درخت انجیر معابد قشم؛ جاذبه ای شگفت انگیز با قدمت 600 ساله

درخت انجیر معابد قشم یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم است که حتما از دیدن آن شگفت‌زده می‌شوید. برای دیدن این درخت زیبای تاریخی نیازی نیست که هزینه پرداخت کنید و محدودیتی نیز در ساعات بازدید از آن وجود ندارد. بنابراین، یادتان باشد که در سفر بعدی خود به قشم، حتما آن را ببینید. در این مقاله قصد داریم به معرفی درخت کهن‌سال انجیر معابد بپردازیم و شما را با شگفتی‌های این درخت بی‌نظیر آشنا کنیم.

آدرس: ایران، هرمزگان، قشم، روستای تم سنتی( توریان)

معرفی درخت انجیر معابد قشم (درخت لور)

یکی از ویژگی‌های جذاب و منحصر‌به‌فرد درخت انجیر معابد قشم ریشه‌های آن است که به تنه‌اش آویزان شده است. برگ‌های این درخت زیبا در تمام فصل‌های سال سبز است و میوه‌های نارنجی رنگ و پر‌خاصیتی دارد. زمانی‌که پرندگان از میوه درخت لور می‌خورند، ممکن است دانه‌های این میوه از فضله آن‌ها بر روی درختان دیگر بیفتد. همین امر باعث رشد این دانه‌ها و تبدیل شدن آن‌ به درخت می‌شود.

شاخه‌های درخت تازه متولد شده لور وارد درختان دیگر شده و سبب خفگی آن‌ها می‌شود. همین امر باعث شده تا درخت لور به درخت خفه کننده در قشم نیز معروف شود. این درخت کهنسال معمولا در مناطق گرمسیری و شرجی از جمله جنوب شرقی آسیا و کشورهایی مانند هند و چین رشد می‌کند.

درخت انجیر معابد یکی از جاذبه های گردشگری قشم است

درخت انجیر معابد قشم کجاست؟

درخت انجیر معابد قشم در منطقه‌ای به نام تم سنتی (روستای توریان) و در کنار مقبره پیر واقع شده است. این درخت جزو درختان بومی قشم به شمار می‌رود که در مناطق جنوبی ایران از جمله کیش، چابهار و بندر عباس نیز وجود دارد.

تاریخچه درخت انجیر معابد قشم

درخت انجیر معابد در حدود 600 سال قدمت دارد و تاریخچه آن به زمان ایلخانان یا تیموریان بر می‌گردد. عده‌ای معتقدند که این درخت شگفت‌انگیز از کشور هندوستان وارد ایران شده است. به همین دلیل به آن انجیر هندی نیز گفته می‌شود.

یکی از دلایل نامگذاری این درخت به عنوان انجیر معابد، باور بوداییان به مقدس بودن آن است. این افراد اعتقاد دارند که بودا به دلیل مراقبه کردن در زیر این درخت به روشن بینی رسیده است. از‌طرف‌دیگر در نماد‌شناسی مذهبی درختان مقدس را از روی برگ‌های قلبی شکل آن‌ها شناسایی می‌کنند.

افسانه‌ها و داستان‌های زیادی در مورد درخت انجیر معابد وجود دارد و مردم ایران آن را به‌عنوان یک درخت معنوی می‌شناسند. ممکن است با دیدن پارچه‌هایی که به درخت انجیر معابد گره خورده است تعجب کنید. اما، برخی افراد باور دارند که با گره زدن پارچه به این درخت به مراد دل خود خواهند رسید.  

آدرس و مسیر دسترسی به درخت انجیر معابد قشم

مسیر اول: برای بازدید از درخت انجیر معابد قشم ابتدا باید از جاده شمالی شهر قشم به سمت درگهان بروید. قبل از رسیدن به شهر درگهان باید وارد آزاد‌‌ راه خلیج فارس شوید. در این مسیر حواستان به تابلوهای راهنما باشد.

اولین روستایی که در طول  مسیر از آن عبور می‌کنید، روستای گیاهدان است. بعد از گذشت از این روستا به یک دو‌راهی می‌رسید که خروجی سمت راست آن به روستای توریان منتهی می‌شود و  فاصله کمی تا درخت انجیر معابد دارد.

مسیر دوم: مسیر دیگری که شما را به روستای تم سنتی می‌رساند جاده جنوبی قشم است. در این مسیر بعد از رسیدن به روستای ریگو باید 5 دقیقه دیگر رانندگی کنید. زمانی‌که به یک دو‌راهی رسیدید، راه شمالی را انتخاب کنید. حدود 15 دقیقه بعد شما به روستای رمکان می‌رسید و برای رفتن به روستای توریان باید از  فرعی سمت چپ حرکت کنید.

آدرس : ایران، هرمزگان، قشم، روستای تم سینتی( توریان)

درخت انجیر معابد قشم

بهترین زمان بازدید از درخت انجیر معابد قشم

از آن‌جایی که آب‌و‌هوای جزیره قشم گرم و شرجی است، پیشنهاد می‌کنیم که فصل‌های خنک سال را برای بازدید از این درخت شگفت انگیز انتخاب کنید. اگر در فصل تابستان به این منطقه دیدنی سفر کردید، حتما عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و مایعات خنک را همراه خود داشته باشید. از‌طرف‌دیگر بهترین ساعات بازدید از درخت انجیر معابد در فصل تابستان، صبح زود یا بعد از غروب آفتاب است.

جاذبه های گردشگری اطراف درخت انجیر معابد قشم

جاذبه گردشگریفاصله آن تا درخت انجیر معابد قشم
دره پرتغالی ها قشم2 کیلومتر
دره ستارگان قشم28 کیلومتر
غار خربس قشم27 کیلومتر
روستای لافت قشم33 کیلومتر
پارک کروکودیل قشم25 کیلومتر
روستای شیب دراز قشم32.5 کیلومتر
تنگه چاه کوه قشم66 کیلومتر

مراکز خرید نزدیک به درخت انجیر معابد قشم

نام مراکز خریدفاصله آن تا درخت انجیر معابد
مرکز خرید نخل و مجتمع تجاری نور درگهانمسافت 14 کیلومتر ، فاصله زمانی 17 دقیقه
مجتمع تجاری دو دلفین  و بازار قدیم درگ
هان
مسافت 15 کیلومتر، فاصله زمانی 18 دقیقه
مرکز خرید اطلس  و مجتمع تجاری پرشین گلف درگهانمسافت 14 کیلومتر، فاصله زمانی 17 دقیقه
مجتمع تجاری ایران زمین و مجتمع تجاری دریا درگهانمسافت 13 کیلومتر ، فاصله زمانی 16 دقیقه

نزدیک ترین هتل ها به درخت انجیر معابد قشم

محل اقامت همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران و گردشگرانی است که از جاهای دیدنی قشم بازدید می‌کنند. در لیست زیر اسامی هتل‌های قشم که نزدیک به درخت انجیر معابد که در فاصله 12 کیلومتری آن واقع شده‌اند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

سوالات متداول

فاصله درخت انجیر معابد قشم کجاست؟

ایران، هرمزگان، قشم، روستای تم سنتی( توریان)

درخت انجیر معابد قشم چقدر تا درگهان فاصله دارد؟

در حدود 13 کیلومتر است، در‌‌‌صورتی‌که این مسیر با سرعت میانگین 50 کیلومتر بر ساعت طی کنید، بعد از گذشت 15 دقیقه به این درخت شگفت‌انگیز می‌رسید. 

فاصله قشم تا درخت انجیر معابد چقدر است؟

حدود 44 کیلومتر است، اگر این مسیر را با سرعت میانگین 100 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید، به طور تقریبی بعد از 26 دقیقه به مقصد می‌رسید.

هتل های نزدیک درخت انجیر معابد قشم کدام اند؟

هتل سینگو قشم، هتل پرشین گلف قشم، هتل آرمان قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آشنایی با کارگاه لنج سازی قشم

دوشنبه 23 بهمن 1402
هنری اصیل که از قلب تاریخ و سینه به سینه و دست به دست گشته تا امروز و در اینجا […]
کارگاه لنج سازی قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس