روایت کریسمس در اصفهان: جشن و شادمانی در دل تاریخ

در کشور ایران مردمانی با آیین‌های مختلفی سکونت دارند که مجاز به برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی و قومی مختص خود هستند. همه ادیان مراسم متفاوتی دارند که جشن شب کریسمس نیز از جشن‌های باشکوه و جذاب مردمان مسیحی و ارمنی است. به‌دلیل اینکه بسیاری از مردمان ارمنی و مسیحی و پیروان آیین پرتستان در خیابان جلفای اصفهان ساکن هستند، این جشن را در خیابان جلفای این شهر برگزار می‌نمایند. البته تاریخ برگزاری جشن کریسمس در اصفهان در دو قوم ارتدوکس و ارامنه متفاوت است. مردمان مسیحی و پیروان آیین پرتستان جشن را در تاریخ 25 دسامبر و مردمان ارمنی جشن را در تاریخ 6 ژانویه برگزار می‌کنند.

نمایی از محله جلفا در شهر اصفهان با تزئینات مختص شب کریسمس

جشن کریسمس ارمنیان ایران در خیابان جلفای اصفهان

جشن کریسمس در راستای گرامی‌داشت زادروز حضرت عیسی مسیح برگزار می‌شود که مردم ارمنی در خیابان جلفای شهر اصفهان این جشن را برگزار می‌کنند. اگر مسافر هستید در این ایام در هتل های اصفهان نزدیک خیابان جلفای اصفهان اقامت داشته باشید؛ قطعا از دیدن این زیبایی بی بهره نخواهید بود. تاریخ برگزاری این جشن در بین اعضای کلیسای کاتولیک یا پیروان آیین پرتستان و مسیحیان ارامنه و ارتدوکس یکسان نیست. بسیاری از پیروان آیین پرتستان این جشن را در روز 25 دسامبر برگزار می‌کنند؛ اما مردمان مسیحی ارامنه برگزاری جشن کریسمس را به تاریخ 6 ژانویه(6 دی ماه) موکول می‌نمایند. تاریخ 7 ژانویه یعنی فردای جشن کریسمس، روز ولادت حضرت مسیح است که مردمان ارمنی و مسیحی این روز را نیز فرا داشته و جشن مختصری را برای ولادت حضرت مسیح برگزار می‌کنند.

حضور مردمان مختلف در شب کریسمس جلوی درب کلیسای وانک اصفهان

حال و هوای جشن کریمس در اصفهان

محله جلفای اصفهان محل زندگی بسیاری از ارمنیان و مسیحیان است. در محله جلفا شهر اصفهان برگزارکنندگان جشن، انواع شیرینی و نوشیدنی را آماده می‌کنند و در شب کریسمس از مردمان پذیرایی می‌نمایند. همچنین در شب کریسمس در اصفهان بسیاری از افراد غذاهای محبوبی چون سبزی‌پلو با ماهی و انواع کوکو چون کوکوسبزی را آماده می‌کنند و میز شامی با تزئیناتی چون شمع را برای خانواده خود تدارک می‌بینند. ناگفته نماند که مردمان ارامنه در این شب در خانه خود را برای مهمانان باز می‌کنند و به تزئین محله، خیابان و خانه‌های خود می‌پردازند.

کلیسای وانک شهر اصفهان در روز بعد کریسمس

رسومات جالب مردم ارمنی و مسیحی در شب کریسمس

مراسم کریسمس بعد از اتمام نیمه شب اولین روز ژانویه در کلیساهای اصفهان برگزار می‌شود و مردم بعد از آن به تزئین محله و خیابان‌ها می‌پردازند. مردمان مسیحی در شب کریسمس برای همه جهان آرزوی صلح و خوشی می‌کنند و دعاهای مخصوص خود را در کلیسا می‌خوانند. در این شب همه مردم در خیابان جلفا جمع می‌شوند و به تفریح آتش‌بازی می‌پردازند و مردمان ارامنه و مسیحی نیز آماده پذیرایی از مهمانان خود و مردمان می‌شوند. در روز اول ژانویه مردم ارامنه و مسیحیان در کلیساها مراسم‌های تولد و تعمید را برگزار می‌کنند. همچنین در صبح روز 6 ژانویه، مراسم عشای ربانی در تمامی کلیساها برگزار می‌شود و این مراسم توسط آب مقدس اجرا می‌شود.

هدایای بابا نوئل در شب کریسمس

بابانوئل بخشی جدانشدنی از شب کریسمس است که بزرگان هر خانواده در شب کریسمس لباسی سرخ با کلاهی سرخ را بر تن کرده و هدایایی را به کودکان خود می‌دهند. بسیاری از بابا نوئل‌ها شب مخفیانه هدایایی را در اتاق کودکان و زیر بالشت آن‌ها می‌گذارند. ناگفته نماند که بسیاری از بزرگان نیز برای هیجان‌انگیز شدن جشن کریسمس، هدایای زیادی را تهیه کرده و از درخت مخصوص کریسمس آویزان می‌کنند. شب کریسمس باید کودکان نامه‌هایی را که نوشته‌هایی از آرزوهای آن‌ها است را از درخت آویزان کنند تا بابانوئل بعد از دادن هدیه، نامه آن‌ها را با خود ببرد.

نمایی از فروشگاه لوازم کریسمس در محله جلفا

سفر به شهر اصفهان و شرکت در جشن کریسمس

آیین تحویل سال میلادی در خیابان جلفا در شهر اصفهان برگزار می‌شود که شما می‌توانید در تاریخ برگزاری آن به این شهر سفر کنید و در جشن کریسمس در اصفهان شرکت نمایید. در شب کریسمس در بسیاری از خیابان‌های دیگر شهر نیز شاهد جشن و سرور با تزئینات بسیار زیبایی خواهید بود. یقینا تماشای درختان مختلف کریسمس، شرکت در جشن کلیسای وانک اصفهان و صرف انواع شیرینی‌های مخصوص مردمان مسیحی برای هر فردی جالب خواهد بود. البته در هنگام خرید بلیط برای رفتن به شهر اصفهان باید یکی از تاریخ‌های برگزاری جشن کریسمس را در نظر بگیرید. شما می‌توانید تاریخ سفر خود را به 25 دسامبر یا 6 ژانویه موکول نمایید.

عکاسی مردمان با بابا نوئل در اطراف کلیسای وانک اصفهان

هتل های نزدیک به خیابان جلفای اصفهان

سوالات متداول

در چه تاریخی برای بازدید از شب کریسمس در اصفهان باید به این شهر سفر کرد؟

 در دو تاریخ 25 دسامبر یا 6 ژانویه می‌توانید برای بازدید از جشن کریسمس به شهر اصفهان سفر کنید.

کریسمس در کدام محله اصفهان برگزار می‌شود؟

برای شرکت در جشن کریسمس باید ساعات شب به محله کلیسای وانک اصفهان و خیابان جلفای آن بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران هتل بزرگ شیراز + آدرس و منو قیمت

چهارشنبه 18 بهمن 1402
هتل بزرگ شیراز از مدرن‌ترین و بهترین هتل‌ های 5 ستاره شیراز است. این هتل نزدیک دروازه قرآن شیراز و […]
رستوران‌های هتل بزرگ شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس