موزه های مشهد: یادگاری هایی از گذشته

مشهد شهری توریستی می باشد که به دلیل قرار گرفتن حرم امام رضا (ع) در آن هر ساله میلیون ها نفر گردشگران داخلی و خارجی به این شهر مقدس سفر می کنند. ممکن است عده ای مشهد را شهر مذهبی بشناسند ولی باید بدانید که این شهر مقدس جاذبه های گردشگری متفاوتی دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. جاهای دیدنی مشهد همانند پارک ها و روستاهای آن به همراه خانه های تاریخی نیز می توانند جذابیت خاصی برای توریست ها باشد، اما از جاذبه های دیدنی این شهر توریستی که می توان گذشته و قدمت این شهر را با دیدن آن ها درک کرد، موزه های مشهد است.

موزه های مشهد

موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی که از معروف ترین موزه های مشهد محسوب می شود در سال 1387 برای احداث این موزه اقدام کرده اند و توانسته اند اشیاء با ارزش زیادی درآن قرار دهند. درون موزه های داخل حرم، انواع اسکناس و تمبر، سکه و مدال، هنرهای تجسمی، گنجینه صدف، حلزون، نرم تنان دریایی، گنجینه نجوم و ساعت، گنجینه ظروف و انواع سلاح و مهمترین بخش آن موزه قرآن می باشد که چندین جلد قرآن ارزشمند در آن قرار دارد.

آدرس موزه آستان قدسساعت بازدیدهزینه بلیط
حرم امام رضا واقع در صحن کوثر8 الی 185000 تومان

این موزه مجهز به پارکینگ اختصاصی بوده که برای بازدید دیگر نگرانی جای پارک ماشین خود نیستید. در بخش دیگر موزه قدس رضوی ساختمان موزه فرش، حمام مهدی قلی بیگ و کتابخانه وابسته قرار گرفته است.

حمام مهدی قلی بیگ

حمام مهدی قلی در سال 1376 به عنوان حمام عمومی قرار گرفت که به صورت کاملا رایگان در اختیار زائرین گذاشته است و در سال 1385 به دلیل استفاده نکردن از آن، تبدیل به موزه و مکان دیدنی شد. در این حمام پوشش قومیت های مختلف، وسایل سنتی موزه و لوازمی که برای استفاده در حمام وجود داشته نیز قرار گرفته است.

آدرس حمام مهدی قلی بیگساعت بازدیدهزینه بلیط
حرم امام رضا.کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع رضویشنبه تا چهارشنبه از 8 تا 12:302000 تومان
موزه های مشهد

موزه نادری مشهد

بعد از حرم اما رضا، آرامگاه و باغ نادرشاه مشهد دومین مکان دیدنی و گردشگری مشهد محسوب می شود که در سال 1342 توسط فردی به نام هوشنگ سیحون طراحی شده است. دو تالار بزرگ و دیدنی در کنار باغ موزه نادری دیده می شود که متعلق به موزه هستند. جالب است بدانید که نادرشاه دستور ساخت آرامگاه خود را داده است. در این موزه در ابتدا شاهد مجسمه نادرشاه و سربازان آن خواهید بود.

آدرس موزه نادریساعت بازدیدهزینه بلیط
چهار راه شهدا، آرامگاه نادرشاه افشارفصل بهار و تابستان:7:30 تا 20 فصل زمستان و پاییز7:30 تا 173000 تومان

موزه بزرگ خراسان

این موزه که به بزرگترین موزه مشهد معروف است بهترین گزینه برای سفر به یک مکان تاریخی می باشد. موزه بزرگ خراسان در نزدیکی پارک کوه سنگی واقع شده که دارای 12 طبقه می باشد. ابزار سنگی، اشیاء سفالی و شیشه ای، نسخه های خطی و چرمی که به زمان پیش از اسلام بر می گردد نیز در این موزه قرار گرفته اند. در بخش دیگر این موزه کتابخانه، کیهان شناسی، کارگاه مرمت اشیاء تاریخی، سالن اجتماعات و آزمایشگاه نیز قرار دارد.

آدرس موزه بزرگ خراسانساعت بازدیدراه های دسترسیهزینه بلیط
بزرگراه کلانتری، پارک کوهسنگیفصل بهار و تابستان:7:30 تا 20 فصل زمستان و پاییز 8 تا 17اتوبوس، مترو ، ماشین شخصی5000 تومان
موزه بزرگ خراسان

موزه توس

موزه توس در آرامگاه فردوسی قرار دارد که به موزه شعر و ادبیات ابوالقاسم فردوسی شناخته می شود. آثار سنگی قبل از تاریخ، انواع پیه سوز، عطردان و انواع شاهنامه با ارزش دیگر در این موزه قرار دارد. آثار موجود در موزه توس به سفال های پیش از اسلام و انواع سکه، وسایل سوارکاری، سپر و گرز، وسایل موسیقی و انواع تیر و کمان ، انواع ظروف سفالی لعاب دار، انواع نقاشی تعریف می شود.

آدرس موزه توسساعت بازدیدهزینه بلیط
مشهد. کیلومتر 20 آزاد راه کنار گذر شمالی-شهر توسفصل بهار و تابستان 7:30 الی 20 فصل زمستان و پاییز 7:30 تا 175000 تومان برای اتباع خارجی 50000 تومان

موزه آیین های مذهبی مشهد

اگر شما هم به ورزش های زورخانه ای علاقمند هستید می توانید از این موزه بازدید نمائید. مرشد علی اکبر قاسمی که به پهلوان رستم مشهور بود، آیین های پهلوانی را افتتاح نمود. پهلوان رستم طی 45 سال سفر به نقاط مشهد توانست اشیاء متنوعی برای این موزه گردآوری کند.

آدرس موزه آیین های مذهبی مشهدساعت بازدیدهزینه بلیط
جاده آرامگاه ، بلوارشاهنامه، چهار برج ، بهار 24فصل بهار و تابستان 8 صبح تا 20 فصل زمستان و پاییز 8 تا 17رایگان
موزه آیین های مذهبی مشهد

موزه آب مشهد

هدف از قرار دادن موزه آب در مشهد آشنایی با سدها، آب انبار و قنات ها، یخدان و سازه های آبی قدیمی و تاریخی می باشد. شما می توانید مراحل مختلف و چگونگی پیشرفت صنعت و سازه های آبی را که از گذشته تاکنون بوده در این مکان بشناسید.

موزه آب مشهد
آدرس موزه آب مشهدساعت بازدیدهزینه بلیط
شهر مشهد. بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه ای خراسان8 صبح تا 14  2000 تومان

سخن پایانی

همانطور که گفته شد جاهای دیدنی و مکان های تاریخی گوناگونی در مشهد و یا اطراف حرم وجود دارد که اگر وقت کافی برای دیدن به این مکان های دیدنی را داشته باشید ضرر نخواهید کرد چرا که مشهد شهری وسیع و گردشگری توریستی بوده و هر کدام از مکان های دیدنی آن جذابیت خود را خواهد داشت. اگر شما هم به اشیاء و تجهیزات قدیمی علاقمند هستید بازدید از موزه های تاریخی مشهد را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سواحل کیش، زیبایی‌ های بی‌ حد و مرز

پنج‌شنبه 21 مرداد 1400
یکی از بهشتی‌ترین جزایری است که در کشور ما وجود دارد. یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های سفر به کیش، رفتن […]
سواحل کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس