روستای کاسه سلخ روستایی با فرهنگ خاص

روستای کاسه سلخ در جزیره زیبای قشم واقع شده است. این روستا بدون هیچ گونه پوشش گیاهی‌ است. تعداد ۴۲ خانوار با جمعیت حدود ۲۲۰ نفر در این روستا ساکن هستند. به دلیل شرایط خاص این منطقه و عدم وجود پوشش گیاهی، فعالیت‌های کشاورزی و دامداری در این روستا امکان‌پذیر نیست. روستای کاسه سلخ با داشتن مناظر طبیعی فوق‌ العاده و فرهنگ و آداب و رسوم متمایز، یک مقصد عالی برای سفرهای لذت‌ بخش و جذاب به شمار می‌رود.

روستای کاسه سلخ قشم

روستای کاسه سلخ کجاست؟

این روستا که یکی از تاریخی ترین دیدنی های قشم است، با شکلی شبیه به یک کاسه بزرگ، با ابعاد تقریبی طول ۷ کیلومتر و عرض ۵ کیلومتر، در جنوبی‌ ترین قسمت جزیره قشم واقع شده است. ساکنان این روستا به صنایع دستی و ماهیگیری مشغول هستند و درآمد خود را از فروش این محصولات تامین می‌کنند.

جاذبه‌ های گردشگری کاسه سلخ تنها مربوط به طبیعت‌ گردی و تجربه غذاهای محلی نیست، بلکه فرهنگ مردم این منطقه نیز بسیار جالب است و شباهتی به فرهنگ آفریقایی و هندی دارد. مردم این روستا برای بسیاری از موارد جشن و مراسم خاصی دارند و همه این مراسم‌ها با موسیقی خاصی همراه هستند. مردم این منطقه بسیار مهمان‌ نواز هستند و در اوایل تابستان مراسمی دارند که در آن صیادان صید نمی‌ کنند و غذای دریایی نمی‌ خورند، تا از نسل آبزیان حمایت کنند.

آدرس روستای کاسه سلخ قشم

برای رفتن به روستای کاسه سلخ در جزیره قشم، به سمت جاده شهرک گورزین حرکت کنید و از جاده شهرک گورزین به سمت روستای طبل ادامه دهید. پس از عبور از روستای طبل، می‌توانید روستای کاسه سلخ را مشاهده کنید.

فاصله روستای کاسه سلخ تا قشم چقدر است؟

فاصله این روستا تا مرکز قشم تقریباً ۷۵ کیلومتر است که این مسافت بزرگ موجب شده تا بسیاری از گردشگران از وجود این روستای زیبا غافل بمانند.

روستای کاسه سلخ چقدر تا درگهان فاصله دارد؟

فاصله بین روستای کاسه سلخ و درگهان در جزیره قشم حدوداً ۱۲ کیلومتر است. زمان سفر در این مسیر با توجه به شرایط راه ‌ها و میزان ترافیک ممکن است متغیر باشد. به طور معمول، سفر از کاسه سلخ به درگهان با خودرو حدوداً ۱۵-۲۰ دقیقه طول می‌ کشد.

اقامتگاه های بوم گردی روستای کاسه سلخ قشم

  • اقامتگاه بوم گردی باغ آیین های زینت
  • اقامتگاه بوم گردی باغ هنر
  • اقامتگاه بوم گردی مهناد
  • اقامتگاه بوم گردی گلستان

بهترین زمان برای رفتن به روستای کاسه سلخ قشم

بهترین زمان برای بازدید از سلخ، در ماه‌ های سرد سال است زیرا سلخ دارای آب ‌و هوای گرم و مرطوب است. در این فصل ‌ها، شرایط آب و هوایی مناسب تری برای سفر به این روستا وجود دارد. علاوه بر این، در زمان اعیاد و جشن ‌های باستانی، می ‌توانید به سلخ سفر کنید و در مراسم‌ هایی که شما را به دوران‌ های گذشته و آداب و رسوم اصیل ایرانی می‌ برد، حضور داشته باشید. این مراسم ‌ها فرصتی منحصر به فرد است تا با فرهنگ و تاریخ این منطقه آشنا شوید و تجربه ‌ای به یاد ماندنی داشته باشید. در سال‌های اخیر، تعداد محدودی از کشورهای عربی برای بازدید از این روستا به قشم سفر کرده‌اند.

جاذبه های اطراف روستای کاسه سلخ

کوه ها و صخره ها:

در روستای کاسه سلخ در قشم، کوه‌ها و صخره‌هایی وجود دارند که به شکل صخره‌های سنگی و تندیس مانند هستند. اگر از فاصله‌ای مناسب به آن‌ها نگاه کنید، به نظر می‌رسند که مانند تندیس‌های سربازان دوره باستان هستند و از نزدیک نیز حس و حال معنوی و روحانی را به انسان القا می‌کنند.

این کوه‌ها بسیار زیبا و جذاب هستند و در حال حاضر به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری روستای سلخ محسوب می‌شوند. مشابه این کوه‌ها، کوه‌های مریخی در چابهار و کلوت‌های کرمان نیز دیده می‌شوند که به عنوان مقاصد گردشگری معروف هستند.

کوه های اطراف روستای کاسه سلخ جزیره قشم

چشمه های گوگردی:

این روستا یکی از مناطق نفتی کشورمان است و دارای مخازن بسیار زیادی از نفت و گاز در زیر زمین است که در سال‌های آینده نیاز به تخلیه دارند. به همین دلیل برخی از چشمه‌های این منطقه، مناسب برای آب شرب و کشاورزی نیستند و دارای گوگرد هستند.

این چشمه‌های گوگردی در درمان و در صنایع پزشکی و شیمی کاربرد دارند و نوعی از چشمه‌های باارزش در سراسر جهان محسوب می‌شوند که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند.

غار نمکدان قشم:

غار نمکدان قشم، یک غار نمکی بسیار بلند است و گفته می‌شود که عمیق‌ترین غار نمکی جهان است. غار بسیار تاریک است و در روشنایی روز، تنها می‌توانید تا ۲۰ متر از ورودی غار را ببینید. اگر شما علاقه‌مند به کاوش و ماجراجویی هستید، می‌توانید غار نمکدان قشم را به عنوان یک مقصد جالب انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که حضور در محیط‌های پر از نمک می‌تواند باعث کاهش میزان آب بدن شده و نیاز شما به آب شیرین را افزایش دهد.

غار نمکدان قشم

بام قشم:

برای دسترسی به بام قشم، باید بلندترین و مرتفع‌ترین نقطه ممکن را انتخاب کنید. این نقطه در جایی از قشم واقع شده است که بین روستای طبل و کاسه سلخ قرار دارد. از بام قشم می‌توانید مناظر ساحلی زیبای جزیره قشم، جنگل‌های حرا و دره ستارگان را مشاهده کنید.

بام قشم

آب و هوای روستای کاسه سلخ چگونه است؟

روستای کاسه سلخ آب و هوایی گرم و مرطوب دارد به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به روستای کاسه سلخ در فصل های سرد سال می باشد.

جاذبه های دیدنی روستای کاسه سلخ کجاست؟

غار نمکدان، بام قشم، کوه ها و صخره ها و چشمه های گوگردی از مکان های دیدنی روستای کاسه سلخ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین هتل های سنتی شیراز + آدرس و امکانات

یکشنبه 24 دی 1402
هتل های سنتی شیراز با الهام از فضای سنتی و با تاریخ و فرهنگ شیراز طراحی شده اند. در رستوران […]
بهترین هتل های سنتی شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس