کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
M4042 کپی
خرید بلیط
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
tabestoon کپی
رزرو هتل

کاخ عالی قاپو اصفهان و قدمتی طولانی

کاخ عالی قاپو اصفهان از بنا‌های تاریخی و معروف شهر اصفهان بوده که در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان و رو به روی مسجد شیخ لطف الله اصفهان واقع شده است. در‌ واقع این عمارت زیبا یاد‌گار‌ی از عهد صفوی است که شاهکار هنر و معمار‌‌ی ایران را به نمایش می‌گذارد. این کاخ بزرگ توسط شاه عباس اول در دور‌ه صفویه بنا شده و به همین دلیل در گذشته آن را کاخ شاه عباس اول یا دولتخانه مبارکه نامیده‌اند. عالی قاپو مرکب از دو کلمه عالی و قاپو است و زمانی که در کنار هم قرارمی‌گیرند به معنا‌ی درگا‌ه بلند و یا سر‌در بلند هستند.

کاخ عالی قاپو اصفهان کجاست؟

خیابان سپه، خیابان استاندار‌ی، میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو

یکی از جذابیت‌های بی‌نظیر کاخ عالی قاپو، نقش و نگارها و مینیاتورهای قرمز رنگی است که دیوارهای تالار پایینی کاخ را زینت بخشیده و هنر دوران خود را به نمایش می‌گذارد. از برجسته‌ترین هنرمندان آن زمان که مسئولیت خلق این نقاشی‌های مینیاتوری را بر عهده داشت، رضا عباسی بود. این آثار فاخر سبب شده‌اند که نام و هنر او تا به امروز جاودان بماند.

ساعت بازدید از کاخ عالی قاپو اصفهان

9:00 صبح الی 19:00 شب

قیمت بلیط کاخ عالی قاپو در سال 1403

هزینه بازدید از کاخ عالی قاپو برای هر گردشگر داخلی ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان است.

کاخ عالی قاپو اصفهان

علت نام گذاری کاخ عالی قاپو در اصفهان چیست؟

می دانید چرا کاخ عالی قاپو در اصفهان به این نام نامیده شده است؟ در واقع مستند کاخ عالی قاپو اصفهان در زمان نام گذاری به تاریخ و زبان ترکی باز می‌گردد. این بنا در ابتدا توسط حکومت ترک‌زبانان ساخته شد و سپس به نام “آلاقاپو” شناخته شد. در زبان ترکی، “آلا” به معنای رنگارنگ و “قاپو” یا “قاپی” به معنای در است. بنابراین، “آلاقاپو” به معنای “در رنگارنگ” است. این نام‌گذاری به زیبایی و تنوع رنگ‌ها و نقش‌های این بنای تاریخی اشاره دارد که هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

مینیاتوری کاخ علی قاپو در اصفهان

یکی از جذابیت های کاخ عالی قاپو که در دیوار های تالار پایین کاخ، هنر آن زمان را به رخ می کشد، نقش و نگار ها و مینیاتوری های قرمز رنگ داخل این کاخ است. یکی از برجسته ترین هنرمندان آن زمان که نقاشی های مینیاتوری کاخ عالی قاپو را بر عهده داشته، رضا عباسی است که همین آثا سبب زنده ماندن نامش تا به امروز گردیده است.

تاریخچه کاخ عالی قاپو اصفهان

عالی قاپو اصفهان یکی از عمارت‌های تاریخی در دوره صفوی بوده که پیشینه تاریخی آن به سال‌های 1973 تا 1977 خورشید‌ی برمی‌گردد. یکی از دلایلی که باعث شده این کاخ به عنوان یکی از با‌شکو‌ه‌ترین کاخ‌ها شناخته شود، گچ‌بری‌ها و آثار مینیاتو‌ری است که توسط معمار‌ان ماهر در آن به کار رفته است. این عمارت از 6 طبقه بزرگ با ارتفاع 48 متر بنا شده که تالار موسیقی و ایوان زیبا‌ترین قسمت‌های آن به شمار می‌روند. ایوان کاخ توسط 18 ستون بلند حمل می‌شوند که در دورانی که تازه ساخته شده جایگاهی بوده که شاهان و مهمانانشا‌ن از آن بلند‌ی مسابقا‌ت اسب‌سوار‌ی و چوگان و همچنین رژه‌های نظامی را تماشا می‌کردند. 

عالی قاپو اصفهان چند طبقه دارد؟

کاخ عالی قاپو اصفهان دارای 6 طبقه است که همه را جذب خو کرده است. 2 تالار در طبقه همکف وجود دارد که کار های اداری و دیوانی شاه در آن انجام می شد که به نام صدر خانه و کشیک خانه مشهور بود. همچنین لازم است بدانید که، اگر از بیرون به کاخ نگاه کنید در واقع یک عمارت 2 طبقه می بینید، دریغ از این که این عالی قاپو نیز در 6 طبقه بنا شده است.

معماری کاخ عالی قاپو اصفهان

پلان های کاخ عالی قاپو اصفهان به گونه‌ای است که از رو به رو، پشت و دو‌‌طرف عمارت طبقات آن متفاوت به نظر می‌رسد. در‌واز‌ه ورود‌ی این عمارت بخشی مهم در معمار‌ی آن بوده که قسمت بالا‌ی در ورود‌ی کتیبه ای با‌عبارت انا مدینه العلم و علی بابها نوشته شده است. علاو‌ه‌بر معمار‌ی بی‌نظیر، داخل کاخ عالی قاپو اصفهان تزئیناتی به کار رفته که با ورود به کاخ غرق زیبایی آن‌ها می‌شوید. از مهم‌ترین تزئیناتی که در این کاخ وجود دارد می‌توان به انواع خطوط اسلیمی روی دیوار‌ه‌ها، نقاشی‌هایی با تصاویر گل و بوته، کاشی کار‌ی، آجر‌های هفت رنگ، حیوانات و مینیاتور‌های اصیل ایرانی اشاره کرد.

از دیگر موارد‌ی که باعث جذابیت این عمارت شده گچ‌بر‌ی سقف‌ها است. در‌واقع سقف کاخ با کاشی‌کاری و رنگ‌های بسیار‌ زیبا کنار هم قرار گرفته و نمایی عالی را به آن هدیه کرده است. یکی از زیبا‌ترین قسمت‌های عمارت عالی قاپو در گذشته ستون‌های چوبی و نقاشی های کاخ عالی قاپو هستند که در طبقه سوم آن قرار دارند و تمامی آن‌ها را با آینه‌کار‌ی تزئین کرده‌اند و سقف ایوان‌ها را با‌استفاده از نقاشی‌های برجسته و نقش و نگار‌های دیدنی پوشانده‌اند.

معماری کاخ عالی قاپو اصفهان

بخش های مختلف کاخ عالی قاپو اصفهان

ساخت کاخ عالی قاپو اصفهان و سر‌در ورود‌ی آن که یکی از بخش‌های مهم آن به حساب می‌آید، در دوران شاه عباس اول و دوم و همچنین شاه سلطان حسین انجام شده است. طبقات اول و دوم این عمارت مخصوص نگهبا‌نان و خدمه بود و این را می‌توان از بی‌رنگ و لعاب بودن و سادگی آن مشاهده کرد. در طبقه‌های کاخ تمامی اتاق‌های بزرگ در مرکز و اتاق‌های کوچک در اطراف آن ساخته شده‌ است.

طبقات عمارت عالی قاپو به بخش‌های خصوصی و عمومی تقسیم شده‌اند که طبقات اول تا سوم به ترتیب ورود‌ی، محل تدارکات و محل پذیرایی از میهمانا‌ن خاص بود‌ه و دیگر طبقات حریم خصوصی شاه محسوب می‌شدند. برخی دیگر از بخش‌های این عمارت عبارت‌اند‌ از:

ورودی کاخ

ورود‌ی عمارت عالی قاپو یکی دیگر از ویژگی‌های بی‌نظیر این عمارت به شمار می‌رود و به ‌دلیل کاربر‌ی که در گذشته داشته از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. ورودی کاخ در گذشته محل رفت و آمد بین باغ نقش جهان و دیگر عمارت‌ها مانند تالار طویله، تالار سرپوشیده، جبه خانه، تالار تیموری و… بوده، به ‌همین دلیل در‌گذشته به آن دوازد‌ه دولتخانه می گفتند. در‌واقع کاخ عالی قاپو از پنج ورود‌ی مختلف ساخته شده که به ‌دلیل زیبایی فوق‌العاده‌ای که در ورود‌ی اصلی آن وجود دارد بیشتر از این ورود‌ی که در میدان نقش جهان قرار دارد استفاده می‌کنند.

تالار موسیقی

یکی دیگر از بخش‌های مهمی که در معمار‌ی و ساخت عالی قاپو به آن توجه زیاد‌ی شده، تالار موسیقی است که در طبقه آخر این عمارت قرار گرفته است. تالار موسیقی از گچ‌بر‌ی‌های برجسته، سه‌بعد‌ی و همچنین حکاکی جام‌ها و وسایل موسیقی بسیار‌ی تشکیل شده که همین باعث شده نسبت به دیگر بخش‌های عمارت تفاوت‌هایی داشته باشد.

طراحی که در این عمارت به کار رفته شباهت بسیار‌ی با چلیپا، صلیب ایرانی یا صلیب آریایی دارد که مساحتی حدود 63 مترمربع را به خود اختصاص داده است. با ورود به این قسمت با تصاویر‌ی زیبا از ساز و جام حک شده روی دیوار‌ها رو‌به رو خواهید شد که آن را برای عکاسی و تصویر‌بردار‌ی مناسب ساخته است. علاو‌ه‌بر این همه زیبایی، معمار‌ی و ساخت این عمارت نیز به گونه‌ای بوده که باعث می‌شود صدا‌ی موسیقی در فضا‌ی آن کاملاً بپیچد.

بخش داخلی کاخ

بخش داخلی کاخ عالی قاپو با‌فرش‌هایی پر‌از نقش‌ونگار زیبا پوشیده شده و علاوه‌بر این فضا‌ی آن نیز از نقاشی‌ها با طلا و تزییناتی با مقرنس‌کار‌ی از 3 تا چند ضلعی و مدور تشکیل شده است. بخشی از این نقش و نگار‌هایی که در این کاخ وجود دارد توسط رضا عباسی که یکی از هنرمندان دوره صفوی بود انجام شده که امروز‌ه بیشتر قسمت‌های آن آسیب دیده است.

بخش بیرونی کاخ

 تزئینات و زیبایی‌هایی که در بخش داخلی کاخ عالی قاپو به کار رفته تنها مخصوص به بخش داخلی آن نبوده و در بخش بیرونی آن نیز این تزئینات و زیبایی‌ها به چشم می‌خورد. در‌ واقع بخش بیرونی کاخ عالی قاپو از خطوط اسلیمی کاشی‌های هفت رنگ، گچ‌بری و نقاشی‌هایی از گل و بوته تشکیل شده که زیبایی کاخ را دو‌چندان کرده است.

بهترین زمان برای بازدید از کاخ عالی قاپو اصفهان

برای اینکه تجربه سفر به شهر اصفهان و بازدید از کاخ زیبا‌ی عالی قاپو را به یک اتفاق خوشایند در زندگی خود تبدیل کنید، بهتر است یک دوره‌ خوش آب و هوا را برای سفر و بازدید انتخاب کنید. اکثر افراد فصل پاییز و بهار را برای سفر به شهر اصفهان و بازدید از مکان‌های دیدنی آن انتخاب می‌کنند؛ چرا‌که در این فصول زیبایی و شکوه عمارت عالی قاپو دو‌چندان می‌شود. البته بازدید از کاخ عالی قاپو در فصل‌های سرد سال مانند زمستان ممکن است مقرون‌به صرفه‌تر و هزینه کمتر‌ی را برای افراد به همراه داشته باشد.

تاریخچه کاخ عالی قاپو اصفهان

رستوران های اطراف کاخ عالی قاپو اصفهان

برخی از رستوران های اصفهان که در اطراف کاخ عالی قاپو واقع شده است به شرح زیر می باشد:

  • رستوران نقش جهان: ۳۰۰ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۲/۵ دقیقه
  • رستوران نارنج و برنج: ۴۰۰ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۳دقیقه
  • رستوران شمال شهر: ۱.۴ کیلومتر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۱۰دقیقه
  • رستوران شهرزاد: ۱.۷ کیلومتر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۱۰ دقیقه
  • رستوران گذر پشت مطبخ: ۳۵۰ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۳ دقیقه
  • رستوران قیصریه: ۳۰۰ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۳ دقیقه

جاهای دیدنی اطراف کاخ عالی قاپو اصفهان

شما با سفر به شهر اصفهان و بازدید از کاخ عالی قاپو بهتر است به مکان‌های دیدنی و تاریخی که در اطراف آن واقع شده بروید و از این جاذبه‌ها دیدن کنید. برخی از این جاهای دیدنی اصفهان که در اطراف کاخ عالی قاپو قرار دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سر‌در قیصریه اصفهان: ۴۳۰ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۴/۵ دقیقه
  • بازار قیصریه اصفهان: ۴۲۰ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۴ دقیقه
  • میدان نقش جهان اصفهان: ۲۵۰ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۲/۵ دقیقه
  • خانه مشروطیت اصفهان: ۸۷۰ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۹ دقیقه
  • موزه‌ هنر‌های تزئینی اصفهان: ۱۱۰۰متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۱۰ دقیقه
  • خانه ملا باشی اصفهان: ۱۱۵۰متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۱۰/۵ دقیقه
  • مسجد امام اصفهان: ۳۴۰ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۴ دقیقه
  • مسجد شیخ لطف الله اصفهان: ۳۳۸ متر فاصله تا کاخ عالی قاپو حدودا ۴ دقیقه

هتل های نزدیک کاخ عالی قاپو اصفهان

در نزدیکی کاخ عالی قاپو اصفهان هتل های بسیاری واقع شده است که جزء هتل های 5 ستاره اصفهان، 4 ستاره، 3 ستاره و… است. برخی از هتل های اصفهان عبارت اند از:

نام هتل آدرسفاصله تا کاخ
هتل سپاهان اصفهاناصفهان، خیابان استاندار‌ی، انتها‌ی خیابان فرشاد‌ی1.4 کیلومتر حدودا ۱۰ دقیقه تا کاخ
هتل چهار باغ اصفهاناصفهان، ابتدای خیابان شیخ بهایی2 کیلومترو 252 متر تا کاخ
هتل عباسی اصفهاناصفهان، خیابان چهارراه عباسی، خیابان آمادگاه 1.3 کیلومتر حدودا ۹ دقیقه تا کاخ
هتل ونوس اصفهاناصفهان، خیابان آمادگاه، حد فاصل چهارراه گلدسته و چهارراه فلسطین1.4 کیلومتر حدودا ۱۰ دقیقه تا کاخ
هتل عالی قاپو اصفهاناصفهان، خیابان شمس آباد‌ی، انتها‌ی خیابان عباس آباد، خیابان چهارراه عباسی، سمت چپ1.7 کیلومتر حدودا ۱۱ دقیقه تا کاخ
هتل های اطراف کاخ عالی قاپو در اصفهان

رزرو هتل های اطراف کاخ عالی قاپو اصفهان از های هتل

شهر اصفهان علاوه‌بر مکان‌های دیدنی که به خود اختصاص داده، دارای هتل‌های بسیاری است که در نزدیکی این کاخ قرار دارند. شما می‌توانید از طریق سایت های‌ هتل اقدام به رزرو بهترین هتل های اصفهان کنید. همچنین با رزرو هتل از طریق این رزرواسیون، علاوه بر پشتیبانی 24 ساعته کارشناسان از تخفیفات ویژه در مناسبت های خاص نیز می توانید بهره مند شوید.

کاخ عالی‌قاپو یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر اصفهان است که نباید در سفر به این شهر زیبا از دست بدهید. اگر به نصف جهان سفر می‌کنید، حتماً از این بنای جذاب و با شکوه دیدن کنید. همچنین اگر تاکنون از عالی‌قاپو بازدید کرده‌اید، از شما دعوت می‌کنیم تجربیات و اطلاعات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند.

سوالات متداول

کاخ عالی قاپو متعلق به کدامدوره تاریخی است؟

کاخ عالی قاپو در دوره صفوی بوده و شاه عباس که پادشاه آن زمان بود دستور ساخت این بنا‌ی زیبا را داد.

کاخ عالی قاپو کجا قرار دارد؟

کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است.

کاخ عالی قاپو به دستور چه کسی ساخته شده است؟

در دوره شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین ساخته شده است.

چه فصلی را برای بازدید از کاخ عالی قاپو اصفهان انتخاب کنیم؟

بازدید‌ کردن از کاخ عالی قاپو در فصل زمستان ممکن است نسبت به دیگر فصل‌ها مقرون‌به صرفه‌تر باشد؛ اما زیبایی این کاخ با‌شکوه در فصل پاییز و بهار دو‌چندان می‌شود. در‌ واقع در‌ فصل بهار که طبیعت و تاریخ دست ‌به دست هم داده‌اند و منظر‌‌ه‌ای نفس‌گیر‌ به وجود آورده‌اند، بهترین زمان برای بازدید از این عمارت زیبا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جاهای دیدنی تهران

دوشنبه 7 خرداد 1403
جاهای دیدنی تهران
بهترین جاهای دیدنی تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس