کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه آخر صفر
M4042 کپی
خرید بلیط
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
tabestoon کپی
رزرو هتل

معرفی جاذبه های تاریخی اصفهان همراه با آدرس

اصفهان از جمله کهن‌ترین شهرهای ایران بوده که بناهای تاریخی بسیاری را در خود گنجانده است. این بناهای تاریخی معماری منحصر به فردی داشته و بیشتر آن‌ها یادگاری از دوران صفویه محسوب می‌شوند. از جمله مهم‌ترین جاذبه های تاریخی اصفهان می‌توان به میدان نقش جهان، پل خواجوی، بازار قیصریه، کاخ عالی قاپو، سی و سه پل، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و… اشاره داشت. امکان دسترسی به این جاذبه های تاریخی به واسطه تاکسی، اتوبوس، مترو و ماشین شخصی وجود دارد. در نزدیکی این مکان‌های تاریخی، بهترین هتل‌ های اصفهان نیز واعق شده است که می‌توانید در هریک از آن‌ها اقامت یابید.

لیست جاذبه های دیدنی تاریخی اصفهان

اصفهان در لیست شهرهای تاریخی ایران جای می‌گیرد و شما می‌توانید بناهای تاریخی آن را به همراه معماری منحصر به فرد مشاهده نمایید. پیش از اینکه سفری به اصفهان داشته باشید، بهتر است با آثار تاریخی این شهر آشنا شوید.

نامآدرس
میدان نقش جهان اصفهاناصفهان، میدان امام حسین (ع)، خیابان سپاه
پل خواجوی اصفهاناصفهان، انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی
بازار قیصریه اصفهاناصفهان، میدان امام، ورودی بازار
کاخ عالی قاپواصفهان، ضلع غربی میدان امام
سی و سه پل اصفهاناصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی
کاخ چهلستون اصفهان با بیست ستوناصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری
کاخ هشت بهشت اصفهاناصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجائی، کاخ هشت بهشت
مسجد شیخ لطف الله اصفهاناصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبروی عالی قاپو
مسجد امام اصفهاناصفهان، ضلع جنوبی میدان نقش جهان
کلیسای وانک اصفهاناصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک
منارجنبان اصفهاناستان اصفهان، ۶ کیلومتری غرب اصفهان، مسیر اصفهان به نجف‌آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه
جاذبه های تاریخی اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

از جمله اصلی‌ترین آثار تاریخی اصفهان می‌‌توان به میدان نقش جهان اشاره کرد. این میدان از نظر طول و عرض به ترتیب ۵۶۰ متر و ۱۶۰ متر داشته و ساخت بناهای محدوده آن، امری زمانبر محسوب می‌شود. از میدان نقش جهان تحت عنوان دومین میدان بزرگ دنیا یاد می‌شود که از شهرت جهانی برخوردار است. این جاذبه به دوران صفویه بازمی‌گردد.

 میدان نقش‌جهان اصفهان در زمان‌های قبل در راستای برگزاری جشن‌ها و بازی چوگان مورد استفاده قرار گرفته است. در سال ۱۳۱۳ شاهد ثبت این میدان در لیست آثار ملی ایران بودیم. همچنین در سال ۱۱۱ از جمله نخستین آثار  ایرانی بود که  در میراث جهانی یونسکو به ثبت و ذخیره گردید. شما در میدان نقش جهان می‌‌توانید دیگر بناهای قدیمی و تاریخی اصفهان همانند مسجد جامع عباسی (مسجد امام)، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه را مشاهده کنید.

آدرس: اصفهان، میدان امام حسین (ع)، خیابان سپاه

هتل های اطراف میدان نقش جهان

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه در کنار  سردر قیصریه آن‌ها هم دارای شهرتی قدیمی هستند. بازار قیصریه اصفهان از جمله جاذبه های قدیمی اصفهان باقدمت بالا محسوب می‌شود که ساخت آن به سال‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری بازمی‌گردد. این بازار به  زمان صفوی تعلق داشته و در ضلع شمالی میدان امام اصفهان قرار گرفته است. سایر اسامی بازار قیصریه شامل بازار سلطانیه نیز می‌شود‌ و در زمان‌های قبل، این بازار تحت عنوان بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهای موجود در ایران و خاورمیانه شناخته می‌شد.

 این بازار یک نوع مکان سرپوشیده بوده که آغاز آن با سردر قیصریه بوده و پس از گذشت از بازار چیت‌سازها، به بازار دارالشفا منتهی می‌گردد؛ اگر نگاهی به ورودی این بازار بیندازید، با کاشی‌کاری‌های ظریف و نقاشی‌های باستانی به قلم رضا عباسی، از ناقوس دیر هرمز و… مواجه خواهید شد.

آدرس: اصفهان، میدان امام، ورودی بازار

هتل های اطراف بازار قیصریه اصفهان

  • هتل ستاره اصفهان
  • هتل آوین اصفهان
  • هتل سپاهان اصفهان
  • اقامتگاه سنتی خان نشین اصفهان

پل خواجوی اصفهان

یکی از آثار زیبای ماندگار از دوران شاه عباس دوم صفوی روی زاینده‌رود را می‌توان پل خواجوی اصفهان دانست. این پل را نمی‌توان یک پل عادی دانست و قسمتی از آن جهت اقامت شاه اختصاص دیده شده است. پل خواجوی همچون سد در گذشته میزان جریان آب را تنظیم می‌کرد. پل خواجو دارای ۱۳۳ متر ارتفاع بوده و عرض و معبر آن به ترتیب ۱۲ و ۵.۷ محاسبه می‌شود. تصور افراد بر آن است که دلیل مهم نام خواجه، اشاره به محل قرارگیری آن دارد و این تصور درست است.

در معماری پل خواجوی اصفهانی شما به خوبی می‌‌توانید تقارن و تناسب را مشاهده نمایید. اگر در شب یا در زمان غروب آفتاب روی پل خواجو قدم بزنید، با منظره زیبا و چشم‌اندازی بی‌نظیر مواجه خواهید شد.

آدرس: اصفهان، انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی

هتل های اطراف پل خواجوی اصفهان

برخی هتل های نزدیک پل خواجوی اصفهان عبارت اند از:

پل خواجوی اصفهان

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان از جمله جاذبه های تاریخی اصفهان بوده که در زمان‌های قدیم در لیست پل‌های درجه اول جهان جای داشته است. ساخت این پل در قرن یازدهم و به فرمان شاه عباس صفوی انجام گرفت. این پل روی زاینده رود بوده و سایر اسامی آن شامل پل الله‌وردی‌خان و پل جلفا می‌شود‌. سی و سه پل اصفهان از جمله محورهای اصلی چهارباغ به حساب می‌آید. از نظر درازا، عرض و دهانه، عددی در حدود ۲۹۵ متر، ۱۴ متر و ۳۳ دهانه ارائه می‌گردد. در زمان‌های قبل، مراسم‌هایی همانند خاج‌شویان، جشن نوروز  یا جشن آب‌ در این مکان برگزار می‌شد. امروزه این پل تاریخی در لیست آثار ملی ایران جای دارد.

آدرس: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

هتل های اطراف سی و سه پل اصفهان

در نزدیکی سی و سه پل اصفهان می‌توانید هتل‌های زیر را انتخاب کنید.

کاخ چهلستون اصفهان با بیست ستون

از جمله مراکز تفریحی اصفهان می‌توان به کاخ چهل‌ستون اشاره کرد که به زمان صفویه تعلق دارد. ساخت این کاخ در ابعاد ۲۲۵متر در ۲۷۵متر انجام گرفته شده و در بین آن، شما می‌توانید یک عمارت و استخر بزرگ را مشاهده نمایید. این کاخ، معماری ایرانی و فرنگی را به نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید باغ ایرانی و سرسبز آن را نیز مشاهده کنید. کاخ چهل‌ ستون اصفهان در لیست آثار ملی ایران جای گرفته و از حمله میراث جهانی یونسکو نیز محسوب می‌شود. این کاخ تنها دارای بیست ستون چربی بوده و تعداد چهل عدد در واقع از انعکاس نمای خارجی عمارت در آب استخر نشات می‌گیرد.

آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری

هتل های اطراف کاخ چهل ستون اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از مکان‌های تاریخی اصفهان بوده که از لحاظ معماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ساخت این مسجد به قرن یازدهم هجری باز می‌گردد و ساخت آن به فرمان شاه عباس اول انجام گرفت؛ ۱۸ سال طول کشید تا این مسجد ساخته شد. اگر نگاهی به این مسجد بیندازید با گنبدی جذاب و محرابی متحیر کننده مواجه خواهید شد که طراحی آن به دست معمار معروف ایرانی محمدرضا اصفهانی انجام گرفته است. امروزه مسجد شیخ لطف الله اصفهان در لیست آثار ملی ایران جای دارد.

بی‌شک گنبد آبی این مسجد نیز توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. سقف و همه دیوارهای مسجد با کاشی‌های معرق و کتیبه های خط ثلث تزیین شده‌اند. این مسجد دارای دو ویژگی خاص بوده که در متمایزسازی آن از دیگر مسجدها نقش بزرگی داشته است. نخستین ویژگی را می‌توان نداشتن مناره دانست. دومین ویژگی شامل نداشتن شبستان ورودی یا حیاط می‌شود؛ به این صورت که افراد به واسطه چند پله به صورت مستقیم به مسجد راه پیدا می‌کنند.

آدرس: اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبروی عالی قاپو

هتل های اطراف مسجد شیخ لطف الله اصفهان

  • هتل ستاره اصفهان
  • اقامتگاه بوم‌گردی سرای سنتی هاتف اصفهان
  • هتل آوین اصفهان
  • اقامتگاه سنتی قصر منشی اصفهان

مسجد امام اصفهان

مسجد امام به عنوان یکی از برترین جاذبه های تاریخی اصفهان با اسامی دیگری نیز همچون مسجد شاه و مسجد جامع نیز شناخته می‌شود. این مسجد در کنار میدان نقش جهان در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شما می‌توانید در این مسجد نقوش اسلیمی و کتیبه هایی را مشاهده نمایید که خوش‌نویسی آن‌ها به دست خطاطان مشهوری همچون علیرضا عباسی، محمدرضا امامی، محمدصالح امامی و عبدالباقی تبریزی انجام گرفته است. در صورتی که در مسجد جامع قرار بگیرید و شروع به سخن گفتن نمایید، پژواک صدای شما در کل صحن به گوش خود و اطرافیان خواهد رسید.

آدرس: اصفهان، ضلع جنوبی میدان نقش جهان

هتل های اطراف مسجد امام اصفهان

  • هتل سنتی ابن سینا اصفهان
  • هتل سنتی عتیق اصفهان
  • اقامتگاه سنتی ایروانی‌ اصفهان
  • هتل آوین اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت از جمله زیباترین جاهای دیدنی اصفهان به حساب می‌آید که به زنان صفویه تعلق داشته و ساخت آن به دست معمار اصفهانی انجام گرفته است. این کاخ یک سازه هشت‌ضلعی بوده که دوطبقه قرار دارد و دقیقاً در میان باغی سرسبز قرار گرفته دارد. از آنجایی که این کاخ در نمای داخلی و بیرونی خود جلوه زیبایی دارد، از آن تحت عنوان زیباترین کاخ عالم یاد می‌شود.

از دیگر اسامی این کاخ می‌‌توان به هشت به هشت و هشت در بهشت نیز اشاره کرد. در هریک از این طبقات، شما اتاق‌های تودرتو را مشاهده می‌کنید که به صورت هنرمندانه تزیین شده‌اند. در اتاق‌های طبقه اول، شما می‌توانید گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های زیبایی را مشاهده کنید و در اتاق‌های طبقه دوم، رواق‌ها، پنجره‌ها و طاق‌های دیدنی با یکدیگر ترکیب زیبایی خلق کرده‌اند. در زمان قاجار شاهد از میان رفتن قسمتی از تزئینات کاخ هشت بهشت بودیم؛ اما با این حال، کاخ هشت بهشت همچنان در لیست جاذبه های دیدنی اصفهان جای می‌گیرد. این کاخ در مرکز شهر اصفهان قرار گرفته است.

آدرس: اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجائی، کاخ هشت بهشت

هتل های اطراف کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت اصفهان

کلیسای وانک اصفهان

در میان مکان‌های تاریخی اصفهان کلیسای فانک تا حدودی متفاوت بوده و به کلیسای قدیمی و اصیل در ایتالیا شباهت دارد. ساخت این کلیسا به منظور مستقر شدن ارامنه اصفهان در محله جلفا به فرمان شاه عباس دوم انجام گرفت. در زبان ارمنی وانک به صورت صومعه معنا می‌گردد؛ اگر به این کلیسا سر بزنید، با فضایی معنوی مذهبی و آرامش بخش مواجه خواهید شد. در این کلیسا همچنان عبادت و اعمال مذهبی مسیحیان انجام می‌گیرد و تمامی افراد جهت بازدید می‌توانند به این مکان بروند. این کلیسا متشکل از قسمت‌های متفاوتی همچون موزه، چاپخانه، کتابخانه و موزه مردم شناسی ارامنه است.

در موزه‌ها شما می‌توانید اشیای باستانی، زیورآلات، منسوجات، تابلوها و نسخه خطی را مشاهده نمایید. از جمله شگفتی‌های این موزه می‌توان به وجود تار موی اشاره کرد که جمله‌ای از تاروت روی آن به کمک میکروسکوپ مشاهده می‌گردد. کلیسای وانک دارای دو گنبد بوده که در ساخت آن، معماری ارمنی و اسلامی با یکدیگر ترکیب شده است؛ از این رو، همچون گنبد مساجد به شکل گرد دیده می‌شود. این مسئله، کلیسای وانک را از دیگر کلیساها متمایز می‌کند.

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک

هتل های اطراف کلیسای وانک

  • هتل جلفا اصفهان
  • اقامتگاه سنتی خانه کشیش اصفهان
  • اقامتگاه سنتی میناس اصفهان
  • هتل آسمان اصفهان

منارجنبان اصفهان

در جای‌جای شهر اصفهان، شما می‌توانید تاریخ ایران را مشاهده کنید. در طول بازدیدتان از جاذبه های تاریخی اصفهان، منارجنبان را فراموش نکنید. منارجنبان در واقع محل قرارگیری آرامگاه عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی محسوب می‌شود. این سازه متشکل از دو مناره، یک ایوان و قسمتی تحت‌ عنوان چله‌خانه است. زمانی که یکی از مناره‌ها شروع به حرکت می‌کند، مناره دیگر نیز در تکاپو قرار می‌گیرد. نامگذاری این سازه نیز بر همین اساس انجام گرفته شده است.

شما می‌توانید مناره‌هایی در سایر شهرها همانند یزد نیز مشاهده کنید که تکان می‌خورد؛ اما این مناره‌ها دارای تفاوت‌هایی با مناره اصفهان هستند. هنگامی که مناره‌های منارجنبان تکان می‌خورند، شما می‌توانید متوجه این لرزش در کل سازه شوید. این بنا در لیست آثار ملی کشور قرار دارد و امروزه پژوهشگران و دانشمندان زیادی هستند که روی دلیل جنبش مناره‌های این بنا پژوهش می‌کنند تا قادر به کشف علل علمی آن شوند. زمانی که به ساختمان منارجنبان ورود پیدا می‌کنید با کاشی‌های لاجوردی مواجه خواهید شد که به رنگ فیروزه‌ای دیده می‌شوند؛ این کاشی‌ها، اشاره به معماری اسلام در زمان مغول دارد.

آدرس: استان اصفهان، ۶ کیلومتری غرب اصفهان، مسیر اصفهان به نجف‌آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه

هتل های اطراف منارجنبان اصفهان

کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو از جمله آثار ماندگار دوران صفوی به حساب می‌آید که در شش طبقه ساخته شده است و ارتفاع آن یه ۴۸ متر می‌رسد. طبقات این کاخ به واسطه راه‌پله مارپیچی به یکدیگر اتصال می‌یابند. محل قرارگیری کاخ عالی قاپو اصفهان، ضلع غربی میدان امام بوده و پس از گذشت مدت زمان‌ها، شاهد تکمیل شدن آن در زمان شاه عباس دوم و شاه سلیمان بودیم؛ اگر از جهت‌های مختلف به این بنا نگاه کنید، متوجه طبقات مختلف این کاخ می‌شوید و این مورد، یکی از نکات جالب این کاخ به حساب می‌آید.

 در زمان‌های قبل، از این کاخ تحت عنوان قصر دولت‌خانه نیز یاد می‌شد. ایوان این کاخ مجهز به ۱۸ ستون چوبی بوده و در زمان قدیم در راستای برگزاری مسابقات و مراسم‌های صفویان مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طی بازدیدتان از کاخ عالی قاپو، حتماً به اتاق صوت یا اتاق موسیقی نیز سر بزنید.

آدرس: اصفهان، ضلع غربی میدان امام

هتل های اطراف کاخ عالی قاپو اصفهان

  • هتل جام فیروزه اصفهان
  • اقامتگاه سنتی کریاس اصفهان
  • هتل عباسی اصفهان
  • هتل سفیر اصفهان
کاخ عالی قاپو اصفهان

رزرو هتل های اصفهان از های هتل

جاذبه های تاریخی اصفهان به قدری زیاد بوده که شما چندین روز را باید به بازدید از آن‌ها اختصاص دهید. به منظور رفاه هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، در نزدیکی هر یک از آن‌ها هتل‌های لوکس با امکانات بسیاری قرار گرفته است. شما می‌توانید با اقامت در بهترین هتل های اصفهان، علاوه‌بر دسترسی بیشتر به اماکن تاریخی، در این هتل‌ها استراحت داشته باشید؛ اگر سفری به اصفهان را پیش‌رو دارید، پیش از سفر بهترین هتل‌های اصفهان را از رزرواسیون آنلاین های هتل رزرو نمایید.

سوالات متداول

شناخته شده ترین جاذبه های تاریخی اصفهان کدام اند؟

اصفهان از نظر جاذبه های تاریخی غنی بوده و جاذبه های باستانی این شهر شامل پل خواجو، کاخ چهل‌ستون، سی و سه پل، هشت بهشت، مسجد شیخ لطف الله و… می‌شود.

معروف ترین کلیسای اصفهان کدام است؟

کلیسای وانک که در چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک قرار گرفته است.

کدام مسجد اصفهان صحن و مناره ندارد؟

مسجد شیخ لطف الله اصفهان صحن و مناره ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لیست کامل خانه‌ های تاریخی شیراز

دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
خانه های تاریخی شیراز نشانگر تاریخچه غنی و باستانی این شهر هستند که در گوشه و کنار آن دیده می‌شوند. […]
لیست خانه_ های تاریخی شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس