنگ، شتر سواری

دره ستارگان قشم کجاست؟

دره ستارگان، یکی از جاذبه‌های دیدنی هرمزگان میباشد، که در نزدیکی روستایی به نام برکه خلف واقع شده است. این دره در ضلع شمالی جزیره قشم قرار دارد. برای رفتن به روستای مذکور، شما باید از شهر قشم به سمت ساحل جنوبی جزیره حرکت کنید. این روستا در فاصله پنج کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قرار دارد و از شمال این روستا می‌توانید بهترین مناظر فرسایشی جزیره را مشاهده کنید. همچنین جنگل حرا قشم و جزایر ناز قشم نیز در نزدیکی این دره قرار گرفته اند و شما می‌توانید با یکی‌، دو ساعت رانندگی از این مکان های دیدنی بازدید کنید.

بهترین زمان برای رفتن به دره ستارگان قشم

پاییز و زمستان بهترین فصل برای بازدید از دره ستارگان است. در این فصل‌ها، هوا در جزیره به طور کلی مساعد و خنک است. ماه‌های فروردین و اردیبهشت در بهار نیز دره ستارگان را به یک مقصد جذاب تبدیل می‌کنند. زمانی که هوا معتدل و دمای نسبتاً خوبی دارد، می‌توانید سفر خود را برنامه‌ریزی کنید و از زیبایی دره ستارگان بهره لازم ببرید.

  • هزینه بازدید: ۵۰۰۰ تومان برای اتباع ایرانی
  • آدرس: جزیره قشم، روستای برکه خلف

فاصله دره ستارگان تا قشم

از دره ستارگان تا قشم با ماشین حدودا 1 ساعت و 7 دقیقه فاصله است که تقریبا 68 کیلومتر می شود.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در ژئوپارک قشم است و مردم محلی آن را به نام “استار افتیده” یا “استاله کفته” می‌شناسند. اعتقاد بومیان این منطقه این است که برخورد یک شهاب سنگ با زمین، سبب پرتاب سنگ و خاک به آسمان شده و این دره به وجود آمده است. به همین دلیل آن را ستاره افتاده نامیده‌اند.

واقعیت حاکی از آن است که این ژئوسایت منحصربه‌فرد به دلیل فرسایش عوامل مختلف مانند آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقات زمین شکل گرفته است. تأثیر این عوامل بر بخش‌هایی از زمین که مقاوم‌تر هستند، کمتر بوده و بنابراین هنوز باقی مانده‌اند، در حالی که بخش‌هایی که نرم و سست هستند، از بین رفته‌اند. این دره تاریخچه‌ای به دوران زمین‌شناسی سنوزوئیک بازمی‌گردد که تقریباً دو میلیون سال پیش اتفاق افتاده است. شکل‌های هندسی دره شامل سنگ، ماسه و سیمان آهکی هستند.

دره ستارگان قشم

داستان قبرستان دره ستارگان قشم، جن

با توجه به روایات محلی، دره ستارگان در جزیره قشم به عنوان محل زندگی اجنه و ارواح شناخته می‌شود که در شب‌ها در آن حضور دارند. این باور میان بسیاری از مردم ریشه داشته است و صداهای غریب و عجیبی که در این دره شب‌ها شنیده می‌شود، به حضور این موجودات تعبیر می‌شود. به همین دلیل، به علت وجود این موجودات مرموز، ورود گردشگران به دره ستارگان در شب توصیه نمی‌شود.

اما محققان زمین شناسی یکی از علل این صداها را پیچیدن باد در حفره ها و روزنه‌های زیاد در صخره‌ها می دانند. هنگامی که باد از این شکاف‌ها عبور می‌کند، باعث ایجاد صدای خاصی می‌شود. علل دیگر آن، جابجایی شن ریزه ها و سنگ هایی است در هنگام وزیدن باد در شب است و صداهایی را ایجاد می کنند که بومیان فکر می کنند این در جن دارد.

دره ستارگان قشم در شب

دره ستارگان با صخره‌های زیبا و مرموز خود، برای گردشگران فضایی آرام و باصفایی را ایجاد می‌کند. در این مکان شگفت انگیز می‌توانید ساعت‌ها در بین این شاهکارهای طبیعی غرق شوید و لحظاتی پر از آرامش  را تجربه کنید. یکی از زیبایی های دره ستارگان در شب های مهتابی است که سکوت بر همه جا حکمفرمایی می‌کند دقیقا همانند شبهای کویر که با تماشای ستاره‌ها و آسمان احساس نزدیکی زیادی به آنها می‌کنید.

دره ستارگان قشم

شباهت دره ستارگان به کویر تنها یک شباهت معمولی نیست. بیشتر تندیس‌های دره ستارگان از خاک ساخته شده‌اند و شکل آنها تداعی کننده کلوت‌های کویر لوت در ذهن ببیننده گان خواهد بود. علاوه بر این، اغلب مردم محلی در شب به دره سفر نمی‌کنند، اما گردشگران می‌توانند شب‌های بسیار خاطره انگیز و شگفت‌انگیزی را در این دره تجربه کنند.

تفریحات مختلف در دره ستارگان قشم

تفریحات و فعالیت های دره ستارگان شامل:

عکاسی بر روی بام دره

هنگام ادامه مسیر خود به سوی بام دره، شما به یک منظره‌ی بی‌نظیر می‌رسید که در آن می‌توانید آسمان پرستاره‌ها را در جلوی نگاهتان داشته باشید و از زیبایی‌های فراوانش لذت ببرید. با صعود به قسمت بالای دره، محوطه دره به طور کامل در دید شما خواهد بود و امکان گرفتن عکس‌های بی‌نظیری وجود دارد.
در دره ستارگان با مردمی محلی که برای سپری کردن آخر هفته به این دره سفر کرده‌اند، همچنین عکاسان حرفه‌ای و گردشگران ایرانی و خارجی که در این منطقه به عکاسی و گردش مشغولند، مواجه خواهید شد.

دره ستارگان قشم

خرید صنایع دستی

همچنين میتوانید از غرفه‌های کوچک محلی که در دره ستارگان بر پا شده اند، اقدام به خرید صنایع دستی منحصر به فرد و خاص این منطقه کنید. در این غرفه‌ها می‌توانید صنایع دستی زیبا و خلاقانه‌ای مانند: صدف و گوش‌ماهی و جواهرات که توسط مردمان بومی منطقه ساخته شده اند را پیدا کنید.

بازدید از روستای برکه خلف

روستای برکه خلف، که به عنوان یکی از تمیزترین روستاهای قشم شناخته می‌شود، در نزدیکی دره ستارگان واقع شده است. در کوچه های این روستا به سختی زباله‌ای قابل مشاهده است؛ زیرا زنان محلی از دوران‌های گذشته هفته‌ای یک یا دو بار کوچه های این روستا رو بصورت کامل نظافت می‌کنند. علاوه بر تمیز بودن کوچه ها و منازل روستا، در گوشه ای از روستا مجموعه‌ای از لباس‌های سنتی و هنرهای دستی رنگارنگ زنان جزیره برای فروش و اجاره نگهداری می‌شوند که گردشگران می‌توانند بنا بر نیازشان لباس را خریداری یا اجاره کنند.

سامانه جامع خرید بلیط هواپیما و اتوبوس

اگر به تزیینات حنا روی بدن علاقه‌مند هستید، زنان هنرمند و ماهری در این روستا هستند که شما می‌توانید به سراغ این زنان بروید تا نقوش زیبای حنا را بر روی بدن شما ترسیم کنند. این هنرمندان با صبر و حوصله، نقوش زیبایی را با استفاده از حنا ایجاد خواهند کرد. آنها همچنین می‌توانند به شما در انتخاب نقش‌ها و طرح‌های مورد نظر کمک کنند و نقوشی متنوع و جذاب را روی بدن شما ترسیم کنند.

شتر سواری

شترسواری در منطقه دره ستارگان یک تجربه جذاب است که برای گردشگرانی که علاقه‌مند به شتر سواری هستند، بسیار جذاب خواهد بود. در این منطقه، شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی مشخصی، از شترسواری لذت ببرید.

موزه سنگ

این موزه در ساختمان زیبای پذیرمان دره واقع شده است. با بازدید از این موزه، گردشگران می‌توانند به طور همزمان با آشنایی با کانی ها و سنگ‌های موجود در جزیره‌های قشم، هرمز و هنگام، اطلاعات مفید بیشتری درباره زمین‌شناسی این منطقه به دست آورند.در موزه سنگ بیش از ۴۸ نمونه از کانی ها، سنگ‌ها و سنگواره‌هایی که از جزیره‌های هنگام، هرمز و لارک به دست آمده است، به نمایش گذاشته است.

مکان های مهم نزدیک به دره ستارگان قشم

از جمله جاهای دیدنی اطراف این دره شگفت انگیز می توان به غار نمکی قشم، پارک کروکودیل نوپک قشم و دره تندیس ها قشم اشاره کرد.

در هنگام سفر به جزیره قشم برای استراحت و اقامت به یک هتل با امکانات رفاهی و خدماتی خوبی نیاز دارید. این جزیره دارای هتل های چنده ستاره لوکسی است. برخی از مسافران اقامت در یک اتاق هتل لوکس را دوست دارند. بعضی هم استراحت در اقامتگاهای بوم گردی را به هتل ترجیح میدهند. برخی از هتل های قشم که در نزدیکی دره ستارگان هستند، میتوان به هتل ارم قشم، هتل الوند قشم، و هتل مارینا 1 قشم اشاره کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

6 مورد از اماکن روستای فهرج یزد، عمارتی کهن در دل کویر

یکشنبه 28 آبان 1402
در قلب 30 کیلو متری کویر یزد روستایی به نام روستای فهرج یزد وجود دارد. که قدمت آن به 5000 […]
روستای فهرج یزد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس