جاهای دیدنی اطراف مشهد

جاهای دیدنی اطراف مشهد شامل مکان های متعدد تفریحی، تاریخی، طبیعی و رستوران بوده که بیشتر آن ها در منطقه شاندیز و طرقبه قرار دارند. از بهترین جاهای دیدنی مشهد می توان به ییلاقات طرقبه و شاندیز، روستای زشک، دره ارغوان، روستای کنگ، پیست اسکی شیرباد و همچنین آرامگاه فردوسی اشاره کرد. معمولا در بیشتر این مکان ها که حداکثر فاصله 30 کیلومتری با مشهد دارند، امکان اتراق و کمپینگ نیز وجود دارد.

جاهای دیدنی طبیعی اطراف مشهد

جاهای دیدنی طبیعی اطراف مشهد به دلیل موقعیت جغرافیایی متنوع، شامل مناطق جنگلی، کوهستانی و کویری است. این مناطق شامل آبشارها و روستاهای زیبا و فراوانی هستند که تجربه‌ای منحصربه‌فرد از طبیعت را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند.

برخی از جاذبه‌های این طبیعی نزدیک مشهد عبارتند از:

  • دره ارغوان مشهد
  • غار زری مشهد
  • روستای کنگ مشهد
  • روستای ابرده مشهد
  • جنگل جیغ مشهد
  • رودخانه زشک مشهد

دره ارغوان مشهد


دره ارغوان

دره ارغوان، از جاذبه‌های طبیعی زیبای اطراف مشهد است که به خاطر گل‌های ارغوانی و مناظر کوهستانی‌ و آب و هوای بسیار خنک و تمیز مشهور است. این دره با طبیعتی بکر و سرسبز، محیطی آرام و دلنشین برای گردشگران فراهم می‌کند. دره ارغوان مشهد در شهرستان طرقبه قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از جاده طرقدر به سمت جاده کلاته آهن برانید و سپس وارد جاده فرعی شوید. تمامی مسیر با تابلو مشخص شده است. در این دره امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و باید به صورت پیکنیکی یا کمپینگ بروید.

  • آدرس دره ارغوان مشهد: ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، کلیومتر هفت جاده طرقبه به روستای کلاته آهن 

غار زری مشهد

غار زری یکی از غارهای زیبا و قدیمی مشهد است که در ارتفاع 10 متری زمین قرار دارد. این غار با زیبایی‌های خاص خود، مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به کاوش‌های طبیعی است. فصول بهار و پاییز برای بازدید از غار زری مناسب‌تر است. برای رسیدن به این غار ابتدا باید به طرقبه بروید و از آنجا به سمت روستای حصار گلستان برانید. این غار زیبا در میان باغ‌های مجاور رودخانه در پشت امامزاده یاسر و ناصر قرار دارد. برای رسیدن به این جاذبه بکر بیش از 1 ساعت راه ندارید.

  • آدرس غار زری مشهد: در 9 کیلومتری جنوب شرقی مشهد، شهرستان طرقبه و شاندیز

روستای کنگ مشهد

روستای گنگ

روستای کنگ با معماری سنتی و بیش از 300 سال عمر یکی از روستاهای تاریخی و فرهنگی اطراف مشهد است. خانه‌های پلکانی و کوهستانی این روستا، آن را به مقصدی محبوب برای علاقه‌مندان به فرهنگ و طبیعت تبدیل کرده است. این روستای توریستی دارای تعداد زیادی اقامتگاه زیبا و سنتی است که اسکان و تغذیه را برای مسافران فراهم می‌کند. جاهای دیدنی روستای کنگ شامل رودخانه و آبشار، باغ و گورستان می‌شود. بهترین فصل سفر بهار و پاییز، برای لذت از آب و هوای معتدل و مناظر طبیعی دیدنی است. برای رسیدن به این این روستا باید 19 کیلومتر از سمت طرقبه برانید. فاصله زمانی این جاذبه تا مشهد 30 دقیقه است.

  • آدرس روستای کنگ مشهد: در 30 کیلومتری مشهدبا فاصله 19 کیلومتری از شهرستان طرقبه، روستای کنگ

روستای ابرده مشهد

روستای ابرده با طبیعت بکر و هوای دلپذیر، یکی از مقاصد محبوب اطراف مشهد است. این روستا به خاطر باغات و جویبارهای زیبا، فرصتی مناسب برای آرامش و گشت و گذار در دل طبیعت ارائه می‌دهد. این روستای زیبا دارای امکانات آسایشی نسبی چون فروشگاه، غذاخوری، نمازخانه، سرویس بهداشتی و… است. اقامتگاه‌های محلی نیز برای مسافران امکانات خوبی را ارائه می‌دهند. برای رسیدن به این جاذبه باید به سمت ییلاقات شهرستان بروید و پس از 4 کیلومتر به رودخانه زشک و به روستا ابرده مشهد خواهید رسید. فاصله این روستا تا مرکز شهر مشهد یک ساعت است.

  • آدرس روستای ابرده مشهد: شاندیز،4 کیلومتر بالاتر از مسیر رودخانه زشک، روستای ابرده علیا

جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ، با پوشش گیاهی انبوه و درختان بلند ، از مناطق جنگلی جذاب مشهد است. این جنگل مناسب افرادی است که به دنبال جاذبه‌های هیجان انگیز هستند. چرا که افسانه‌های شنیدنی زیادی از این جنگل روایت شده است. جنگل جیغ به ‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان، با هوای خنک و فضای سبز دلپذیر خود، مکان مناسبی برای پیاده‌روی و تفریح در دل طبیعت است. این جنگل که از جنگل‌های اطراف مشهد است؛ دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی اما برای اقامت شبانه امکانات خاصی ندارد. جنگل جیغ در روستای سربرج در اطراف طرقبه قرار دارد. در صورت عدم تفرایک فاصله تا جنگل جیغ 45 دقیقه است.

  • آدرس جنگل جیغ مشهد: در 28 کیلومتری شمال شرقی مشهد، حاشیه رشته کوه‌های بینالود، نزدیک به شهرستان طرقبه

رودخانه زشک مشهد

رودخانه زشک که با آب زلال و مناظر طبیعی جذاب، چشم‌اندازهای دلنشینی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. این رودخانه در دل دره‌ای سرسبز قرار دارد و محیطی آرامش‌بخش برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی فراهم می‌کند. رودخانه زشک در روستای زشک قرار گرفته است. این روستای دارای جاذبه‌های تفریحی دیگری چون دره و قله و باغات است. روستای زشک از روستاهای ییلاقی مشهد است که به یک تفرجگاه عالی برای اقامت چند روزه تبدیل شده و تمامی امکانات مورد نیاز را داراست. برای رسیدن به روستای زشک حدود 40 دقیقه با خودرو از مشهد فاصله است.

  • آدرس رودخانه زشک مشهد: 30 کیلومتری شمال غربی مشهد، روستای زشک

جاهای دیدنی تاریخی اطراف مشهد

جاهای دیدنی تاریخی اطراف مشهد، بازتاب‌دهنده پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی این منطقه هستند. این جاذبه‌ها شامل آرامگاه‌های معتبر و بناهای تاریخی با ارزش است که هر یک داستانی از تاریخ کهن ایران را روایت می‌کنند. آرامگاه فردوسی در ادامه، معرفی مکان برجسته تاریخی مشهد خواهیم پرداخت.

برخی از بهترین جاهای تاریخی مشهد عبارتند از:

  • آرامگاه فردوسی مشهد
  • امامزادگان یاسر و ناصر مشهد
  • غار مغان مشهد
  • گنبد هارونیه مشهد

آرامگاه فردوسی مشهد

آرامگاه فردوسی در شهرستان نیشابور است. این آرامگاه مکانی تاریخی و فرهنگی است که به بزرگ‌ترین شاعر حماسی ایران، فردوسی، اختصاص دارد. آرامگاه این شاعر با معماری زیبا و فضای آرامش‌بخش، یکی از مقاصد مهم فرهنگی در اطراف مشهد به شمار می‌آید. آرامگاه فردوسی مشهد از چندین و چند بخش تشکیل شده است و جاهای دیدنی زیادی را در دل خود جای داده است. در نزدیکی این جاذبه رستوران و فروشگاه و وسیله حمل نقل در اختیار مسافران قرار گرفته است. دسترسی به آرامگاه فردوسی در 45 تا 50 دقیقه به راحتی امکان پذیر است.

  • آدرس آرامگاه فردوسی مشهد: شهرستان توس، انتهای بلوار شاهنامه، بلوار بهارستان

امامزادگان یاسر و ناصر مشهد

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی نزدیک مشهد؛ آرامگاه امامزادگان یاسر و ناصر هستند. این دو امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم(ع) هستند و بازدید این مکان و بازارهای اطراف آن برای گردشگران و مسلمانان اهمیت زیادی دارد. تمامی بخش‌های این مقبره به زیبایی با آیینه کاری و گچ بری‌های هنرمندانه زینت شده است. آرامگاه امامزادگان یاسر و ناصر در روستای گلستان مشهد پس از پارک وکیل آباد واقع شده است و با مشهد 11 کیلومتر فاصله دارد که فاصله آن از مرکز شهر مشهد بیش از 30 تا 40 دقیقه راه نیست.

  • آدرس امامزادگان یاسر و ناصر مشهد: بلوار وکیل آباد، ابتدای جاده طرقبه، روستای حصار

غار تاریخی مغان مشهد

غار مغان، مهم‌ترین غار تاریخی و مشهد است که به ثبت آثار ملی رسیده است. این غار در روستای مغان در شهرستان طرقبه و شاندیز قرار گرفته است. درون غار تاریخی مغان آثار استالاگمیت و استالاکتیت و چاه آب است. این غار مملو از دهلیز و راهرو است و بیش از صد میلیون سال قدمت دارد. برای بازدید از این غار بهتر است از راهنما یا افراد محلی کمک بگیرید. برای غار پیمایی نیاز به 2 ساعت زمان برای پیاده روی و گشت و گذار دارید.

  • آدرس غار مغان مشهد: در 35 کیلومتری شهر مشهد، جنوب روستای مغان

گنبد هارونیه مشهد

گنبد قدمتی هزارساله دارد و باوجود معماری ساده اما از جاهای تاریخی باارزش شهر مشهد است که در شهرباستانی توس واقع شده است. این گنبد از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل می‌شود و هزینه بازدید از آن بسیار اندک است. بهترین فصل بازدید از این گنبد و دیگر جاذبه‌های دیدنی شهرستان نیشابور فصل بهار است. خوب است بدانید که دسترسی به گنبد هارونیه و دیگر دیدنی‌های تاریخی نزدیک به آن می‌توانید از اتوبوس خط 202 استفاده کنید و با کمترین هزینه به راحتی از این جاذبه دیدن فرمایید.

  • آدرس گنبد هاروینه مشهد: در فاصله 25 کیلومتری شمال غربی مشهد، حاشیه جاده مشهد- توس

جاهای دیدنی تفریحی اطراف مشهد

مشهد از نظر جاذبه‌های تفریحی نیز بسیار متنوع است و با توسعه زیرساخت‌های مدرن، شامل مراکز خرید بزرگ، پارک‌های تفریحی، و رستوران‌ها و کافه‌های مدرن شده است. توجه به نیاز زائران و گردشگران، باعث شده تا این شهر به مقصدی کامل و متنوع تبدیل شود.

جاهای دیدنی تفریحی مشهد عبارتند از:

  • پیست اسکی شیرباد مشهد
  • طرقبه و شاندیز مشهد
  • باغ وکیل آباد مشهد
  • بند گلستان مشهد
  • کارتینگ مشهد
  • چالیدره مشهد

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد به بام خراسان شهرت دارد. اگر به دنبال تفریحات لوکس و متفاوت در مشهد هستید؛ پیست اسکی شیرباد یک گزینه خوب است. پیست اسکی دارای امکانات تفریحی و لوازم مورد نیاز برای اسکی و تیوپ سواری برای مبتدیان و حرفیان است. فروشگاه، اقامتگاه، سرویس بهداشتی، پارکینگ، رستوران و سوپرمارکت از سری امکانات این جاذبه است. برای رسیدن به پیست اسکی شیرباد باید از جاده چناران به روستای دولت آباد بروید. پس از 20 کیلومتر به شیرباد خواهید رسید که حدودا 1 ساعت 30 دقیقه راه است.

  • آدرس پیست اسکی شیرباد مشهد: در 38 کیلومتر مشهد، جاده مشهد- چناران، انتهای روستای دولت آباد

طرقبه و شاندیز مشهد

طرقبه و شاندیز، دو منطقه محبوب تفریحی در اطراف مشهد هستند. این مناطق طبیعی و تفریحی دارای تعداد زیادی رستوران‌های سنتی، و امکانات تفریحی طبیعی و تجاری، تجربه‌ای دلنشین برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. در طرقبه و شاندیز مشهد باوجود هتل‌ها، سوییت‌ها و باغ‌ها امکان اسکان به راحتی برای انواع سلیقه‌ها فراهم است. هر فصلی از سال شهرستان‌های طرقبه و شاندیز مشهد زیبایی منحصربه‌فردی دارند. طرقبه و شاندیز در شمال شهر مشهد با فاصله 40 دقیقه با خودرو از مرکز شهر واقع شده است.

  • آدرس طرقبه و شاندیز مشهد: در فاصله 20 کیلومتری مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

باغ وکیل آباد مشهد

باغ وکیل آباد یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های شهری است که با فضای سبز گسترده، باغ وحش غنی، درختان کهنسال و طراحی دلنشین، محیطی آرام و مناسب برای پیاده‌روی و استراحت است. این باغ به دلیل محیط طبیعی و امکانات مناسب، یکی مکان‌های پیک نیک مشهد است. در این باغ امکاناتی چون سرویس بهداشتی، پارکینگ، فروشگاه، رستوران، نمازخانه، آتشکده، سینما 3 بعدی، تخت، صندلی، پیست دوچرخه سواری، استخر، قنات و… است. باغ وکیل آباد مشهد در بلوار وکیل‌آباد با فاصله 30 دقیقه با خودرو از مشهد قرار دارد.

  • آدرس باغ وکیل آباد مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، خیابان امام رضا 4

بند گلستان مشهد

بند گلستان مشهد در نزدیکی طرقبه است. بند گلستان بسیار زیبا و در فصول پرآب یک محیط جذاب برای عکاسی و تفریح است. خوب است بدانید که در نزدیکی این بند چندین رستوران و کافه وجود دارد که چشم اندازی به سمت بند گلستان دارد. بند گلستان از جاذبه‌های نزدیک به مشهد است که دسترسی به آن از مرکز شهر حدود 35 دقیقه راه است. خوب است بدانید که اگر این بند زیبا از جاهای دیدنی اطراف مشهد در بهار است.

  • آدرس بند گلستان مشهد: انتهای بلوار وکیل آباد، ورودی طرقبه، امام رضا 18

کارتینگ مشهد

کارتینگ مشهد از تفریحات و مقاصد هیجان‌انگیز تفریحی در این شهر است که با پیست‌های استاندارد و امکانات مدرن، تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. این مجموعه مناسب برای تمام سنین و به ویژه دوستداران ورزش‌های موتور است. در این مجموعه امکان بازی‌هایی چون تنیس، سوارکاری، پارک بازی کودکان، رستوران و کافی شاپ، سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارد. لوکیشن این جاذبه، مجتمع تفریحی سوارکاری ارشاد است که قبل از شاندیز است و با مشهد 30 دقیقه فاصله دارد.

  • آدرس کارتینگ مشهد: بلوار وکیل آباد، ورودی طرقبه، قبل از روستای شاندیز، مجتمع تفریحی سوارکاری ارشاد

چالیدره مشهد

یکی دیگر از مکان‌های تفریحی مشهد منطقه چالیدره است. چالدره مشهد با دریاچه و فضای سبز زیبای خود، محیطی مناسب برای تفریح و استراحت برای گردشگران دارد. این منطقه تفریحی دارای امکاناتی مانند قایق‌سواری، زیپ لاین، پانجی جامپینگ، دکتر فیش، لمکده و چای خانه، غواصی، اسکی روی آب، کشتی شناور، تله سیژ، زورب بال، تله کابین، سافاری، موتور سواری، عکاسی، باگی سواری، تونل وحشت، پل معلق، رستوران‌ گردان و… دارد. برای رسیدن به چالیدره باید باید از بلوار وکیل آباد به سمت طرقبه برانید و کمتر از 45 دقیقه تا رسیدن به آن فاصله دارید.

  • آدرس چالیدره مشهد: 28 کیلومتری مشهد، ابتدای جاده طرقبه، منطقه تفریحی چالیدره

رزرو هتل از “های هتل”

همانطور که ملاحاظه می‌کنید؛ مشهد با جاذبه‌های فراوان خود، مقصدی جذاب برای گردشگران است. در صورتی که قصد سفر به مشهد مقدس و بازدید از جاهای دیدنی اطراف مشهد را دارید می‌توانید برای رزرو هتل مشهد به سایت‌های معتبر “های هتل” مراجعه کنید در وبسایت ما بهترین و پرامتیازترین هتل‌های مشهد را می‌توانید به قیمت ارزان خریداری کنید.

سوالات متداول

در شهرستان طرقبه چه هتل‌هایی وجود دارد؟

هتل بزرگ حیات مشهد، هتل ثامن مشهد.

برای رزرو اقامتگاه یا هتل در نزدیکی هر یک از جاذبه‌های اطراف مشهد چه باید کرد؟

می‎‌توانید به وبسایت رزواسیون “های هتل” مراجعه کنید و فرایند رزرو هتل را انجام دهید.

بهترین فصل برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

فصل بهار بهترین زمان ممکن برای سفر به مشهد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پارک ملت مشهد، شهربازی هیجان انگیز مشهد!

شنبه 27 مرداد 1403
پارک ملت مشهد با فضای سبز، امکانات ورزشی، مکان‌های تفریحی، پارک بانوان، دریاچه مصنوعی، فعالیت‌های فرهنگی، شهربازی بزرگ، امکانات تفریحی […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس