دره آل مشهد: افسانه ای در دل طبیعت

دره آل مشهد درمنطقه‌ای کوهستانی در شمال شرق ایران واقع شده است و از جاذبه‌ های دیدنی اطراف مشهد محسوب می شود. فصل بهار به‌دلیل آب‌وهوای خنک، بهترین زمان برای سفر به این منطقه زیبا می باشد. دره آل مشهد با طبیعتی بی‌نظیر، رودهای خروشان و آب‌وهوای خنک و کوهستانی هر بازدیدکننده‌ای را متحیر می‌کند. دره آل می تواند مقصدی مناسب برای افرادی باشد که به غارنوردی، صخره‌نوردی و بقایای تاریخی علاقه دارند. این دره همچنین به دلیل جای دادن آثار تاریخی و طبیعتی زیبا در خود، مکانی برای جذب عکاسان در شرق ایران شده است. بازدید از مکان‌های دیدنی، تاریخی روستای آل و مناظر طبیعی که در مسیر دره آل مشهد وجود دارد، این سفر را برایتان به تجربه‌ای به‌یادماندنی تبدیل می‌کند.

دره آل مشهد کجاست

دره آل منطقه‌ای دیدنی در مسیر کلات و نزدیکی روستای آل است که فاصله مشهد تا این دره زیبا 45 کیلومتر می باشد. برای دسترسی به این دره و روستای آل می‌بایست مسیر جاده کلات را در پیش بگیرید، سپس تابلوی سده کارده شما را به جاده کارده راهنمایی می‌کند. برای رسیدن به روستا و سپس دره آل لازم است حدود ۷ کیلومتر مسیر آسفالت و ۳ کیلومتر مسیر خاکی طی کنید. در حین طی این مسیر می‌توانید از زیبایی های روستای کارده و اندرخ نیز دیدن کنید. 

دره آل مشهد

علت نام گذاری دره آل مشهد

نام این دره از روستای آل گرفته شده است. اکثر مواقع علت نامگذاری مناطق مختلف در کشور از افسانه ها برگرفته می شود. در این منطقه هم مردم روستا عقیده دارند موجوداتی افسانه‌ای به نام آل در روستا دیده شده است. آل‌ها موجوداتی ترسناک و نامرئی هستند و حتی داستان‌هایی اسرارآمیز هم از زندگی آن‌ها در گذشته در این دره روایت می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک دره آل مشهد

دره انجیر آل

دره ‌انجیر همانطور که از نامش مشخص است، پر از درختان انجیر بوده و از مکان‌های تفریحی این منطقه محسوب می‌شود. منظره زیبا با چشمه‌های زلال و درختان پر برگ انجیر علت نام گذاری این منطقه می باشد. وجود این درختان باعث پاکیزگی هوای دره می‌شود. همچنین می توانید در کنار سفر به دره انجیر، از غاری با قدمت 1000 ساله که در این دره قرار دارد، دیدن کنید.

غار دره آل مشهد

غار دره آل در ابتدای جاده آسفالت روستای  آل واقع شده است. این غار مکانی مناسبی برای تفریح افرادی است که به غارنوردی علاقه زیادی دارند. طبق گفته محققان برخی از اسکلت‌های انسان‌های اولیه در غار دره آل یافت شده است. همچنین بزرگی دهانه این غار در همان نگاه اول جلب توجه می‌کند‌ و گفته می‌شود ارتفاعش به ۱۵۰۰ مترمربع می‌رسد. طول ۱ الی ۳ متر برای عرض و ۱۰۰ متر برای عمق این غار برآورد شده ‌است. غار کبوتر، غار دیگری در دره آل است که به‌دلیل داشتن حفره‌های فراوان خفاش‌های زیادی در آن لانه کرده‌اند.

قلعه آل و مات دره آل

قلعه آل و مات بقایای دو قلعه تاریخی است که در نزدیکی دره آل مشهد واقع شده اند. طبق آخرین تحقیقات قدمت این دو قلعه به دوران تیموری بازمی‌گردد و در گذشته این دو قلعه نقش مهمی در حفاظت از منطقه داشته‌اند.حوضچه ها و برج های نگهبانی این منطقه همچنان برای بازدید گردشگران پابرجا می باشد.

کتیبه خان تاشی دره آل

کتیبه خان تاشی که در زبان محلی به معنی سنگ نوشته خان است، یک متر طول داشته و  دارای متنی ۱۰ سطری با خط ثلث است. موضوع این متن در مورد سفر شیبک خان به توس است که در سال ۹۱۶ اتفاق افتاد. قدمت این کتیبه به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفوی بر می گردد. کتیبه خان تاشی در فاصله ۳ متری از سطح زمین بوده و تابلوی خاصی برای راهنمایی بازدیدکنندگان در مسیر وجود ندارد. اگر می‌خواهید این کتیبه تاریخی را ببینید باید از راهنمایی‌های مردم محلی برای رسیدن به آن استفاده کنید. در موزه توس نمونه‌ای شبیه‌سازی شده از این کتیبه به نمایش گذاشته شده است.

آبشار دره آل مشهد

در دره آل پنج آبشار فصلی وجود دارد که در فصل‌های باران‌خیز پر آب شده و باعث زنده‌تر و باطراوت‌تر شدن دره می‌شوند. این آبشارها در فصل بهار، باعث جذب گردشگران زیادی در این منطقه می شود. در فصل تابستان به علت خشک شدن آب این آبشار ها، برای بازدید زیاد انتخاب مناسبی نمی باشد.

بهترین زمان سفر به دره آل مشهد

دره آل به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی آب‌وهوای سرد و خنکی دارد. در فصل بهار بارش باران، چشمه‌ها و آبشارهای این منطقه را پر آب می کند و این فصل بهترین زمان برای سفر به دره آل محسوب می‌شود. درختان دره آل با برگ های رنگارنگ خود در فصل پاییز، منظره خاص و دلپذیری را برای عکاسی به وجود می آورد اما به دلیل قرار گیری دره آل در منطقه کوهستانی، سردی هوا می‌تواند سفر را کمی مشکل کند. همچنین به‌دلیل بارش برف و باران در زمستان، بهتر است از سفر به دره آل در این فصل اجتناب کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به دره آل مشهد

برای سفر به دره آل داشتن آب آشامیدنی، غذا، لباس گرم و لوازم کمپینگ و پر بودن باک اتومبیل از موارد ضروری می باشد که باید حتما همراه خود داشته باشید. همچنین برای بازدید از غارها و مکان‌های دیدنی اطراف دره آل، داشتن لوازمی مانند طناب و هدلایت مهم می باشد و برای سفر به این مناطق باید از فردی با تجربه کمک گرفت.

اقامت در دره آل مشهد

در روستای آل اقامتگاهی برای گردشگران وجود ندارد و مسافرین باید از خانه های روستا یا اقامتگاه های کلات،جایی را اجاره کنند و یا در بین درختان دره و کنار رودخانه ها و آبشار های دره آل کمپ داشته باشند همچنین امکان رزرو در هتل های مشهد هم برای مسافرین فراهم می باشد.

جاهای دیدنی اطراف آل دره

از مکان های دیدنی اطراف دره آل می توان به دره و روستای کارده واقع در ۴۲ کیلومتری شمال مشهد اشاره کرد که به‌دلیل داشتن سد بتنی دو قوسی آن معروف شده است. این سد بتنی از دیدنی‌های روستای کارده بوده و روی رودخانه کارده ساخته شده است و در کنار این سد مکان های تفریحی و دیدنی دیگری هم در این روستا قرار دارد. دیگر روستای دیدنی اطراف دره آل مشهد، روستای اندرخ می باشد که در فاصله ۳۳ کیلومتری شمال شرقی مشهد قرار دارد که منطقه‌ای سرسبز و جذاب برای گردشگران است. امامزاده سید فتح ‌الله، سید عمادالدین و بی‌بی ربابه مدفون از آرامگاه‌های مقدس این روستا هستند.

سده کارده مشهد

رزرو هتل های مشهد از های هتل

برای بازدید از دره تاریخی آل و به جهت اقامت در مشهد اگر قصد رزرو هتل های مشهد را داشتید، می توانید از طریق وی سایت های هتل اقدام کنید. این رزرواسیون نه تنها پشتیبانی 24 ساعته با کارشناسان را در اختیار مهمانان می گذارد، بلکه تخفیفات ویژه در مناسبت های خاص را هم نیز به کاربران خود ارائه می دهد.

سوالات متداول

موقعیت جغرافیایی دره آل مشهد کجاست؟

در‌ه آل در شمال شرقی مشهد قرار دارد.

مکان‌های دیدنی دره آل مشهد کدامند؟

آبشارهای فصلی، دره انجیر، غار دره آل، کتیبه خان‌تاشی و قلعه آل و مات

بهترین فصل بازدید از دره آل کدام است؟

بهترین فصل بازدید از دره آل و مشاهده زیبایی‌های آن فصل بهار است.

در فصول سرد آب‌وهوای دره آل چگونه است؟

در زمستان به‌دلیل بارش برف و باران این منطقه آب‌و‌هوای سردی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گوشه ای دنج در کافه کتاب های مشهد

دوشنبه 9 بهمن 1402
در کنار کافه های مشهد که یکی از مقاصد اصلی برای تفریح، جلسه، دورهمی و… هاست؛ شهر مشهد دارای کافه کتاب‌هایی با […]
بهترین کافه کتاب‌ های مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس