امامزاده داوود تهران

امامزاده داوود تهران در بخش مرکزی کن، جاده سولقان قرار دارد. طبق روایات بیان شده، این امامزاده از 11 نسل قبل به امام حسن (ع) می‌رسد و همچنین طبق روایات تاریخی بسیاری از شیعیان و بستگان امام رضا (ع) به این مکان آمده‌اند و کشته شده‌اند. معماری بنای امامزاده داوود به زمان صفویه بازمی‌گردد؛ اما آرامگاه و بنای اصلی این امامزاده در دوره قاجاریه ساخته و توسعه یافت. لازم به ذکر است که طی اطلاعات موجود، حضرت امامزاده داوود شخصی نمازگزار، زاهد و دانشمند بوده است.

 گنبد امامزاده داوود تهران

معرفی امامزاده داوود تهران

امامزاده داوود تهران یک مکان زیارتی به‌شمار می‌رود که در نگاه کلی دارای دو مسجد است. این دو مسجد به بقعه امامزاده در بخش میانی منتهی شده‌اند. بقعه هشت ضلعی امامزاده داوود که سردابی در بخش زیرین آن قرار داشته، در زمان حکومت صفویه بنا گردید؛ اما در زمان حکومت قاجاریه بنای اصلی آرامگاه ساخته شده و توسعه یافت. در ورودی امامزاده شعری 8 بیتی بر دیوار نقش بسته که اسم فتحعلی‌شاه قاجار به وضوح در آن قابل مشاهده است.

در نتیجه می‌توان گفت که آرامگاه اصلی در زمان این پادشاه بنا گردید. در داخل آرامگاه فضای معنوی بسیار زیبایی به چشم می‌خورد که در دل آن ضریحی ساده در مقابل چشمان نمایان است. جالب است بدانید که این ضریح به ضریح جعفری شهرت داشته که طول آن به 2.5 متر و عرض آن نیز به 1.30 می‌رسد. بسیاری از افراد معتقد به این ضریح دخیل می‌بندند که یکی از آداب زیارت‌ به‌شمار می‌رود. همچنین در گوشه شمال شرقی این بقعه، دریچه‌ای آهنی وجود دارد که به بخش سرداب می‌رسد. پیکر حضرت امامزاده داوود در این سرداب دفن شده است.

نمایی از ضریح امامزاده داوود

امامزاده داوود تهران کجاست؟

همانطور که گفته شد، امام زاده داوود تهران در بخش مرکزی کن، جاده سولقان قرار گرفته است. از این رو، برای رسیدن به آن دو مسیر وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • مسیر اول: بهترین مسیر برای رسیدن به امامزاده داوود همین مسیر است. در ابتدا باید وارد بزرگراه آبشناسان شوید؛ سپس به فلکه اول شهران می‌رسید. حال باید به قسمت فلکه دوم شهران بپیچید. در ادامه، مسیر سولقان در شمال تهران را در پیش بگیرید که حدوداً پس از 40 دقیقه به امامزاده داوود خواهید رسید.
  • مسیر دوم: در این مسیر در ابتدا وارد بزرگراه یادگار امام شوید و در انتهای بزرگراه، به سمت فرحزاد بروید. این جاده را ادامه دهید و سپس بعد از طی کردن 15 کیلومتر رانندگی به امامزاده داوود خواهید رسید.

امامزاده داوود تهران روی نقشه

تاریخچه امامزاده داوود تهران

در رابطه با تاریخچه و زندگینامه امامزاده داوود می‌توان گفت که ایشان از نوادگان امام حسن (ع) بوده و از 11 نسل به ایشان بازمی‌گردد. این امامزاده در جنگ همراه با امام رضا (ع) به ایران آمده و در اینجا نیز به شهادت رسیده‌اند. طبق روایات شهادت امامزاده داوود به شهادت حضرت علی (ع) شباهت بسیاری دارد. به این معنا که با شمشیر بر فرق مبارک ایشان ضربه‌ای وارد شد. ایشان برای درمان و مداوا به کوه‌های اطراف این منطقه انتقال یافته و در همان‌جا نیز به شهادت رسیده‌اند.

داستان‌های بسیار جالبی از تاریخچه امامزاده داوود تهران وجود دارند. برای نمونه ممکن است داستان چشم چپ امامزاده داوود را شنیده باشید. این داستان به روستای گیکا بازمی‌گردد که اهالی آن بیان داشته‌اند که فردی با چشم چپ خود مکان امامزاده داوود را به دشمنان نشان داده بود که بعد از آن ماجرا، تمام اهالی روستا دارای چشم‌های چپ هستند.

فضای داخلی آرامگاه امامزاده داوود تهران

شهرت امامزاده داوود تهران

گفته می‌شود که یکی از دلایل شهرت امامزاده داوود به مسیر کوهستانی و سختی که دارد مرتبط است. در گذشته‌ گذر از این مسیر و رسیدن به بقعه مبارک با کمک قاطرچی‌ها امکان‌پذیر بود؛ اما امروزه این مسیر آسفالت شده و افراد می‌توانند با خودرو و در یک مسیر سربالایی، خود را به امامزاده برسانند. اهالی قدیمی تهران برای زیارت حضرت امامزاده داوود، ابتدا شب را در فرحزاد می‌ماندند و در صبح روز بعد به وسیله قاطرچی‌ها خود را به امامزاده داوود می‌رساندند.

علاوه‌بر طبقات مختلف جامعه، ناصرالدین شاه نیز در 17 محرم 1306 هجری قمری مصادف با روز دوشنبه، ابتدا در فرحزاد استراحت می‌کرد و سپس در روز بعد به امامزاده داوود تهران می‌رفت. در نتیجه روز‌به‌روز شهرت امامزاده داوود افزایش یافت؛ به‌گونه‌ای که اکنون بسیاری از افراد از نقاط مختلف ایران هر هفته یا هرماه به زیارت امامزاده داوود می‌آیند.

امامزاده داوود (ع) چه کسی بود؟

براساس تحقیقات صورت گرفته و مراجعه به منابع و کتاب‌های مختلف، مشخص شده که حضرت امامزاده داوود از نوادگان امام دوم شیعیان است. البته صحت این اطلاعات تایید نشده؛ چراکه به باور برخی از افراد، ایشان از نسل امام زین‌العابدین هستند. لذا در رابطه با تاریخ تولد و شهادت این امامزاده اطلاعات دقیقی در دسترس نیست؛ اما سال تولد ایشان را 440 هجری قمری و شهادت وی را نیز در 480 هجری قمری تخمین زده‌اند.

حضرت امامزاده داوود شخصی نمازگزار، زاهد و دانشمند بوده که پس از شهادت امام حسین (ع) بسیاری از نوادگان ائمه و همچنین ایشان به سرزمین‌های دیگر از جمله ایران مهاجرت کرده بودند. لازم به ذکر است که برخی از بومیان بیان داشته‌اند که امامزاده داوود توسط فردی به نام نجیم گبر که از درویشان روستا کن شناخته می‌شد، به شهادت رسیده است.

اقامت در امامزاده داوود تهران

به این دلیل که افراد زیادی به امامزاده داوود تهران سفر می‌کنند؛ قسمتی از این منطقه را برای مسافرخانه اختصاص داده‌اند. همچنین افرادی که از مکان‌های دوری آمده‌اند، می‌توانند سوئیت‌های واقع در این مکان را اجاره کرده و شب را در آنجا بگذرانند. اگر سفر شما یک روزه است، می‌توانید در روستاهای تالون، رندان و سنگان چادر بزنید. همچنین لازم است بدانید که برخی از هتل های تهران وجود دارند که می توان گفت فاصله کمی به این امامزاده دارند. از جمله این هتل ها، می توان از هتل اسپیناس پالاس تهران که 16 کیلومتر و هتل پارسیان استقلال تهران که 23 کیلومتر با امامزاده فاصله دارند نیز نام برد.

جاهای دیدنی اطراف امامزاده داوود تهران

منطقه امامزاده داوود شامل جاهای دیدنی بسیاری می شود که با سفر به این آرامگاه می‌توانید علاوه‌بر تجربه یک سفر زیارتی به دیدن جاذبه‌های اطراف بپردازید. از جاهای دیدنی اطراف امامزاده داوود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جاهای دیدنی اطراف امامزاده داوود

جاده امامزاده داوود تهران

جاده بسیار دیدنی کن-سولقان از جالب‌ترین قسمت‌های سفر به امامزاده داوود تهران به‌شمار می‌رود. می‌بایست 45 دقیق این جاده پرپیچ‌وخم را طی کنید تا به این زیارتگاه برسید. در این مسیر شما شاهد چشم‌اندازهایی زیبا و مناظری سرسبز خواهید بود. همچنین مسیر جاده قدیم که طول آن به 15 کیلومتر می‌رسد، در منطقه فرحزاد قرار داشته و آسفالته نیست. این جاده برای افرادی مناسب است که قصد طی کردن مسیر پیمایشی را دارند.

در جاده کن سولقان آبشارها و مناظر طبیعی زیبایی به‌چشم می‌خورند. همچنین در طی این مسیر می‌توانید انواع خوراکی‌های خوشمزه و وسوسه‌انگیز مانند پشمک، چای زغالی، لواشک و آلوچه، تخمه بوداده، بلال، لبو، باقالی و… را امتحان کنید.

آبشار رندان

آبشار رندان در روستایی با همین نام قرار دارد که در منطقه کن سولقان واقع گردید. این آبشار دومین آبشار مرتفع شهر تهران محسوب می‌شود که در میان دره محصور شده است. جالب است بدانید که آبشار رندان را به آبشار دره حیدر نیز می‌شناسند.  فصول بهار و تابستان زمان مناسبی برای اتراق کردن در این منطقه هستند؛ چراکه آب‌وهوا در این بازه زمانی از سال معتدل بوده و شما می‌توانید بسیاری از میوه‌های این دو فصل را به‌صورت تازه از باغداران خریداری نمایید.

آبشار خروشان رندان

آبشار سنگان

آبشار سنگان یکی از جاذبه‌های دیدنی بسیار معروف در منطقه امامزاده داوود تهران است که برای بازدید از آن باید حدوداً 7 کیلومتر وارد جاده آسفالته فرعی شوید و سپس به روستای سنگان برسید. لازم به ذکر است که در روزهای تعطیل برای پارک خودروها مبلغی را به‌عنوان ورودی دریافت می‌کنند. بزرگراه تهران-شمال نیز در این جاده قرار داشته که همراه با فضای آرام دره سنگان، می‌توانید طبیعت چشم‌نوازی را نظاره‌گر باشید.

آبشار زیبا و مرتفع سنگان

آبشار تالون

آبشار تالون در روستایی با همین نام و در انتها جاده امامزاده داوود قرار دارد. در مسیر این آرامگاه یک دوراهی وجود دارد که برای رسیدن به این آبشار می‌بایست وارد مسیر چپ جاده شده و پس از گذر از روستای رندان، وارد روستای تالون شوید. بهترین زمان برای بازدید از آبشار تالون، فصول بهار و تابستان است که با طبیعت چشم‌نواز خود هر فردی را شگفت‌زده می‌کند. لازم به ذکر است که در کنار آبشار، چشمه‌ای قرار داشته که می‌توانید از آب آن بنوشید.

آبشار تالون در پاییز

بازار امامزاده داوود تهران

بازار امامزاده داوود در فاصله بسیار کمی از آرامگاه امامزاده واقع شده است. در این بازار انواع خوراکی و کالا نظیر اسباب‌بازی، برس و شانه، کتاب‌های احادیث، مهر و تسبیح، چادر و جانماز، انواع پوشاک، نان‌های سنتی، انواع شیرینی، سوهان تازه و داغ و… به فروش می‌رسند. انواع دوغ‌ محلی و آش در بازار وجود دارند که بسیاری از سبزی‌های آن‌ها از مناطق کوهستانی این امامزاده چیده شده‌اند.

بازار سنتی امامزاده داوود تهران

رستوران های امامزاده داوود تهران

رستوران‌های موجود در منطقه امامزاده داوود تهران از جمله رستوران‌های سنتی محسوب می‌شوند که غذاهای لذیذ ایرانی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. از رستوران‌های واقع در این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • باغ رستوران آسیاب: باغ رستوران آسیاب در فاصله 3 کیلومتری امامزاده داوود قرار داشته که اجرای موسیقی زنده در آن شهرت بسیاری دارد. شما می‌توانید در فضای باز یا در کیوسک‌های کلبه مانند آن، انواع غذا ایرانی مانند دیزی، شیشلیک و جوجه کباب را میل نمایید.
  • رستوران باغ آبی: در رستوران باغ آبی می‌توانید روی تخت‌های حیاط، کلبه، روف گارن و فضای سرپوشیده آن، انواع غذای ایرانی را مانند کشک بادمجان، استیک مرغ و ته‌چین را سفارش داده و میل نمایید و در کنار آن از طبیعت زیبای رستوران لذت ببرید.
  • باغ رستوران دلگشا: در رستوران باغ دلگشا تخت‌ها و کیوسک‌های سربسته تعبیه شده‌اند که می‌توانید انواع غذای سنتی ایرانی مخصوص کباب را سفارش دهید. در این رستوران موسیقی زنده نیز اجرا می‌شود؛ اما بابت آن هزینه جداگانه‌ای از مشتری دریافت می‌کنند.
  • جگرسرا کلبه صحرا: جگرسرا کلبه صحرا در روبه‌روی کلانتری کن واقع شده که علاوه‌بر جگر کباب پرده پیچ، بمب مزه سبزیجات و جوجه ناردون نیز سرو می‌شوند. این رستوران در فضای کوچک خود، با میز و صندلی و سایبان از مشتریان خود پذیرایی می‌کند.
  • رستوران باغ بهشت: رستوران باغ بهشت انواع غذای سنتی ایرانی و همچنین دریایی را سرو می‌کند که در یک باغ پلکانی به شما ارائه داده می‌شوند. همچنین آلاچیق‌های سربسته نیز در این رستوران به‌ چشم می‌خورند که می‌توانید دیس مخصوص کباب که به اندازه 4 الی 5 نفر است را سفارش دهید.

بهترین زمان سفر به امامزاده داوود تهران

بهترین زمان برای سفر به امامزاده داوود تهران، فصل‌های بهار، تابستان پاییز است. منطقه امامزاده داوود در فصول سرد سال پوشیده از برف می‌شود که منظره جذابی را به‌ وجود می‌آورد؛ اما سفر در اوایل بهار ترکیبی از آب‌وهوای معتدل و مناظر کوهستانی را برای شما به نمایش می‌گذارد که لذت سفر را دوچندان می‌سازد. در اوایل پاییز و نیمه دوم بهار نیز سفر به منطقه امامزاده داوود بسیار لذت‌بخش خواهد بود؛ اما به‌طور کلی بهترین زمان برای سفر به امامزاده داوود از اوایل فروردین ماه تا اوایل ماه آبان است. در تابستان نیز می‌توانید با کوهنوردی در مناطق مرتفع این امامزاده از سفر خود لذت ببرید.

سوالات متداول

امامزاده داوود در کجا قرار دارد؟

این امامزاده در تهران، بخش مرکزی کن و در جاده سولقان قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به امامزاده داوود چه فصلی است؟

فصول بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان برای سفر به امامزاده داوود هستند.

امامزاده داوود چه جاهای دیدنی دارد؟

از جاهای دیدنی امامزاده داوود می‌توان به آبشار سنگان، آبشار تالون، جاده امامزاده داوود و بازار آن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مقایسه هتل درویشی و قصر طلایی مشهد: در کدام هتل لوکس اقامت کنیم؟

یکشنبه 29 بهمن 1402
برای شروع مقایسه هتل درویشی و قصر طلایی مشهد باید بدانید که هتل درویشی مشهد و هتل قصر طلایی مشهد، […]
مقایسه هتل درویشی و قصر طلایی مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس