کویر ریگ زرین یزد همراه با آدرس و تفریحات این کویر

در میان کویرهای پرآوازه و پرطرفدار سرزمینمان، نوبت به تماشایی­‌ترین کویر رسیده تا یکبار دیگر از هنرنمایی طبیعت شوکه شوید. این کویر زیبا و منحصربه‌فرد که در واقع یک ریگزار محسورکننده زیبا نیز بوده، جایی در نزدیکی شهر چک چک اردکان یزد و در محدوده استان یزد است. قدم زدن روی شن‌های طلایی و روان، صعود به ریگزارها و تماشای آسمان پرستاره کویر از جمله تفریحات هیجان انگیز و بی مثالی هستند که تنها می­‌توان آنها را در کویر ریگ زرین یزد تجربه کرد. کویر ریگ زرین که با نام مغستان نیز شناخته می‌­شود، به وسیله ارتفاعاتی از میانه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. این کویر در روستای ساغند واقع شده و از شمال به ارتفاعات انارک، از جنوب به گریگون و کوه نمک و از غرب به نوگنبد و بیابان‌های نایین محدود می‌گردد.

آدرس کویر ریگ زرین یزد

یزد، شهرستان اردکان، دو کیلومتری ساغند، روستای مغستان

کویر ریگ زرین یزد

نحوه دسترسی به کویر ریگ زرین یزد

بهترین مسیر دسترسی به کویر ریگ زرین یزد، شهر اردکان است؛ به این صورت که می‌بایست وارد جاده اردکان –احمدآباد شوید و این مسیر 140کیلومتری را تا رسیدن به کویر ریگ زرین ادامه دهید. همچنین شما می­توانید از انارک نیز به کویر دسترسی داشته باشید؛ در واقع باید از انارک به روستای اسماعلیان حرکت کرده و مسیر را تا کوه‌های مرتفع سیاه واقع در این کویر طی کنید. به طور کلی مسافت تمامی مسیرهای استان یزد که به کویر ریگ زرین منتهی می‌گردند، به 150 کیلومتر می‌رسد که حدوداً 2 ساعت به طول می‌انجامند. برای بازدید از کویر ریگ زرین یزد دو مسیر وجود دارند که به شرح زیر هستند.

مسیر اول: از شهر یزد به سمت اردکان حرکت کنید و سپس از جاده اردکان –احمدآباد خود را به روستای ساغند برسانید. مسیر خاکی را به سمت کویر ریگ زرین ادامه دهید.

مسیر دوم: از شهر انارک به سمت روستای اسماعلیان حرکت کنید و سپس مسیر خاکی را به سمت کوه سیاه و کویر ریگ زرین ادامه دهید.

معرفی کویر ریگ زرین

ریگ زرین از کویرهای پرطرفدار و از محبوب ترین جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود که نام جغرافیایی آن عقدا یا کویر سیاه کوه است. این جاذبه دیدنی به سبب برگزاری کمپ ریگ زرین، به این نام شهرت یافت. به جرأت می­‌توان گفت که کویر ریگ زرین یکی از زیباترین و چشم نوازترین ریگزارهای ایران محسوب می‌­شود. طول منطقه این کویر در حدود 70 کیلومتر بوده و عرض آن به 15 کیلومتر می­‌رسد. جالب است بدانید که امتداد شنزار به شکل حرف ال لاتین دیده می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری کویر ریگ زرین یزد چیست؟

کویر ریگ زرین همانند سایر کویرها دارای پوشش گیاهی بسیار کمی بوده که در حاشیه آن درختان گز قد علم کرده‌اند. از ویژگی‌های مثبت این کویر می­‌توان به رویش گیاهان دارویی چون تره تیزک، کاکوتی، اسفناج وحشی و خارشتر اشاره کرد که خواص بسیار زیادی نیز دارند. این موضوع بسیار شگفت ­انگیز است که به هر کجای جهان که سفر کنید، پرندگان و جانورانی را مشاهده خواهید کرد که شرایط زیستی و بدنی آن ها با آب و هوای آن منطقه کاملآ سازگار است.

در هنگام بازدید از کویر ریگ زرین نیز پرندگانی نظیر تیهو، کبک، عقاب و کبوتر چاهی را مشاهده خواهید کرد که بر فراز آسمان صاف و آبی کویر در حال اوج گرفتن هستند. همچنین حیوانات وحشی همانند شغال، کفتار، روباه و گرگ نیز در بعضی از قسمت‌های کویر مشاهده می‌شوند؛ در نتیجه توجه داشته باشید خطری شما را تهدید نکند. از دیگر جانورانی که ممکن است در کویر ریگ زرین مشاهده نمایید می‌توان به عقرب، مار، سمندر، مارمولک، بزمچه و لاک پشت‌ها اشاره کرد. بهتر است  از سفر تک نفره به کویر اجتناب ورزید تا از خطرات ناشی از جانوران وحشی در امان بمانید.

پوشش گیاهی و جانوری کویر ریگ زرین یزد چیست؟

در کویر ریگ زرین یزد چه تفریحاتی را می‌توان انجام داد؟

در کویر ریگ زرین کمپی با همین نام ایجاد شده که نقش بسیار  مهمی در آسایش و رفاه گردشگران دارد؛ به این معنا که سبب گردیده گردشگران بسیاری به این کویر سفر کنند. در کنار چشم انداز زیبای این منطقه کویری نمی­توان از عکاسی در شب و روز، نشستن دور آتش و دورهمی‌های شبانه، رصد ستارگان و شعرخوانی غافل شد. همه این تفریحات هستند که موجب زیبایی هرچه تمام‌تر ریگ زرین شده اند. از دیگر تفریحات این جاذبه طبیعی می‌توان موارد زیر را نام برد:

موتورسواری

موتورسواری با موتورهای چهارچرخ یکی دیگر از تفریحات جذاب در دل کویر بوده که لذت یک هیجان واقعی و سرعت را برای شما به ارمغان می­آورد و همچنین از پرطرفدارترین تفریحات به شمار می‌رود. اگر از آن دسته افرادی هستید که حرکت با سرعت زیاد را می­پسندید، با موتورسواری در کویر خود را مهمان هوایی تازه و هیجانی وصف ناپذیر نمایید.

شترسواری      

یکی دیگر از تفریحات جذاب کویر ریگ زرین، شترسواری است که طرفدارن بسیاری نیز دارد. به جرأت می‌توان گفت که شترسواری در دل کویر لحظاتی متفاوت را برای شما رقم خواهد زد که هرگز آن را تجربه نکرده‌اید. توجه داشته باشید که برای سوار شدن روی شتر از شخصی راهنما کمک بگیرد تا دچار هیچ آسیبی نشوید.   

آفرود

یکی از لذت بخش­ترین و هیجان­انگیزترین تفریحاتی که می‌توان در کویر ریگ زرین  انجام داد، آفرود با ماشین‌های دو دیفرانسیل است. انجام حرکات نمایشی با ماشین و عبور از تپه‌های ماسه­ای باعث شده تا افراد زیادی جذب این تفریح هیجان انگیز شوند. می‌توان گفت که یکی از لحظات شادی بخش و هیجانی زندگی تان را تجربه خواهید کرد.

بهترین زمان بازدید از کویر ریگ زرین یزد

همان­طور که می­‌دانید در استان‌های کویری ایران آب و هوای گرم و خشک حکم فرما است که به همین سبب سفر به کویر در بعضی از روزهای سال بسیار سخت و طاقت­ فرسا خواهد بود. بهترین زمانی که می‌توانید زیباترین و دلچسب‌ترین کویرنوردی را در کویر ریگ زرین یزد با آب و هوایی متعادل تجربه کنید، فصل زیبای پاییز است. در فصول بهار و تابستان هوای این منطقه گرم بوده و در فصل زمستان نیز بادهای با سوز آزاردهنده در این کویر در حال وزیدن هستند که شرایط سفر را برای گردشگران سخت و دشوار می‌سازند.

تفریحات کویر ریگ زرین

لوازم مورد نیاز برای بازدید از کویر ریگ زرین یزد چیست؟

برای بازدید از کویر ریگ زرین یزد باید یکسری لوازم و تجهیزات ضروری همراه خود داشته باشید؛ زیرا در آن امکانات زیادی وجود ندارد. این تجهیزات مخصوص کویرنوردی شامل موارد زیر است:

  • داشتن کفش و لباس مناسب در کویرنوردی به شما کمک می‌کند تا از آسیب حشرات و جانوران گوناگون در امان بمانید و در مقابل هوای سرد شما را گرم نگه می‌دارد.
  • عینک و کرم ضدآفتاب از شما در برابر آفتاب سوزان کویر محافظت می‌کند.
  • آب و غذا به مقدار کافی برای زمانی که قصد دارید برای مدت طولانی در کویر ریگ زرین یزد ماندگار شوید بسیار ضروری است.
  • جعبه کمک‌های اولیه در کویر و مناطق بیابانی بسیار الزامی است؛ زیرا به داروهایی همچون کلرفنیرامین و دگزامتازون برای مقابله با گزیدگی مار، عقرب و سایر حشرات نیاز دارید.

جاهای دیدنی اطراف کویر ریگ زرین یزد

  • پارک ملی دار انجیر یزد
  • روستای خرانق یزد
  • روستای عقدا یزد
  • عبادتگاه زرتشتیان یا پیرسبز چک چک یزد
  • قنات جهانی زارچ یزد

هتل‌های اطراف کویر ریگ زرین یزد

برخی از بهترین هتل های یزد در نزدیکی کویر ریگ زرین یزد عبارت اند از:

اقامتگاه بوم گردی گل بانو در روستای خرانق

رزرو هتل های یزد از “های هتل”

در راستای رزرو هتل های یزد، می توانید به دو صورت استعلام تلفنی و اینترنتی از طریق رزرواسیون های هتل نیز اقدام کنید. این رزرواسیون نه تنها پشتیبانی 24 ساعته با کارشناسان را در اختیار مهمانان قرار می دهد، بلکه تخفیفات ویژه ای در مناسبت های خاص نیز به مهمانان خود ارائه می دهد.

سوالات متداول

آیا اقامت در کویر ریگ زرین یزد امکان‌پذیر است؟

بله؛ برای رسیدن به این کمپ باید از شهرستان اردکان واقع در استان یزد به سمت روستای خرانق واقع در 20 کیلومتری جاده ساغند بروید. این کمپ که از مکان‌های دیدنی نیز محسوب می‌شود، دارای ۹ اتاق با ظرفیت ۵ نفری است. لازم به ذکر است که در این مکان‌ها تختی قرار داده نشده و باید روی زمین به استراحت بپردازید.

تفریحات کویر ریگ زرین کدامند؟

در این کویر می‌توان به انجام تفریحاتی چون رصد کردن ستارگان، روشن کردن آتش، آفرود، موتورسواری و… پرداخت.

زمان مناسب برای بازدید و کویرگردی در ریگ زرین یزد چیست؟

بهترین فصل سفر، پاییز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لاکچری ترین رستوران های شیراز همراه با آدرس و منو

شنبه 2 تیر 1403
رستوران های لاکچری شیراز با سبک و سیاق سنتی و غذاهای اصیل می‌توانند سفر به این شهر را برای شما […]
لاکچری ترین رستوران های شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس