مینا کاری در اصفهان نصف جهان

اصفهان از زیباترین شهرهای ایران از منظر هنر و معماری محسوب می‌شود. این شهر با سابقه و قدمت بسیاری که دارد، هنرمندان و هنر دوستانه بسیاری دارد. با رزرو تور اصفهان می‌توان از بناهای تاریخی این شهر دیدن کرد. اصفهان که از دوران صفویه به رونق و توسعه هنری و معماری دست یافته است هنوز هم از منظر هنر حرف اول را در ایران می‌زند. علاوه بر تاریخ، معماری و هنر یکی دیگر از جاذبه‌های تور اصفهان، بازدید از صنایع دستی است. صنایع دستی اصفهان قدمتی بیش از 5000 سال دارد. مینا کاری در اصفهان یکی از صنایع دستی بسیار شناخته شده این شهر است. مسافران و گردشگران هر ساله تعداد زیادی از ظروف میناکاری شده این شهر را به عنوان سوغاتی خریداری می‌کنند.

آژانس مسافرتی “های هتل” با ارائه مقالات متعدد جاذبه‌ها، سوغات و هتل‌های شهرهای توریستی ایران را معرفی کند. چرا که قبل از سفر اطلاع از شهر مقصد بسیار مهم است. جهت رزرو هتل در اصفهان از دیگر مقالات ما دیدن فرمایید.

مینا کاری در اصفهان

مینا کاری در اصفهان چیست؟

میناکاری از معروف‌ترین و اصیل‌ترین صنایع دستی کشور ایران محسوب می‌شود. اصفهان کانون تولید ظروف میناکاری شده در ایران می‌باشد. ظروف میناسازی شده ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. هنرمندان و توریست‌های زیادی تنها برای تماشای این هنر به اصفهان سفر می‌کنند.

میناکاری در واقع نوعی نقاشی هنرمندانه و با ظرافت بر روی ظروف مسی، نقره‌ای، سفال و طلا انجام می‌شود. اما بیشترین ظروف میناسازی شده این هنر از جنس مس است. جالب است بدانید مینا در لغت به معنای آسمان آبی آورده شده است. طیف رنگی مورد استفاده در هنر میناکاری نیز از رنگ‌های آبی، سورمه‌ای، سفید، سبزآبی و… است که به نوعی تداعی کننده آسمان هستند. نقوش طراحی شده بر روی این ظروف با نظم و ترتیب و معمولا طرح طاووسی هستند. رنگ‌ها از نوع لعابدار می‌باشند که پس از طراحی درون حرارت پخته می‌شوند. بنابراین رنگ روی مینا کاری‌ها ثابت است.

تاریخچه مینا کاری در اصفهان را بشناسید!

میناکاری یک هنر بسیار قدیمی در ایران است. پیشینه صنعت میناکاری به حدود 5000 سال می‌رسد. به هنر میناکاری، هنر ترکیبی آتش و خاک گفته‌اند که با نقاشی زینت شده است. بر طبق تحقیقات میناسازی‌های از بیزانس نیز دیده شده است. حتی برخی از آثار به دست آمده حاکی از میناکارای‌ها به سیزده سده قبل از میلاد می‌رسد. در یونان نیز مجسمه زئوس به قدمت 500 سال قبل از مسیح است.

اما کشف قدیمی‌ترین آثار یک جفت گوشواره و بازوبند طلا و لعاب شیشه هستند. این آثار در موزه ویکتوریا و لندن حفظ می‌شوند. از این هنر بسیار زیبا در دوران بعد نیز بسیار استقبال شده است. آثار بسیاری نشان دهنده تکینیک میناسازی در دوره‌های ساسانیان، سلجوقیان، مغول‌ها و تیموریان، صفویان، قاجار تا معاصر وجود دارد.

انواع تقسیم بندی میناکاری چیست؟

آثار مینا براساس روش تولی به دو دسته اصلی مینای نقاشی و مینای خانه‌بندی تقسیم می‌شود.

مینای نقاشی:

مینای نقاشی همان روش متداول نقاشی کردن روی ظروف مسی است. در ابتدا سه یا چهار با ظرف مد نظر لعاب داده می‌شود و سپس بر روی جسم سفید شده نقاشی انجام می‌شود. پس از پایان کار مجدد ظرف برای ثابت شدن رنگ حرارت داده می‌شود.

مینای خانه‌بندی:

این روش قدیمی‌ترین روش مینا کاری است که به مینای سیمی شناخته می‌شود. در این روش مفتول‌های نازک را به اشکال مختلف تبدیل می‌کنند و با چسب‌های خاص روی جسم قرار می‌دهند. پس از مرحله لعاب شیشه‌ای، ظرف داخل کوره رفته تا مفتول‌ها به ظرف جوش داده شوند. سپس رنگ آمیزی مینا و در آخر مجدد در کوره پخته می‌شود.

ابزار و آثار مینا کاری چیست؟

ابزار مورد استفاده برای مینا کاری در اصفهان شامل ورقه‌های مس، طلا، نقره، آهن، برنج، ورشو می‌شود. ابزار مورد استفاده مرسوم نیز هاون، کاغذ کپی، چکش، ماده آبگینه مینا، سندان، اره، قیچی، رنگ و قلمو، سمباده، دستگاه جوش، کوره و… است.

آثار مینا کاری در اصفهان عبارتند از:

  • کاسه، بشقاب، تابلو، گلدان، قاب عکس
  • درها و پنجره‌های مساجد و حرم‌ها
  • سرویس چای، قلیان، آیینه، قلمدان
  • گوشواره، انگشتر، مدال، گردن بند
مینا کاری در اصفهان

کلام آخر

در این مقاله به معرفی کامل مینا کاری در اصفهان، تاریخچه، رنگ آمیزی، آثار و ابزار آن پرداختیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید بهترین و زیباترین ظروف میناکاری شده را برای عزیزانتان سوغات بخرید. امید داریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوبی در رابطه با مینا کاری به دست آورده باشید. آژانس مسافرتی “های هتل” جهت رزرو هتل در اصفهان در خدمت شما می‌باشد. رزرو هتل 5 ستاره اصفهان و یا رزرو اقامتگاه‌ در اصفهان را به ما بسپارید. چرا که می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت ممکن در بهترین هتل‌ها اقامت داشته باشید. برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و رزرو تور لحظه آخری به آژانس “های تور” مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خانه پیشه وران مشهد را بشناسیم!

سه‌شنبه 16 آذر 1400
رزرو تور مشهد در میان دیگر تورهای داخلی کشور به طور میانگین رتبه بسیار بالاتری دارد. این شهر زیارتی و […]
خانه پیشه وران مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس