معرفی مسجد عتیق شیراز

در شهر زیبا و دیدنی شیراز بناهای تاریخی بسیار زیاد و متعددی وجود دارد که هر یک از آن‌ها بیانگر تاریخ پیشین کشور ایران است. مسجد عتیق شیراز یکی از همین بناهای مهم تاریخی محسوب می‌شود که اهمیت بسیار زیادی برای تمام ساکنان شیراز دارد و می‌توان گفت این در این مسجد داستان‌های تاریخی بسیار زیادی پشت سر گذاشته شده است. خیالات و چیزهایی که مردم شیراز در رابطه با این مسجد بیان می‌کنند، بسیار عجیب است. اما معماری فوق العاده این مسجد آن را خیلی جذاب‌تر و عجیب‌تر می‌کند.

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز کجاست؟

این مجموعه تاریخی که سالیانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، در مرکز شهر شیراز و در ضلع شرقی حرم شاه چراغ قرار دارد.

آدرس: شیراز، محله بیات، خیابان حضرتی، خیابان بین الحرمین

مسیرهای دسترسی به مسجد عتیق شیراز

  • دسترسی به مسجد عتیق شیراز با مترو: برای رفتن به مسجد، در صورتی که انتخاب شما مترو است، بایستی سوار خط 1 متروی شیراز شده و در ایستگاه زندیه پیاده شوید. این ایستگاه در منطقه یک شهرداری شیراز، بلوار کریمخان زند قرار داشته و از آنجایی که تا مسجد عتیق چند کیلومتر فاصله می باشد، لازم است با استفاده از اتوبوس و تاکسی های موجود، خود را به مسجد عتیق برسانید.
  • دسترسی به مسجد عتیق شیراز با اتوبوس: برای استفاده از این سامانه حمل و نقل باید سوار اتوبوس‌های خیابان لطفعلی خان زند شوید و در نزدیک‌ترین پایانه یعنی پایانه احمدی پیاده شوید.
  • دسترسی به مسجد عتیق شیراز با خودروی شخصی: در هر اقامتگاهی که هستید باید با خودروی شخصی خود، خودتان را به خیابان حضرتی و محله بیات برسانید.

تاریخچه مسجد عتیق شیراز

برپایی این بنا به دوران حکومت عمرولیس صفاری برمی‌گردد و این مسجد بین سال‌های ۲۶۵ هجری قمری تا ۲۸۷ هجری قمری ساخته شده است. در طی دوره‌های مختلف بارها و بارها بنای مسجد را مرمت کردند که بسیاری از آن‌ها دارای قدمت بالایی هستند. در دوران مختلف این مسجد به صورت زیر مرمت شد:

  • مسجد عتیق در زمان اکباتان فارس و در نیمه قرن ششم هجری قمری و در زمان حکومت سلجوقی مرمت شد.
  • در زمان سلطان ابراهیم میرزا، پسر شاهرخ کانی مسجد عتیق شیراز را برای بار دوم مرمت کردند.
  • با فرا رسیدن دوره صفوی نیز این مسجد تاریخی چندین بار مکرر مرمت شد.
  • در سال ۱۳۱۵ مردم و اداره باستان‌شناسی نیز جهت مرمت و بازسازی دوباره مسجد عتیق شیراز اقدامات لازم را انجام دادند.

معماری مسجد عتیق شیراز

داخل این مسجد تاریخی چهار ضلع بنا وجود دارد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص و ارزشمند معماری را به همراه دارند، به همین دلیل نیز مورد توجه بسیاری از هنردوستان و سایر کسانی که به معماری ایرانی علاقه‌مند هستند، قرار گرفته است. در مالب زیر معماری این مسجد بی نظیر را بررسی می‌کنیم:

ضلع شمالی

ضلع شمالی یا همان رو به قبله دارای دو ورودی خاص است که یکی از آن‌ها درب شمال شرقی و دیگری نیز به نام درب شمالی یا درب ۱۲ امام شناخته می‌شود. در داخل این ضلع از مسجد یک ایوان و یک شبستان نیز وجود دارد. به این دلیل روی درب شمالی نام درب ۱۲ امام را گذاشتند که سر درب آن را به کمک کاشی مقرنس کاری شده ساخته‌اند. علاوه بر این مورد در قسمت جرزهای دو طرف نیز چهار کتیبه خاص نصب شده که روی هر یک اسامی ۱۲ امام وجود دارد.

ضلع غربی

برای ورود به آستان مقدس شاهچراغ باید از این درب به داخل بروید. این قسمت از رواق‌های فوق العاده زیبا که دارای ۱۰ دهانه است ساخته شده که در انتهای آن نیز درب ورودی شبستان وجود دارد و در ضلع جنوبی قرار گرفته است.

ضلع جنوبی

در این ضلع از مسجد عتیق شیراز یک سری طاقنماهای فوق العاده پهن و بلند قرار دارد که با گذر زمان خراب شده اند، اما در سال ۱۳۴۸ خورشیدی برای بازسازی آن یک سری اقدامات صورت گرفت. شبستان ضلع جنوبی به عنوان یکی از شبستان‌های قدیمی مسجد تلقی می‌شود که دارای عرض فوق العاده کم و در هر یک از طرف‌های آن طبقه دوم ساخته شده است.

ضلع شرقی

در ضلع شرقی مسجد عتیق مانند ضلع جنوبی یک سری طاقنماهای پهن و بلند وجود دارد، اما تفاوت میان این دو وجود ۸ طاق نمای کوچک در داخل آن است. در قسمت چپ چهار طاق نما قرار گرفته که پشت آن‌ها ایوان وجود دارد. در قسمت راست نیز چهار طاق نمای کوچک دیگر قرار گرفته که یکی از آن‌ها به عنوان درب خروجی مسجد در نظر گرفته شده است.

معماری مسجد عتیق شیراز

ساعت بازدید از مسجد عتیق شیراز

اگر به شهر دیدنی شیراز سفر کردید، بازدید از این مسجد را نیز در برنامه خود قرار دهید. اگر قصد داشتید به این مکان بروید بهتر است در ساعات اقامه نماز به آنجا مراجعه کنید. در رابطه با هزینه بازدید نیز باید بگوییم که هیچ احتیاجی به پرداخت هزینه خاصی نیست و دیدن از این مسجد برای عموم کاملاً رایگان در نظر گرفته شده است، اما این مورد برای اتباع خارجی متفاوت است و در زمان ورود باید یک هزینه معین را بپردازند.

بهترین زمان برای بازدید از مسجد عتیق فصل بهار است و علاوه بر این مسجد شما می‌توانید از دیگر جاذبه‌های منحصر به فرد شهر شیراز دیدن کنید. تمام گردشگران می‌توانند در روزهای مختلف هفته از ساعت ۸ الی ۱۹ برای دیدن مسجد عتیق شیراز به آنجا مراجعه کنند.

  • ساعات بازدید: ساعت ۸صبح الی ۱۹ عصر
بازدید از مسجد عتیق شیراز

هتل‌های نزدیک به مسجد عتیق شیراز

اگر قصد دارید در نزدیکی‌های این مسجد به هتلی برای گذراندن اقامت خود مراجعه کنید، پیشنهاد می‌دهیم که حتماً هتل‌ های شیراز زیر را در نظر بگیرید.

  • فاصله مسجد عتیق تا هتل بین الحرمین ۹۵۰ متر
  • فاصله مسجد عتیق تا هتل ایرانمهر شیراز ۲ کیلومتر
هتل‌های نزدیک به مسجد عتیق شیراز

سخن پایانی

مسجد عتیق شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین خانه های تاریخی شیراز تلقی می‌شود که دارای قدمت بسیار زیادی نیز است و معمولاً زمانی که گردشگران شهر شیراز را برای مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند، باید دیدن از این مسجد تاریخی و زیبا را در اولویت خود قرار دهند.

در مسجد عتیق بخش‌های مختلف و گوناگونی وجود دارد که هر یک دارای داستان‌های متنوع و سرگذشت خاص خود هستند. اگر قصد سفر به شیراز را داشتید، دیدن از این مسجد شگفت‌انگیز که روزگاری حافظ شیرازی در داخل آن رفت و آمد داشت را فراموش نکنید.

سوالات متداول

در هنگام سفر به شیراز، از کجا بازدید کنیم؟

مسجد عتیق شیراز به دلیل داشتن فضایی دلنشین و امکانات بینظیر، یکی از بهترین گزینه های ممکن است.

آیا بازدید از مسجد عتیق شیراز نیاز به پرداخت هزینه دارد؟

کاربران برای بازید از این مجموعه تاریخی نیاز به پرداخن هیچ هزینه ای ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مسجد نو شیراز، بنایی تاریخی با جلوه‌های معماری اسلامی

سه‌شنبه 10 مهر 1403
یکی از مکا‌ن‌های دیدنی شیراز، مسجد اتابکی شیراز(مسجد نو شیراز) است که این مسجد به بزرگ‌ترین مسجد ایران معروف است. […]
مسجد اتابکی شیراز(مسجد نو شیراز)

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس