خانه ملک و وقفیات آن در مشهد

همه ما حداقل در طول سال یک بار به مشهد سفر می‌کنیم. ولی چند نفر از ما به جز زیارت به گردش و بازدید از دیگر جاهای تفریحی مشهد و مناطق گردشگری و تاریخی مشهد می‌پردازد؟ یا حتی چند نفر از ما جز حرم مطهر و بازار‌های مشهد از دیگر مناطق این شهر خبر داریم؟ شاید تعداد اندکی. ولی یک سفر خاطر‌انگیز و عالی سفری است که در آن از مناطق مختلفی بازدید صورت بگیرد. برای بازدید از مناطق تفریحی و تاریخی در مشهد نیاز به یک برنامه‌ریزی بهینه و درست است. برای این برنامه‌ریزی می‌توانید از بلاگ‌های گردشگری مجله خبری سایت‌ های هتل استفاده کنید. در این صفحه ما قصد داریم در رابطه با خانه ملک در مشهد بررسی جامعی داشته باشیم، تا شما بازدید از این مکان تاریخی را هم در برنامه خود قرار دهید.

هتل مشهد

آدرس خانه ملک مشهد کجاست؟

خانه ملک در مشهد در مشهد، میدان شهدا، ابتدای خیابان امام خمینی واقع شده است. برای پیدا کردن آدرس خانه ملک مشهد می‌توانید از مسیریاب‌های آنلاین نیز کمک بگیرید. آدرس دقیق‌تری برای دسترسی به این خانه وجود دارد که عبارت است از: در میان خیابان امام خمینی 32 و خیابان پاسداران، روبه روی اداره دارایی.

ساعت کاری خانه ملک مشهد

بازدید از خانه ملک برای همه مسافرین و افراد رایگان است. افراد هر روز از ساعت 8 صبح تا 6 عصر می‌توانند برای بازدید به این خانه مراجعه کنند. تلفن تماس این مجموعه عبارت است از: 05138518386

رفتن به خانه ملک در مشهد از زیارت امام رضا

خانه ملک با حرم مطهر فاصله زیادی ندارد و تقریباً 2 کیلومتر تا پارکینگ 1 در خیابان شیرازی فاصله دارد. اگر در زیارت هستید یا در هتل های مشهد نزدیک حرم سکونت دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا خودتان را به پارکینگ شماره 1 زیارت برسانید و سپس با پیمودن خیابان شیرازی به مقصد خود برسید. برای پیدا کردن پارکینگ شماره یک نیازی نیست تا دغدغه‌ای داشته باشید، می‌توانید با پرس و جو از خادمان زیارت یا بررسی تابلوهای داخل حرم مسیر خود را پیدا کنید.

روش های دسترسی به خانه ملک مشهد

برای رسیدن به خانه ملک مشهد به صورت کلی می‌توانید از سه روش اتوبوس، ماشین شخصی و مترو استفاده کنید. در ادامه هر کدام از این موارد را دقیق‌تر برای شما بررسی خواهیم کرد.

مسیر دسترسی به خانه ملک مشهد با اتوبوس

از باب الرضا حرم امام رضا به سمت ایستگاه اتوبوس در خیابان اندرزگو حدود 320 کیلومتر را در کمتر از 10 دقیقه پیاده‌روی کنید. سپس در ایستگاه اتوبوس خط 86 سوار اتوبوس شوید. بعد از سه ایستگاه، در ایستگاه سه راه دارایی (روبروی خانه ملک) از اتوبوس پیاده شوید. سپس مجدداً حدود 5 دقیقه تا مقصد را پیاده‌روی کنید.با استفاده از این مسیر شما از باب الرضا حرم امام رضا حرکت خود را شروع کرده و به سمت ایستگاه اتوبوس در خیابان اندرزگو پیاده‌روی می‌کنید. سپس با استفاده از اتوبوس خط 86 به سمت مقصد خود حرکت می‌کنید. در نهایت، پس از پیاده‌روی حدود 5 دقیقه، به مقصد خود می‌رسید. توصیه می‌شود قبل از شروع سفر، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مربوط به مسیر و زمانبندی اتوبوس صحیح است و همچنین در نظر داشته باشید که شرایط ترافیک و سایر عوامل ممکن است زمان سفر را تحت تأثیر قرار دهند.

مسیر دسترسی به خانه ملک مشهد با ماشین شخصی

در صورت استفاده از خودروی شخصی برای رفتن به خانه ملک مشهد از سمت باب الرضا حرم، می‌توانید از مسیر زیر استفاده کنید:

1. از بلوار امام رضا به سمت غرب حرکت کنید و تا چهارراه دانش ادامه دهید.

2. در چهارراه دانش، به سمت غرب بپیچید و به سمت خیابان جانبازان ادامه دهید.

3. پس از عبور از خیابان جانبازان، به سمت شمال به میدان ده دی بروید.

4. در میدان ده دی، از خروجی اول به سمت بلوار امام خمینی بپیچید.

5. در ادامه، مستقیم در خیابان امام خمینی 32 به مقصد خود برسید.

تاریخچه خانه ملک در مشهد

خانه ملک یکی از خانه‌های تاریخی سرآمد مشهد است. این خانه در گذشته خانه نیکوکار ثروتمند تهرانی، حاج حسین ملک بوده است. حاج حسین ملک در صد سال گذشته یکی از ثروتمندان ایرانی با ثروت و دارایی بیشمار بود. حاج حسین در یک خانواده ثروتمند در سال 1251 شمسی چشم به جهان گشود. استاد این خیر نیکوکار مرحوم میرزا ابوالحسن بود. حاج ملک سالیان زیادی اجاره دار املاک آستان قدس رضوی بود. در همین سال‌ها حاج حسین ملک با فکر اقتصادی عالی توانست، ثروت کلانی کسب کند. خانه ملک در زمینی به مساحت 1659 مترمربع و زیربنایی نزدیک به 600 مترمربع در دو طبقه واقع شده است. معماری این خانه ترکیبی از معماری اروپایی و سنتی است. طبقه دوم این خانه مشابه یک موزه دارای تابلو‌ها، ویترین‌های مخصوص و سازه‌های ویژه هست. بخشی از خانه ملک به هنرمندان اختصاص دارد.

در خانه ملک مشهد، حمام تاریخی خصوصی شهر مشهد قرار دارد، این حمام تاریخی در زیر زمین با مساحتی نزدیک به 127 متر با معماری خاص اسلامی ساخته شده است. از بخش‌های حمام خصوصی می‌توان به سرویس بهداشتی، گرمخانه، آتشدان، محل انبار چوب و سوخت و نماز خانه اشاره کرد.

در حال حاضر در این اثر تاریخی کارگاه‌های سفال، سرامیک، لعاب کاری، بافت گلیم، بافت فرش، سوزن دوزی، دوخت‌های سنتی، معرق کاری، منبت کاری، تذهیب، مینیاتور، جلد‌سازی، چرم دوزی و صحافی وجود دارد و کارگاه‌ها در زیر نظر استادان بسیار با تجربه و حرفه‌ای اداره می‌شوند.

خانه ملک در مشهد

ساعات کاری و بازدید از خانه ملک در مشهد

بازدید از خانه ملک برای همه مسافرین و افراد رایگان است. افراد هر روز از ساعت 8 صبح تا 6 عصر می‌توانند برای بازدید به این خانه مراجعه کنند.

  • آدرس خانه ملک: این خانه در میان خیابان امام خمینی 32 و خیابان پاسداران، روبه روی اداره دارایی قرار دارد.
  • تلفن تماس: 05138518386

خانه ملک با حرم مطهر فاصله زیادی ندارد و تقریباً 2 کیلومتر تا پارکینگ 1 در خیابان شیرازی فاصله دارد.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به خانه ملک

بازدید از خانه ملک بیشتر از نیمی از روز وقت شما را نمی‌گیرد و می‌توانید، مابقی روز خود را صرف گردش در مناطق نزدیک به خانه ملک در مشهد کنید. این مناطق نزدیک عبارتند از:

خانه ملک در مشهد

هتل‌های نزدیک به خانه ملک در مشهد

اکثر افراد تمایل به رزرو هتل در مشهد در مناطق خاص دارند و با تلاش می‌کنند در فاصله‌های نزدیک اقدام به رزرو هتل کنند. از هتل‌های نزدیک به خانه ملک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ثبت رسمی خانه ملک

خانه ملک در مشهد در سال 1377 با شماره 2115 به ثبت در آثار ملی رسید. این اثر تاریخی و هنری در سال 1379 مرمت کاری شد و اکنون به مرکز هنر‌های سنتی استان خراسان رضوی است. این بنا با معماری مرتبط به دوره قاجار بر جای مانده. خانه ملک در مشهد به سازمان میراث فرهنگی تعلق دارد و حیاط این بنا متعلق به صندوق احیای آثار تاریخی است.

وقفیات حاج حسین ملک

حاج حسین در سال 1316 شروع به وقف کردن اموال خود در شهر‌های مختلف کرد. از اموال وقفی حاج حسین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتابخانه ملی ملک
  • کتابخانه اهدایی به آستان رضوی
  • بیمارستان رضوی در چناران
  • بیمارستان سجادیه در تربت جام
  • اهدا 510 متر زمین به هر فرد فرهنگی در مشهد
  • باغ وکیل آباد

علاوه بر این وقفیات، حاج حسین وقفیات بسیار دیگری هم داشت. مهم‌ترین وقفیات حاج ملک دو خانه ملک وقف شده در شهر مشهد و شهر تهران است. خانه ملک وقف شده در تهران مجلل‌تر از خانه مشهد است. خانه ملک موجود در تهران دارای تابلو‌ها و وسایل گران قیمتی جذابی هست.

سخن پایانی

برای زنده نگه داشتن تاریخ ایران حتماً از مناطق تاریخی بازدید فرمایید. خانه ملک در مشهد یکی از خانه‌های تاریخی است که علاوه بر معماری و فضای زیبا، کارگاه‌های متنوعی دارد. رایگان بودن بازدید از این خانه و نزدیکی به حرم مقدس، کار شما را در بازدید از خانه ملک آسان می‌کند. شما می‌توانید در کارگاه‌های مختلف این خانه شروع به یادگیری هنر مورد علاقه خود کنید. جامعه به افراد زیادی همانند حاج حسین ملک برای بقا احتیاج دارد. اگر با رزرو تور گردشگری در مشهد اقدام به سفر کردید، همراه با افراد تور خود به بازدید از خانه ملک بروید. سؤالات خود را در رابطه با خانه ملک در مشهد با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شهربازی قلعه سحر‌آمیز مشهد

پنج‌شنبه 2 شهریور 1402
رفتن به شهربازی از آن دسته تفریحاتی است که تا چند روز بعد بابت آن انرژی و هیجان دارید. همه […]
شهربازی قلعه سحر آمیز مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس