دره آل مشهد: افسانه ای در دل طبیعت

دره آل مشهد منطقه‌ای کوهستانی با آبشارها و جاذبه‌های دیدنی اطراف مشهد است که در شمال شرق ایران واقع شده است. غارها، قلعه‌های کهن و دره انجیر از جاذبه‌های دره آل محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید در هنگام سفر به این منطقه لازم است قبل از به‌ راه افتادن با خود زاپاس، خوراکی و آب آشامیدنی کافی داشته باشید؛ زیرا در مسیر این دره فروشگاهی برای تهیه این اقلام وجود ندارد. همچنین اقامتگاهی نیز در دره آل وجود ندارد و در صورت تمایل می‌توانید از خانه‌های روستا اجاره کنید. فصل بهار به‌دلیل آب‌وهوای خنک بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.

نمایی از دره آل مشهد

در مورد دره آل مشهد بیشتر بدانید

دره آل مشهد منطقه‌ای دیدنی در مسیر کلات و نزدیکی روستای آل است. با مسافرت به این منطقه می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری مانند آبشارها و غار دره آل و مکان‌های تاریخی مانند قلعه آل و مات، دره انجیر، کتیبه خان تاشی و… دیدن کنید. این مکان مقصدی مناسب برای افرادی است که به غارنوردی، صخره‌نوردی و بقایای تاریخی علاقه‌مند هستند. مطمئن باشید تماشای رودها، آبشارهای خروشان، درختان انجیر و باغ‌های میوه گیلاس و گلابی در هوای خنک بهاری شما را به وجد می‌آورد.

دره آل مشهد با طبیعتی بی‌نظیر، رودهای خروشان و آب‌وهوای خنک و کوهستانی هر بازدیدکننده‌ای را متحیر می‌کند. آثار تاریخی کهن، آبشارهای فصلی و جاذبه‌های دیدنی موجود در کلات نادری آن را به مکانی جذاب برای علاقه‌مندان به عکاسی کرده است. دره آل منطقه‌ای جالب و جذاب برای تمام افرادی است که به روستاگردی علاقه دارند. بازدید از مکان‌های دیدنی تاریخی و طبیعی دره آل این سفر را برایتان به تجربه‌ای به‌یادماندنی تبدیل می‌کند.

رودخانه‌ دره آل مشهد

دره آل مشهد کجاست؟

دره آل مشهد از جاذبه‌های اطراف مشهد، واقع در کلات نادری است که برای دسترسی به آن می‌بایست آدرس زیر را بپیمایید:

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، جاده مشهد به کلات
مسیر جذاب دره آل

مسیر دسترسی به دره آل مشهد

۴۵ کیلومتری مشهد مقدس شما می‌توانید به بازدید از دره آل بپردازید. برای دسترسی به این مکان و روستای آل می‌بایست مسیر جاده کلات را در پیش بگیرید. سپس تابلوی سده کارده شما را به جاده کارده راهنمایی می‌کند. برای رسیدن به روستا و سپس دره آل لازم است حدود ۷ کیلومتر مسیر آسفالت و ۳ کیلومتر مسیر خاکی طی کنید. در حین طی این مسیر می‌توانید از روستای کارده و اندرخ نیز دیدن کنید. روستای پتمنه و سیج نیز بعد از روستای آل واقع شده‌اند.

علت نام گذاری دره آل مشهد

به‌دلیل قرار گرفتن روستای آل در این دره، دره آل هم به این نام خوانده می‌شود. اگر بخواهیم به‌طور دقیق به‌دنبال منشا این اسم و اینکه چرا این روستا و دره را به این نام می‌خوانند برویم، باید گفت اغلب دلیلی منطقی یا افسانه‌ای پشت این نام‌گذاری‌ها وجود دارد. گفته می‌شود در دره آل موجوداتی افسانه‌ای به نام آل دیده شده است. آل‌ها موجوداتی ترسناک و نامرئی هستند و حتی داستان‌هایی اسرارآمیز هم از زندگی آن‌ها در گذشته در این دره روایت می‌شود.

علت نام گذاری دره آل مشهد

بهترین زمان سفر به دره آل مشهد

دره آل به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی آب‌وهوای خنکی دارد. در فصل بهار بارش باران چشمه‌ها و آبشارها را پرآب کرده و طبیعتی سرسبزتر ایجاد می‌شود. این فصل بهترین زمان برای سفر به دره آل محسوب می‌شود. در تابستان چشمه‌ها مانند بهار خروشان و پرآب نخواهد بود؛ اما آب‌وهوا خنک بوده و می‌توانید از طبیعت چشم‌نوازش لذت ببرید. در پاییز نیز می‌توانید از منظره رنگارنگ و دلپذیر دره آل عکاسی کنید؛ اما سردی هوا می‌تواند سفر را کمی مشکل کند. همچنین به‌دلیل بارش برف و باران در زمستان بهتر است از سفر به دره آل در این فصل اجتناب کنید.

دره انجیر

دره ‌انجیر همانطور که از نامش مشخص است، پر از درختان انجیر بوده و از مکان‌های تفریحی این منطقه محسوب می‌شود. منظره زیبای چشمه‌ای زلال و درختان پربرگ انجیر هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. وجود این درختان باعث پاکیزگی هوای دره می‌شود. می‌توانید با نشستن در سایه خنک این درختان لحظات خوبی را با خانواده یا به تنهایی سپری کنید. با رفتن به دل طبیعت چشم‌نواز و دل‌نشین دره انجیر آرامش خاصی را تجربه خواهید کرد. انتهای این دره نیز به روستای زواندرخ می‌رسد.

دره انجیر با درختان انبوه

غار دره آل مشهد

غار دره آل در ابتدای جاده آسفالت روستای دره آل واقع شده است. این غار مکانی مناسب برای تفریح افرادی است که به غارنوردی علاقه دارند و با تجهیزات کامل دوست دارند از غارهای مختلف بازدید کنند. غار کبوتر، غار دیگری در دره آل است که به‌دلیل داشتن حفره‌های فراوان خفاش‌های زیادی در آن لانه کرده‌اند. طبق گفته محققان برخی از اسکلت‌های انسان‌های اولیه در غار دره آل یافت شده است. همچنین بزرگی دهانه این غار در همان نگاه اول جلب توجه می‌کند‌ و گفته می‌شود ارتفاعش به ۱۵۰۰ مترمربع می‌رسد. طول ۱ الی ۳ متر برای عرض و ۱۰۰ متر برای عمق این غار برآورد شده ‌است.

قلعه آل و مات

قلعه آل و مات بقایای دو قلعه تاریخی است که در فاصله نیم فرسنگی دره آل مشهد واقع شده‌اند. طبق آخرین تحقیقات قدمت این دو قلعه به دوران تیموری بازمی‌گردد. در گذشته این دو قلعه نقش مهمی در حفاظت از منطقه داشته‌اند. سربازها در این قلعه‌ها که در ارتفاع ۲۳۰۰ متری ساخته شده‌اند، برای مخافظت از منطقه کشیک می‌دادند. در قلعه آل و ماتتاسیسات آب و حوضچه‌هایی یافت شده و گفته می‌شود در گذشته از این قلعه‌ها برای نگهداری آب هم استفاده می‌شد‌.

قلعه آل و مات با قدمتی بالا

کتیبه خان تاشی

کتیبه خان تاشی که در زبان محلی به معنی سنگ نوشته خان است، یک متر طول داشته و  دارای متنی ۱۰ سطری با خط ثلث است. موضوع این متن در مورد سفر شیبک خان به توس است که در سال ۹۱۶ اتفاق افتاد. قدمت این کتیبه به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفوی مربوط می‌شود‌. کتیبه خان تاشی در فاصله ۳ متری از سطح زمین بوده و تابلوی خاصی برای راهنمایی بازدیدکنندگان در مسیر وجود ندارد. اگر می‌خواهید این کتیبه تاریخی را ببینید باید از راهنمایی‌های مردم محلی برای رسیدن به آن استفاده کنید. در موزه توس نمونه‌ای شبیه‌سازی شده از این کتیبه به نمایش گذاشته شده است.

کتیبه خان تاشی به جا مانده از دوره تیموریان

آبشار دره آل مشهد

در دره آل پنج آبشار فصلی وجود دارد که در فصل‌های باران‌خیز پر آب شده و باعث زنده‌تر و باطراوت‌تر شدن دره می‌شوند. این آبشارها روح تازه‌ای به این منطقه دمیده و هنگام بارش باران از بین سنگ‌ها و صخره‌ها می‌خروشند. خنکی آب و طبیعت سرسبز اطراف این آبشارها در بهار روح تازه‌ای به این منطقه می‌بخشد. اگر می‌خواهید این آبشارهای زلال را ببینید بهتر است در فصل بهار به این منطقه سفر کنید؛ زیرا در تابستان آب آبشارها خشک می‌شود.

زیبایی بکر آبشار دره آل

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به دره آل مشهد

با به همراه داشتن کفش پیاده‌روی و کوهنوردی هنگام سفر به دره آل می‌توانید آمادگی کافی حین رفتن به این منطقه کوهستانی را داشته باشید. از به همراه داشتن زاپاس، آب آشامیدنی و پر بودن باک ماشین نیز اطمینان حاصل کنید؛ زیرا در مسیر پمپ بنزین و فروشگاهی وجود ندارد. اگر می‌خواهید به دیدن غار دره آل بروید، بهتر است از افرادی که تجربه غارنوردی داشته‌اند کمک بگیرید. همچنین لازم است هدلایت، طناب، آب و غذای کافی نیز همراه خود داشته باشید.

سفر با تجهیزات و آمادگی کامل به دره آل

اقامت در دره آل مشهد

اگر قصد اقامت در دره آل را دارید بهتر است بدانید هتل و اقامتگاهی در نزدیکی این منطقه وجود ندارد و می‌توانید در اقامتگاه‌های کلات نادری یا شهر مشهد ساکن شوید. برای اطمینان از وجود فضایی برای اقامت می‌توانید اتاقی در این هتل‌ها را به‌صورت اینترنتی رزرو کنید. همچنین می‌توانید خانه‌ای در روستا برای مدتی اجاره نمایید. لازم است بدانید در مسیر دره آل مرکز خریدی وجود ندارد و بهتر است با تجهیزات کامل و خوراکی، آب آشامیدنی و لباس مناسب سفر خود را شروع کنید.

پوشش گیاهی و جانوری دره آل مشهد

در مورد پوشش گیاهی دره آل می‌توان به دره انجیر که با انبوهی از درختان انجیر مفروش شده، اشاره کرد. در اطراف رودخانه زلال دره نیز تمشک، زرشک، گزنه و پونه وجود دارد. این منطقه درختان میوه متنوعی داشته و  همچنین باغ‌های دره آل با درختان گیلاس، زردآلو، گردو، گلابی و سیب مفروش شده‌اند. این منطقه با پوشش گیاهی غنی و انبوه و طبیعت بکر و دست ‌نخورده، مقصدی مناسب برای مسافرت و لذت بردن از طبیعت سرسبز است. اگر می‌خواهید تعطیلات خود را در دل درختان پربرگ سپری کنید، دره آل مشهد را توصیه می‌کنیم.

پپوشش سرسبز دره آل

جاهای دیدنی اطراف آل دره

دره و روستای کارده واقع در ۴۲ کیلومتری شمال مشهد به‌دلیل داشتن سد بتنی دو قوسی معروف است. این سد بتنی از دیدنی‌های روستای کارده بوده و روی رودخانه کارده ساخته شده است. این سد با ظرفیت ۳۶ میلیون مترمکعب ساخته شده و بازدیدکنندگان می‌‌توانند از روی آن به تماشای طبیعت بکر این روستا بپردازند. امکانات تفریحی فراوانی در اطراف این روستا وجود دارد که گردشگران را سرگرم می‌کنند. روستای اندرخ نیز در فاصله ۳۳ کیلومتری شمال شرقی مشهد بوده و منطقه‌ای سرسبز و جذاب است‌. امامزاده سید فتح ‌الله، سید عمادالدین و بی‌بی ربابه مدفون از آرامگاه‌های مقدس این روستا هستند.

نمایی از کارده

سوالات متداول

موقعیت جغرافیایی دره آل مشهد کجاست؟

در‌ه آل در شمال شرقی مشهد قرار دارد.

مکان‌های دیدنی دره آل مشهد کدامند؟

آبشارهای فصلی، دره انجیر، غار دره آل، کتیبه خان‌تاشی و قلعه آل و مات

بهترین فصل بازدید از دره آل کدام است؟

بهترین فصل بازدید از دره آل و مشاهده زیبایی‌های آن فصل بهار است.

در فصول سرد آب‌وهوای دره آل چگونه است؟

در زمستان به‌دلیل بارش برف و باران این منطقه آب‌و‌هوای سردی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ادبیات و عشق در کافه کتاب های مشهد...

دوشنبه 9 بهمن 1402
در کنار کافه های مشهد که یکی از مقاصد اصلی برای تفریح، جلسه، دورهمی و… هاست؛ شهر مشهد دارای کافه […]
بهترین کافه کتاب‌ های مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس