خانه عباسیان کاشان؛ شاهکاری پر نقش و نگار از معماری ایرانی

خانه عباسیان کاشان، به‌عنوان یکی از خانه های تاریخی کاشان و شاهکار معماری ایران، یادگاری از دوران قاجاریه بوده و وسعت آن، به پنج هزار مترمربع و زیر بنایی با هفت هزار متر مربع می‌رسد. تاریخچه خانه عباسیان کاشان به دویست سال پیش و به سال ۱۲۴۵ هجری قمری بازمی‌گردد. همچنین بیست سال طول کشید تا این بنا به دست حاج محمد ابراهیم تاجر کاشی ساخته گردد. در خانه عباسیان کاشان، پنج حیاط و پنج طبقه مشاهده می‌شود. این مجموعه باستانی، دارای گودال باغچه بوده و بعد از مرگ نخستین مالک آن، با گذشت زمان شاهد تفکیک‌سازی آن بودیم و این بنا به پنج خانه تقسیم شد. لازم به ذکر است که برخی از این خانه های تاریخی حال تبدیل به زیباترین اقامتگاه های کاشان شده است، که می توانید از طریق رزرواسیون های هتل اقدام به رزرو نمایید.

آدرس خانه عباسیان کاشان

کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

زمان بازدید از خانه عباسیان کاشان

از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ یا ۱۹

خانه عباسیان کاشان

خانه عباسیان کجاست؟

برای اینکه از خانه عباسیان کاشان بازدید کنید، ابتدا باید خودتان را به خیابان علوی در این شهر برسانید. برای رسیدن به آن، چند راه پیش‌ روی شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید یا از اتوبوس‌های شهری و تاکسی‌ برای رسیدن به مقصد استفاده کنید یا اینکه با اتومبیل شخصی به سمت مقصد بروید. امکان بازدید از خانه عباسیان کاشان با مترو وجود ندارد؛ چراکه این شهر دارای مترو نیست.

نام‌ گذاری خانه عباسیان کاشان

خانه تاریخی عباسیان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کاشان، پنج حیاط داشته که هر یک از آن‌ها، دارای اسم منحصربه‌خود هستند. قسمت‌های اندرونی، بیرونی، حوض‌خانه، باغ خانه و قسمت خدمه به‌ترتیب با اسامی مسعودی‌فر، عباسیان، حقانی، تقوی و عباسی شناخته می‌شوند. پس از اینکه نخستین صاحب خانه فوت شد، شاهد فروش آن به اشخاص متفاوتی بودیم. به مدت یک قرن پیش آقای عباسیان به عنوان تاجر فرش کاشان اقدام به خرید حیات بیرونی به قیمت هزار تومان کرد و در آن دوران این مسئله یک اتفاق بزرگ به‌حساب می‌آمد و خبر در کل شهر پیچید؛ از این رو به خانه عباسیان معروف شد.

معماری خانه عباسیان کاشان

شما پس از اینکه پلان خانه عباسیان کاشان را مشاهده کردید، متوجه می‌شوید که فضاهای متنوع و بسیاری داشته و از نظر معماری نیز تاحدودی میان آن با دیگر خانه‌ها تفاوت‌هایی دیده می‌شود. از جمله جلوه‌های بی‌نظیر معماری این خانه می‌توان به وجود کانال‌های ورودی آب قنات به منزل اشاره کرد که گذر آن‌ها در میان پایه‌های خشتی حیاط صورت می‌گیرد. قرینه بودن این سازه خصوصیت جالبی در مورد این خانه بوده و در صورتی که یک خط تقریبی اطراف هر ضلع آن بکشیم، متوجه خواهیم شد که دو سمت آن، تماماً قرینه به نظر می‌رسند.

این بنا از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده و اتاق‌های متعدد و تودرتو، به همراه دیوار حجاب در دور پشت پا دیده می‌شود تا همسایه نتواند درون بنا را مشاهده نماید، همچنین مکان سکونت خانم‌ها و آقایان در اتاق‌ها تفکیک سازی شده‌اند. شما از همان بدو ورود کوبه‌هایی را می‌بینید که صداهای مختلفی دارند تا زمانی که اشخاص غریبه قصد ورود به خانه را دارند، اهالی منزل بدانند که شخص مونث است یا مذکر. سطح خانه عباسیان نسبت به سطح کوچه پایین‌تر بوده و این سبک از معماری تحت عنوان گودال باغچه شناخته می‌شود.

این معماری به این منظور بوده که افراد بتوانند به قنات دسترسی راحت‌تری داشته باشند و آب، از فشار کافی برخوردار باشد. از آنجایی که جنس مصالح با خاک زمین‌های اطراف ساختمان همخوانی داشته، این شیوه گزینه مناسبی برای استحکام‌سازی خانه نیز بوده است. از دیگر فواید این شیوه می‌توان به عایق سازی ساختمان در مقابل سرما و گرما اشاره کرد.

معماری خانه عباسیان کاشان

بخش های مختلف خانه تاریخی عباسیان کاشان

خانه تاریخی عباسیان در سه طبقه ساخته شده است و پنج حیاط داخلی، باغچه، قسمت خدمه، حوض خانه و سایر بخش‌ها را نیز شامل می‌شود. در قسمت خارجی خانه، مواردی همچون اتاق آینه، تالار سرپوشیده، اتاق‌های سه دری و پنج در، ایوان و… به چشم می‌خورند. به هنگام تحلیل خانه عباسیان کاشان، متوجه خواهید شد که این سازه متشکل از دو بخش تابستان‌نشین و زمستان‌نشین بوده و براساس شرایط آب‌وهوایی هر فصل، بخش‌های ویژه‌ای از مجموعه کاربرد داشته است.

اگر به طبقه بالای اندرونی بروید با اتاق شاه‌نشین مواجه خواهید شد. سرویس بهداشتی، چاه آب و قسمت حوض‌خانه عمارت عباسی نیز در طبقات پایین اندرونی قرار گرفته است. در بخشی از این خانه، ساختمان دو طبقه دیده می‌شود که برای برگزاری انواع مراسم‌ها کاربرد داشته و هیچ نوع تزئینی در آن دیده نمی‌شود. از دیگر قسمت‌های خانه عباسی می‌‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

اتاق آینه

اتاق آینه به عنوان زیباترین بخش خانگی تاریخی عباسیان شناخته می‌شود و در لیست مجلل‌ترین بخش‌های آن جای دارد؛ چراکه با حضور یافتن در این اتاق، شما می‌توانید زیباترین تزئینات و شیشه‌های رنگی را مشاهده نمایید. همچنین در اتاق آینه، شاهد انواع گچ‌بری‌ها، آیینه کاری‌ها و درب و پنجره‌های رنگین هستیم؛ اگر نگاهی به سقف این اتاق بیندازید، متوجه آینه‌هایی در مدل ماه، ستاره و خورشید خواهید شد. زمانی که چراغ اتاق روشن می‌شود و نور روی نخ‌های ابریشم آویزان در سقف انعکاس پیدا می‌کند، شاهد خلق تصویری زیبا از آسمان کویر هستیم.

در اتاق باشکوه آینه، درهای عرضی دیده می‌شود که پنجره‌های مشبک گچی در میان این درها به‌چشم می‌خورند. زیبایی اتاق آینه به حدی بوده که در گذشته، شاهد برگزاری مراسمات عروسی در این اتاق بودیم. بخشی از خانه عباسیان ویژه ساکنان اصلی منزل ساخته شده و به خوبی از دیگر بخش‌های آن تفکیک گردیده است. هیچکس به جز افراد ساکن خانه اجازه نداشتند که به این مکان ورود پیدا کنند.

ورودی و هشتی

پیش از اینکه به خانه عباسیان کاشان وارد شوید با نمایی ساده بیرونی آن مواجه خواهید شد که شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ به‌گونه‌ای که هرگز در باور شما نمی‌گنجد که خانه‌ای تاریخی در این مکان مستقر باشد. شما نخست به یک هشتی راه پیدا می‌کنید که دارای سکوهایی ویژه استراحت مسافران و منتظران است. زمانی که از این هشتی گذر می‌کنید، با شیب این بنا مواجه خواهید شد و تغییر ارتفاع به‌تدریج رخ می‌دهد. این هشتی زیبا و دارای سقف سبب می‌شود که شما از طرف کوچه دید مستقیمی نسبت به درون بنا نداشته باشید.

یک قسمت این هشتی، بخش خدمه بوده و قسمت دیگر با راه یافتن به درون بنا پایان می‌یابد. پس از آن، نوبت به گذر کردن از میان دالان شیبداری تحت عنوان دالان حجاب می‌رسد تا بتوانید خودتان را به هشتی روباز و بزرگی برسانید. با وجود این دالان شما دیگر دید مستقیم به درون بنا نخواهید داشت و از آنجایی که مسیر طولانی به نظر می‌رسد، اشخاص تغییر و کاهش ارتفاع سطح زمین را درک نخواهند کرد. این هشتی بزرگ‌تر، امکان استفاده تحت عنوان اصطبل موقت برای اشخاصی که تمایل به ورود به عمارت نداشتند را فراهم می‌کرد.

امکانات رفاهی خانه تاریخی عباسیان کاشان

شما به هنگام ورود به خانه عباسیان می‌توانید از امکانات ویژه‌ای همچون رستوران، سفره خانه عباسیان کاشان، کافی‌شاپ، شربت‌سرا، بستی‌سرا، پارچه‌بافی، قالی‌بافی، فروشگاه عرقیجات و… بهره‌مند شوید.

رستوران عباسی

اگر نگاهی به حیاط پنجم خانه عباسیان بیندازید، رستوران خانه عباسیان را مشاهده خواهید کرد که فضایی تماماً سنتی و تاریخی در آن حاکم است. شما در این مکان می‌‌توانید تابلوهای فوق‌العاده و تخت‌ها، حوض‌های کوچک به همراه فواره زیبا و فرش‌هایی با نقش‌ونگار ایرانی را مشاهده نمایید. همچنین در منو این رستوران، مدل‌های مختلف غذاهای سنتی ایرانی و محلی کاشان همچون دیزی ویژه و چلوکباب گوسفندی، کباب کوبیده، گوشت لوبیا و دوغ محلی دیده می‌شود.

رستوران عباسی خانه عباسیان

بهترین زمان بازدید از خانه عباسیان کاشان

در تمامی روزها امکان بازدید از خانه عباسیان از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ یا ۱۹ غروب وجود داشته و در روزهای تعطیل عید نوروز حتی دو ساعت به ساعت کار خانه عباسیان کاشان اضافه می‌گردد و شما می‌توانید تا ساعت ۸ شب به بازدید از این بنا مشغول شوید. فصل بهار را می‌توان زیباترین و بهترین زمان سفر به کاشان و بازدید بنای خانه عباسیان دانست؛ چرا که فصل بهار، زمان برگزاری مراسم گلاب گیری بوده و شما آن موقع، با قدم گذاشتن در کاشان با عطروبوی خاصی سرمست خواهید شد‌.

هزینه بلیط خانه عباسیان کاشان

گردشگران داخلی و خارجی برای تهیه بلیط به‌ترتیب باید مبلغ چهار هزار و سی‌هزار تومان را بپردازند و این مبلغ، به‌نوعی سرمایه‌گذاری تاریخی به‌حساب می‌آید.

جاهای دیدنی اطراف خانه عباسیان کاشان

شما پس از اینکه از خانه عباسیان در کاشان دیدن کردید، می‌توانید به سراغ دیگر جاهای دیدنی کاشان بروید که عبارتند از:

  • فاصله خانه موزه و عروسک کاشان تا خانه عباسیان کاشان: 350 متر، 5 دقیقه پیاده روی
  • فاصله حمام فین کاشان تا خانه عباسیان: 1.1 کیلومتر، 15 دقیقه پیاده روی
  • فاصله بازار کاشان تا خانه عباسیان: 300 متر، 4 دقیقه پیاده روی
  • فاصله حمام سلطان امیراحمد کاشان تا خانه عباسیان: 150 متر، 2 دقیقه پیاده روی
  • فاصله خانه بروجردی‌ها کاشان تا خانه عباسیان: 240 متر، 3 دقیقه پیاده روی
  • فاصله خانه طباطبایی‌ها کاشان تا خانه عباسیان: 300 متر، 4 دقیقه پیاده روی
اتاق مرکزی خانه عباسیان

هتل های نزدیک به خانه تاریخی عباسیان

در نزدیکی خانه تاریخی عباسیان کاشان، هتل‌های بسیاری وجود داشته که شما می‌توانید در آن‌ها سکونت یابید. فاصله میان این هتل‌ها با خانه تاریخی عباسیان بسیار اندک است. در صورت تجربه رزرو هتل های کاشان، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نام هتلادرسفاصله تا خانه تاریخی عباسی
هتل سنتی صادقی کاشاناستان اصفهان، کاشان ، خیابان علوی، کوی شهید هاشمیان۲۸۵ متر
هتل ایرانیان کاشانكاشان، ميدان كمال‌الملك، خيابان فاضل نراقي، خيابان علوي، كوچه باستان پنجم (كوشك صفي)، كاشي ۸۲۱۰ متر
هتل سنتی آمیرزا کاشانکاشان، میدان کمال الملک، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ ۲۴۵۵۰ متر
هتل مهینستان راهب کاشانکاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ ۳۱۷۰۰ متر
هتل درب باغ کاشان کاشان ، خیابان فاضل نراقی، محله درب باغ، کوچه درب باغ۱ کیلومتر
هتل سنتی ثنا کاشانکاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقا بزرگ، کوچه شهید حسن امامی پور۸۵۰ متر

مهم‌ترین خصوصیات خانه عباسیان کاشان شامل تزئینات گچبری و نقاشی، رسمی‌بندی، مقرنس، یزدی‌بندی و گره‌سازی می‌شود‌ و شما می‌توانید در طراحی این سازه، زیبایی و ظرافت را باهم مشاهده کنید. تا به امروز، خریداری و مرمت‌سازی چهار باب این خانه انجام گرفته شده است. نوع ساختمان را می‌توان تفاوت اصلی میان خانه عباسی با خانه‌هایی همچون طباطبایی و بروجردی دانست‌. خانه عباسیان به نظر می‌رسد که از دل زمین خارج شده؛ چراکه نخستین طبقه آن نسبت به سطح زمین پایین‌تر است. برای تماشای این زیبایی‌ها، می‌توانید با اقامت در یکی از بهترین هتل های کاشان در نزدیکی خانه عباسیان، سفری بدون دغدغه را تجربه کنید.

سوالات متداول

آدرس خانه عباسیان چیست؟

محل قرارگیری خانه عباسیان، استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد است.

هزینه بازدید از خانه عباسیان کاشان به چه صورت است؟

گردشگران داخلی و خارجی برای تهیه بلیط به‌ترتیب باید مبلغ چهار هزار و سی‌هزار تومان را بپردازند و این مبلغ، به‌نوعی سرمایه‌گذاری تاریخی به‌حساب می‌آید.

خانه عباسیان متشکل از چه بخش‌ هایی است؟

خانه عباسیان دارای پنج حیاط و پنج طبقه است ‌و قسمت‌های مهم آن شامل اندرونی، بیرونی و خدمه می‌شود.

ساعت بازدید از خانه عباسیان کاشان چگونه است؟

از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ یا ۱۹ غروب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اقامتی رویایی در هتل های لوکس مشهد نزدیک حرم

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
بدون شک اقامت در هتلی لوکس که در نزدیکی حرم نیز باشد، بهترین سفر را برای شما رقم خواهد زد. […]
اقامت در هتل های لوکس مشهد نزدیک حرم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس